Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten ahdistelu on arkipäivää

Vierailija
17.04.2021 |

”En ole heidän silmissään ihminen vaan esine” – Helsingin seudulla elävät naiset kertovat kahlitsevista varotoimista, joihin julkinen ahdistelu pakottaa:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007920348.html?share=5deabb18765670a…

Kommentit (196)

Vierailija
141/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että naisia ahdisteltaisiin arkena normaaleissa tilanteissa. 

En ole ikinä nähnyt tällaista tapahtuvan ainakaan. 

Nuorena kun tuli käytyä niin baareissa oli ahdistelun kriteerit täyttävää toimintaa. 

Vierailija
142/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kun tuli käytyä niin baareissa oli ahdistelun kriteerit täyttävää toimintaa. 

Minua on ahdisteltu alaikäisenä esim. kirjaston hyllyjen välissä, urheilukopin eteisessä, rappukäytävässä, tartuttu rinnoista kiinni keskellä päivää keskellä vilkasta kävelykatua. Baarissa ei ole ahdisteltu kertaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan paljon miehiä, jotka eivät ymmärrä ahdistelusta yhtään mitään. Eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään, koska kukaan heidän lähipiirinsä naisista ei ikinä kertoisi siitä heille mitään. Empatiaa ei totisesti olisi luvassa. Sääli.

Jaahas. Kyllä minua ovat vanhemmat naiset nuoruusvuosina puristelleet ja ihan etumuksesta kourineet. En kokenut sitä ahdistavaksi ja joskus ne johtivat yhteiseen yöhönkin. Toisaalta fyysisen väkivallan uhkaa näissä ei kokenut myöskään.

No sittenhän asiassa ei sinun kannaltasi ole ollut ongelmaa kun tällainen suora lähestymistapa kohdallasi toimii. Lienee sinullekin selvää, että useiden naisten kohdalla ei toimi vaan se koetaan ahdistavaksi ja pelottavaksi. Ehkä voit kunnioittaa sitä.

Vierailija
144/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissani oli vastaanottokeskus. Harrastukseni myötä tulin puolitutuksi monen tänne muuttaneen kanssa, mutta huomasin myös, että moni oli jo valmiiksi päättänyt haluavansa pääkaupunkiseudulle. Ei sillä, että olisin asiaa vastustanut, varsinkin kun kaksi kaveria palautettiin alaikäisten ahdistelusta. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
145/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että sinä et koskaan ole joutunut kokemaan jotakin asiaa ei tarkoita, etteikö joku toinen olisi. Ei mullekaan ole koskaan tehty esim. peräsuolen tähystystä enkä koskaan ole edes nähnyt sellaista tapahtuvan, mutta en silti epäile etteikö sitä olisi tehty jollekin toiselle.

Olen se joka kirjoitti tuolla aiemmin että mua on yritetty ruveta koskettelemaan mm. metrossa. Huitaisin äijän käden pois ja ärähdin että näpit irti. Ei sitä tilannetta varmasti nähnyt kuin pari ihmistä, vaikka metro oli melko täynnä.

Vierailija
146/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaan yhä ja aina, että annan kaikkien naisten olla aivan rauhassa ainakin minulta, eli yksi mies ei ahdistele ketään koskaan, eikä tee mitään muutakaan. Lupaan myös puuttua, jos joku nainen esimerkiksi ruokakaupassa huutaa apua, kun joku ahdistelee. Toivottavasti mahdollisimman moni mies antaa jatkossakin naisten olla rauhassa ja elää omaa elämäänsä ilman miesten läsnäoloa.

Minä en ainakaan halua elää omaa elämäni ilman kaikkien miesten läsnäoloa. Minulla on mm. oikein rakas isä ja aviomies. Sen sijaan haluan elää ilman kaikkien huonokäytöksisten ja naisia ahdistelevien miesten läsnäoloa.

Minua on ahdisteltu eri tavoin 30+-vuotisen elämäni aikana kuin haluan muistaa tai edes pystyn muistamaan. On ahdisteltu koulussa, yliopistolla, uimahallissa, festareilla, hississä, töissä, bussissa, junassa, risteilylaivalla jne. Eri ikäiset, eri maista ja kulttuureista olevat miehet ovat ahdistelleet minua. Minua ei ole siis ahdisteltu vain Suomessa ja minua ovat ahdistelleet muutkin kuin suomalaiset miehet. Ahdistelu on ollut monimuotoista: on mm. 8-vuotiaana koulumatkalla törmäsin itsensäpaljastajaan, 11-vuotiaana on tultu kysymään, kuinka paljon tunti seksiä kanssani maksaa (eurooppalainen perheenisä), on kähmitty uimahallissa (n. 60-vuotias mieshenkilö), on esitelty hississä sukukalleuksia, on yritetty r**kata koulussa jne. (täysikäiset suomalaiset lukiolaispojat). Tällaiseen käytökseen ei ole mitään puolusteluja.

Kyllä, minulla on huimattavasti enemmän hyviä kokemuksia miehistä kuin huonoja. Silti mietin, millainen aikuinen minusta olisi kasvanut erityisesti ilman lapsuuden- ja nuoruudenaikaista ahdistelua. Sitä ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan.

Vierailija
147/196 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuntuu olevan paljon miehiä, jotka eivät ymmärrä ahdistelusta yhtään mitään. Eivätkä tule koskaan ymmärtämäänkään, koska kukaan heidän lähipiirinsä naisista ei ikinä kertoisi siitä heille mitään. Empatiaa ei totisesti olisi luvassa. Sääli.

Mitä pitäisi ajatella ihmisestä joka äänestää maahan ihmisiä, jotka pääosin aiheuttavat nämä ahdistelut? Ehkä ahdistelu ei sittenkään ole todellisuudessa niin paha asia. Nämä naiset eivät ansaitse empatiaa. Paljon siedän, mutta sosiaalisesti tyhmää naista en. Petterson etc.

mies53v

Sulla ei nyt kyllä ole tosissaan ihan kaikki muumit laaksossa, tai sitten olet joku trollerolollero (ja niilläkin taitaa olla pari matonhapsua vinossa vinttikomerossa).

a) "Mitä pitäisi ajatella ihmisestä joka äänestää maahan ihmisiä, jotka pääosin aiheuttavat nämä ahdistelut?" Missä ja milloin on tällaisia äänestyksiä? En ole koskaan päässyt osallistumaan.

b) "Ehkä ahdistelu ei sittenkään ole todellisuudessa niin paha asia." Näetkö siinä ahdistelussa joitain hyviä puolia?

c) "Nämä naiset eivät ansaitse empatiaa." Ketkä naiset eivät mielestäsi ansaitse empatiaa? Hekö, jotka ovat joutuneet ahdistelun kohteeksi? Vai he, jotka puhuvat ahdistelua vastaan?

d) "Paljon siedän, mutta sosiaalisesti tyhmää naista en." Se sinulle sallittakoon; jokaisella on oikeus valita tuttavapiirinsä. Ihmettelen vain, että miten tuokaan liittyy siihen ketjun alkuperäiseen aiheeseen eli seksuaaliseen häirintään.

Vierailija
148/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikaupungissani oli vastaanottokeskus. Harrastukseni myötä tulin puolitutuksi monen tänne muuttaneen kanssa, mutta huomasin myös, että moni oli jo valmiiksi päättänyt haluavansa pääkaupunkiseudulle. Ei sillä, että olisin asiaa vastustanut, varsinkin kun kaksi kaveria palautettiin alaikäisten ahdistelusta. Sitä saa mitä tilaa.

Kuka on muka jotain tuollaista tilannut? Alaikäiset varsinkaan. Sairas ajattelumalli.

Vierailija
149/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on muka jotain tuollaista tilannut? Alaikäiset varsinkaan. Sairas ajattelumalli.

Jaa kukako on tilannut?

Minäpä kerron, vuoden 2019 eduskuntavaaleissa 82,5 % äänestäneistä nyt ainakin eli

kaikki järjestelmäpuoluetta äänestäneet.

He kaikki ovat tätä nykyistä, ja yhä kiihtyvää, hulluutta halunneet ja heidän äänillään sitä

hulluutta nyt saadaan.

