Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären koulukaveri pyysi minut sivummalle kun oma tyttöni oli vessassa ja kysyi saisiko kuukautissuojia

Vierailija
18.04.2021 |

Tämän kaverin äiti muutti jokin aika sitten pois. Isänsä ei ilmeisesti tiedä, että 12-vuotiaalla on kuukautiset alkaneet. Häpeillen pyysi voisiko saada muutaman suojan. Tietysti annoin koko paketin mukaan. Mutta miten jatkossa? Olen työtön kun ravintola, jossa työskentelin laitettiin kiinni. Jos soitan tämän tytön isälle, menenkö liian pitkälle?

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.

Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.

Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.

Et ole ainakaan kaverini, sillä hän hankki ajokortin ja auton. Itse toki maksoi. Ilmeisesti hyvin yleistä ollut tämäkin, että perheen tyttö ei saa mitään, edes siteitä ilmaiseksi, mutta poikaa hemmotellaan aivan ylen määrin.

Tämä on kyllä ihme juttu että miksi tyttöjä sorsitaan? Omat vanhemmat olivat suht tasapuolisia, mutta huomasin samaa että veljelle ostettiin vähän mitä tämä pyysi, kallistakin tavaraa vaikka meidän piti olla köyhiä. Hänelle myös liikeni useamman kerran vuodessa satanen tai pari vaatteisiin kun taas minä sain rukoilla kerran vuodessa että saisin 20€ Vaatteita varten. Härskein oli kerta kun olimme isoveljen kanssa jäämässä kotiin kun vanhemmat lähtivät matkalle ja minulta vaadittiin että jos tuliaisia haluan minun piti pitää huusholli kunnossa ja tehdä ruokaa meille molemmille kun veljeni sai olla ilman mitään vastuita. No skun vanhempani palasivat niin heillä oli veljelleni dvdboxeja ja pelejä ja minulle tuotiin puoliksi syöty karkkipussi koska rahat ei riittäneet minuun veljeni tuliaisten jälkeen. Asia ihmetytti silloin ja ihmetyttää edelleen kun näyttää olevan yleistä tämä perheen tyttöjen sorsiminen.

No ihan yleisesti 80-luvulla oltiin sitä mieltä että poika on arvokkaampi ja tärkeämpi kuin tyttö, ja kaikki pojan haluamat asiat tärkeitä ja merkittäviä, kun taas tytön haluamat asiat hömppää ja turhuutta. Omat vanhemmat ihan päin näköä sanoi että poika on paljon rakkaampi ja tärkeämpi. Sille menee perintökin, mut on jätetty perinnöttä, koska kuulemma perintö pitää jättää pojalle.

Siis onko sun vanhemmat syntyneet 1800-luvulla ja silti vielä elossa?

Vierailija
102/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

No ei todellakaan sovi kaikille naisille. Mulla on esim laskeuma, lääkäri kieltänyt kuukupin. Keksin varmaan 10 muutakin syytä miksi se ei käy. Miten sinä et keksi yhtään?

Mitkähän ne 10 syytä on, jos saa kysyä?

No esim vaikka eri tyylin laskeumia, rakenteelliset synnytyskanavan häiriöt, ympärileikattu nainen, synnytysvauriot saanut nainen... herranisä en jaksa kaikkia maailman vikoja ja vammoja luetella!

😅 ok Noh tuota, jotkin harvinaiset rakenteelliset vauriot joo, täydellinen ympärileikkaus joo, muut ei.

Kuppihullu voisi nyt lopettaa ja varsinkin lopeta vaarallisten ”neuvojen” jakelu.

Vai niin, tosi vaarallista kertoa, että aplle on olemassa helppo ratkaisu. Suosittelen löysäämään pipoa ja suhtautumaan kuukautisiin vähän rennommin.

Joo ihan rennosti otan kuukautiset, mutta sitä en ota rennosti että jaetaan vaarallista ja väärää tietoa (”kyllä voi käyttää kuppia vaikka on laskeuma”).

Jokainen jolla on laskeuma voi toki vapaasti kokeilla, voin kertoa että sattuu ihan s-tanasti, sillä se kanava on laskeuman saaneella väärässä asennossa ja ”vääntynt”. Mutta siis eihän se haittaa että sattuu, pääasia että käyttää kuppia! Eiku...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuppifanaatikkojen pitää tulla joka ikiseen ketjuun pätemään ja jankkaamaan? Minun ja monen muun mielestä kuppi ei ole paras vaihtoehto ensimmäiseksi kuukautissuojaksi. Itselläni kesti nuorena todella kauan, ennen kuin uskaltauduin kokeilemaan edes tamponeja, eikä helppoa ollut alussa sekään. 

