Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen harrastus vie minut vääriin piireihin

Vierailija
17.04.2021 |

Aloitimme pari vuotta sitten aivan kauemmas asiaa ajattelematta erään lajin ilmaisen kokeilun myötä ja lapsemme innostuivat siitä kovasti. Emme tosiaan ajatelleet asiaa vielä ollenkaan, että laji on eteenpäin mennessään melko elitistinen ja kallis harrastaa. Eka vuosi perusryhmässä meni hyvin, sitten alkoi valmentajien pyytely kehitysryhmään. Jos siinä vaiheessa maksut alkoivat kohota korkeiksi meille. Nyt lapseni siirtyi korkeimpaan ryhmään joka myös kilpailee ja tunnen olevani aivan väärässä seurassa.

En todellakaan ole mikään kovatuloisin eliittirouva, eikä miehenikään tienaa kuin keskituloisesti. Teen äärettömän paljon töitä, että saan lapseni harrastusmaksut kasaan eikä meillä todellakaan ole varaa ihan viimeisimmän huudon vaatteisiin ja varusteisiin, joita myös tämä laji esteettisen puolen kannalta alkaa vaatimaan.

Tänä aamuna vein lapseni ajoissa harrastamaan ja katselin kun eräs isä upouudella bemarillaan lipui harratsuspaikan eteen ja lapsi nousi glitterit vilkkuen ulos autosta viimeistä pisaraa myöten merkkivaatteissa ja varusteissa. Ajoin omalla perusautolla hiukan kauemmas ja toivotin lapselle kivat treenit, hänkin kotona niin nätiksi laitettu mitä meidän varusteilla vaan saa laitettua.

Kun lähdin pihasta ajelemaan pois ajattelin että olenkohan nyt aivan väärän lajin parissa lapseni kanssa, emme ole lainkaan näiden eliittipiirien ja rikkaiden rinnalla oikeassa paikassa. Kyyneleet tuli silmiini kun mietin, että toivottavasti se mitä lapsille pystyn tarjoamaan ja antamaan, aikaa ja rakkautta sekä huolenpitoa on riittävästi koska yhtään enempää rahaa en enää pysty järjestämään heidän elämäänsä. Toivon että tämän lajin harrastamisen jatkuminen ei aseta heitä jossain vaiheessa eri asemaan, kun rikkailla on vara porskuttaa koko ajan siinä vieressä ja sen seuraaminen saman lajin sisällä on liiankin helppoa.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä harrastus? Ei kannata ehkä jatkaa. Ikävää lapselle tuntea olevansa muita köyhempi.

Vierailija
2/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelu. Rahat riittävät kyllä harrastusmaksuihin nippa nappa ja lapsi rakastaa lajiaan. Olen yrittänyt ajatella että ne taidot ovat tärkeämmät kuin se yhteiskunnallinen status harrastavan lapsen vanhemmilla. Valitettavasti se vaan näkyy niin monessa jutussa tässäkin lajissa.

Itse laji on upea, valmentajat ja tunnelma. Mutta välillä tunnen olevani kuokkavieras linnnajuhlissa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän paikkakunnalla mahdat asua?

Tampereella taitoluistelun harrastaminen ei ole ollenkaan tuollaista kuvaamasi kaltaista. Harrastajat ovat tavallista perheistä, ei mitään eliittiväkeä.

Vierailija
4/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajin ei tarvitse olla sinun silmilläsi katsoen upea, riittää että se tuo lapsellesi iloa.

Itse vähän vieroksun ns. eliittilajeja, koska ajattelen että harrastuksien pitäisi olla mahdollisimman vapaita pätemisestä ja veren maku suussa kilpailemisesta, ja ns. eliitti tuo helposti mukanaan omat arvonsa. Eli mieluummin parkouria ja kiipeilyä kuin telinevoimistelua, jos minun mielipidettäni kysytään.

Vierailija
5/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia luistelu kiinnostaa, niin sitten olette juuri oikeissa piireissä.

Älä rakenna draamaa sinne, missä sitä ei ole.

Vierailija
6/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lajin ei tarvitse olla sinun silmilläsi katsoen upea, riittää että se tuo lapsellesi iloa.

Itse vähän vieroksun ns. eliittilajeja, koska ajattelen että harrastuksien pitäisi olla mahdollisimman vapaita pätemisestä ja veren maku suussa kilpailemisesta, ja ns. eliitti tuo helposti mukanaan omat arvonsa. Eli mieluummin parkouria ja kiipeilyä kuin telinevoimistelua, jos minun mielipidettäni kysytään.

Telinevoimisteluko on eliittilaji?! No jopas jotakin. Enpä tiennyt siitä.

Ihan samalla tavoin ne lapset siellä treenasivat, olivatpa millaisesta perheestä tahansa.

Vierailija
7/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö meidän luistelijoista tulee ihan normaali perheistä. Toki maksut ovat kalliita kisamatkoineen, mutta jostakin me perheet rahat säästämme ja tingimme. Kyllähän tuolla hallin ympärillä näkee niitä ökyperheitäkin, mutta silti kaikki olemme samalla viivalla.

Vierailija
8/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku harrastaja on rikkaast perheestä niin ei ole kaikki. Joo, aina on rikkaampia kuin meidän perhe. Ja mitä siitä? Ollaan keskiluokkaa, eli taviksia. Enkä paru sitä.

Kyllä taitoluistelu on kallis harrastus. Mutta kuka on taitavin? Se ei tule rahalla.

Vierailija
9/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itkuntuhruisia silmiä vielä mainittu?

Vierailija
10/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella intoa? Toivottavasti et pilaa lapsesi tulevaisuutta sillä että noin kadehdit muita ja luulet että joku tietty vaate ratkaisee homman. Hölmöä edes vertailla itseään muihin tuolla tavalla

Vierailija
11/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko itkuntuhruisia silmiä vielä mainittu?

Ei vielä. Odotellaan myös suun napsaamista.

Vierailija
12/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee ihan savukalalle

Vierailija
13/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan totta. Tuli usein mieleen, että vaatteet ja autokin pitäisi lapsen harrastuksen takia vaihtaa.

Vierailija
14/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä vaihtoivat edullisempaan taitoluisteluseuraan kun harrastusmaksut kävi liian kalliiksi.

Vierailija
15/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on huono itsetunto ja vertailet sen vuoksi asioita, joilla muille ei ole mitään merkitystä. Kuulun itse Suomessa parhaiten ansaisevaan 10 %:iin ja mieheni parhaiten ansaitsevaan 5 %:iin. Ei minua kiinnosta pätkääkään se, millaisella autolla kukin ajelee. Itse asiassa perheellämme ei edes ole autoa. Kallein käsilaukkuni on maksanut vajaa 200 euroa jne.

Ymmärrän huolen, jos rahat eivät meinaa riittää harrastusmaksuihin, mutta muuten sinä minusta murehdit turhia asioita.

Vierailija
16/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavoin ne lapset siellä treenasivat, olivatpa millaisesta perheestä tahansa.

Totta kai lapset treenaavat siellä samalla tavoin, ovatpa millaisesta perheestä tahansa. Mutta kyse olikin siitä, että haluanko lapseni omaksuvan sen tavan. On olemassa myös ei-kilpailullisia akrobaattisia lajeja.

Vierailija
17/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

palaako jointti

Vierailija
18/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haisee ihan savukalalle

Juu! Tässähän on suorastaan red herring. 😂

Vierailija
19/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku harrastaja on rikkaast perheestä niin ei ole kaikki. Joo, aina on rikkaampia kuin meidän perhe. Ja mitä siitä? Ollaan keskiluokkaa, eli taviksia. Enkä paru sitä.

Kyllä taitoluistelu on kallis harrastus. Mutta kuka on taitavin? Se ei tule rahalla.

Jos perhe joutuu säätämään elintasoaan voidakseen kustantaa lapsen harrastuksen, se kysymys ”kuka on taitavin” voi aiheuttaa aika hirveät paineet.

Okei, on varmasti olemassa sellaisia kunnianhimoisia ja kovia luonteita, jotka lapsesta saakka nauttivat lajeista, joissa ihmisiä pistetään paremmuusjärjestykseen. Mutta itse ajattelisin, että juuri nämä lapset kasvatuksellisesti tarvitsisivat juuri toisen tyyppisiä taitoja.

Vierailija
20/93 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai lapset treenaavat siellä samalla tavoin, ovatpa millaisesta perheestä tahansa. Mutta kyse olikin siitä, että haluanko lapseni omaksuvan sen tavan. On olemassa myös ei-kilpailullisia akrobaattisia lajeja.

Mitä ihmettä höpiset? Et halua, että urheilua harrastavat lapsesi omaksuvat tavan treenata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi