Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmien laserleikkaus, kokemuksia?

Vierailija
18.04.2021 |

Hei,
Olen alkanut miettimään tosissaan, että laseroisin silmäni. Mulla on ihan myyrän silmät - toisessa yli -7 ja toisessa kin -6.50. Eli rilleistä eroon olisi todella hyvä juttu :) Olen pitänyt paljon piilareita, mutta niiden kanssa venkslaus alkaa tympäsemään. Lisäksi olisi vaan niin paljon helpompaa reissata, eräillä yms. ilman laseja/piilareita...
Onko täällä ihmisiä, joilla olisi laseroitu silmät? Millä tekniikalla (niitähän on vissiin PRK, LASIL, SMILE?, uusin taitaa olla ReLEXSmile?). Paljonko sinulla oli miinusta (tai plussaa, niitäkin vissiin laseroidaan)? Oletko ollut tyytyväinen, onko ollut jälkikomplikaatioita? (nämä ajatuksena pelottaa itseäni eniten, silmät kun ovat niin tärkeä elin!).
Missä olet käynyt leikattavana, onko suositella jotakin kokenutta lääkäriä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tehtiin tuo leikkaus noin nelikymppisenä ja alkuun olin tosi tyytyväinen. Nopeasti alkoi kuitenkin lähinäkö heikentyä ja jo vuoden päästä leikkauksesta oli pakko hankkia lukulasit, eli eipä se lasittomuus pitkään kestänyt. Ja jollain lailla tämä lähinäön heikkeneminen on ärsyttävämpää kuin aiempi huono kaukonäkö. Ennen leikkausta näin kuitenkin lähelle todella hyvin.

Mulle ei leikkausta edes suositeltu, kun ei ollut vielä sitä ns. ikänäköä.

Vierailija
22/34 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain kumman syystä yksikään silmälääkäri ei ole itselleen hankkinut leikkausta.

Mä kysyin tätä leikkaavalta lääkäriltäni ja hän sanoi, että kai se johtuu siitä, että omia silmiään ei voi leikata.

Mulla silmän oman mykiön tilalle vaihdetaan monitehoinen tekomykiö ja tyytyväinen olen ollut. Kaukonäkö ehkä vähän heikkeni ja pimeällä näkeminen on haasteellisempaa, mutta eipähän tarvitse lasien kanssa pelata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 10v sitten kävin. Miinusta oli vaan jotain -2.50. Lääkäri sanoi että joson yli -6 tms, voi joutua silti pitämään laseja koska määrä on niin iso ettei saada nollaan. Silti leikkaus kannattaa jos rahaa, koska miinusta vähemmän jailman laseja on vähemmän sokeampi. Minulle tuli pieni hoitovirhe jota ilmaiseksi korjattiin kerran leikkauksella. Silti jäi haittaa, ei vaikuta periaatteessa arkeen. Hain korvauksia 8 vuotta, kunnes sain. Mehiläisellä kävin. En viitsi lääkärien nimiä sanoa. Virheen tehnyt lääkäri ei enää tee silmäleikkauksia.

Kannatti jokatapauksessa. Ihana olla ilman laseja!

Vierailija
24/34 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta sitten kävin, en ole varma oliko tekniikka nimeltään kenties LASIK, mutta se tehtiin puhtaasti lasersäteellä eli mitään "fyysistä" terää ei käytetty.

Olen ollut tyytyväinen, vapautti elämää aika paljon. Ei tullut mitään komplikaatioita enkä ole huomannut pitkälläkään ajalla mitään.

Vierailija
25/34 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smilellä tehtiin. Torstaina leikattiin, heti näki hyvin! Leikkaus täysin kivuton. Eka pv hiukan utuinen ja valonarka. Sen jälkeen silmät on ollut kun uudet. Hyvä kokemus siis ja suosittelen!

Vierailija
26/34 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 64v kun Medilaser teki -5 silmiini läppäleikkauksen , onnistui hyvin mutta eivät kertoneet että ikänäkö voi aiheuttaa näön heikentymistä , nyt taas tarvitsen lasit jotta näkisin kauas ajaessani , muutoin pörjään kyllä , lisäksi leikkaus voi arpeennuttaa silmät jolloin niitä tuskin kannattaa operoida

uudelleen , pyysin vain heikomman silmän leikkauksen mutta sorkkivat

kumpaakin silmääni , jos leikkaus olisi epäonnistunut niin ainaskin olisi

toinen eli parempi silmäni jäänyt terveeksi , mutta tehty mikä tehty .

no sainhan olla 10v hyvä- näköinen , ehkäpä sekin oli hyödyksi mutta

en juurikaan tarvitse autoa , joten rahaa palaa jos on huonot hampaat

ja huonot silmät , taitavat kulkea käsi kädessä ....

