Miksi käytät hajuvesiä ihmisten ilmoilla?
Eikö ne parfymipilvet voisi jättää kotioloihin, kun meitä allergikkoja on aika paljon
Kommentit (93)
Mielenterveyspotilaat käyttävät voimakkaita hajuja piittaamatta muista.
Hajuvesissä, kuten elämässä yleensäkin, kohtuus on paras. Jokaisella meistä on varmaan ikäviä kokemuksia hajustepommeista, jotka täyttävät tuoksullaan/hajullaan koko tilan ja saavat terveidenkin ihmisten kurkut kutisemaan, puhumattakaan allergikoista.
Todelliset parfymistit kuitenkin tietävät, että liika hajusteiden käyttö on yhtä tuhoisaa kuin liika mausteiden käyttö ruoissa. Kaikki eivät sovi yhteen eikä siksi kannata laittaa sekaisin miljoonaa eri tuotetta (etenkin kun useimmat hajuvedet ovat jo itsessään tuoksusekoituksia). Annostelu kannattaa myös pitää maltillisena, sillä liian raskas hajuvedellä läträäminen peittää alleen tuoksun herkemmät ainesosat ja siitä nauttiminen jää vajaaksi.
Ylläoleva pätee jo ihan kotioloissa. Ja etenkin ihmisten ilmoilla liikkuessa kannattaa toki huomioida kanssaeläjät, varsinkin jos on pitempiä aikoja tiiviisti muiden kanssa suljetuissa tiloissa.
Itse käytän hajuvesiä, koska pidän hyvistä tuoksuista ja hajuvesien luomasta tunnelmasta, kuten joku ylempänä sanoi. Tietynlainen tuoksu voi silmänräpäyksessä siirtää mielikuvitusmatkalle täysin toiseen aikaan tai paikkaan, tai tuoda muistoja menneisyydestä. Tuoksu voi piristää, antaa energiaa, saada tuntemaan olonsa viehättävämmäksi ja itsevarmemmaksi, tai lohduttaa ja rauhoittaa.
Ihmisen hajuaisti on tärkeä aisti enkä näe mitään syytä, miksi sitä ei kannattaisi helliä. Minusta on ihana myös käydä esimerkiksi sateen jälkeen kävelyllä metsässä, kun siellä on niin raikas tuoksu. Rakastan myös vastakeitetyn kahvin tuoksua tai kukkien tuoksua torilla. Hajuvesien käyttö on vain yksi tapa lisää nauttia elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä pahemmat mielenterveyspotilaat kuvittelevat muiden elävän heidän mielikuvitussairauksiensa mukaan ja jättävän hajusteiden käytön.
En ymmärrä miksi joku haluaa haista pahalle. Koska minulla on oikeus?
Suomessa kaikki naiset on allergisia hajuvesille ja iho on herkkä meikeille ja tiukoille vaatteille. Jos joku sattuu käyttämään näitä niin pitää keksiä kaikenlaista saada naiselliset naiset alas. Aina jaksetaan valittaa muiden heruttavista housuista ja siitä kuinka jonkun hiuksissa on hoitoainetta ja sen takia ne haisevat eikä enää pystytä hengittämään ja pian kuollaan.
Hyvin harva enää käyttää hajuvesiä. Julkisissa liikkevälineissä kulkiessa piti lopettaa kokonaan hajusteet ja sen myötä oli helpottavaa siitäkin turhuudesta päästä eroon. Ne ovat kalliita ja senkin rahan voi nyt käyttää johonkin hyödylliseempään. Kiitos allerkikoille kun vaaditte hajuttomuutta :D Niille jotka vielä hajusteita suitsuttaa niin pitäisi huomauttaa heti siitä jotta heilläkin käyttö loppuisi. Hienhajuun saa apteekista tehokkaat hajusteettomat aineet ja käy pesulla ennen kuin lähtee mihinkään niin ei tarvitse pahaa hajua hajusteilla peittää.
Tuoksuherkillä on päässä vikaa ja ilmenee noin.
Te hajuvesiharrastajat, jotka sanotte käyttävänne hajuvesiänne "maltillisesti"... teidän nenä voi olla niin tottunut niihin hajusteisiin, että ette tajua kuinka vahvasti haisette. Olen työpaikalla joutunut huomauttamaan vahvoista hajusteista ja aina vastaus on ollut "siis mähän laitan niin vähän!".
Käytän tuoksuja. Vuodessa menee muutama pullo. Aivan ihania ovat kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Te hajuvesiharrastajat, jotka sanotte käyttävänne hajuvesiänne "maltillisesti"... teidän nenä voi olla niin tottunut niihin hajusteisiin, että ette tajua kuinka vahvasti haisette. Olen työpaikalla joutunut huomauttamaan vahvoista hajusteista ja aina vastaus on ollut "siis mähän laitan niin vähän!".
