Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären koulukaveri pyysi minut sivummalle kun oma tyttöni oli vessassa ja kysyi saisiko kuukautissuojia

Vierailija
18.04.2021 |

Tämän kaverin äiti muutti jokin aika sitten pois. Isänsä ei ilmeisesti tiedä, että 12-vuotiaalla on kuukautiset alkaneet. Häpeillen pyysi voisiko saada muutaman suojan. Tietysti annoin koko paketin mukaan. Mutta miten jatkossa? Olen työtön kun ravintola, jossa työskentelin laitettiin kiinni. Jos soitan tämän tytön isälle, menenkö liian pitkälle?

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.

Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?

Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.

Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.

Ai kamala mikä säätäminen sulla ollut kun et oo normaaleja siteitä saanut. 😢

Vierailija
62/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy tytöltä kun hän on teillä seuraavan kerran, eikö hän ole uskaltanut kertoa isälle (tarjoudu olemaan yhteydessä isään), vai onko isä niitä vihamielisesti suhtautuvia vanhempia (tee lastensuojeluilmoitus), eikö isä anna tytölle rahaa siteisiin ja muuhun tarpeelliseen vai onko rahaa mutta tyttö ei kehtaa ostaa itse. Mahtaako isä hankkia tytölle rintaliivejäkään?

Hyvin todennäköisesti mies ei tahallaan ole ilkeä, ei vaan ymmärrä merkkejä että kuukautiset alkoi nyt.. Eikö tietenkään tiedä missä vaiheessa rintsikat pitää hankkia (ja millaiset yms) kun ei itse käytä. Ja miehet ovat tosi noloja tälläisten asioiden edessä. Ja usko pois, suomalaiset miehet ovat varmaan maailman parhaita näissä, ( vähiten häpeää, eniten oikeaa tietoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.

Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?

Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.

Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.

Ai kamala mikä säätäminen sulla ollut kun et oo normaaleja siteitä saanut. 😢

Joo, totta, mutta en nyt säälittele itseäni. Ihminen on nokkela ja selviytyy vaikeuksista, ja niin minäkin selvisin vaikka kekseliäisyyttä vaati (ja ohivuotoja tapahtui).

Ne mun vanhemmat on muuten vieläkin ilkeitä ja tylyjä, eivät ole muuttuneet miksikään. Korkeintaan oahemmaksi. Todella etäiset välit on ja mistään en elämässäni kerro heille. En anna tavata lapsiani ollenkaan, koska heidän ilkeytensä kohdistuu myös lapsiini, haukkumisena ja arvosteluna.

Vierailija
64/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi olisikin muuten tosi hyvä, mutta ei oikein sovi ekaksi kuukautissuojaksi nuorelle tytölle.

Vierailija
65/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppi olisikin muuten tosi hyvä, mutta ei oikein sovi ekaksi kuukautissuojaksi nuorelle tytölle.

Jep, se vaatii vähän opettelua. Meidän tyttö alkoi sitä 12-vuotiaana käyttää, mutta hänellä oli siihen mennessä ollut kuukautiset jo melkein vuoden. Kestositeillä aloitti, sitten kun tuli kulussa uintia, hankittiin kuukautissieniä. Tykästyi niihin ja alkoi käyttää niitä muulloinkin, kestopikkuhousunsuoja backuppina. Sitten jossain kohtaa halusi kokeilla kuppia ja yritysten jälkeen sai sen homman toimimaan. Kuukuppikunnan sivuille neuvoin etsimään vinkkejä. Ja kun hän kertoi, ettei saa työnnettyä kun tuntuu jäävän jumiin, hoksasin että taitaa olla immenkalvo. Sai sitten lopulta survottua ja siitä lähtien käytti kuppia. 

Nuo sienet on paljon helpompia käyttää kuin kuppi, toki nekin pitää työntää sisälle, mikä ei kaikille ehkä ole niin luontevaa. Ja huuhtelu vaatii sen, että wc:ssä on lavuaari. Kotona tietenkin on, mutta koulussa ei välttämättä ole.

Vierailija
66/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia kertomuksia. Jos minun äiti olisi ollut tuollainen kuin joissakin näissä kertomuksissa, en varmaan olisi hänen kanssaan missään tekemisissä nyt aikuisena. Kuukautiset alkoivat -83 ja sotien aikaan syntynyt äitini opasti ja tietenkin osti tarpeeksi siteitä kotiin. Luulin, että kaikilla olisi ollut noin, että vain jossain -60-luvulla tai aiemmin oli tuollaisia hirviöäitejä.

Vierailija
67/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei?

Vierailija
68/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.

Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.

Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.

Minulle sentään maksettiin ajokortti kuten veljellenikin. Myös kuukautis siteet sain, mutta niistä ei puhuttu sanallakaan. Huomasin ettei äitini halua puhua aiheesta mitään, joten en esimerkiksi uskaltanut kysyä kivuista ja muista oireista mitään, että onko tämä normaalia vai onko minussa jotain vikaa, pitäisikö minun mennä lääkäriin tms. Lisäksi minä en saanut viikkorahaa juuri koskaan. Aina kun pyysin äidiltä viikkorahaa, hän sanoi että ei ole, koska antoi jo veljelleni kaiken. Ilmeisesti siis oli tarkoituskin, että pysyn vaan kotona. Ja niinhän sitten pysyinkin kun ei ollut rahaa lähteä mihinkään kavereiden kanssa. Minusta tuli käytännössä syrjäytynyt tyttö. Äitini myös sanoi minulle, että mun tehtävä on hoitaa häntä kun hän on vanha. Tämä kaikki tapahtui 80-luvulla.