No se oli ainut ehdotus apn tilanteeseen, muut purkavat omia kuukautistraumojaan. Eikä se ole fanaattista, jos kumoaa virheellisiä väitteitä.

Hetkinen. Onhan täällä tullut muitakin ehdotuksia: osta tytölle siteitä, soita tytön isälle, kehota tyttöä juttelemaan isän kanssa... Ihan hyviä ja varteenotettavia ehdotuksia kaikki.

Itse keksin kaksi syytä sille, miksi en voi käyttää kuppia: 1) emättimen eteisen kiputila; 2) en halua käyttää kuppia. 

Jankkaamisesi kuulostaa jotenkin pervolta. Miksi sinua kiinnostaa niin paljon, mitä muut naiset tunkevat tai eivät tunge sisäänsä?

Jankkaamiseni? Oikeasti nyt, menee aika pimeäksi, jos kuukupin mainitseminenkin saa karvat pystyyn. Ei ole apn asia ostella jatkuvasti siteitä, eikä ainakaan soitella tytön isälle.

Jaa, no millä logiikalla sitten ap:n kuitenkin pitäisi hankkia tytölle kuukuppi? 

Entä jos tyttö ei osaa/uskalla/halua käyttää sitä? 

Vierailija
104/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.

Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.

Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.

Et ole ainakaan kaverini, sillä hän hankki ajokortin ja auton. Itse toki maksoi. Ilmeisesti hyvin yleistä ollut tämäkin, että perheen tyttö ei saa mitään, edes siteitä ilmaiseksi, mutta poikaa hemmotellaan aivan ylen määrin.

Tämä on kyllä ihme juttu että miksi tyttöjä sorsitaan? Omat vanhemmat olivat suht tasapuolisia, mutta huomasin samaa että veljelle ostettiin vähän mitä tämä pyysi, kallistakin tavaraa vaikka meidän piti olla köyhiä. Hänelle myös liikeni useamman kerran vuodessa satanen tai pari vaatteisiin kun taas minä sain rukoilla kerran vuodessa että saisin 20€ Vaatteita varten. Härskein oli kerta kun olimme isoveljen kanssa jäämässä kotiin kun vanhemmat lähtivät matkalle ja minulta vaadittiin että jos tuliaisia haluan minun piti pitää huusholli kunnossa ja tehdä ruokaa meille molemmille kun veljeni sai olla ilman mitään vastuita. No skun vanhempani palasivat niin heillä oli veljelleni dvdboxeja ja pelejä ja minulle tuotiin puoliksi syöty karkkipussi koska rahat ei riittäneet minuun veljeni tuliaisten jälkeen. Asia ihmetytti silloin ja ihmetyttää edelleen kun näyttää olevan yleistä tämä perheen tyttöjen sorsiminen.

No ihan yleisesti 80-luvulla oltiin sitä mieltä että poika on arvokkaampi ja tärkeämpi kuin tyttö, ja kaikki pojan haluamat asiat tärkeitä ja merkittäviä, kun taas tytön haluamat asiat hömppää ja turhuutta. Omat vanhemmat ihan päin näköä sanoi että poika on paljon rakkaampi ja tärkeämpi. Sille menee perintökin, mut on jätetty perinnöttä, koska kuulemma perintö pitää jättää pojalle.

Heh heh mikä hauska vitsi. Liki kaikki suurten ikäluokkien vanhemmat ajattelee noin ja suurin osa on elossakin. Ja moni nuorempikin ajattelee, esim nykypäivän kolmi-nelikymppinen.

Vierailija
105/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, meidän naisten ja miestenkin, pitää huomata nämä nuoret, joilla ei sitä tukea ole omassa kodissa. Myös yhteiskunnan olisi hyvä esim. jakaa kuukautissuojia ilmaiseksi alle 18v. Puhutaanhan meilläkin mediassa, että täällä hyvinvointivaltiossa on ns. kuukautisköyhyyttä.

Näin, jaetaanhan ehkäisyynkin jo pillereitä ja kondomeja terkkareiden kautta, mutta kyllä kuulautissuojat tulisi olla tasa-arvonkin nimissä ilmaisia ainakin alaikäisille, miksei naisille yleensäkin.

Juu. Ja miehille pitää saada ilmainen asevelvollisuus.

Johan se on, saavat jopa päivärahaa munkin ostoon.

Siinä ei paljon päivärahat paina, kun armeija vie vuoden elämästä. Hintana on oikeasti vuoden ansiot. Puhutaan siis kymmenistä tuhansista euroista.

Vierailija
106/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunlaskeuman kanssa ei todellakaan saa köyttää kuppia. Olette täysin edesvastuuttomia kun suollatte tuollaista paskaa että muka saa käyttää. EI SAA KÄYTTÄÄ! Kuppi tekee alipaineen mikä pahentaa laskeuman tilaa. Herran jestas te kuppihullut olette kuin uskonlahko!

Ja sä et tiedä edes missä kuppi sijaitsee. Kuppi ei pahenna kohdunlaskeumaa, ohivuotoja se voi aiheuttaa. Todellakin huomautan, jos väität mun puhuvan paskaa tai edesvastuuttomasti.

Jestas te paskanjäykät itsenne häpeäjät olette kuin uskonlahko.

https://yle.fi/uutiset/3-10339197

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201806012200985418

Vierailija
107/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku systeemi (joku muu kuin lasu) pitäisi olla tätä kuukautisköyhyyttä poistamaan. Siis juuri sitä että vanhemmat ei osta/anna rahaa siteisiin.

Ihan avoimesti jaettavana ne ei voi olla, silloin aina ahneet lokit hyökkää ja vie kaiken. Mutta joku sellainen jakelutapa missä olisi pieni kynnys. Vaikka tyttöjen liikunnanopelta pyytäisi. Tai koulukuraattorilta. Siis joku taho joka olisi helposti saatavissa koulussa tms, josta nuori saisi siteitä itselleen ilman että pitäisi täyttää nöyryyttäviä kaavakkeita ja selvityksiä.

Sehän voitaisiin toteuttaa normaalina hoitotarvikejakeluna vaikka kouluterveydenhoidon kautta. Kerralla haettaisiin vaikka koko lukukauden tarvikkeet, ettei tarvitse siellä yhtenään käydä asioimassa.

Vierailija
108/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuppifanaatikkojen pitää tulla joka ikiseen ketjuun pätemään ja jankkaamaan? Minun ja monen muun mielestä kuppi ei ole paras vaihtoehto ensimmäiseksi kuukautissuojaksi. Itselläni kesti nuorena todella kauan, ennen kuin uskaltauduin kokeilemaan edes tamponeja, eikä helppoa ollut alussa sekään. 

No se oli ainut ehdotus apn tilanteeseen, muut purkavat omia kuukautistraumojaan. Eikä se ole fanaattista, jos kumoaa virheellisiä väitteitä.

Hetkinen. Onhan täällä tullut muitakin ehdotuksia: osta tytölle siteitä, soita tytön isälle, kehota tyttöä juttelemaan isän kanssa... Ihan hyviä ja varteenotettavia ehdotuksia kaikki.

Itse keksin kaksi syytä sille, miksi en voi käyttää kuppia: 1) emättimen eteisen kiputila; 2) en halua käyttää kuppia. 

Jankkaamisesi kuulostaa jotenkin pervolta. Miksi sinua kiinnostaa niin paljon, mitä muut naiset tunkevat tai eivät tunge sisäänsä?

Jankkaamiseni? Oikeasti nyt, menee aika pimeäksi, jos kuukupin mainitseminenkin saa karvat pystyyn. Ei ole apn asia ostella jatkuvasti siteitä, eikä ainakaan soitella tytön isälle.

Jaa, no millä logiikalla sitten ap:n kuitenkin pitäisi hankkia tytölle kuukuppi? 

Jaa milläkö? No sillä, että tyttö on hänen puoleensa kääntynyt. Jos ei halua, sit ei halua; säästyy omalle tyttärelle.

Vierailija
109/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuuksutisköyhyys on väärä sana. Oikea sana kuvaamaan tilannetta on kuukautis-kaltoinkohtelu tai kuukautis-piittaamattomuus. Ja totta vieköön tätä esiintyy tänäkin pävänä. Nyt on paljon vanhempina meitä, joita lapsena kohdeltiin häpäisten ja ilkkuen, ja joiden kotona kuukautiset oli tabu. Ei kaikki ole välttämättä pystyneet omille lapsilleen toimimaan toisin. Kestää usein monta sukupolvea että asenteet muuttuu.

Vierailija
110/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumatsuiga. Kuukuppijankkaaja JA miesasiamies-asevelvollisuusjankkaaja samassa ketjussa. Koskahan ikis, poikalapsihullu ja isoleukajankkaaja saapuvat paikalle? 

