"Ranskalainen avioliitto" ja lupa pitää useasta ihmisestä
Mielestäni on ihmillistä pitää erilaisista ja useista ihmisistä elämän aikana, ja sille ei voi mitään. Se ei silti ole pois rakastamisesta. Mielestäni vaikka lapsen rakastaminen ei ole pois puolison rakastamisesta. Jos pitää edelleen exästä, se ei ole uskottomuutta nyxää kohtaan. Voi olla vastakkaista sukupuolta oleva hyvä ystävä josta pitää todella. Voi tuntea vetoa jotakuta kohtaan, ja silti rakastaa puolisoa edelleen yhtä lailla syvästi, eikä se ole pettämistä.
Ja olen sitä mieltä, että sen ymmärtäminen ja hyväksyminen syventää keskinäistä sidettä ja rakkautta, eikä vähennä sitä. Olen myös tämän kokenut itse omassa suhteessa.
Tämä mun tämän päivän "unpopular opinion".
Tämän artikkelin ja Prinssi Philipin hautajaisten myötä.
https://www.iltalehti.fi/seksuaalisuusjasuhteet/a/ba24a1cf-6939-4762-aa… Jutta Zilliacus kertoo pitkästä liitosta, ja että siinä voi joskus ihastua muihin, mutta se ei tarkoita seksuaalista suhdetta.
Pyydän, että pitäkää keskustelu sivistyneenä, vaikka olettekin eri mieltä, niin voisi keskustella.
N54
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisille on ollut ok myös seksuaaliset suhteet. Ei kai käsite ménage à trois muuten tunnettaisi juuri ranskalaisella nimellään koko läntisessä kulttuuripiirissä.
ménage à trois tarkoittaa kyllä vähän muuta kuin avioliiton ulkopuolista seksisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisille on ollut ok myös seksuaaliset suhteet. Ei kai käsite ménage à trois muuten tunnettaisi juuri ranskalaisella nimellään koko läntisessä kulttuuripiirissä.
En ole ikipäivänä kuullut tuota käsitettä käytettävän Suomessa. Tai missään muuallakaan.
Et ole sitten ikävä kyllä kovin sivistynyt. Elä, lue ja opiskele niin maailma aukeaa aivan uudella tavalla.
Ei kiinosta olla sivistynyt osa-alueilla, jotka eivät hyödytä minua eikä ketään muutakaan. Ihmiset naikoot ketä huvittaa. Ei siihen mitään hienostelutermejä tarvita. Ranska on nykypäivänä korruptoitunutta paskaa, joka pitäisi liekittää puhtaaksi.
Persu bongattu.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikipäivänä kuullut tuota käsitettä käytettävän Suomessa. Tai missään muuallakaan.
Ei siitä silti koskaan puhuta missään oppilaitoksissa. Tämä on näitä Yli-Viikarin tarpeettomia termejä. Vai naitteko te kaikki oikeasti nykyään toisianne?
Itse asiassa itselleni on tullut tämä ja moni muukin ulkomaankielinen elämäntaiteeseen liittyvä termi vastaan opinnoissa. Tuskinpa minkään länsimaisen kielen kirjallisuutta tai ylipäätään klassista filosofiaa opiskellut on voinut välttyä tällaiselta perustermiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ménage à trois tarkoittaa kyllä vähän muuta kuin avioliiton ulkopuolista seksisuhdetta.
Se tuli kyllä jo ylempänä selvitettyä. Ranskalaisilla on ollut korkeampi sietokyky jakamisen suhteen ja avoimempi terminologia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten ikävä kyllä kovin sivistynyt. Elä, lue ja opiskele niin maailma aukeaa aivan uudella tavalla.
Maailman sivistystä ei mitata jollain vi tun ranskan termeillä.
M.O.T. puhuessamme sivistymisestä.
Sivistyksellä tämä nykyinen globaali kulttuuri ei tule kestämään. Vana tarvitaan fyysisiä duunareita. Niiä ei kahueasti teidän perspanotermit kiinnosta.
