Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen harrastus vie minut vääriin piireihin

Vierailija
17.04.2021 |

Aloitimme pari vuotta sitten aivan kauemmas asiaa ajattelematta erään lajin ilmaisen kokeilun myötä ja lapsemme innostuivat siitä kovasti. Emme tosiaan ajatelleet asiaa vielä ollenkaan, että laji on eteenpäin mennessään melko elitistinen ja kallis harrastaa. Eka vuosi perusryhmässä meni hyvin, sitten alkoi valmentajien pyytely kehitysryhmään. Jos siinä vaiheessa maksut alkoivat kohota korkeiksi meille. Nyt lapseni siirtyi korkeimpaan ryhmään joka myös kilpailee ja tunnen olevani aivan väärässä seurassa.

En todellakaan ole mikään kovatuloisin eliittirouva, eikä miehenikään tienaa kuin keskituloisesti. Teen äärettömän paljon töitä, että saan lapseni harrastusmaksut kasaan eikä meillä todellakaan ole varaa ihan viimeisimmän huudon vaatteisiin ja varusteisiin, joita myös tämä laji esteettisen puolen kannalta alkaa vaatimaan.

Tänä aamuna vein lapseni ajoissa harrastamaan ja katselin kun eräs isä upouudella bemarillaan lipui harratsuspaikan eteen ja lapsi nousi glitterit vilkkuen ulos autosta viimeistä pisaraa myöten merkkivaatteissa ja varusteissa. Ajoin omalla perusautolla hiukan kauemmas ja toivotin lapselle kivat treenit, hänkin kotona niin nätiksi laitettu mitä meidän varusteilla vaan saa laitettua.

Kun lähdin pihasta ajelemaan pois ajattelin että olenkohan nyt aivan väärän lajin parissa lapseni kanssa, emme ole lainkaan näiden eliittipiirien ja rikkaiden rinnalla oikeassa paikassa. Kyyneleet tuli silmiini kun mietin, että toivottavasti se mitä lapsille pystyn tarjoamaan ja antamaan, aikaa ja rakkautta sekä huolenpitoa on riittävästi koska yhtään enempää rahaa en enää pysty järjestämään heidän elämäänsä. Toivon että tämän lajin harrastamisen jatkuminen ei aseta heitä jossain vaiheessa eri asemaan, kun rikkailla on vara porskuttaa koko ajan siinä vieressä ja sen seuraaminen saman lajin sisällä on liiankin helppoa.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luistelu. Rahat riittävät kyllä harrastusmaksuihin nippa nappa ja lapsi rakastaa lajiaan. Olen yrittänyt ajatella että ne taidot ovat tärkeämmät kuin se yhteiskunnallinen status harrastavan lapsen vanhemmilla. Valitettavasti se vaan näkyy niin monessa jutussa tässäkin lajissa.

Itse laji on upea, valmentajat ja tunnelma. Mutta välillä tunnen olevani kuokkavieras linnnajuhlissa.

Ap

Ap, tiedän niin miltä sinusta tuntuu! Itse onnistun vähän väliä saamaan itseni tilanteeseen, jossa olen piireissä jonne en kuulu. Osa lasten kautta, osa oman kiinnostuksen. Alkaen vaikka ihan siitä, että muutimme uudelle asuinalueelle ja nuorimmalle lapselle oli kiire saada uusi hoitopaikka. Kävi tuuri, ja tyttö sai paikan lähimmästä päiväkodista mitä täällä on. En perehtynyt siinä muuttostressin aikana sen kummemmin itse päiväkodin maineeseen yms, kunhan nyt vaan tiesin että paikka on ok. 

No, paikkahan on yksityinen, musiikkipainoitteinen päiväkoti. Kun vien lasta aamulla hoitoon, yritän mahduttaa oman peruskipponi Teslojen, Audien ja Bemareiden väliin. Enkä nyt edes liioittele. Luojan kiitos korona on estänyt kaiken toiminnan, sillä muuten tuon päiväkodin vanhempainyhdistys järjestelisi ties mitä kirppistä ja laskiasmäkeä ja sen sellaista. 

Paras/pahin onnistuminen tässä aiheessa on kuitenkin se, mihin me rakennamme taloa. Hartiapankilla, pala palalta kun työt antaa myöten ja on varaa palkata tekijä. Tontin ostimme ilmeisen epätoivoiselta myyjältä, koska meidän tarjous oli kepillä jäätä - kokeilua, joka sitten yllättäen menikin läpi. Niinpä me tavalliset Virtaset nyt sitten rakennamme tavallista hökkeliämme keskelle asuinaluetta, jossa viimeisimmän myyntiin tulleen talon pyyntihinta oli yli miljoonan. Alue oli meille etäisesti tuttu, mutta on sellainen piilossa oleva keidas, joka jää uuden ja paljon tunnetumman asuinalueen varjoon. 

Olen miettinyt ihan samaa, että toivottavasti se mitä meillä on annettavaa, riittää. 

Asutteko rakennustyömaalla vai vuokralla tällä eliittiasuinalueella,kun lapsi on jo bemareitten ja teslojen seassa?

Miten saitte rakennusluvan kovastikin miljoonataloista erottuvaan nyt rakenteilla olevaan,vaatimattomaan taloonne? Jokin ei nyt täsmää tässä yhtälössä.

Vierailija
62/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävin toisinpäin: Lapsi innostui painista, joka on erityisesti työttömien, huonosti koulutettujen ja erilaisista ongelmista kärsivien perheiden suosima laji. Meidän lapsi on ikäluokkansa ainoa harrastaja, joka asuu omistusasunnossa ehjän,  perinteisen ydinperheen kanssa. Toivonkin mieheni kanssa kovasti, että lapsen innostus menee ohi, koska pelkäämme että lapsi oppii siinä seurassa huonoille tavoille. Emme tahtoisi pakottaa lasta lopettamaan mieluisaa harrastusta, mutta pakko se vaan on tehdä jos lasta ei muuten saada houkuteltua parempien harrastusten pariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kävi pienenä luistelukoulussa, mutta onneksi halusi sitten toisen harrastuksen. Olen itse työväenluokkaa ja tunsin todellakin olevani väärissä piireissä. Muut lapset olivat varakkaista perheistä, ja jotkut vanhemmat halveksuivat ihan avoimesti, kun siinä jutellessa selvisi alaluokkainen ammattini. Yksi äiti ei päästänyt lastaan meille leikkimään, koska asumme kerrostalossa. Ainakin tällaisella pikkupaikkakunnalla on aika selkeä jako eliittiin ja huonompaan väestöön. 

Pikkupaikkakunnan "eliitti" on niin pieni joukko ettei sinne kovin monta lapsiperhettä mahdu.

Vierailija
64/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien luistelutreeneihin on pitänyt pukea ylleen glitterit ja tälläytyä muutenkin? Kilpailut ja näytökset ovat sitten erikseen, mutta ei niitä aamuisin ole. Taitoluistelu on sen verran rankka laji, jos aikoo menestyä, että pikkupissikset eivät siinä pärjää, ei vaikka iskällä olisikin uusi kallis bemari. Usein myös seurat tukevat menestyviä vähävaraisia harrastajia.

Vierailija
65/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien luistelutreeneihin on pitänyt pukea ylleen glitterit ja tälläytyä muutenkin? Kilpailut ja näytökset ovat sitten erikseen, mutta ei niitä aamuisin ole. Taitoluistelu on sen verran rankka laji, jos aikoo menestyä, että pikkupissikset eivät siinä pärjää, ei vaikka iskällä olisikin uusi kallis bemari. Usein myös seurat tukevat menestyviä vähävaraisia harrastajia.

Kyllä ihan treeneihinkin laittaudutaan nätiksi ja lähes joka tytöllä on tietynlaiset, glitterillä kuorrutetut treenikassit.

Ihan näin vaan sivusta seuranneena jäähallilla.

Vierailija
66/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajin ei tarvitse olla sinun silmilläsi katsoen upea, riittää että se tuo lapsellesi iloa.

Itse vähän vieroksun ns. eliittilajeja, koska ajattelen että harrastuksien pitäisi olla mahdollisimman vapaita pätemisestä ja veren maku suussa kilpailemisesta, ja ns. eliitti tuo helposti mukanaan omat arvonsa. Eli mieluummin parkouria ja kiipeilyä kuin telinevoimistelua, jos minun mielipidettäni kysytään.

Telinevoimisteluko on eliittilaji?! No jopas jotakin. Enpä tiennyt siitä.

Ihan samalla tavoin ne lapset siellä treenasivat, olivatpa millaisesta perheestä tahansa.

Totta kai lapset treenaavat siellä samalla tavoin, ovatpa millaisesta perheestä tahansa. Mutta kyse olikin siitä, että haluanko lapseni omaksuvan sen tavan. On olemassa myös ei-kilpailullisia akrobaattisia lajeja.

Minkä ihmeen tavan? Se, että sinä alemmuuden tunteessasi koet jotain ei ole totuus. Taitoluistelu on ihan keskiluokkaisten lasten kallis harrastus. Eikö rikkaiden lapset saisi harrastaa, jottei sinulle tule pahamieli?

Vierailija
67/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT mutta se että omistaa bemarin, mersun tms ei tee kenestäkään rikasta. Uskallan väittää että teistä mammoista monikaan ei tiedä toisten autojen arvoja. Joku näyttävä bemari voi olla oikeasti 300 000km ajettu ja hintalappu olla 8000e. Todellisuudessa se teidän perheen uudehko Toyota voi olla paljon arvokkaampi kun monen perheen ns. ^ökyauto^. Älkää arvottako ihmisiä autojen perusteella.

Vierailija
68/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huono itsetunto ja vertailet sen vuoksi asioita, joilla muille ei ole mitään merkitystä. Kuulun itse Suomessa parhaiten ansaisevaan 10 %:iin ja mieheni parhaiten ansaitsevaan 5 %:iin. Ei minua kiinnosta pätkääkään se, millaisella autolla kukin ajelee. Itse asiassa perheellämme ei edes ole autoa. Kallein käsilaukkuni on maksanut vajaa 200 euroa jne.

Ymmärrän huolen, jos rahat eivät meinaa riittää harrastusmaksuihin, mutta muuten sinä minusta murehdit turhia asioita.

Tämä. Oikeasti rikas ihminen ei välttämättä näytä sitä millään merkkivaatteilla tai kalliilla autolla. Itsekkin kuljen äärimmäisen tavallisissa vaatteissa.

Vierailija
69/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin taitoluistelun kaltaisessa lajissa on se hyvä puoli, että ilman sopivia geenejä ei pääse huipulle kotimaassakaan saati maailmalla vaikka olisi miten rikas. Siis siinä mielessä hyvä, että jos on kuitenkin varaa sinne jonnekin noin teini-ikäiseksi harrastaa, niin siinä vaiheessa jo tiedetään, että kannattaako ylipäätään panostaa vielä enemmän jotta pääsee vaikka EM- kisoihin, vai eikö puhtaasti geenien takia ole mitään mahdollisuuksia koskaan edes hyppiä niitä vaikeimpia hyppyjä jne. Ei siis ehkä synny tilannetta, jossa tuleva MM mitalisti joutuisi lajin lopettamaan rahan takia tuossa vaiheessa juuri ennen läpimurtoa.

Näin olen ainakin ymmärtänyt satunnaisena luistelufanina..

Tai varmaan jossain taitoluistelussa jo aiemmin valmentajat näkee, että onko maailmanhuippua vai ei.

Mutta niitä toistaitoisia tarvitaan rahoittamaan seuran toimintaa, jotta se yksi per ryhmä pääsee etenemään.

Juu, mutta useinhan teini-iässä lopetetaan huipulle tähtäävät 20 h viikossa treeniä vaaativat harrastukset jos käy ilmi että mahdollisuuksia huipulle ei ole, koska ei monet näe järkeä raataa ja maksaa huipputasoisesta treenistä kun liikkua voi harrastusmielessäkin. Niin siinä mielessä kuitenkin monet lajit on ns tasa-arvoisia että miljardilla eurollakaan ei opi seitsemää kolmoishyppyä jos ei ole lahjoja juuri kolmoishyppyjen tekoon.

Tässä onkin se karuin ristiriita. Juuri teini-iässä, jolloin nuori eniten tarvitsisi turvallista ryhmää ja hyviä harrastuksia sekä pohjaa liikunnalliselle elämäntavalle, urheiluharrastuksien treenimäärä räjähtää ja kaikki geneettisesti muottiin sopimattomat toivotetaan hiljaisuudessa pihalle.

Musiikin puolella on päästy jo eroon siitä ajatuksesta, että kaikki treenaavat kovimman kärjen tyyliin, ja nykyään keskitytään oman musiikkisuhteen luomiseen ja kehittämiseen. Urheilussa pitäisi tehdä töitä saman eteen, että tavoitteena olisi ensisijaisesti liikunnallisen elämäntavan omaksuneita aikuisia.

Vierailija
70/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan treeneihinkin laittaudutaan nätiksi ja lähes joka tytöllä on tietynlaiset, glitterillä kuorrutetut treenikassit.

Tämähän on perin kummallista. Tyttö treenaa cheerleadingia ja laittaudutaan vaan kisoihin. Missä kaupungissa oikein asutte?

Vierailija
71/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lajin ei tarvitse olla sinun silmilläsi katsoen upea, riittää että se tuo lapsellesi iloa.

Itse vähän vieroksun ns. eliittilajeja, koska ajattelen että harrastuksien pitäisi olla mahdollisimman vapaita pätemisestä ja veren maku suussa kilpailemisesta, ja ns. eliitti tuo helposti mukanaan omat arvonsa. Eli mieluummin parkouria ja kiipeilyä kuin telinevoimistelua, jos minun mielipidettäni kysytään.

Telinevoimisteluko on eliittilaji?! No jopas jotakin. Enpä tiennyt siitä.

Ihan samalla tavoin ne lapset siellä treenasivat, olivatpa millaisesta perheestä tahansa.

Totta kai lapset treenaavat siellä samalla tavoin, ovatpa millaisesta perheestä tahansa. Mutta kyse olikin siitä, että haluanko lapseni omaksuvan sen tavan. On olemassa myös ei-kilpailullisia akrobaattisia lajeja.

Minkä ihmeen tavan? Se, että sinä alemmuuden tunteessasi koet jotain ei ole totuus. Taitoluistelu on ihan keskiluokkaisten lasten kallis harrastus. Eikö rikkaiden lapset saisi harrastaa, jottei sinulle tule pahamieli?

Tässä puhuttiin eri harrastuksien arvoista, henkisistä sellaisista. Ja sinä tulit papukaijana hokemaan ”eikö sulla ole rahaa”. Viittaa kyllä nyt vahvasti trollaukseen.

Vierailija
72/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin taitoluistelun kaltaisessa lajissa on se hyvä puoli, että ilman sopivia geenejä ei pääse huipulle kotimaassakaan saati maailmalla vaikka olisi miten rikas. Siis siinä mielessä hyvä, että jos on kuitenkin varaa sinne jonnekin noin teini-ikäiseksi harrastaa, niin siinä vaiheessa jo tiedetään, että kannattaako ylipäätään panostaa vielä enemmän jotta pääsee vaikka EM- kisoihin, vai eikö puhtaasti geenien takia ole mitään mahdollisuuksia koskaan edes hyppiä niitä vaikeimpia hyppyjä jne. Ei siis ehkä synny tilannetta, jossa tuleva MM mitalisti joutuisi lajin lopettamaan rahan takia tuossa vaiheessa juuri ennen läpimurtoa.

Näin olen ainakin ymmärtänyt satunnaisena luistelufanina..

Tai varmaan jossain taitoluistelussa jo aiemmin valmentajat näkee, että onko maailmanhuippua vai ei.

Mutta niitä toistaitoisia tarvitaan rahoittamaan seuran toimintaa, jotta se yksi per ryhmä pääsee etenemään.

Juu, mutta useinhan teini-iässä lopetetaan huipulle tähtäävät 20 h viikossa treeniä vaaativat harrastukset jos käy ilmi että mahdollisuuksia huipulle ei ole, koska ei monet näe järkeä raataa ja maksaa huipputasoisesta treenistä kun liikkua voi harrastusmielessäkin. Niin siinä mielessä kuitenkin monet lajit on ns tasa-arvoisia että miljardilla eurollakaan ei opi seitsemää kolmoishyppyä jos ei ole lahjoja juuri kolmoishyppyjen tekoon.

Tässä onkin se karuin ristiriita. Juuri teini-iässä, jolloin nuori eniten tarvitsisi turvallista ryhmää ja hyviä harrastuksia sekä pohjaa liikunnalliselle elämäntavalle, urheiluharrastuksien treenimäärä räjähtää ja kaikki geneettisesti muottiin sopimattomat toivotetaan hiljaisuudessa pihalle.

Musiikin puolella on päästy jo eroon siitä ajatuksesta, että kaikki treenaavat kovimman kärjen tyyliin, ja nykyään keskitytään oman musiikkisuhteen luomiseen ja kehittämiseen. Urheilussa pitäisi tehdä töitä saman eteen, että tavoitteena olisi ensisijaisesti liikunnallisen elämäntavan omaksuneita aikuisia.

Juu toki, silloin ei olisi niin paljon rahahuolia ja stressiäkään. Ei ole mitään käsitystä itsellä onko vaikka taitoluistelussa jotain pelkkiä harrasteryhmiä vai onko ne kaikki sitten kilparyhmiä.

Vierailija
73/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on perin kummallista. Tyttö treenaa cheerleadingia ja laittaudutaan vaan kisoihin. Missä kaupungissa oikein asutte?

Ei kai kukaan täällä asuinkaupunkiaan kerro.

Vierailija
74/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on huono itsetunto ja vertailet sen vuoksi asioita, joilla muille ei ole mitään merkitystä. Kuulun itse Suomessa parhaiten ansaisevaan 10 %:iin ja mieheni parhaiten ansaitsevaan 5 %:iin. Ei minua kiinnosta pätkääkään se, millaisella autolla kukin ajelee. Itse asiassa perheellämme ei edes ole autoa. Kallein käsilaukkuni on maksanut vajaa 200 euroa jne.

Ymmärrän huolen, jos rahat eivät meinaa riittää harrastusmaksuihin, mutta muuten sinä minusta murehdit turhia asioita.

Tämä.

Oikein hävettää myöntää: olen yläluokkainen. Ei kiinnosta mitä muilla on päällä ja vielä vähemmän autot, Jos on oikeasti rahaa niin ei tarvitse vertailla muihin.

Tykkään kyllä itse panostaa välillä ulkonäkööni, vaatteet laadukkaita jne.

Lapsien pukeutuminen kiinnostaa vielä vähemmän kuin aikuisten. Jos lapsella on ehjät ja tilanteeseen/säähän sopivat vaatteet, en ajattele rehellisesti mitään.

Vierailija
75/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä luulen, että loppujen lopuksi teidän perheellä voi olla jopa enemmän rahaa tilillä kuin sillä velkarahalla hankitun uuden bemarin ja merkkivaatteiden omistajalla. Suomessa kun verotus tasaa nuo tuloerot tehokkaasti.

Sitten toinen juttu on, että pitääkö oikeasti harrastaa jotain törkykallista harrastusta? Voihan lapselle sanoa, että harrastaa jotain muuta halvempaa, vaikka tanssia. Jos ei ole varaa, niin ei ole. Me ollaan hyvätuloinen perhe, mutta lapset eivät todellakaan tule harrastamaan mitään taitoluistelua, ratsastusta tai jääkiekkoa, koska tiedetään, että ne maksaa ja paljon. Ohjataan lähtökohtaisesti halvempien harrastusten pariin.

Vierailija
76/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on siis Tonya Harding?

Vierailija
77/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoudu..muuten tartutat tuon katkeruuden lapseesi. Muistan kun alakoulussa mun kaveri puhui rikkaista ivalliseen (kateelliseen) sävyyn. Oli oppinut asenteen kauhealta äidiltään.

Kaikki riippuu siitä, mistä kykenee keskustelemaan. Luulisi, että varakkaat ovat koulutettuja ja pystyviä keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta. Ei siinä ole rahalla merkitystä.

Vierailija
78/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Oikein hävettää myöntää: olen yläluokkainen. Ei kiinnosta mitä muilla on päällä ja vielä vähemmän autot, Jos on oikeasti rahaa niin ei tarvitse vertailla muihin.

Tykkään kyllä itse panostaa välillä ulkonäkööni, vaatteet laadukkaita jne.

Lapsien pukeutuminen kiinnostaa vielä vähemmän kuin aikuisten. Jos lapsella on ehjät ja tilanteeseen/säähän sopivat vaatteet, en ajattele rehellisesti mitään.

Näin se yleensä menee, ei niillä jotka kokevat tulevansa hyvin toimeen herätä muiden ihmisten omistukset mitään tunteita. Suomessa on huvittavaa miten joissain (pikku)paikoissa opetetaan jo lapsille muiden varallisuuden kyttäys, kateuteen riittää yli 20t maksava auto. Kävisivät edes kerran ulkomailla paikoissa missä on oikeaa monen sukupolven varallisuutta. Siinäpähän saisi kihistä ylitsevuotavaa kateutta kun näkevät vaikka erittäin hienot saksalaiset maalaistalot, joissa muuten on kokoa ja laitettua pihaa. Ja bemareita! Tämän jälkeen voi mennä jäähdyttelemään tunteitaan ajamalla takaisin Suomeen vaikka Puolan kautta. Siellä voit mennä selittelemään miten elämäsi Suomessa on kamalaa kun lapsella ei ole glitterlaukkua luisteluharkkoihin.

Vierailija
79/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on oikeassa vaikka värikynääkin käytetään tällaisissa aloituksissa.

Itse en ikimaailmassa uhraisi kaikkea taloudellista liikkumavaraa vain ja ainoastaan lasten harrastuksiin. Monet tekevät niin tai paremmin tähän ketjuun kuvaavasti ajautuvat siihen. Tämä kostautuu ajan myötä. Julkisuuteen pääsevät vain survival bias -tapaukset. Ainahan jonkun on oltava maailmanmestarikin. Sinänsä se ei ole meriitti jos kerran kisat järjestetään joka tapauksessa.

Lasten harrastuksia voi budjetoida kuten muitakin menoja vaikka 20-30 eur/kk.

Oma tyttäreni harrastaa ratsastusta joka on kallis laji 40€ Per tunti.

Eli maksaa 160 € kuussa mutta lapsi rakastaa hevosia ja ratsastaa mielummin kun vaikka kävisi koulun ilmaisessa kuvataidekerhossa ja mennä lomalle ulkomaille.

Minusta lapsen on tärkeä tehdä asioita joista he rakastavat. Meillä rahaa riittää juuri ja juuri mutten silti koskaan pakottaisi lastani lopettamaan ratsastusta ellei olisi ihan pakko

Vierailija
80/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä luulen, että loppujen lopuksi teidän perheellä voi olla jopa enemmän rahaa tilillä kuin sillä velkarahalla hankitun uuden bemarin ja merkkivaatteiden omistajalla. Suomessa kun verotus tasaa nuo tuloerot tehokkaasti.

Sitten toinen juttu on, että pitääkö oikeasti harrastaa jotain törkykallista harrastusta? Voihan lapselle sanoa, että harrastaa jotain muuta halvempaa, vaikka tanssia. Jos ei ole varaa, niin ei ole. Me ollaan hyvätuloinen perhe, mutta lapset eivät todellakaan tule harrastamaan mitään taitoluistelua, ratsastusta tai jääkiekkoa, koska tiedetään, että ne maksaa ja paljon. Ohjataan lähtökohtaisesti halvempien harrastusten pariin.

Meillä tyttö harrasti ennen taitoluistelua, kun joutui sen lopettamaan masentui oli vain kotona ei nähnyt kavereita koulu meni huonosti jne.

Jos lapsesi unelma on vaikka harrastaa taitoluistelua tai päästä ratsastamaan hevosella ja on rahaa siihen en ymmärrä miksi pitäisi kieltää, tulee aika narsistinen vaikutelma, jos harrastukset ei olisi tärkeitä miksi sossut maksaisi niitä huonoosaisille