Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen mummon käytös harmittaa

Vierailija
18.04.2021 |

Olemme 35-vuotias pariskunta, ja meillä on yksi nyt jo ekaluokkalainen lapsi. Taloudellinen tilanteemme on kaikin puolin hyvä ja tasapainoinen, ja saamme itse hankittua kaiken tarvitsemamme kuten tähänkin saakka.

Lapsen mummo on nyt viimeisen vuoden aikana ottanut jonkinlaiseksi pakkomielteekseen lapsemme ulkovaatteet. Lapsi kulkee uusissa, ehjissä ja laadukkaissa vaatteissa.

Moni olisi varmaan tästä kiitollinen, ja usein lukee/kuulee, että kunpa isovanhemmat ostaisivatkin jotain.

Mekin otamme vaatelahjat yleensä kiitollisina vastaan, eikä siinä mitään. Mummon kanssa tämä on kuitenkin toisenlaista, emmekä kumpikaan mieheni kanssa pidä mummon tavasta toteuttaa tätä vaateasiaa.

Kyse ei ole erilaisista mieltymyksistä tai siitäkään, että mummo ostaisi väärää kokoa. Emme vain pidä siitä, että mummo saa päähänsä ostaa kumpparit ja raivostuu, kun olemmekin ne jo ostaneet ja kerromme että emme tarvitse enää kolmansia peruskumppareiden ja vuorellisten lisäksi.

Esimerkiksi syksyllä kävi niin, että mummo ilmoitti ostavansa lapselle toppavaatteet ja soittelevansa sitten, kun haluaisi hakea lapsen mukaan ostoksille. Tämä olikin ok, mutta kun ilmat alkoivat viiletä eikä mummoa näkynyt tai kuulunut, lähdimme itse vaateostoksille. Lapsi sai kahdet toppavarusteet sekä ns. paremman takin kenkineen ym. juttuineen, sellaisen, millä lähinnä mennään autosta kauppaan tai muuta vastaavaa. Kun mummo lopulta soitti, kerroimme jo tehneemme ostokset. Reaktio? Mummo loukkaantui aivan hirveästi.

Viime viikolla hän loukkaantui, kun olisi halunnut lähteä ostamaan keväisiä ulkovaatteita lapselle ja sanoimme, ettei tarvitse, koska olemme jo ostaneet. Kerroimme, että esimerkiksi kevyempää ja kesäisempää vaatetta tarvitaan, jos tuntuu että jotain haluaa ostaa. Oli edelleen loukkaantunut.

Meillä on miehen kanssa ollut alusta saakka se periaate, että itse ostetaan ja varsinkin nämä vaateasiat on jostain syystä meille sellaisia asioita, että mieluiten ostellaan itse. (Siis asia erikseen nämä jouluisin tai vaikka synttäreiltä tulevat vaatteet. Niistä antajat on yleensä kyselleet että tarvittaisko jotakin. Tämä tulee näiltä muilta sukulaisilta ja kummeilta jotenkin niin eri tavalla.)

Lähinnä minä nyt ihmettelen, että miksihän tämä on mennyt tällaiseksi ja miten tämän voisi lopettaa? On ok jos mummo silloin tällöin ostelisi jotain, mutta tuo jatkuva loukkaantuminen ja ylipäätään asian ilmoitusluontoisuus kuinka "Minä sitten ostan Saaralle x" kummastuttaa ja harmittaa.

Aiemmin vastaava kohde oli jostain syystä Saaran hiukset. Käytimme lasta kampaamossa kerran kahdessa tai kolmessa kuukaudessa, joten lapsella oli aivan normaalit hiukset. Lapsi halusi kasvattaa hiuksiaan, mutta tämä ei sopinut mummolle ja kerran lapsi tulikin kotiin huomattavasti lyhyemmillä hiuksilla. Ilman, että asiasta olisi mitenkään keskusteltu etukäteen. Oli vain puhe, että lapsi voi lähteä mummon kanssa ja että tasataan sentti, pari. Tietysti kysyimme asiasta ja mummon vastaus kuului, että kun ne lyhyetkin sopii sille niin hyvin.

Sekä mies että minä koimme, että mummo käveli ylitsemme asiassa, ja halusimme jatkossa hoitaa kampaamokäynnit itse. Tuloksena mummon loukkaantuminen.

