Odotus ja kuntosali?
Olen harrastanut silloin tällöin käyntiä kuntosalilla.
Mutta nyt olen raskausviikolla 11+4 joten onko joitain liikesarjoja tai laitteita mitä ei missään nimessä saa käyttää raskauden näin alkuvaiheilla tai sitten ollenkaan?
Tämä on vasta ensimmäinen raskauteni joten olen aivan uusi täällä:)
En ole muuta uskaltanut tehdä kun sain kuulla raskaudestani niin olen vaan kuntosalilla käynyt polkemassa kuntopyörää ja sitäkin rauhalliseen tahtiin.
Mutta onko muita sallittuja laitteita?
Kiitos!
Tai jos tuo kuntosali ei ole hyväksi pitää yrittää tottua uimiseen;)
Ihanaa loppukesän jatkoa kaikille!
Kommentit (7)
Mutta suosittelen kaikkea rauhallista liikuntaa, kuten kävelyä, pyöräilyä hitallaa temmolla sekä uintia :) Niistä ei ainakaan ole haittaa, kun ei itseänsä ähellä loppuun asti :) Ja muistaa juoda vettä runsaasti tarpeen tullen. :)
Se kuntosali missä minä käyn niin siellä ei ole erityisesti ketään valvojaa.
Joten siksi kyselen täältä.
Minulla on oma avain saliin ja siellä voi sitten käydä millon itsestä tuntuu siltä.
Mutta voihan se olla että tämä unohtuu kohta...
Uinnista en ole oikein koskaan pitäny mutta jospa siitä rupeisi kohta tykkäämään:)
Mielestä salilla käynti on aivan yhtä turvallinen ja hyvä liikuntamuoto kuin moni muukin. Itse käyn salilla n. 3kert./viikko 1,5h kerralla. Mulla oli kyllä se hyvä tuuri, että ohjelman teko kuuluu palveluna kaikille salilla kävijöille. Toisaalat noihin toisten tekemiin ohjelmiin ei koskaan pidä luottaa aivan sokeasti. Jos joku ei tunnu hyvältä, niin sitten sitä ei pidä tehdä. Mun ohjelma on aika samanlainen kuin mitä se oli ennen raskauttakin. Vatsoja en tee kuitenkaan ollenkaan, enkä kyykkyjä. Oikeestaan kaikki mikä saa painetta tuonne alavatsanseudulle aikaseksi, olis vissiin hyvä jättää pois. Teen siis aivan normaalisti jalat, selän, hariat, rintalihakset ja kädet. Vastukset ole puottanut n. puoleen. Kaikkiin laitteisiin ei tietenkään voi mennä ihan siitä syystä että maha on tiellä. Syke tulis olla vissiin alle 150, mutta ei mulla ainakaan ole sen kanssa mitään ongelmia tullu. Olen kuullut että yleisin syys miksi salilla käynnin joutuu lopettamaan on supistukset. Liikkuminenhan on kuitenkin pääsääntöisesti vain hyväksi raskausaikana niin kuin muulloinkin. Sinuna siis kävisin salilla hyvillä mielin niin pitkään kun hyvältä tuntuu.
kakkuriliisa rv 20+
(toivottavasati nimimerkki meni oikein) - kananmuisti -
Kiitti sulle kuitenkin todella hyvistä neuvoista!
Pitää sitten illalla kokeilla muutakin kuin kuntopyörällä polkemista:)
Kävin juuri kuntosalilla omaohjaajalla, ja minulle tehtiin raskauden ajaksi ohjelma. Nyt puoliväli menossa suunnilleen. Minulla oli jostain käsitys, että vatsalihaliikkeitä pitäisi välttää. Mutta siihen ei ole mitään syytä, tosin fysiikkakin sitten vatsan kasvaessa tekee niitä vähän hankaliksi toteuttaa ; ) ei siitä mitään himovatsalihastreenejä, mutta jos salilla on esim vatsalihaslaite, niin sitä kannattaa käyttää. Samoin kylkilihaksia kannattaa vahvistaa, ja selkää. Hyvää huomenta esim tanko apuna on hyvä liike, tai sitten se penkki, jossa ei maata vatsallaan, vaan istutaan, ja nostetaan painoa ylös.
Kovia ponnistuksia kannattaa välttää, eli siksi ei ihan mitään maksimisuorituksia, vaan mielellään sopivasti toistoja keskiraskailla toistoilla.
Selällään tehtävät treenit, ehkä kannattaa jättää vähemmälle, mutta tämä vain siksi, että makuuasennossa sitten vauvan ollessa isompi, vauva saattaa painaa isoja verisuonia ja hermoja sen verran, että siitä tulee huono olo.
Sykerajoituksiakin muistelin ekassa rajoituksessa olleen, mutta nyt nämä ohjaajat olivat juuri käyneet jossain koulutuksessa, jossa sanottiin, että ihmisillä on jo valmiiksi niin erilaiset sykkeet, että niitä ei periaatteessa kannata edes antaa. Eli kun tekee sellaisella temmolla, mikä itsestä tuntuu hyvältä (keho on tehty suojaamaan vauvaa, ja se ihan varmasti varoittaa, jos teet niin kovaa, että vauva ei meinaa pysyä vauhdissa mukana).
Hyvää peruskuntoa kannattaa ilman muuta pitää yllä, se aina nopeuttaa palautumista synnytyksessä, ja kun kevyesti pidät yllä niitä vatsa-, selkä- ja kylkilihaksia, niin eipä tule niin helpolla ongelmia selän jaksamisen kanssa, kun vartalon painopiste muuttuu aika tavalla raskauden kuluessa.
Toki jos treeni aiheuttaa kovasti supistuksia, tai verenpaine on kovin ylhäällä, kannattaa ottaa rauhallisesti, ja tyytyä verkkaisempiin kävelylenkkeihin, niin sekin pitää kyllä peruskuntoa yllä, ja saapa samalla happeakin. Paitsi nyt tuntuu saavan vain tuota metsäpalosavuhappea, yöks!
Hyviä treenejä!
Olen käynyt kuntosalilla, jossa tehdään ohjelma neljä kertaa vuodessa. Olen nyt rv 22+. Toukokuussa ollessani vielä yksinumeroisilla viikoilla tehtiin edellisen kerran ohjelma.
Tähän uuteen, raskauden aikaiseen ohjelmaan eivät kuuluneet penkkipunnerrus, jalkakyykyt, avustettu leuanveto eikä maastaveto. Siis ne kaikki liikkeet, joista olin pitänyt paljon aiemmissa ohjelmissa ja jotka olivat varmasti niitä tehokkaimpia.
Vatsalihasliikkeitä sai tehdä edelleen, mutta siten, että jalat olivat jumppapallon päällä lähes 90 asteen kulmassa ja siitä sitten leuka irti rinnasta pieniä nostoja ylöspäin. Toivottavasti ymmärrät, mitä ajan takaa. Jos et, varmista se joltain ammattilaiselta, sillä itse en sitä ole. Toistan vain tässä, mitä oma ohjelman tehnyt ammattilainen minulle kertoi ja näytti.
Alkuverryttelyn kestoa pidennettiin uudessa ohjelmassa. Lisäksi painoja vähennettiin ja sarjoiksi tuli aiempien 3 x 10-12:n tilalle 3 x 15. Sykeraja on 150 ja sykemittari nähtiin kyllä hyödylliseksi. Jos äidin syke nousee yli 150:n, voi vauvan hapensaanti vaikeutua.
Nyt kesällä en lomien ja laiskuuden takia ole juuri käynyt salilla. Osaltaan käyntien vähyyteen ovat vaikuttaneet myös jo rv 15 alkaneet supistukset. Nyt olen sairaslomalla supistelujen takia ja sairasloman määrännyt lääkäri ei suositellut salikäyntejä, etenkin kun esikoiseni on keskonen.
Mieluusti olisin yrittänyt nyt syksyllä käydä salilla, mutta en ala halua ottaa edes mitään teoreettisia riskejä. Mutta tämähän koskee vain minua eikä tästä pidä säikähtää, jolla ei ole noita supisteluita.
Ymmärtääkseni aktiivikuntoilijat jatkavat aika pitkällekin mahdollisesti rankkaakin treenausta. Heillä asia varmasti onkin eri kuin tavallisilla kuntoilijoilla. Itse olen toisen lapsen jälkeen käynyt salilla vain kaksi kertaa viikossa, mutta tehnyt kyllä kaikki sarjat tehokkaasti. Motivaatio kieltämättä väheni kovasti, kun kaikki " kivat" ja raskaat sarjat kiellettiin.
Minun ymmärtääkseni voit omaa kroppaasi kuunnellen käydä edelleen salilla. Netistä varmasti löytää googlettamalla lisää tietoa.
Mukavaa raskausaikaa ap:lle!
Kannattaa kysyä kuntosalilla olevalta henkilökunnalta ohjausta,
mitä liikesarjoja voi tehdä. Itse kävin alussa vielä salilla, kun olotila oli suht hyvä :) (ennenkuin alkoi hirveät liitoskivut ja äklöolo)
Tein melkein samoja liikkeitä, kuin ennenkin, paitsi vatsalihasreenaamiset jätin, talja yms. selän-nostot jossa pakaroitten lisäksi jännittää vatsojakin jäivät.
Ja raskauden edetessä suuria painojakaan ei saisi nostella :)
Tässä jotain muminaa siis aiheesta ;))
Terkuin, Tirppis ja Pimu 20+7