Nyt sitten kirjassa paljastetaan kaikille synntyksen yhteydessä ulostaminen :(
Kommentit (100)
Ennen synnytettiin saunassa. Miettikää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tuo oli yllätys?
Kaikille niille miehille, jotka eivät ole olleet mukana synnytyksessä ja synnyttämättömille naisille, joille ei elämän todellisuus ole vielä paljastunut. Eli noin 1/4 kansalaisista.
Useammalle kuin neljäsosalle yllätys, jos siis huomioidaan kaikki maamme kansalaiset, myös alle 25-vuotiaat.
Kyllä kans ihmetytti tuo juttu. Olen useamman lapsen synnyttänyt, osan kanssa meni paremmin ja osan huonommin. Kipuja oli välillä enemmän ja välillä vähemmän, lääkkeitä ja muuta kivunlievitystä sain pyynnöstä. Osa kätilöistä oli mukavampia kuin toiset, mutta ihan ammattitaitoista hoitoa saatiin joka kerta. Ja korostan, että ikinä ei ole tullut mieleenikään työntää yhtään vauvaani lattialle. Mielestäni ei ole mieleltään tasapainoisen ihmisen aatteita tuommoiset.
Alapää synnytys, tuote molemmista reiistä, tapahtunut niin kauan kun ihmisiö on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ennen anettiin peräruiske ennen synytystä, niin suoli oli yleensä tyhjä.
En ymmärrä, miksi tästä on luovuttu.
No niinpä! Mulle kävi niin että kova massa suolessa hidasti synnytystä, ja vasta salissa kuulin ekaa kertaa että oletko käynyt kakkosella milloin viimeksi? Ihmettelin tätä, ja ne saoivat että olisi kannattatnut pyytää vaikka peräruiske. Mistäs minä olisin sen voinut tietää kun ei ainakaan 20 v sitten tällaisesta puhuttu mitään. Olisi ollut kiva tietää eikä synnytellä kovaa kakka ensin ennen kuin vauvan synnyttämiseen päästiin. Ja mies kertoi tietysti varpajaisissa kaikille että siellä se kakkaa synnytteli! Oli aika noloa, ja nolottaa kyllä vieläkin kun en tiedä ketkä kaikki tuosta tietävät.
Joten HYVÄ VA
IN ETTÄ PUHUTAAN.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tuo ole itsestäänselvyys, aina on sanottu ei tullut lasta eikä paskaa.
Tätä vanhaa sanontaa pitää vaalia!
Elämä on kyllä helppoa, jos se on isokin murhe, että tuleeko synnytyksessä kakka.
No onpa hei tosi ihmeellistä ja yllättävää että peräsuoli litistyy ja tyhjenee samalla kun vauva pusertuu ulos 🤦♀️
Pitääkö synnytyksessä olla alapää paljaana?
Ai ei ole rehellistä synnytyskuvausta missään 😂 Niitähän on sitten netissä pilvin pimein, helpoista aivastuksista aina siihen saakka kun käydään kuoleman porteilla. Onko nykyajan (suhteellisen koulutetut) naiset oikeasti noin kuutamolla vai mikä tämä juttu on?
Kakastakin löytyy tuhat ja yksi tarinaa.
Ja ohjeita siitä että synnytyksen jälkeen vauva ei ehkä heti tunnu omalta, mutta jos tunne jatkuu tai on kovin voimakas niin kannattaa hakea keskusteluapua.
Tuntuu että naiset ei nykyään jotenkin pysty hyväksymään tai kestä sitä että synnytys on asia jota ei pysty kukaan totaalisesti hallitsemaan Ja että siihen liittyy vähintäänkin pientä kipua ja epämukavuutta. Sairaalassa kuitenkin nykyään yritetään tehdä kokemuksesta mahdollisimman turvallinen ja ei-traumaattinen.
Se kakkajuttu on todella tärkeä lapsen tulevaisuuden kannalta. Lapsi saa ensimmäisen siedätyshoidon allergioita vastaan. Sektiolla syntyneillä on selvästi enemmän ongelmia yliherkkyyksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen anettiin peräruiske ennen synytystä, niin suoli oli yleensä tyhjä.
En ymmärrä, miksi tästä on luovuttu.No niinpä! Mulle kävi niin että kova massa suolessa hidasti synnytystä, ja vasta salissa kuulin ekaa kertaa että oletko käynyt kakkosella milloin viimeksi? Ihmettelin tätä, ja ne saoivat että olisi kannattatnut pyytää vaikka peräruiske. Mistäs minä olisin sen voinut tietää kun ei ainakaan 20 v sitten tällaisesta puhuttu mitään. Olisi ollut kiva tietää eikä synnytellä kovaa kakka ensin ennen kuin vauvan synnyttämiseen päästiin. Ja mies kertoi tietysti varpajaisissa kaikille että siellä se kakkaa synnytteli! Oli aika noloa, ja nolottaa kyllä vieläkin kun en tiedä ketkä kaikki tuosta tietävät.
Joten HYVÄ VA
IN ETTÄ PUHUTAAN.
Se piti lisäämäni vielä, että kenenkään toisen naisystävä ei nyt sentään ollut paskonut alleen. Myöhemmin sain tietooni että tuo on asia jota ei vain kerrota eteenpäin, koska se hävettävää, eli olin ainoa ja outolintu joka paskoo silloin kun pitäisi synnyttää. Varmasti edelleen on porukkaa joita itse en edes tunne, mutta jotka katsovat minut nähdessään että hei tossa se kakkaäiti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tuo oli yllätys?
Kaikille niille miehille, jotka eivät ole olleet mukana synnytyksessä ja synnyttämättömille naisille, joille ei elämän todellisuus ole vielä paljastunut. Eli noin 1/4 kansalaisista.
No kyllä minäkin olen tuosta vanhasta sananlaskusta ymmärtänyt, että sieltä saattaa tulla muutakin ulos kuin vain se lapsi vaikka en ole koskaan synnyttänyt.
Oon synnyttänyt kahdesti toisessa Pohjoismaassa, viimeksi tänä vuonna. Molemmilla kerroilla oikein suositeltiin peräruiskeen ottamista heti synnytyssaliin saapuessa. Virtsaa katetroitiin myös muistaakseni vielä ponnistusvaiheessakin.
Ei tuo synnyttäessä ulostaminen taida kovin yleistä olla vaikka kauheasti sillä pelotellaan. Olen kysynyt läheisiltä ystäviltäni ja parilta sukulaisnaiselta eikä kellekään ole käynyt niin, ei myöskään itselleni vaikka kolmesti olen synnyttänyt. Hyvin ehtii ennen synnytystäkin käydä vessassa asioilla jos tarve on, tai sitten ei mätä niin paljon ruokaa että on suoli täynnä tavaraa.
Kaksi synnyttänyt kirjoitti:
Tuntuu että naiset ei nykyään jotenkin pysty hyväksymään tai kestä sitä että synnytys on asia jota ei pysty kukaan totaalisesti hallitsemaan Ja että siihen liittyy vähintäänkin pientä kipua ja epämukavuutta. Sairaalassa kuitenkin nykyään yritetään tehdä kokemuksesta mahdollisimman turvallinen ja ei-traumaattinen.
Kyllä mä sen hyväksyn ettei voi totaalisesti hallita, mutta en sitä miksi kätilöt huusivat kuorossa että on minun vikani jos lapsi kuolee kun en ponnista kunnolla. En ymmärrä miksi niin normaalista asiasta kuin synnytys, johon suhtauduin myönteisesti, ja ilman jännittämistä, piti minulle tehdä sellainen joka saa vielä vuosikymmenten jälkeen itkun kurkkuun kun sitä muistelen. Olisin kesänyt helposti kivut sun muut, jos minua ei olisi jätetty yksin kysymysteni kanssa, riuhdottu, valitettu, ja kohdeltu kuin saastaa joka on viemässä siellä parempien ihmisten paikan.
Mikään ei elämässä ole jättänyt sellaista traumaa mitä kohtelu synnyttäessä ja synnärillä yleensäkin. Ja aikasta paljon on kertynyt elämänkokemusta siitä nurjastakin puolesta. Kokemus aikeutti myös sen että en pytynyt tekemään kuin yhden lapsen vaikka olisin halunnut enemmän. OLisin varmaan saanut keskenmenon pelkästä stressistä ja kauhusta jos olisin raskaaksi vahingossa tullut.
Että sellaista pientä kipua ja epämukavuutta :D
En voi kuin ihmetellä miten tuollainen viesti voi saada yhtään yläpeukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo synnyttäessä ulostaminen taida kovin yleistä olla vaikka kauheasti sillä pelotellaan. Olen kysynyt läheisiltä ystäviltäni ja parilta sukulaisnaiselta eikä kellekään ole käynyt niin, ei myöskään itselleni vaikka kolmesti olen synnyttänyt. Hyvin ehtii ennen synnytystäkin käydä vessassa asioilla jos tarve on, tai sitten ei mätä niin paljon ruokaa että on suoli täynnä tavaraa.
No itse ainakin kärsin unmetuksesta loppuraskaudessa että ei se suolen tyhjentäminen noin vain onnistunut. Ja miten niin ei saisi syödä? Kai siinä ensinnäkin joku vuorokausi kestää ennen kuin syöty ruoka on ulosteena suolessa..outo ohje ettei tuosta syystä saisi mahaa täyteen syödä. Eihän sitä voi tietää
milloin synnytys käynnistyy.
Vierailija kirjoitti:
Raskaana olevilla ummetus on hyvin yleistä. Siihen ei tarvitse mitenkään erityisesti mättää ruokaa. Hitto että voitkin olla tyhmä :D Ja koska olet tuollainen kuin olet, niin nämä tyypit eivät vain ole halunneet kertoa sinulle tätä puolta synnytyksestään, joten et ole validi osallistumaan noilla höpinöillä tähän keksusteluun ;)
Vanhinta lasta kun menin synnyttämään käytänne oli sellainen että äidin alapään karvat ajeltiin osittain kun valmisteltiin synnytyssaliin siirtoa varten. Tuossa yhteydessä annettiin peräruiske ja suoli tyhjentyi. Olin osastolla viikon yliaikaisuuden vuoksi ennen kun synnytys käynnistyi pikkusen rajumman gynetutkimuksen jälkeen. Gyne pyöräytti kalvoja irti sisätutkimuksen aikana.
Seuraavissa kahdessa synnytyksessä ei ollut enää samanlaista käytännettä. Minulla on keho toiminut niin että suoli on tyhjenyt reippaasti ihan itsestään supistusten alettua. Vatsa meni löysäksi. En usko että minulta mitään suurempaa kakkosta tullut synnytyksen yhteydessä. Ponnistusvaiheet olleet sellaisia että kahdella ponnistuksella lapsi ulos, ei ole ollut paskaa jarruna.
Onko joku nyt siis kirjoittanut aiheesta kirjan? Ja kenen kirja enää nykyään on sellainen että kaikki lukevat sen? Laila Hirvisaari? Sofi Oksanen?