Tämä sama ylikävelty tunne tulee näistä vaateasioistakin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, mikä mummo. Tuollaisia on paljon.

Tehkää selkeä linjaus: mummo ei saa enää ostaa lapselle mitään ettekä päästä häntä lapsen kanssa kampaajalle. Jos hän ostaa, ette ota vastaan. Jos hän loukkaantuu niin sittenpähän ei tarvitse olla häneen yhteydessä.

En jotenkin haluaisi kieltää jotain yksittäisiä juttuja ostelemasta, mutta ehkä se tämän ihmisen kohdalla olisi viisainta.

Tuntuu oikeasti melko raskaalta mummon käytös/toiminta.

Ylempi vastaaja kysyi, olemmeko kokeilleet keskustella asiasta mummon kanssa. Olemme kyllä välillä, mutta silloin tulee äkäistä kommenttia että "Onko lapsella muka liikaa vaatteita?!" Ja jos sanotaan, että tätä lajia ei kyllä tarvita yhtään enempää, niin tuloksena loukkaantuminen. Ei siis saada varsinaisesti kunnolla keskusteltua mummon kanssa itse asiasta eli hänen tavastaan toimia. Vinkkejä, miten luotsata keskustelu aiheeseen kaiken kyseenalaistamisen läpi?

Ehkä yritykset saada mummo muuttamaan toimintaansa on hukkaan heitettyä aikaa. Jokainen voi muuttaa vain itseään ja omaa toimintaansa. Teinä ilmoittaisin jämäkästi, että ette tarvi tavaraa tai vaatetta, vaan ostatte itse tarpeen tullen. Loukkaantumiset ja marttyyrikohtaukset jätätte vain kylmästi omaan arvoonsa. Kun sillä ei ole toivottua vaikutusta, mummo ehkä oppii muuttamaan käytöstään. Itse voisin tuossa kohtaa jopa huomauttaa, että marttyyritouhun voi sitten lopettaa ihan siihen paikkaan, en piittaa pätkääkään.

Tämä on varmasti viisas neuvo, täytyy lähteä sitä toteuttamaan.

Tähän saakka olemme varmasti liikaa yrittäneet luovia ja neuvotella ja koettaa olla hienovaraisia, koska haluaisimme välien säilyvän. Toisaalta kun asiaa miettii, niin eihän näissä asioissa pitäisi olla mummon taholta mitään, mistä loukkaantua emmekä me ole hänen tunteistaan vastuussa kun asiallisesti toimimme. Tällä mummolla on vain jotenkin niin jyräävä tyyli, ja kyky heittäytyä marttyyriksi, että itselläkin menee pakka sekaisin ja alkaa ajatella, että kaikki vika onkin meissä.

Ap

Vierailija
22/23 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaapa mummon kanssa.Kssa nostatte heti pöydälle.Ei tule silloin erimielisyyksiä,ei mumolatakaan turhia ostoksia. ymm.Suuret riidat ja väärin käsitykset: mumojen ,papojen, anopien ymm.kanssa tulee luulot,oletkukset.Kaapin paikka se mumoille ja papoilekin voi laitaa! Puhua siellä keitiön pöydän ääressä suoraan omat toiveet ja odotukset mumoilta,papoilta kumin kaimoilta.Silloin se on rakentavaa molemin puolin ja ei ole enää olemassa:Hirviö mummot,tai anopit papat,kummin kaimat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tia.A, 68v.Mummo ilman vaaria kirjoitti:

Keskustelkaapa mummon kanssa.Kssa nostatte heti pöydälle.Ei tule silloin erimielisyyksiä,ei mumolatakaan turhia ostoksia. ymm.Suuret riidat ja väärin käsitykset: mumojen ,papojen, anopien ymm.kanssa tulee luulot,oletkukset.Kaapin paikka se mumoille ja papoilekin voi laitaa! Puhua siellä keitiön pöydän ääressä suoraan omat toiveet ja odotukset mumoilta,papoilta kumin kaimoilta.Silloin se on rakentavaa molemin puolin ja ei ole enää olemassa:Hirviö mummot,tai anopit papat,kummin kaimat!

Anteeksi, mutta kirjoititko ilman silmälaseja? 🧐