Vierailija
69/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy tytöltä kun hän on teillä seuraavan kerran, eikö hän ole uskaltanut kertoa isälle (tarjoudu olemaan yhteydessä isään), vai onko isä niitä vihamielisesti suhtautuvia vanhempia (tee lastensuojeluilmoitus), eikö isä anna tytölle rahaa siteisiin ja muuhun tarpeelliseen vai onko rahaa mutta tyttö ei kehtaa ostaa itse. Mahtaako isä hankkia tytölle rintaliivejäkään?

Hyvin todennäköisesti mies ei tahallaan ole ilkeä, ei vaan ymmärrä merkkejä että kuukautiset alkoi nyt.. Eikö tietenkään tiedä missä vaiheessa rintsikat pitää hankkia (ja millaiset yms) kun ei itse käytä. Ja miehet ovat tosi noloja tälläisten asioiden edessä. Ja usko pois, suomalaiset miehet ovat varmaan maailman parhaita näissä, ( vähiten häpeää, eniten oikeaa tietoa)

Luulisin, että jos äiti ei ole ollenkaan kuvioissa, tuo isä voisi olla hyvinkin tyytyväinen, jos tyttären kaverin äiti kertoisi että kuukautiset alkoi ja hän voi auttaa tyttöä hankkiaan sopivia siteitä, ja vaikka myös ehdottaisi että vie molemmat tytöt alusvaateostoksille.

Vierailija
70/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki kuukuppi tytölle ja kehota kertomaan isälleen. Ei tarvitse ostella suojia.

Komppaan!

Vierailija
71/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, että tuollaista voi tapahtua vielä nykyaikana ja sivistysvaltioksi tituleeratussa onnelassa, jossa asuu maailman ... öh.. takapajuisinta pösilöpopulaatiota?

Ei ole lapsilla helppoa tuollaisissa perheissä. Sääliksi käy.

Vierailija
72/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä häpeä entisaikaan kuukautisista juontaa juurensa uskonnosta.

Eikö siellä Vanhassa Testamentissa näitä säännöksiä ole. Nainen oli saastainen

kyseisenä aikana.

Nykyaikana kai on kysymys huonoista vanhemmista jos siteitä ei hankita.

Varmaan muutkaan asiat ei oikein toimi ja on nuoren tytön kaltoinkohtelua.

Sana saastainen on luterilaisen kirkon käännös.

Vierailija
73/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalia kertomuksia. Jos minun äiti olisi ollut tuollainen kuin joissakin näissä kertomuksissa, en varmaan olisi hänen kanssaan missään tekemisissä nyt aikuisena. Kuukautiset alkoivat -83 ja sotien aikaan syntynyt äitini opasti ja tietenkin osti tarpeeksi siteitä kotiin. Luulin, että kaikilla olisi ollut noin, että vain jossain -60-luvulla tai aiemmin oli tuollaisia hirviöäitejä.

Nykyäänkin on vielä hirviöäitejä.

Vierailija
74/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että jos äiti ei ole ollenkaan kuvioissa, tuo isä voisi olla hyvinkin tyytyväinen, jos tyttären kaverin äiti kertoisi että kuukautiset alkoi ja hän voi auttaa tyttöä hankkiaan sopivia siteitä, ja vaikka myös ehdottaisi että vie molemmat tytöt alusvaateostoksille.

Kyllä!

Mutta suurin osa iseistä menisi tyttönsä mukaan ostamaan, vaikkei niistä mitään tiedäkään. Näitä isejä näkee välillä kaupoissa. Vähintään antaisi rahaa millä ostaa.

Vierailija
75/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

Vierailija
76/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä häpeä entisaikaan kuukautisista juontaa juurensa uskonnosta.

Eikö siellä Vanhassa Testamentissa näitä säännöksiä ole. Nainen oli saastainen

kyseisenä aikana.

Nykyaikana kai on kysymys huonoista vanhemmista jos siteitä ei hankita.

Varmaan muutkaan asiat ei oikein toimi ja on nuoren tytön kaltoinkohtelua.

Sana saastainen on luterilaisen kirkon käännös.

Mikä se alunperin on ollut?

Vierailija
77/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata suoraa päätä isälle soitella, vaan hienotunteisesti koittaa selvittää tytöltä, mikä tilanne kotona on isän kanssa. Ei voi tietää.

Vierailija
78/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät pysty kuukuppia käyttämään, ei sellaista kannata lapselle ostaa. Itse olen aikuinen nainen enkä voi käyttää.

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

Vierailija
79/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, perinteinen mies-/vanhemmuusvihakeskustelu. Naiset kertoo fantasioitaan ja trollailee minkä kerkiävät, että voivat taas uhriutua Ylellä. Kummasti ne kaikki sairaiden psykopaattivanhempien lapset on palstalle pesiytynyt, on se jännä...

Vierailija
80/221 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Se sopii kuule nuorelle ihan yhtä hyvin kuin aikuisellekin naiselle.

No ei todellakaan sovi kaikille naisille. Mulla on esim laskeuma, lääkäri kieltänyt kuukupin. Keksin varmaan 10 muutakin syytä miksi se ei käy. Miten sinä et keksi yhtään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä