Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytät hajuvesiä ihmisten ilmoilla?

tuoksuyliherkkä
16.04.2021 |

Eikö ne parfymipilvet voisi jättää kotioloihin, kun meitä allergikkoja on aika paljon

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rakastan erilaisia hajuvesiä ja tuoksuja. Pysykää kotona jos ette pientä tuoksua kestä

Monesti ne ei ole pieniä tuoksuja, vaan todella voimakkaita. Ja osa oirelee toki pienistäkin tuoksuista. Miksi ihmisen oikeus käyttää tuoksuja missä tahansa olisi suurempi kuin toisen ihmisen oikeus terveelliseen hengitysilmaan? Ollaanhan tupakointikin saatu kiellettyä useimmissa paikoissa, tosin se pitäisi olla kielletty myös kaikissa julkisissa ulkotiloissa.

Vierailija
82/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mä tupakoin tasan siellä missä huvittaa niin kauan kun ihmiset läträä hajusteille. Turha valittaa.

Paitsi tupakansavu on todistetusti vaarallista terveydelle, hajuveden tuoksu ei.

Tupakansavun vaarallisuus on tietysti omassa luokassaan, mutta hajusteille toistuvasti altistuminen aiheuttaa myös terveyshaittaa, tästä on tutkimusta. Ja aiheuttaa se myös välittömän terveyshaitan sille astmaatikolle/allergikolle/tuoksuyliherkälle/migreenipotilaalle, joka saa hajusta oireet.

No onko pakko altistaa itseään toistuvasti niille?

Kuten toiseen kommenttiin kirjoitin, meidän allergistenkin on pakko liikkua julkisilla paikoilla. Vaikka itse pyrinkin sen liikkumisen minimoimaan. Ei ole kyse siitä että allerginen itse altistaa itseään, vaan muut altistavat hänet hajuilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät enää haista omaa tuttua hajuvettään ja sitten sillä lotrataan entistä enemmän. Jotkut eivät myöskään tiedosta Eau de parfum eli EdP ja Eau de toiletten eli EdT eroja.

Fiksu ja tyylitietoinen ihminen ei tuoksu useiden metrien päähän sen enempää hieltä kuin hajusteiltakaan.

Vierailija
84/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös meitä jotka osaavat käyttää hajuvesiä oikein

Vaikka käyttäisi ns. oikeaoppisesti, eli ei lotraisi liikaa, niin allergiselle ne silti tuoksuvat liikaa. Hajuvedet kuuluu kotioloihin, tai sellaisiin paikkoihin, joista varmuudella tietää, ettei siellä ole ketään hajuista oireilevia.

Vierailija
85/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mä tupakoin tasan siellä missä huvittaa niin kauan kun ihmiset läträä hajusteille. Turha valittaa.

Paitsi tupakansavu on todistetusti vaarallista terveydelle, hajuveden tuoksu ei.

Tupakansavun vaarallisuus on tietysti omassa luokassaan, mutta hajusteille toistuvasti altistuminen aiheuttaa myös terveyshaittaa, tästä on tutkimusta. Ja aiheuttaa se myös välittömän terveyshaitan sille astmaatikolle/allergikolle/tuoksuyliherkälle/migreenipotilaalle, joka saa hajusta oireet.

Kuten toiseen kommenttiin kirjoitin, meidän allergistenkin on pakko liikkua julkisilla paikoilla. Vaikka itse pyrinkin sen liikkumisen minimoi

Olisikin hyvä keskustella, voisiko vammaiset sulkea laitoksiin, että normaalit ihmiset voisivat elää vapaasti.

Vierailija
86/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vastauksia. Hajuvesien tarkoitus ei ole peittää paskan/lian hajua. Niitä laitetaan puhtaalle iholle. 

Ja aloittajalle; miksi hajuvesiä valmistetaan, jos ei käytettäväksi?

Hajuvesien alkuperäinen tarkoitus on nimenomaan ollut peittää pahat hajut, kun suihkuja ei oltu vielä keksitty.

Hajuvesiä valmistetaan ja markkinoidaan, jotta kapitalistit saisivat voittoja. Täysin tarpeeton tuote, mutta manipuloimalla saadaan ihmiset ostamaan mitä tahansa.

Kyllä, alkuperäinen tarkoitus. Se ei lienee sivistyneessä maassamme enää tarkoitus ole. Monet tuotteet ovat tarpeettomia, kuten esimerkiksi tv, mutta lähes kaikissa talouksissa sellainen on. 

Vierailija
87/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tässä jonkin vähemmistön mukaan aleta mennä. Koskee kaikkia vähemmistöjä.

Joka kolmas suomalainen oireilee tuoksuista. Se on aika iso vähemmistö. Hajusteettomuudesta ei ole kenellekään mitään haittaa, hajusteista sen sijaan on.

Vierailija
88/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen joidenkin vastauksia. Hajuvesien tarkoitus ei ole peittää paskan/lian hajua. Niitä laitetaan puhtaalle iholle. 

Ja aloittajalle; miksi hajuvesiä valmistetaan, jos ei käytettäväksi?

Hajuvesien alkuperäinen tarkoitus on nimenomaan ollut peittää pahat hajut, kun suihkuja ei oltu vielä keksitty.

Hajuvesiä valmistetaan ja markkinoidaan, jotta kapitalistit saisivat voittoja. Täysin tarpeeton tuote, mutta manipuloimalla saadaan ihmiset ostamaan mitä tahansa.

Kyllä, alkuperäinen tarkoitus. Se ei lienee sivistyneessä maassamme enää tarkoitus ole. Monet tuotteet ovat tarpeettomia, kuten esimerkiksi tv, mutta lähes kaikissa talouksissa sellainen on. 

No itselläni ei ole tv:täkään, eikä älypuhelinta. Enkä käytä meikkejä, hiusvärejä tms. Ei kaikkea ole pakko käyttää vain siksi, että muutkin käyttää.

Vierailija
89/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Kuka pitää mitäkin tarpeettomana! Minä ainakin haluan tuoksua hyvälle. Se ilahduttaa minua ja tekee olostani ihanan!🥰

Vierailija
90/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten toiseen kommenttiin kirjoitin, meidän allergistenkin on pakko liikkua julkisilla pai

Suljetaan mieluummin laitoksiin ne, jotka hajuja haluavat käyttää, niin muut saavat elää vapaasti hajuste-vapaassa maailmassa. Miksi koet oikeudeksesi, että muidenkin pitää joutua haistelemaan sinun hajusteitasi?

Vierailija
91/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteiden käyttö kuten tupakointikin ihmisten ilmoilla on äärimmäisen itsekästä toimintaa. Tehkää mitä haluatte, kunhan ette pakota muita haistelemaan tupakoitanne tai hajusteitanne!

Vierailija
92/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin! Kuka pitää mitäkin tarpeettomana! Minä ainakin haluan tuoksua hyvälle. Se ilahduttaa minua ja tekee olostani ihanan!🥰

Jollekin toiselle se sinun ihana olosi taas aiheuttaa kärsimystä. Onko sinun pakko saada tuoksua hajusteelle joka paikassa? Ymmärrän, että jotkut hajusteista tykkäävät, mutta voisiko niitä tosiaan käyttää vain kotioloissa, joissa niistä ei ole haittaa muille?

Vierailija
93/93 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin joskus hajuvesiä, mutta aloin itsekin saada oireita niistä ja muista kemikaaleista, joten lopetin kaikkien ylimääräisten hajusteiden käytön. Vain eteeriset öljyt eivät aiheuta minulle huonoa oloa, joten niitä löytyy kylpyhuoneen kaapista monta pulloa. Omia suosikkejani ovat mm. mandariini, laventeli, palmarosa, neroli ja piparminttu.