Pääsääntöisesti keskivertoihminen on täysin kyvytön ymmärtämään syy-seuraussuhdetta, kuten

nyt vaikkapa tässä esimerkkitapauksessa.

Alaikäiset eivät edes äänestä. Loppu viestistäsi on samaa, paikkansapitämätöntä roskaa.

Vierailija
150/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsekin voi olla ahdistelua kadulla.

Minua ahdistaa jos mies katsoo joskus ohimennen.

Vierailija
151/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsekin voi olla ahdistelua kadulla.

Minua ahdistaa jos mies katsoo joskus ohimennen.

Terapiaa on jo muutamaan kertaan ehdotettu.

Olisiko parempi että törmään reilusti päin?

Itse koen paremmaksi katsoa kaikkia lähietäisyydelle tulevia ohimennen.

Vierailija
152/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v, mua ei olla koskaan ahdisteltu. Mistä puhutte?

Vierailija
153/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole eläissäni yhtään naista ahdistellut joten turhaa siitä on minulle ruikuttaa tai syyllistää minua jonkun Turhapuron touhuista.

Toi on toinen ahdistelutapa. Irtautuminen kaikesta toiminnasta. Sun kaltaiset anti-sosiaaliset miehet jotka ei suostu edes osallistumaan on pahimpia. Syrjäytyneet miehet on niin epämukavia keskusteluissa että  ei jaksa oikeesti.

Miten sä jaksat itseäsi? Vaikutat maailman rasittavimmalta ihmiseltä.

Vierailija
154/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valintani tehnyt.

En ahdistele, kuten en ole koskaan tehnyt, enkä taatusti puutu muiden suorittamaan ahdisteluun.

Tämän pojan mitta on täynnä naisten järjettömyyttä ja pahuutta.

Voimaantukaa keskenänne, minä nauran ahdingollenne.

Kärsikää.

Buahh-haa-haa!!!

Jokainen tällainen kommentti vain vahvistaa sen, että seksuaalista häirintää vastaan ja naisten aseman puolesta pitää jatkossa kamppailla vaan entistä vahvemmin. En usko, että kaikki jäkäjäkävänkävänkä-kommentit olisi pelkkien trollien tai koronan pehmittämien päiden aikaansaannosta.

Eiks toi kirjoittaja nimenomaisesti sanonut ettei ahdistele naisia?

Eikä taatusti puutu muitten tekemään ahdisteluun, tarvitseeko sanoa muuta.

Ai niin, "Voimaantukaa keskenänne, minä nauran ahdingollenne. Kärsikää. Buahh-haa-haa!!!"

Jos nyt annettaisiin esimerkkejä, miten ulkopuolisena niihin puuttua?

Jos menet väliin, voit saada itse turpaan. Soitat poliisille, että jotakin naista kouritaan perseestä täällä kadulla, miten nopeasti uskotte poliisin tulevan paikalle?

Penäätte sitä puuttumista, joten kertokaa, mikä on se keino, miten puuttua?

Lue tästä:

Mitä yksittäinen mies voi tehdä?

Jotta naisilla olisi turvallisempaa?

Vierailija
155/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30v, mua ei olla koskaan ahdisteltu. Mistä puhutte?

Etkö lue ketjua? Tai ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
156/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan alkaa pitää puolensa ja alkaa ahdistelemaan.

mies53v

Mitä ihmettä vastaan pitäisit puoliasi ahdistelemalla toisia seksuaalisesti? Ei tsiisus mikä logiikka :D

""Huono seksi ajoi naisia hulluuteen.

Lääketieteen uusi haara, psykologia, oli nimittäin ymmärtänyt, että naisten ahdistus, ”hysteria” ja neuroottisuus johtuivat hyvin usein siitä, ettei heidän seksielämänsä ollut riittävän tyydyttävää.""

😉

mies53v

Jep, noin tosiaan väitettiin aikoinaan (viimeksi tuo taisi olla suurta huutoa 1800-luvulla, kunnes 1900-luvulla asiaa tutkittiin lisää ja väitteet kumottiin).

Itselleni jäi joka tapauksessa vähän auki, että miten nuo teoriat liittyi siihen kommenttiisi puoliesi pitämisestä seksuaalisen ahdistelun avulla. No worries, pystyn varmasti elämään tämän epätietoisuuden kanssa 😉 Mutta jos haluat kertoa siitä lisää, niin olen pelkkänä korvana.

Anteeksi viive...seksi on oikeasti ihan mukavan tuntuista hommaa miehille, ainakin sopivien tapausten kanssa. Niin ilman ehdotustahan (lähentelyä) naista ei juurikaan ole mahdollista saada. Samalla tuo lähentely taas auttaisi myöskin "neuroottisesti" puutteessa elävää vastakkaista sukupuolta. Joka on palstaa lukemallakin varmaksi todettu asia.

mies53v

Ikävä kuulla, että sinun kokemusmaailmasi seksistä on se, että yksikään mies ei voi sitä saada ilman lähentelyä, ja että vastakkainen sukupuoli elää "neuroottisesti" puutteessa. Minäkin olen mies, eikä minun ole tarvinnut koskaan lähennellä yhtäkään naista saadakseni seksiä, enkä näe kaikkien naisten elävän "neuroottisesti" puutteessa. En ole huomannut kaikissa naisissa "neuroottista" puutetta täällä palstalla tai missään muuallakaan, joten siksi en myöskään oleta yhdenkään naisen tarvitsevan minulta "apua" lähentelyn muodossa.

Tähän mennessä olen seuraillut tätä keskustelua vain sivusta, mutta nyt koin tarvetta kommentoida, koska kaikki me miehet emme ole samanlaisia.

Emme todellakaan ole samanlaisia. Sinä olet naistenmies ja minä en. Sinä murrat sydämmiä ja minä en.😉

Ironia ja leikkimielisyys ei ole sinun lajisi, minun taas on

Illanjatkoja

mies53v

Epäselvyyksien ja väärinkäsitysten välttämiseksi, kerrotko mikä on ironiaa ja leikkimielisyyttä esimerkiksi alla olevassa tekstissäsi? Haluaisin todella ymmärtää erilaisia ihmisiä ja näkökulmia.

eri

Anteeksi viive...seksi on oikeasti ihan mukavan tuntuista hommaa miehille, ainakin sopivien tapausten kanssa. Niin ilman ehdotustahan (lähentelyä) naista ei juurikaan ole mahdollista saada. Samalla tuo lähentely taas auttaisi myöskin "neuroottisesti" puutteessa elävää vastakkaista sukupuolta. Joka on palstaa lukemallakin varmaksi todettu asia.

Vierailija
157/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan lähentelijä puisi naisille yhtä mieluusti nyrkkiä, jos uskaltaisi? Jos näyttää ikään kuin positiivisen kiinnostuneelta, voi vielä selitellä jotain ymmärtämiseroista...

Vierailija
158/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan lähentelijä puisi naisille yhtä mieluusti nyrkkiä, jos uskaltaisi? Jos näyttää ikään kuin positiivisen kiinnostuneelta, voi vielä selitellä jotain ymmärtämiseroista...

Luulen, että aika moni. Pohjimmiltaanhan pahoinpitelyssä ja seksuaalisessa häirinnässä on kyse samankaltaisista asioista: ei kunnioiteta toisen rajoja, ei kyetä hillitsemään omia impulsseja, halutaan korostaa omaa kuvitteellista valta-asemaa ja ollaan valmiita aiheuttamaan toiselle pelkoa ja kärsimystä.

Vierailija
159/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt annettaisiin esimerkkejä, miten ulkopuolisena niihin puuttua?

Jos menet väliin, voit saada itse turpaan. Soitat poliisille, että jotakin naista kouritaan perseestä täällä kadulla, miten nopeasti uskotte poliisin tulevan paikalle?

Penäätte sitä puuttumista, joten kertokaa, mikä on se keino, miten puuttua?

Minä arvostaisin jo sitäkin, että joku jäisi vaikka vähän matkan päähän seuraamaan tilannetta siltä varalta, että homma äityy oikeasti pahaksi. Voi myös huikata että "Moi Liisa! Eipä ollakaan nähty pitkään aikaan! Mitä kuuluu?" Häirinnän kohteeksi joutunut kyllä luultavasti ymmärtää leikkiä mukana. Kerran kun olin baarissa tanssimassa, niin siihen tuli joku ukko pyörimään ympärille ja yritti tunkea jatkuvasti kättään mun housuihin. Pari kundia tuli jorailemaan siihen mun viereen niin, ettei se äijä enää päässyt mun lähelle. Se oli niiltä kundeilta hirmu kiva ele.

Tapoja on siis monia. Jos tilanne on oikeasti paha, niin älkää nyt herranjestas kävelkö vaan ohi. Jos ette itse pysty syystä tai toisesta menemään väliin, niin soittakaa sinne hätäkeskukseen ja kertokaa tekijän tuntomerkit; se ei ole keneltäkään liikaa vaadittu. Ette koskaan voi tietää jos lähistöllä sattuisikin olemaan partio. Ohi käveleminen silloin kun joku on pahimmassa tapauksessa vaarassa joutua raiskatuksi tai pahoinpidellyksi on yksi raukkamaisimmista teoista ikinä, eikä sellaisella ole ihmisarvoa yhtään sen enempää kuin sillä itse tekijälläkään.

Vierailija
160/196 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan alkaa pitää puolensa ja alkaa ahdistelemaan.

mies53v

Mitä ihmettä vastaan pitäisit puoliasi ahdistelemalla toisia seksuaalisesti? Ei tsiisus mikä logiikka :D

""Huono seksi ajoi naisia hulluuteen.

Lääketieteen uusi haara, psykologia, oli nimittäin ymmärtänyt, että naisten ahdistus, ”hysteria” ja neuroottisuus johtuivat hyvin usein siitä, ettei heidän seksielämänsä ollut riittävän tyydyttävää.""

😉

mies53v

Jep, noin tosiaan väitettiin aikoinaan (viimeksi tuo taisi olla suurta huutoa 1800-luvulla, kunnes 1900-luvulla asiaa tutkittiin lisää ja väitteet kumottiin).

Itselleni jäi joka tapauksessa vähän auki, että miten nuo teoriat liittyi siihen kommenttiisi puoliesi pitämisestä seksuaalisen ahdistelun avulla. No worries, pystyn varmasti elämään tämän epätietoisuuden kanssa 😉 Mutta jos haluat kertoa siitä lisää, niin olen pelkkänä korvana.

mies53v

Ikävä kuulla, että sinun kokemusmaailmasi seksistä on se, että yksikään mies ei voi sitä saada ilman lähentelyä, ja että vastakkainen sukupuoli elää "neuroottisesti" puutteessa. Minäkin olen mies, eikä minun ole tarvinnut koskaan lähennellä yhtäkään naista saadakseni seksiä, enkä näe kaikkien naisten elävän "neuroottisesti" puutteessa. En ole huomannut kaikissa naisissa "neuroottista" puutetta täällä palstalla tai missään muuallakaan, joten siksi en myöskään oleta yhdenkään naisen tarvitsevan minulta "apua" lähentelyn muodossa.

Tähän mennessä olen seuraillut tätä keskustelua vain sivusta, mutta nyt koin tarvetta kommentoida, koska kaikki me miehet emme ole samanlaisia.

Emme todellakaan ole samanlaisia. Sinä olet naistenmies ja minä en. Sinä murrat sydämmiä ja minä en.😉

Ironia ja leikkimielisyys ei ole sinun lajisi, minun taas on

Illanjatkoja

mies53v

Luin lehdestä hyvän kommentin, jonka mukaan eri ihmisryhmiin liittyvään ironiaan on varaa vain niinä aikoina, kun emme koe ihmisoikeuksien olevan uhattuna.

"Kun ihmisoikeudet uhkaavat kaventua, ironinen nauru tarttuu kurkkuun”, sanoi Tukholman yliopiston professori lehtijutussa.

Valtaosa aikaansa seuraavista ihmisistä onkin onneksi huomannut, että nykyaikana ihmisryhmiä koskevaan ironiaan ei enää ole varaa.