Vierailija
27/34 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa kans kokemukset, huonot ja hyvät?

Vierailija
28/34 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien laserleikkaus kokemuksia

Kävin kesällä 2024 Silmäaseman silmäsairaalassa SMILE-laserleikkauksessa. Lähtötilanne oli -01.00 molemmissa silmissä. Tätä ennen näkö on seilannut -00.50-01.00 välissä viime vuodet. Ensimmäiset lasit sain 22 vuotiaana ja olin 28 vuotias kun silmät leikattiin.

Itse toimenpide oli nopea ja vaivaton. Ensimmäinen päivä leikkauksen jälkeen meni nukkuessa, ehkä osittain johtuen rauhoittavista. Ensimmäisen viikon silmät tuntuivat aroilta ja hieman erikoisilta. Etenkin vasemmassa silmässä oli paljon pientä pistävää hermosärkyä, joka tuli yllätyksenä. Muuten silmät paranivat erittäin nopeasti.

Ensimmäisessä silmälääkärin tarkastuksessa noin kuukausi leikkauksen jälkeen näkö oli oikeassa silmässä 00.00 ja vasemmassa silmässä -00.25.

Optikon tarkastuksessa 6 kk leikkauksen jälkeen molempien silmien näkö oli korjautunut 00.00 eli leikkaus onnistui todella hyvin.

Itse en tykännyt lääkärin reseptillä antamista silmätipoista vaan käytin samoja tippoja mitä sain mukaan sairaalasta ja kävinkin ostamassa niitä lisää.  Ilmeisesti tätä suositellaan sen vuoksi, että tätä toista ei saa reseptillä. Nyt minulla siis on iso paketti käyttämättömiä silmätippoja.

Sivuvaikutuksena leikkauksesta on tullut valon arkuutta, mikä on todella yleistä ja tämä oli minulla tiedossa. Tämä korostuu pimeällä, jos on paljon häikäiseviä valoja. Muuten en koe, että leikkaus olisi vaikuttanut pimeänäköön.

Leikkaus kokemus oli siis 6/5, halusin sen vuoksi kirjoittaa kokemukseni, koska en löytänyt muita tarinoita joissa olisi leikattu silmät, jossa näkö ei ole ollut kovin huono.

Vierailija
29/34 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Kirjoitin tuohon alas omia kokemuksia leikkauksesta. Minun kohdalla leikkaus oli oikea ratkaisu, koska halusin todella laseista eroon. 

Vierailija
30/34 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt asiaa, mutta en uskaltaisi. Olen lukenut muutamia tapauksia, jossa laserleikkaus on mennyt pieleen. En uskalla ottaa riskiä.

31/34 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v sitten tehtiin laserleikkus ja olen ollut tyytyväinen

Vierailija
32/34 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpeutuminen, myöhemmät vaikutukset? Olen kuullut että laser ei rajoitu pelkästään leikattavaan kohteeseen?

Onko edistystä vai rahastamista?

Vierailija
33/34 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua aiheeseen liittyvään tutkimustietoon. Näitä leikkauksia tehdään todella paljon ja nämä mitkä tulevat ilmi näillä keskustelu palstoilla ovat todella pieni osa, joille leikkaus on tehty ja se on mennyt pieleen. Ihmiset joilla on hyviä kokemuksia harvemmin tulevat kommentoimaan näille palstoille. Minuakin jännitti, mutta tuttavapiirissä oli kaksi henkilöä, jotka olivat käyneet onnistuneessa leikkauksessa vuosia sitten, niin heidän kannustuksellaan uskalsin mennä ja se oli paras päätös ikinä! 

Vierailija
34/34 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksessa voi käydä myös huonosti ja silloin on elämä aivan pilalla. Mä kävin Femtolasikissa 1.5v sitten ja sen jälkeen olen kärsinyt kipeistä, polttavista silmistä päivittäin. Silmissäni on myös sumukalvo ja ryppyjä ja näkö on loppuelämän pilalla. Suomessa ei myöskään komplikaatioita osata hoitaa joten omilleen jää kun jotain ilmenee. Syön hermokipu lääkkeitä lopun elämääni sekä masennuslääkkeitä. Olen miettinyt itsemurhaa monta kertaa, mutta koska minulla on 2 alle kouluikäistä lasta niin pakko on yrittää elää. En suosittele kenellekkään!!!