Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puhuuko teidän lapsenne kuinka hyvin suomea ja mikä on lapsen asenne ja suhde suomenkieleen?

Vierailija
19.04.2021 |

Ainakin meillä esiteini on erittäin välinpitämätön suomen kielen suhteen sillä ei pidä suomea huodyllisenä ja tarpeellisena kielenä kun esimerkiksi kulttuuri ja kaupankäynti on nykyään englanninkielistä. Parhaiten se näkyy siinä että todistuksessa englannin arvosana on 10, mutta äidinkielen vain 7. Olen yrittänyt vakuuttaa lasta siitä miksi suomea tulisi arvostaa ja vaalia äidinkielenä, mutta heikoin tuloksin kun on käytössä on lopulta todelta köyhät perustelut suomen kielen puolesta. Pelkkä "koska suomi on äidinkieli" ja "Suomessa puhutaan pääkielenä suomea" eivät riitä vakuuttamaan esiteiniä ja olen nyt täysin hukassa nuoren kanssa ja mietin jo luovuttamista sen suhteen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Puhuuko teidän lapsenne kuinka hyvin suomea” - eipä näytä vanhemmallakaan olevan kieli hallussa. Vastaus: puhuu!

Oikein on Ap kirjoittanut: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sanaj%C3%A4rjestys

Wikipediassa opetetaan väärin ja todennäköisesti jokin suomea taitamaton uuno on käynyt kirjoittamassa kyseisen artikkelin. Tein jo wikin ylläpidolle ilmoituksen että joko korjaavat virheellisen artikkelin tai poistavat sen kokonaan.

Vierailija
22/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi sanotaan "Kuinka hyvin teidän lapsenne puhuu suomea..."

Niin kauan kuin lauseen sisältö pysyy luettavana ja ymmärrettävänä ei suomen kielessä ole kiinteää sanajärjestystä. Siksi "Puhuuko teidän lapsenne kuinka hyvin suomea" on kieliopillisesti yhtä oikein kuin "Kuinka hyvin teidän lapsenne puhuu suomea".

Juuri näin. Itse asiassa sanajärjestyksen joustavuus luo suomen kieleen sävykkyyttä.

Suomen kieli on "kuultavaa kieltä"; kirjoitettu sanajärjestys ilmaisee äänenpainoja.

Puhutussa kielessä siis painotuksina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän sitä englannin sanastoa oppii, kun käyttää ainoastaan englanninkielistä mediaa, mutta vaikea uskoa että pelkästään tuolla saisi täysiä kymppejä kokeista.

Vierailija
24/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itse asiassa sanajärjestyksen joustavuus luo suomen kieleen sävykkyyttä.

Suomen kieli on "kuultavaa kieltä"; kirjoitettu sanajärjestys ilmaisee äänenpainoja.

Puhutussa kielessä siis painotuksina.

Täh? Alapeukutuksia? Onko se nii-in kamala asia olla suomalainen ja suomenkielinen, vieläpä ylpeä siitä?

Jaa, kyse taitaakin olla siitä, että on lisäännytty apinan kanssa ja oma mukula on puoliapina.

Vierailija
25/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi englanninkielisessä koulussa ja arvostaa suomen kieltä. Yrittää pitää huolta, ettei lainaile sanoja suoraan englannista jne. Muuten ei erityisen kiinnostunut kummastakaan kielestä, mutta ehkä kaksikielinen ympäristö saa arvostamaan myös omaa kieltään.

Vierailija
26/26 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon käytä itse suomen kieltä missään. Eikä teinikään myöskään käytä suomen kieltä missään. Ei täällä kukaan puhu suomen kieli.