Minä en enää koskaan mene nukutukseen
Ei voi ikinä tietää mitä ne siellä todellisuudessa hommailee. Lääkärit huijaavat ja valehtelevat, peittelevät virheitään. Hyi
Kommentit (65)
Yleisanestesiaan sisältyy riskejä (esim. aivopöhö), ja siksi se on mielestäni pelottava toimenpide.
Mieluummin menisin leikkaukseen paikallispuudutuksella, kuin yleisanestesiassa.
Moni nuori nainen on kuollut kauneusleikkauksessa nimenomaan yleisanestesian komplikaatioihin - myös valvottuna.
On myös hyväksikäyttötapauksia anestesian aikana. Siksikin on hyvä, että hoitajat mukana. Mutta heräämössäkin voi...
Olen kuullut hyväksikäytöistä myös ambulansseissa, kun potilas on ollut tajuton. Ja yksi kuski oli nekrofiili. Saattaisi kaunis potilas jäädä hoitamatta, jotta pääsee hoitelemaan... kamalaa!!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kieltämättä vähän epämukavaa jos alkaa ajatella, että omaa ruhoa on käännelty, nosteltu ym. ja itse ei tiedä siitä mitään.
Muistan kerran kun yhden leikkauksen jälkeen availin silmiäni heräämössä. Vieressäni oli mieshoitaja valvomassa. Kuulin kun hän kertoi jollekin toiselle hoitajalle, että jonkun lääkkeen antaminen oli lopettu. Jossain rintakehällä oli ollut jotain punaista läikkää tms. Ja lääkäri epäili allergista reaktiota.
Ei siinä mitään, mutta aloin siinä herätessä miettiä kuinka tarkkaan se hoitaja oli rintakehän aluettani kopeloinut ja miten hän oli edes sen punoituksen huomannut. Onhan se leikkauspaita aika peittävä.
Riippuen leikkauksesta, sitä "leikkauspaitaa" joutuu useimmiten poistamaan ainakin osittain potilaan päältä, esim. jo ekg piuhojen laittaminen vaatii paidan raottamista. Vatsan alueen leikkauksessa paita nostetaan kyllä pois osittain myös rintakehän päältä. Ja jos potilaalle tulee allerginen ihoreaktio, niin totta kai Iho tarkastetaan laajemmaltikin, se kuuluu asiaan, eikä ole mitään epäasiallista tirkistelyä.
Terkuin leikkurin hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut hyväksikäytöistä myös ambulansseissa, kun potilas on ollut tajuton. Ja yksi kuski oli nekrofiili. Saattaisi kaunis potilas jäädä hoitamatta, jotta pääsee hoitelemaan... kamalaa!!
Kauheaa, varmasti noitakin tapahtuu aika ajoin. Ja vielä sairaita ihmisiä kiusataan! Ja kuolleita ei kunnioiteta tippaakaan
Heräsin kesken nukutuksen järkyttävän kipuun kesken leikkauksen. Olisivat pitäneet omana tietona ellen olisi muistanut. Traumat. Jonka takia mm synnytykset meni helposti koska ei "sattunutkaan" niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kieltämättä vähän epämukavaa jos alkaa ajatella, että omaa ruhoa on käännelty, nosteltu ym. ja itse ei tiedä siitä mitään.
Muistan kerran kun yhden leikkauksen jälkeen availin silmiäni heräämössä. Vieressäni oli mieshoitaja valvomassa. Kuulin kun hän kertoi jollekin toiselle hoitajalle, että jonkun lääkkeen antaminen oli lopettu. Jossain rintakehällä oli ollut jotain punaista läikkää tms. Ja lääkäri epäili allergista reaktiota.
Ei siinä mitään, mutta aloin siinä herätessä miettiä kuinka tarkkaan se hoitaja oli rintakehän aluettani kopeloinut ja miten hän oli edes sen punoituksen huomannut. Onhan se leikkauspaita aika peittävä.Riippuen leikkauksesta, sitä "leikkauspaitaa" joutuu useimmiten poistamaan ainakin osittain potilaan päältä, esim. jo ekg piuhojen laittaminen vaatii paidan raottamista. Vatsan alueen leikkauksessa paita nostetaan kyllä pois osittain myös rintakehän päältä. Ja jos potilaalle tulee allerginen ihoreaktio, niin totta kai Iho tarkastetaan laajemmaltikin, se kuuluu asiaan, eikä ole mitään epäasiallista tirkistelyä.
Niin, siellä ne pervot kaiket päivät tiirailevat ihmisten kehoja. Hinkkaavat eroottisesti ties millä pesunesteillä ympäri ämpäri ja kikattelevat samalla kuin pikkutytöt. Miespuolinen anestesiahoitaja saa koko leikkauksen ajan tuijotella suloisia nuoren naisen kasvoja, jos suloinen nuori nainen sattuu tulemaam leikkaukseen. Pitää päästä heti leikkauksen jälkeen vessaan purkamaan paineita...
Vierailija kirjoitti:
Heräsin kesken nukutuksen järkyttävän kipuun kesken leikkauksen. Olisivat pitäneet omana tietona ellen olisi muistanut. Traumat. Jonka takia mm synnytykset meni helposti koska ei "sattunutkaan" niin paljon.
Oliko ihan yleisanestesia? Eikö siihen intubaatioputkeen meinannut tukehtua?
Hidas nukutus on parempi kuin kerralla kanttuvei. En muista nukutuksesta mitään muuta kuin täysi blackout. Kauhea olo jälkeenpäin.
Pelottava toimenpide eikä koskaan täysin riskitön.