Jos käyttää samaa hajuvettä päivästä toiseen, niin toki sille voi turtua. Mutta monet hajuvesiharrastajat kokeilevat jatkuvasti uusia tuoksuja ja vaihtelevat tiuhaan parfyymia, jolloin ei samanlaista tottumisreaktiota pääse syntymään. Useat myös kokeilevat uutta hajuvettä ensiksi vapaapäivinä kotona, jotta saavat selville, onko kyseessä kuinka vahva, kuinka pitkälle tai erikoisesti tuoksuva parfyymi (aka. onko sitä huomaavaista käyttää julkisilla paikoilla).
Veikkaan, että monet noista runsaasti hajuvesien kanssa touhuavista eivät ole mitään hifistelijöitä, kunhan vain tottumuksesta tai kokemistaan "naisellisuuden/miehekkyyden" vaatimuksista johtuen pitävät asiallisena käytöksenä kylpeä hajusteissa ennen liikkeelle lähtöään.
Itse olen eniten kärsinyt teinipoikien/ nuorten miesten axe-kastautumisesta, mutta ajattelen sen olevan heille opetteluvaihe elämässä kun kropan hienerityskin on ollut muutoksessa. Tymäkimmät tuoksut olen kuitenkin kokenut taloni porraskäytävässä kun kerrosta alempana asuva nuori mies lähti iltajuoksuihin (ennen koronaa) :'D
Hajuvesissä on sellainen teollinen löyhkä.
Siksi että rakastan tuoksuja.
Terveisin toinen hajusteyliherkkä, joka saa migreenin liian voimakkaista hajuista
Käytän tuoksuja kohtuudella, en joka paikassa enkä joka päivä mutta käytän kuitenkin. Ajattelen että itsekin ihmisten joukossa törmään erilaisiin hajuihin ja tuoksuihin, esim. pistävää hienhajuun, tupakan ja alkoholin hajuun, koiran hajuun, likaisten hiusten hajuun ym. joten itse mielelläni edustan sitten hyvää ihanaa hajuveden tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuoksuja kohtuudella, en joka paikassa enkä joka päivä mutta käytän kuitenkin. Ajattelen että itsekin ihmisten joukossa törmään erilaisiin hajuihin ja tuoksuihin, esim. pistävää hienhajuun, tupakan ja alkoholin hajuun, koiran hajuun, likaisten hiusten hajuun ym. joten itse mielelläni edustan sitten hyvää ihanaa hajuveden tuoksua.
Mutta eihän hajuvedet tuoksu hyviltä tai ihanilta.
Olimme taannoin ostoksilla Rustassa.
Lähellämme kulki ostosreissumme ajan todennäköisesti äiti ja tämän aikuinen tytär, he tulivat viitisen metriä meidän perässämme.
Kun me pysähdyimme tutkimaan jotain pysähtyivät myös he.
Kun jäin sitten pidemmäksi aikaa tutkimaan eläinruokahyllyjä, meni tämä äiti -tytär kombo ohitsemme ja äiti piti kättä suun edessä.
Hän jupisi samalla, että kamalaa, kun tullaan kauppaan ja on laitettu paljon hajuvettä, hän kun on tuoksuherkkä.
No, minä ja mieheni emme olleet laittaneet mitään tuoksua itseemme, emmekä myöskään pese vaatteitamme millään voimakkaasti hajustetuilla aineilla. Kukaan ei ole koskaan aiemmin sanonut, että me läträämme hajusteiden kanssa.
Rustassa on osastoja peräjälkeen ja hyvin monella osastolla on tuoksykynttilää, ilmanraikastinta, huonetuoksua, pesuainetta jne. Ennen eläinruokahyllyjä on kynttilöitä ja eläinhyllyjen jälkeen pesuaineita.
Omaan nenäänikin hajusteiden tuoksu tuntui voimakkaalta, mutta kyllä siellä mielestäni ihan hyvin pystyi asioimaan.
Ostoskärryssämme oli mm ilmanraikastimia, mutta kai niitä sentään ostaa saa, vaikka kaupassa sattuisi asioimaan samaan aikaan hajusteherkkä.
Naurettavinta tässä oli se, että kyseinen nainen mulkoili meitä pahasti ja tosiaan sätti kovaan ääneen, että se voimakas tuoksu tulee meistä.
Hajusteherkän kannattaa siis miettiä oikeasti, että mikä se ongelman lähde on, eikä syyttää tässä tapauksessa liikkeen muita asiakkaita.
Liika on liikaa. Sitäkin voi annostella.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilaat valittavat kaikesta turhasta.
Työskentelen paikassa missä käy päivittäin paljon ihmisiä ja iso osa samoja, niin ne ihmiset jotka käyttää voimakkaan tuoksuisia muistetaan ja kartellaan heitä.
Tuttu opetti aikuisille kieliä iltaisin ja luokassa oli yksi kaupungin kermaa oleva pikku rouva jolla tuoksu oli jäätävä ja toiset vedet silmissä ikkuna auki istuivat. Ongelma oli myös, että opettajalta ääni lähti hajusta.
Mutta kukaan ei ilennyt sanoa tälle hajusta.