Vierailija
111/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalia kertomuksia. Jos minun äiti olisi ollut tuollainen kuin joissakin näissä kertomuksissa, en varmaan olisi hänen kanssaan missään tekemisissä nyt aikuisena. Kuukautiset alkoivat -83 ja sotien aikaan syntynyt äitini opasti ja tietenkin osti tarpeeksi siteitä kotiin. Luulin, että kaikilla olisi ollut noin, että vain jossain -60-luvulla tai aiemmin oli tuollaisia hirviöäitejä.

Aika sinisilmäistä tai jopa jollain tapaa omituista kuvitella, että maailma olisi muuttunut noin paljon 20 vuodessa.

Vierailija
112/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

No ei todellakaan sovi kaikille naisille. Mulla on esim laskeuma, lääkäri kieltänyt kuukupin. Keksin varmaan 10 muutakin syytä miksi se ei käy. Miten sinä et keksi yhtään?

Mitkähän ne 10 syytä on, jos saa kysyä?

No esim vaikka eri tyylin laskeumia, rakenteelliset synnytyskanavan häiriöt, ympärileikattu nainen, synnytysvauriot saanut nainen... herranisä en jaksa kaikkia maailman vikoja ja vammoja luetella!

😅 ok Noh tuota, jotkin harvinaiset rakenteelliset vauriot joo, täydellinen ympärileikkaus joo, muut ei.

Kuppihullu voisi nyt lopettaa ja varsinkin lopeta vaarallisten ”neuvojen” jakelu.

Vai niin, tosi vaarallista kertoa, että aplle on olemassa helppo ratkaisu. Suosittelen löysäämään pipoa ja suhtautumaan kuukautisiin vähän rennommin.

Joo ihan rennosti otan kuukautiset, mutta sitä en ota rennosti että jaetaan vaarallista ja väärää tietoa (”kyllä voi käyttää kuppia vaikka on laskeuma”).

Jokainen jolla on laskeuma voi toki vapaasti kokeilla, voin kertoa että sattuu ihan s-tanasti, sillä se kanava on laskeuman saaneella väärässä asennossa ja ”vääntynt”. Mutta siis eihän se haittaa että sattuu, pääasia että käyttää kuppia! Eiku...

Jos sattuu, eikä saa asetettua harjoitellenkaan hyvin, sit ei käytä. Mutta se ei missään tapauksessa ole este, se ei pahenna laskeumaa; joten missä kohtaa sä näet vaarallista ja väärää tietoa?

Vierailija
113/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans melko sama asenne äidillä/vanhemmilla kuin monella muullakin. 

Runsas vuoto - "Taas sä oot sotkenu". 

Kovat kivut (mm. 3 kertaa ambulanssilla sairaalaan, kerran sain lisähappea) - "Sulla on niin alhainen kipukynnys" tai "Lääkkeet on keksitty mut et viitsi hakea tai syödä niitä" tai "Siskosi se vasta kipeä onkin". 

Myös tuo rahajuttu kun oltiin kaveriporukalla lähdössä urheilemaan ja pyysin omaa osuutta kuluista tyyliin 10 mummonmarkkaa niin molemmat vanhemmat huutaa kilpaa että miten huonotapaisia ja surkeita on kaverit nykyään kun pitää itse maksaa osallistuminen. 

Ei ollut huoleton nuoruus. 

Vierailija
114/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumatsuiga. Kuukuppijankkaaja JA miesasiamies-asevelvollisuusjankkaaja samassa ketjussa. Koskahan ikis, poikalapsihullu ja isoleukajankkaaja saapuvat paikalle? 

Mua kanssa yllättää aina mihin kaikkiin ketjuihin miesasiamies lyöttäytyy. Olin varma että TÄMÄ ketju on sellainen aiheeltaan että tästä ei löydy miesten sortoa vaikka suurennuslasilla katsoisi... olin väärässä sit :D

Vierailija
115/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa milläkö? No sillä, että tyttö on hänen puoleensa kääntynyt. Jos ei halua, sit ei halua; säästyy omalle tyttärelle.

Mutta se vaihtoehto ei käy, että ap vaikkapa antaisi tytölle muutaman siteen mukaan ja kehottaisi juttelemaan isän kanssa? Kuppi on hankittava, koska kyllähän nyt kuppi on oltava?