Vierailija kirjoitti:
Hidas nukutus on parempi kuin kerralla kanttuvei. En muista nukutuksesta mitään muuta kuin täysi blackout. Kauhea olo jälkeenpäin.
Olenko ainut jolla oli oikeastaan ihan hyvä olo nukutuksen jäljiltä? Monet sanovat että oksettaa ja tärisyttää mutta minulla ei ollut mitään tuollaista. Varmaan riippuu leikkauksesta käytetyistä lääkkeistä ja itsellä ollut vain päiväkiurgisia toimenpiteitä niin käytetään lyhytvaikutteisempia. En itsekään muista mitään, en sulkenut edes silmiän kun taas toiset sanovat että alkaa väsyttää kauheasti ja sitten vain nukahtaa.
Yksi outo juttu oli että kun nukutusaine pistettiin niin kasvoja "poltteli" muutaman sekunnin ajan. Lueskelin niin joillakin muillaki on ollut samanlaista kokemusta ja johtuu siitä kuulemma että lääkäri laittaa ensin halvaannuttaa lääkettä ennen unilääkettä
Joskus tuntuu että se nukutus olisi pienempi paha. Vävylle tehtiin aivoihin leikkaus, missä aivoihin asennettiin kaksi elektrodia ja leikkauksen ajan piti olla hereillä, kun piti tietenkin testata että ne elektrodit ovat kohdillaan ja toimivat toivotusti. Minusta tuo on vielä kauheampaa, että aivoja sörkitään ja samalla sinun pitää pidellä vesilasia, että näkevät, ettei käsi tärise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään, mutta aloin siinä herätessä miettiä kuinka tarkkaan se hoitaja oli rintakehän aluettani kopeloinut ja miten hän oli edes sen punoituksen huomannut. Onhan se leikkauspaita aika peittävä.Riippuen leikkauksesta, sitä "leikkauspaitaa" joutuu useimmiten poistamaan ainakin osittain potilaan päältä, esim. jo ekg piuhojen laittaminen vaatii paidan raottamista. Vatsan alueen leikkauksessa paita nostetaan kyllä pois osittain myös rintakehän päältä. Ja jos potilaalle tulee allerginen ihoreaktio, niin totta kai Iho tarkastetaan laajemmaltikin, se kuuluu asiaan, eikä ole mitään epäasiallista tirkistelyä.
Multa oli leikattu tuossa siis rannetta.
Ne ekg piuhat tulee varmaan niihin kohtiin kun laitetaan semmosia tarroja? Olen ainakin ollut hereillä vielä kun ne tarrat laitetaan johonkin kylkiin ja rintaan. Paitaa ei nostettu vaan hoitaja pujotti käden paidan alle.
Tosin juuri ennen tuota leikkausta joku mieshoitaja laittaessaan verenpainemittaria nosti paidan pois ja laittoi sen hihan alle. Hetken päästä joku naishoitaja tuli ihmettelemään
” kuka tämän on näin laittanut”. Ja mittari laitettiin sitten hihan päälle.
Tiedän kyllä, että heräämössä potilaan vointia on seurattava tarkkaan. Ja se potilaiden tutkiminen ja koskettelu on heille arkipäivää.
Mä oon ehkä varmaan jotenkin häveliäs. En tykkää miesten koskettelusta.
Ja joku mieshoitaja oli istunut siinä vieressä ties kuinka kauan ja odottanut heräämistä. 😳
Ja sitten se, että en tiennyt miten kehoani oli tutkittu kun tuo iho-oire tuli ilmi. Olisin siis halunnut olla hereillä tuossa kohtaa.
Tietenkin hyvä, että allergia huomattiin.
Ja tuskin tuossa mitään ihmeellistä on tapahtunut. Mutta ajatus siitä, että joku vieras mies on mahdollisesti käpälöinyt rintojani nukkuessani oli vain hieman kiusallinen. Varsinkin kun tuo ei ollut lähelläkään leikkausaluetta.
Ei tästä mitään kammoa tietenkään jäänyt, vaan menen niihin leikkauksiin jatkossakin jos on pakko mennä. Hoitajat on varmasti suurimmaksi osaksi asiallisia. Tämä oli vain jotain minun omaa henkilökohtaista ahdistustani.
Vierailija kirjoitti:
Niin no aina sitä ei voi valita, nukutetaanko vai ei.
Voi saada nukutuksen automaattisesti, kun onnettomuudessa tai tapaturmassa menee tajuttomaksi.
Myöskään mitään vakavampaa leikkausta ei voida suorittaa, jos potilasta ei nukuteta.
Kaikkia leikkauksia ei voi tehdä pelkällä paikallispuudutuksella.
Voihan olla menemättä koko leikkaukseen. Itse en mennyt myooma leikkaukseen, vain pieni riski, muutama prossa että olisivatkin sarkoomaa. En mennyt verenvuotoriskin takia, oli lakimiehen paperi mukana ettei kohtua saa poistaa edes hengen pelastamiseksi (voisi pilata seksielämäni). Enkä halunut nukutukseenkaan. Olen vielä hengissä parivuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin kerran nukutuksen aikana raskaaksi.
Saattoi tulla niistä lakanoista. Ehkä siellä käytettiin samoja lakanoita mitä Ruotsin laivoilla käytetään.
Tai alusvaatteista. On olleet miesten ja naisten alusvaatteet samassa pyykkikoneessa.
Hei oikeesti, ei ne siellä yksin leikkele. Ja aikaa on tietyn verran käytettävissä leikkauksiin elleivät jostain syystä veny pidemmiksi. Ja siellä ollaan tarkkoja kaikesta joten olkaa huoleti. Itse leikkaussalissa työskennelleenä voin sanoa.