M.O.T taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä silti koskaan puhuta missään oppilaitoksissa. Tämä on näitä Yli-Viikarin tarpeettomia termejä. Vai naitteko te kaikki oikeasti nykyään toisianne?
Itse asiassa itselleni on tullut tämä ja moni muukin ulkomaankielinen elämäntaiteeseen liittyvä termi vastaan opinnoissa. Tuskinpa minkään länsimaisen kielen kirjallisuutta tai ylipäätään klassista filosofiaa opiskellut on voinut välttyä tällaiselta perustermiltä.
Klassinen filosofia = Platon, Aristoteles jne. Ei niin mitään tekemistä ranskan kielen kanssa. Termit kuntoon ennen kuin tulet pätemään.
Mä olen kyllä elänyt ihan siinä käsityksessä, että "ranskalainen avioliitto" tarkoittaa juuri sitä, että avioliitossa on niitä liiton ulkopuolisia seksuaalisia suhteita eikä pelkästään mitään ihastumista tai keskustelua. En kyllä ymmärrä, että miten toiseen ihastuminen avioliiton aikana on huono asia, jos sen ihastumisen pitää omana tietonaan eikä koskaan tee sen suhteen mitään. Tai että olisi kavereita, jotka ovat vastakkaista sukupuolta. Elämän aikana kohtaa monia muitakin kivoja ihmisiä kuin vain sen oman puolison.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman sivistystä ei mitata jollain vi tun ranskan termeillä.
M.O.T. puhuessamme sivistymisestä.
Sivistyksellä tämä nykyinen globaali kulttuuri ei tule kestämään. Vana tarvitaan fyysisiä duunareita. Niiä ei kahueasti teidän perspanotermit kiinnosta.
M.O.T taas kerran.
Aku Aku Ankka, raiskas naapurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen filosofia = Platon, Aristoteles jne. Ei niin mitään tekemistä ranskan kielen kanssa. Termit kuntoon ennen kuin tulet pätemään.
Ei toki ranskan, mutta monet klassisen filosofian termit ovat siirtyneet kreikasta italian kieleen, kuten niiden kuvaamat ilmiötkin. Epictetukset ja Senecat on varmaan luettu, joten elämisen taide ja sen terminologia lienee sinullekin tuttua.
Tiukat kristilliset moraalikäsitykset ovat melko uusi ilmiö eivätkä nekään ole koskaan täysin tuhonneet Euroopan ehkä puritanistien mielestä jopa dekadenttia arvopohjaa.
Minä olen myös ollut tällaisessa liitossa. Vaatii tietysti paljon luottamusta.
Olen samaa mieltä. Uskon, että moni avioliitto olisi onnellisempi, jos olisi lupa sivusuhteelle . Muutenkaan en usko täysin monogamiaan, koska sitä pitää vahtia instituutioilla ja kyttäämisellä. Jos se olisi luonnollista niin sitä ei tarvitsisi tukea niin vahvasti moralisoinnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun tarvitsee joltain toiselta luvan ihmisistä pitämiseen, niin ollaan jo aika helvetin pimeässä kuviossa.
No ei todellakaan olla. Hulluko olet? Nait kaikkea mikä hengittää.
Naitko sinä kaikkia, joista pidät, vai mikä tuo sun kommentti tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vieraissa käymistä pitäisi kutsua ”ranskalaiseksi avioliitoksi”?
Hienompaa sanoa.Kuin kuin pidän esim. jalkavaimoa! nai nainen sala suhdetta!
Minulla on on avioliittoni aikana ollut kaksi muuta suhdetta. Toinen kesti reilu 2v. ja toinen on kestänyt nyt vajaan vuoden. Ensimmäinen sivusuhteeni oli intohimoinen ja siinä oli seksiäkin, tämä toinen taas enemmän intensiivinen ystävyyssuhde (ei seksiä, mutta hellyyttä). Aviomieheni tietää näistä ja hyväksyy. Hän kunnioittaa itsenäisyyttäni, eikä koe tarvetta omistaa minua. Minulle on tärkeää, että hän luottaa arviointikykyyni. Yhdenillanjuttuja en harrasta, aidot tunteet ja yhteys toisee ihmiseen on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta Ranskassa nainen on aika alisteisessa asemassa eli siellä on vahva kotiäitikulttuuri ja toisaalta kaksinaismoralistisesti aviomiehellä oikeus rakastajattareen. Ranskassa ei tavispiireissä katsotaan hyvällä sitä, että vaimolla on rakastaja, ehei, se ilo suodaan kyllä leskille ja eronneille. Miehelle työttöystävä tai kaksi on ihan OK, kunhan vaimon elintaso ei tästä kärsi eli liian ahnetta naista ei sovi lahjoilla lähellään pitää.
Pitkässä liitossa varmasti ihastutaan eikä sen tarvitse johtaa mihinkään, mutta en silti pidä omaa liittoani kovinkaan avoimena, vaikka joskus hupsusti kuukauden tai pari unelmoin jostain mahdottoman kaukaisesta vaihtoehdosta. Lomaromanssi ei edes ajatuksissa ole pitkäikäinen.
Kotiäitikulttuuri ei pidä paikkaansa. Päivähoito on kehittyneempi kuin meillä. Ranskassa on tavallista, että ollaan äitiyslomalla vain 3 kk, koska naiset haluavat käydä töissä, ja lisäksi siellä on lastenhoitajat ja au piirit jotka auttavat tässä asiassa.. Tästä syystä.maassa syntyvyys on maailman huippua.
” Ranskalaisella avioliitolla Jutta Zilliacus kertoo tarkoittavansa parisuhdetta, jossa sallitaan puolin ja toisin se, että välillä ihastutaan ja vähän rakastutaankin myös muihin.
– Seksuaalisia suhteita avioliiton ulkopuolella en suosittele. Voi ihastua ja rakastua, mutta ei seksisuhteita, hän linjaa.
– Ei meidän aikanamme oltu niin fyysisiä. Fyysinen suhde oli tarkoitettu avioliittoon.
– Kun antaa toiselle vapauden, ei tule syytä erota, vaikka tulee ihastumisia muihin, Jutta Zilliacus sanoo.
– Sitä paitsi Benedict oli ollut sodassa viisi vuotta. Kun toinen on kokenut jotain sellaista, jotain niin hirvittävää, täytyy antaa hänelle vähän vapautta.”
Mitäs uutisoinnin arvoista tässä on? Eikös ihan jokaisessa avioliitossa ole sallittua tämä ”voi ihastua ja rakastua, mutta ei seksisuhteita” -linja? Eikös kaikille aikuisille ole muutenkin selvää, että tunteitaan ei voi estää mutta tekojaan voi? Miksi tällaista normaalia avioliittoa pitää erikseen kutsua ranskalaiseksi avioliitoksi?
Siis käsitin, että Zilliacukset sallivat toisilleen romanssitkin, sitä nimityys "ranskalainen avioliitto" tarkoittaa.
Nimitys juontuu juurikin siitä, että vapaamielinen järjestely ei ollut Ranskassa epätavallista, oli puoliso ja oli rakastaja/ rakastajatar tai useampia.
Ei se ole siellä nykyäänkään paheksuttua, muttei enää niin tarpeellista avioliiton yleisen arvonlaskun ja avioerojen yleistymisen myötä.
Olihan suomessakin tuollainen tapa yleisempää, nyt ollaan niin helvetin tiukkikisia
Ei kiinosta olla sivistynyt osa-alueilla, jotka eivät hyödytä minua eikä ketään muutakaan. Ihmiset naikoot ketä huvittaa. Ei siihen mitään hienostelutermejä tarvita. Ranska on nykypäivänä korruptoitunutta paskaa, joka pitäisi liekittää puhtaaksi.