Vierailija
116/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kuukuppia 12v tytölle. Tai no, jos tyttö itse haluaisi kokeilla niin voisin ostaa, mutta luultavasti moni tuon ikäinen ei edes haluaisi kokeilla kuppia kun tamponien käyttökin voi jännittää. Itse käytin siteitä 16-vuotiaaksi asti ja vasta silloin rohkenin kokeilla tamponeita, mikä aluksi oli vaikeaa kun paikat olivat niin tiukat. Tamponeissakin on riski jos pitää sitä liian kauan, joten hyvin nuoren kohdalla pitäisi olla tarkka siitä, että se muistetaan ja viitsitään vaihtaa riittävän usein. Näin aikuisiällä olen kokeillut kuukuppia ja vaikka mitään anatomista estettä sen käytölle ei olekaan, niin kuppi ei tuntunut kovin mukavalta, oli aluksi hankala asentaa ja ottaa pois ja kerran sen sisältö oli tyhjentynyt housuihin, kun kuppi oli mennyt jotenkin huonoon asentoon. Palasin sitten muutamien kokeilukertojen jälkeen tamponeihin, kun kuppi tuntui painavan epämiellyttävästi ja vessakäynnit sen kanssa kestivät kauemmin. Aikuisena nuo nyt eivät olleet mitään kovin kamalia asioita, mutta enpä olisi yläasteiässä halunnut ährätä kupin kanssa koulun vessassa tai keitellä sitä kotona kattilassa.

Vierailija
117/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohdunlaskeuman kanssa ei todellakaan saa köyttää kuppia. Olette täysin edesvastuuttomia kun suollatte tuollaista paskaa että muka saa käyttää. EI SAA KÄYTTÄÄ! Kuppi tekee alipaineen mikä pahentaa laskeuman tilaa. Herran jestas te kuppihullut olette kuin uskonlahko!

Ja sä et tiedä edes missä kuppi sijaitsee. Kuppi ei pahenna kohdunlaskeumaa, ohivuotoja se voi aiheuttaa. Todellakin huomautan, jos väität mun puhuvan paskaa tai edesvastuuttomasti.

Jestas te paskanjäykät itsenne häpeäjät olette kuin uskonlahko.

https://yle.fi/uutiset/3-10339197

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201806012200985418

Ihan oikeasti, haista jo pitkä v*ttu. Mene muualle levittämään agendaasi. Voit maalata menkkaverellä kaikessa rauhassa ja mitä muuta te fanaatikot teettekään, mutta jospa nyt pysyttäisiin alkuperäisessä aiheessa.

😅 Ja aihe oli omat kauhukokemukset, eiku mites se oli? Eli sä saat väittää mun antaneen vaarallisia neuvoja, mutta mä en saa oikaista sua? Sä olet väärässä, niin sit mä olen fanaatikko. Jep jep, onnea vaan sun jälkikasvulle.

Vierailija
118/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se vaihtoehto ei käy, että ap vaikkapa antaisi tytölle muutaman siteen mukaan ja kehottaisi juttelemaan isän kanssa? Kuppi on hankittava, koska kyllähän nyt kuppi on oltava?

Kuka niin sanoi? Mä ehdotin ja sit alkoi kauhee haloo, kun kysyin miksei nuori voisi käyttää. Kukahan täällä on fanaattinen?

Vierailija
119/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten niin, että hyvän lapsuuden ja rakastavat vanhemmat saaneet lapset on valovuosien etumatkalla elämässä verrattuna huonon perheen lapsiin joita kaltoinkohdellaan.

Tästä ei puhuta julkisuudessa vaan selitellään että suomessa kaikilla on samat lähtökohdat. Ei ole. Ei todellakaan ole.

Vaatii suorastaan yli-inhimilliset ponnistelut ja voimat että pääsee yksin ilman mitään apua ja tukea kotoa ponnistelemaan ja taistelemaan itsensä koulutetuksi. Vanhemmat työntää kapulaa rattaisiin minkä ehtii, ja sit kun viimein taistelet yliopiston omalla työlläsi kaiken maksaen, olet suvun eka akateeminen koskaan, niin saat palkinnoksi vanhempien vihan, kateuden ja katkeruuden. Ja v*ttuilua ja nälvimistä miten luulet nyt olevasi jotain.

Kateudella katsoin niitä joilla vanhemmat tuki, auttoi, välitti, kannusti ja ihaili lastaan.

Omat vanhemmat ei ole ikinä auttaneet missään.

Vierailija
120/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh mikä hauska vitsi. Liki kaikki suurten ikäluokkien vanhemmat ajattelee noin ja suurin osa on elossakin. Ja moni nuorempikin ajattelee, esim nykypäivän kolmi-nelikymppinen.

Suuret ikäluokat ovat 70-75-vuotiaita eli suurien ikäluokkien vanhemmat ovat siis vähintään 90-95-vuotiaita, mutta todennäköisemmin vieläkin vanhempia. Voin kertoa, että suurin osa suurten ikäluokkien vanhemmista on edesmenneitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi