Kallis hypetetty meikkituote joka ei toiminut, jaa kokemuksia
Menen kesäkuussa pienimuotoisesti naimisiin, ja päätin panostaa meikkeihin nyt kun en mene ammattilaisen meikattavaksi. Olen tilaillut netistä yhtä sun toista primereista lähtien, osa vielä tulossa. Tilasin kicksistä kirkkaanpunaisen Macin huulipunan, n. 20 e, jota on hypetetty netissä ja joka on ihan kulttimaineessa.
Huulipuna ei levity erityisen nätisti eikä minusta eroa mitenkään halvemmista punista jota yleensä käytän. Ei pysy, ja leviää yli rajojen. Nyt jännittää meneekö muutkin yhtä huti ja mietin jo teenkö samoilla meikeillä kuin arkena, koska ainakin ne olen todennut ihan ok toimiviksi. Luulin vaan että kehutuilla tuotteilla tulisi jotenkin erityisen hehkeä morsian, mutta eipä sitten :D
Onko muilla sattunut vastaavia? Varoitellaan täällä toisiamme.
Minulle on nyt sitten tulossa uusi meikkipussin sisältö reilusti yli sadalla eurolla, tai sitten kallis opetus. Onneksi hääbudjetti on muuten pieni, mekkokin ihan perus kotelomekko...
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan alkaisi käyttää ennalta tuntemattomia tuotteita lähellä tärkeää tapahtumaa. Koskaan ei tiedä, mihin iho tai silmät reagoi, kiva saada allerginen reaktio juuri kun haluaisi olla parhaimmillaan
Jep mä tein tämän virheen. En jjuur ollut meikannut enkä hoitanut ihoani kuin jollain Aqualanilla jos talvella iho kuivuu, mutta ennen häitä päätin ryhdistäytä. Menin kosmetologille kasvohoitoon noin kuukautta ennnenn ja ostin hänen suosittelemiaan tuotteita jolla ihon saisi huippukuntoon häihin mennessä. Aamuihin oli vesipesu + kasvovesi (joku resurfacing toner joka sisälsi hedelmähappoja) + c-vitamiiniseerumi + voide aurinkosuoojalla. Iltoihin kaksoispuhdistus balmilla ja emulsiolla, retinoliseerumi, kasvovesi ja kasvovoide. Pari kertaa viikossa kuorinta AHA-happokuorinnalla. Lopputulos: häissä oli punoittavat, valkoisina psoriasishilsepaakun näköisinä hilseilevät kasvot. Meikkipohja vain korosti hilseilyä, eikä sille voinut enää mitään. Oli herkälle iholleni ihan liikaa ne tuotteet.
Voi apua. Retinoli kannattaa muutenkin aloittaa varovasti, eikä sillä kuukaudessa paljon aikaan saa. Mulla meni kk että totutin ihoni retinoliin, ensin 2 viikkoa 2 krt viikossa, sitten 2 viikkoa 3-4 krt viikossa, ja sitten vasta joka ilta. Retinolin lisäksi hedelmähapot ja c-vitamiinit on melkoinen paukku iholle, ei ollut kosmetologilla ilmeisesti muuta tavoitetta kuin myydä sulle kaikkea mahdollista. Ja vielä noiden lisäksi kuorinta pari krt viikossa. Apua, ei mikään ihme että iho oli pahana.
Resurfacing toner sisälsi jo kuorivia happoja, eikä erikseen AHA-happoja olisi tarvittu. Jos haluaa kuitenkin kuoria voimakkailla hapoilla, max. kahden viikon välein on sopiva väli, eikä koskaan heti perään retinolia vaan jättää siltä päivältä väliin. AHA + C-vitamiinikombolla saa ihon nopeasti kirkastumaan ennen tärkeää päivää.
Sitten kun saisi sen kauniin heleän ihon. Minullakin on todella rasvoittuva ja huokoinen iho, talvisin myös pintakuiva. Tuhansia ja taas tuhansia euroja olen laittanut ihonhoitoon, mutta millään aineella ei ole vaikutusta. Paitsi retinoli pitää hormonaalisen aknen kurissa. Ainoa millä olen saanut ihoni normaalimmaksi on hormonaalinen ehkäisy, mutta se taas ei muuten sovi minulle lainkaan. Ei ole ollut apua ihotautilääkäreistä eikä kosmetologeista.
Mulla on toiminut arganöljy. Joillakin taas jojoba. Googlaa lista sopivista öljyistä facial oil for acne skin fatty profile tmv. Nimenomaan rasvaprofiililtaan kevyt öljy auttaa pintakuivaan finni-ihoon, eikä tuki. Gynekologit ovat paremmin perillä hormonaalisen aknen ehkäisystä. Sain pysyvän avun juuri heiltä, enkä ihotautilääkäriltä. Lisäksi kuorin salisyylihapolla viikoittain.
Täytyy ehkä varovasti vielä jotain öljyjä kokeilla. Tähän mennessä kaikki kokeilemani ihoöljyt ovat olleet aina samanlaisia; mikään ei imeydy, öljy vain lilluu ihon pinnalla ja naama kiristelee niin ettei hymyillä uskalla, kunnes sitten iho puskee oman talinsa sitä kostuttamaan. Viimeisin kokeilu oli Kypriksen öljyt, onneksi sain testeripulloja kun ovat niin törkyhintaisia. Valtava pettymys, kun ei imeydy yhtään.
Laita öljyn alle ensin kasvovesi! Suosittelen lukemaan täältä lisää asiasta :)
https://miiajohansson.com/2020/09/pintakuiva-iho-nailla-ohjeilla-vaivas…
Vierailija kirjoitti:
Siskot! Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta opetelkaa lukemaan kosmetiikkatuotteiden inci-listoja. Ennen haksahdin aina ”luksusihonhoitotuotteisiin”, mutta nyt tutkin tarkkaan ihonhoitotuotteiden valmistuksessa käytetyt ainesosat. Kalliisti markkinoidut tuotteet koostuvat usein silikonista, vedestä ja aineista, jotka eivät oikeasti hoida ihoa.
Parhaimpia apteekin edulliset parabeenittomat voiteet. Kalliit tuotteet ovat rahan haaskausta eikä ole yhtään sen kummemman näköinen. Sisäinen ravitsemus ja perusvoiteet riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Siskot! Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta opetelkaa lukemaan kosmetiikkatuotteiden inci-listoja. Ennen haksahdin aina ”luksusihonhoitotuotteisiin”, mutta nyt tutkin tarkkaan ihonhoitotuotteiden valmistuksessa käytetyt ainesosat. Kalliisti markkinoidut tuotteet koostuvat usein silikonista, vedestä ja aineista, jotka eivät oikeasti hoida ihoa.
Monet halvat meikit saattavat olla ihan yhtä laadukkaita kuin kalliit. Esim. Lidlin kasvovoiteessa on samat ainesosat kuin monessa satasen voiteessa, purkki vain on rumempi ja ei ole tuoksua eikä hienoa merkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Lumenen kaikista voiteista näppyjä. Sellaisia pienen pieniä valkopäisiä finnejä jotka ovat seuraavana aamuna kadonneet kun illalla on pessy naaman ja laittaa muuta kuin Lumenea. Jonkinlainen ärsytysreaktio iholle. Sama myös Dermosilin tuotteista, ja isosta osasta luonnonkosmetiikkaa. Jos tuote tuoksuu jollekin eteeriselle öljylle, ärsytysreaktio on varma.
Kaikki kynsilakat on surkeita. En ole vielä löytäny kynsilakkaa jota voisi laittaa enemmän kuin 1 kerroksen (eli ei myöskään aluslakkaa tai päällyslakkaa), koska ei kuivu ikinä. 4 tunnin päästäkin vielä sen verran kostea että kun painaa sormella kynttä, sormeen ei jää lakkaa, mutta lakan pintaan jää sormenjälki.
Essien kynsilakat toimii mulla, ne geeliversiot. Laitan kolme kerrosta ja vielä top coatin ja kuivaa nopsaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin monimutkaiselta ja kalliilta projektilta, että meikki ammattilaisella olisi ollut helpompi ja halvempi.
Olen käynyt kerran ammattilaisella, oli kallis ja en tykännyt lopputuloksesta yhtään. Kauhean tumma ja raskas meikki ja meikkipohjakin kummallinen. Onneksi ehdin pahimmat siistiä pois ennen juhliin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan alkaisi käyttää ennalta tuntemattomia tuotteita lähellä tärkeää tapahtumaa. Koskaan ei tiedä, mihin iho tai silmät reagoi, kiva saada allerginen reaktio juuri kun haluaisi olla parhaimmillaan
Jep mä tein tämän virheen. En jjuur ollut meikannut enkä hoitanut ihoani kuin jollain Aqualanilla jos talvella iho kuivuu, mutta ennen häitä päätin ryhdistäytä. Menin kosmetologille kasvohoitoon noin kuukautta ennnenn ja ostin hänen suosittelemiaan tuotteita jolla ihon saisi huippukuntoon häihin mennessä. Aamuihin oli vesipesu + kasvovesi (joku resurfacing toner joka sisälsi hedelmähappoja) + c-vitamiiniseerumi + voide aurinkosuoojalla. Iltoihin kaksoispuhdistus balmilla ja emulsiolla, retinoliseerumi, kasvovesi ja kasvovoide. Pari kertaa viikossa kuorinta AHA-happokuorinnalla. Lopputulos: häissä oli punoittavat, valkoisina psoriasishilsepaakun näköisinä hilseilevät kasvot. Meikkipohja vain korosti hilseilyä, eikä sille voinut enää mitään. Oli herkälle iholleni ihan liikaa ne tuotteet.
Voi apua. Retinoli kannattaa muutenkin aloittaa varovasti, eikä sillä kuukaudessa paljon aikaan saa. Mulla meni kk että totutin ihoni retinoliin, ensin 2 viikkoa 2 krt viikossa, sitten 2 viikkoa 3-4 krt viikossa, ja sitten vasta joka ilta. Retinolin lisäksi hedelmähapot ja c-vitamiinit on melkoinen paukku iholle, ei ollut kosmetologilla ilmeisesti muuta tavoitetta kuin myydä sulle kaikkea mahdollista. Ja vielä noiden lisäksi kuorinta pari krt viikossa. Apua, ei mikään ihme että iho oli pahana.
Resurfacing toner sisälsi jo kuorivia happoja, eikä erikseen AHA-happoja olisi tarvittu. Jos haluaa kuitenkin kuoria voimakkailla hapoilla, max. kahden viikon välein on sopiva väli, eikä koskaan heti perään retinolia vaan jättää siltä päivältä väliin. AHA + C-vitamiinikombolla saa ihon nopeasti kirkastumaan ennen tärkeää päivää.
Sitten kun saisi sen kauniin heleän ihon. Minullakin on todella rasvoittuva ja huokoinen iho, talvisin myös pintakuiva. Tuhansia ja taas tuhansia euroja olen laittanut ihonhoitoon, mutta millään aineella ei ole vaikutusta. Paitsi retinoli pitää hormonaalisen aknen kurissa. Ainoa millä olen saanut ihoni normaalimmaksi on hormonaalinen ehkäisy, mutta se taas ei muuten sovi minulle lainkaan. Ei ole ollut apua ihotautilääkäreistä eikä kosmetologeista.
Mulla on toiminut arganöljy. Joillakin taas jojoba. Googlaa lista sopivista öljyistä facial oil for acne skin fatty profile tmv. Nimenomaan rasvaprofiililtaan kevyt öljy auttaa pintakuivaan finni-ihoon, eikä tuki. Gynekologit ovat paremmin perillä hormonaalisen aknen ehkäisystä. Sain pysyvän avun juuri heiltä, enkä ihotautilääkäriltä. Lisäksi kuorin salisyylihapolla viikoittain.
Täytyy ehkä varovasti vielä jotain öljyjä kokeilla. Tähän mennessä kaikki kokeilemani ihoöljyt ovat olleet aina samanlaisia; mikään ei imeydy, öljy vain lilluu ihon pinnalla ja naama kiristelee niin ettei hymyillä uskalla, kunnes sitten iho puskee oman talinsa sitä kostuttamaan. Viimeisin kokeilu oli Kypriksen öljyt, onneksi sain testeripulloja kun ovat niin törkyhintaisia. Valtava pettymys, kun ei imeydy yhtään.
Itselläni parhaat 2 rasvoittuvalle iholle on hamppuöjy (Kiehl's Cannabis Sativa oil) ja ruusunmarjaöljy (Flow kosmetiikan Rosehip oil). Alle tarvitsee aina kosteuttavan kasvoveden, koska öljy ei kosteuta, vain sitoo muusta tuotteesta saadun kosteuden ihoon. Bybin Mega Mist, jossa on hyaluronihappoa, on erittäin hyvä kasvovesi öljyn alle.
Vierailija kirjoitti:
Cliniquen kasvoille tarkoitettu aurinkosuoja tekee valkoisen naaman. Lumenen uusi valo aurinkosuoja paksu vaaleahko jankki, joka ei kuivu ollenkaan. Ei voi ajatellakaan meikin alle. 2 hutiostoa taas.
Minusta tällä hetkellä parhaat aurinkovoiteet meikin alle: Algamaren tuotteet ja Make the Maken Physical Filter Primer SPF50. Viimemainittu toimii samalla huokosia silottavana primerinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punainen huulipuna sopii harvalle ja etenkään häihin.
Päinvastoin. Suurelle osalle naisista sopii punainen huulipuna. Toisaalta ne, joilla iho punertaa kannattaa käyttää ruskeansävyisiä huulipunia.
Mulle ei sovi. Ainakin musta tuntuu että näytän ihan pelleltä... Käytän vaaleanpunertavaa jos käytän jotain.
Totta. Kirkas ja vahva punainen ainakin omalla kohdalla tuntuu vanhentavan. Näytän ihan Koivuniemen Paulalta vaikkei hänessä toki mitään vikaa ole :D Heleä punainen tai vadelman sävy parempi.
Joo, värianalyysihommissa jo kauan tiedetty että pitää ottaa huomioon värin sävyn lisäksi myös intensiteetti. Osalle ihmisistä, joiden luonnonvärien intensiteetti on matala, voimakas punainen vaan on kamalan näköinen vaikka olisi kuinka oikea kylmä-neutraali-lämmin sävyaste. Itse olen Pehmeä syksy ja kaikki vahvat punaiset näyttää räikeältä, koska itse olen niin "maanvärinen". Mulla toimii beiget, ruskehtavat, ruskeaan taittavat malvat yms. keskitummat murretut sävyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä listaa tutkitusti ja auditoidusti eläinkokeettomista tuotteista.
https://animalia.fi/eettinen-kuluttaminen/elainkokeeton-kosmetiikka/
Kiva nähdä langassa vinkkejä myös eettiseen kosmetiikkaan. Kiitos!
Onko kenelläkään vinkata cruelty free kuivashampoota? Käytän Batistea koska se toimii ja on edullinen. Voisin vaihtaa eettiseen jos toimiva ja kohtuuhintainen löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
No mitä noiden yritysten sitten pitäisi tehdä? Kieltää tuotteidensa vienti Kiinan markkinoille?
Yritykset tekevät mitä tekevät, ja heidän tekemisestä pohjautuvat aika pitkälti kuluttajien valintoihin. Eläinkokeet voidaan korvata eläinkokeettomilla tutkimusmenetelmillä, jotka ovat lisäksi usein eläinkokeita luotettavampia ja edullisempia. Eläinkokeeton kosmetiikka yleistyy vain, kun sitä käytetään ja vaaditaan. Olen huomannut että tosi moni sanoo, että kosmetiikan vuoksi tehtävät eläinkokeet ovat turhia, mutta esim. lääkkeitä varten voivat hyväksyä testauksen. Silti ihmiset ostavat juuri näitä eläinkokeilla testattuja tuotteita enempiä ajattelematta.
Monet kokeet aiheuttavat eläimille kroonista, pitkäaikaista kipua tai voivat johtaa jopa kuolemaan. Erilaisten kemikaalien myrkyllisyyttä ja vaikutuksia ihmisiin arvioitaessa eläimelle annetaan tutkittavaa ainetta. Eläin kärsii mahdollisista myrkytysoireista ja joissain tapauksissa kokee myös erittäin kivuliaan myrkytyskuoleman. Ei, sinä ja sinun kauneutesi eivät ole sen arvoisia.
Eli mitä minä eurooppalaisena voisin tehdä, että Kiina ei vaadi tuotteille eläinkokeita?
EU:ssa kokeita ei enää tehdä, ja käyttämäni tuotteet ovat siten eläinkokeettomia.
🇺🇦🇮🇱
Meikkipäämorsian (ap) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä listaa tutkitusti ja auditoidusti eläinkokeettomista tuotteista.
https://animalia.fi/eettinen-kuluttaminen/elainkokeeton-kosmetiikka/
Kiva nähdä langassa vinkkejä myös eettiseen kosmetiikkaan. Kiitos!
Onko kenelläkään vinkata cruelty free kuivashampoota? Käytän Batistea koska se toimii ja on edullinen. Voisin vaihtaa eettiseen jos toimiva ja kohtuuhintainen löytyy.
Minä käytän Lushin vartalopuutereita kuivashampoona. Tosin ovat tummille hiuksille varmaan liian vaaleita.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
No mitä noiden yritysten sitten pitäisi tehdä? Kieltää tuotteidensa vienti Kiinan markkinoille?
Yritykset tekevät mitä tekevät, ja heidän tekemisestä pohjautuvat aika pitkälti kuluttajien valintoihin. Eläinkokeet voidaan korvata eläinkokeettomilla tutkimusmenetelmillä, jotka ovat lisäksi usein eläinkokeita luotettavampia ja edullisempia. Eläinkokeeton kosmetiikka yleistyy vain, kun sitä käytetään ja vaaditaan. Olen huomannut että tosi moni sanoo, että kosmetiikan vuoksi tehtävät eläinkokeet ovat turhia, mutta esim. lääkkeitä varten voivat hyväksyä testauksen. Silti ihmiset ostavat juuri näitä eläinkokeilla testattuja tuotteita enempiä ajattelematta.
Monet kokeet aiheuttavat eläimille kroonista, pitkäaikaista kipua tai voivat johtaa jopa kuolemaan. Erilaisten kemikaalien myrkyllisyyttä ja vaikutuksia ihmisiin arvioitaessa eläimelle annetaan tutkittavaa ainetta. Eläin kärsii mahdollisista myrkytysoireista ja joissain tapauksissa kokee myös erittäin kivuliaan myrkytyskuoleman. Ei, sinä ja sinun kauneutesi eivät ole sen arvoisia.
Eli mitä minä eurooppalaisena voisin tehdä, että Kiina ei vaadi tuotteille eläinkokeita?
EU:ssa kokeita ei enää tehdä, ja käyttämäni tuotteet ovat siten eläinkokeettomia.
Ostamalla leaping bunny -logollisia tuotteita, tai edes tuotteita yrityksiltä, jotka eivät käy Kiinankauppaa. Ei tämä oikeasti voi olla noin vaikeaa. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Vierailija kirjoitti:
osaisitko antaa vinkin mitä siitä pitäisi katsoa? Minua kiinnostaisi mutten ymmärrä mitään.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
jos eurooppalaiset kuluttajat boikotoisi yrityksiä jotka on Kiinan markkinoilla, eläinkokeiden käyttäminen loppuisi hetkessä. Kiina ei riitä korvaamaan Eurooppaa kosmetiikka markkinoilla, heillä kun on siellä paljon omia merkkejään. Tähän voisi oikeasti vaikuttaa kulutus valinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kyllä niissä kalliimmissa, varsinkin ammattihoitosarjojen tuotteissa on kalliimmat aineet ja tehoavat paremmin. Epäilen kykyä lukea INCIä, jos ei sieltä väitettäsi paremmin osaa poimia niitä vaikuttavia ainesosia. Jollekin nuorehkolle perusiholle voi Lidlin rasva toimia ihan ok, mutta se on nimenomaan ihan ok hoitoa perusiholle. Jos siis vain haluaa kosteuttaa ihoa.
Jos haluaa ainesosia, kuten esimerkiksi skvalaani tai niasiiniamidi, ei niitä löydy parin eiron purkeista. Eikä muitakaan täsmähoitoainesosia. Ja selvennetään, että en luokittele esimerkiksi Biothermiä tehokkaaksi laatuihonhoitosarjaksi.
Itsekin käytän välillä edullisia tuotteita ja kosteutan purkkinivealla kuivaa talvi-ihoa, mutta ei se hoida keski-ikäistyvää ihoa ja tee siitä paremman näköistä. Käytössä on laadukkaat täsmätuotteet, jotka on valittu vaikuttavien ainesosien perusteella.
Ei siis ole mitään vikaa, jos haluaa hoitaa edullisells kosmetiikalla ihoaan, mutta väittämällä, että yeho on sama on kuin väittäisi kasari-Fiat on uuden Mersun veroinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
EU:ssa kokeita ei enää tehdä, ja käyttämäni tuotteet ovat siten eläinkokeettomia.jos eurooppalaiset kuluttajat boikotoisi yrityksiä jotka on Kiinan markkinoilla, eläinkokeiden käyttäminen loppuisi hetkessä. Kiina ei riitä korvaamaan Eurooppaa kosmetiikka markkinoilla, heillä kun on siellä paljon omia merkkejään. Tähän voisi oikeasti vaikuttaa kulutus valinnoilla.
Kansainväliset kosmetiikkayhtiöt, jotka ovat olleet Kiinassa vuosikausia lobbaavat eläinkokeiden kieltämiseksi yhteisessä rintamassa. He pvat kehittäneet vaihtoehtoisia metodeja, joita tarjoavat vaihtoehdoksi. Näille yhtiöille Kiinan eläinkokeet ovat kiusallinen asia, josta halutaan eroon heti. Osa firmoista valmistaa tuotesarjoja, joita ei myydä Kiinassa juuri tästä syystä, haluavat muualla maailmassa myydä sarjaa cruelty freenä.
Olen vastakkaisen sukupuolen edustaja jolla on kahta vaille 20 centtiä taskussa, siis
jopa vähemmän kuin Patella, joten en osaa muuta tähän kommentoida kuin että
käsittääkseni vanha kunnon Nivea päihittää useimmat "hi-end" merkkituotteet?
Vierailija kirjoitti:
Olen vastakkaisen sukupuolen edustaja jolla on kahta vaille 20 centtiä taskussa, siis
Tällaisen tuloksen on ruotsalainen kuluttajatutkimus joskus saanut. Ja totta se on, että jos ongelma on ihon kuivuus, se paksu metallipurkkinivea estää aika hyvin kosteuden haihtumisen iholta ja toimii. Osalle toki aiheuttaa epäpuhtauksia.
Toisaalta on olemassa myös ihan tutkitusti tehokkaita aineita ihonhoitoon: retinoli ryppyihin, C-vitamiini pigmenttimuutoksiin, peptidit ikääntymismuutoksiin, hyaluronihappo sitomaan kosteutta syvempiin ihokerroksiin (vaikutus tilapäinen). Näitä sisältävät yleensä lähinnä vähän kalliimmat sarjat, Niveasta ei löydy.
Oma periaatteni onkin etsiä noita tutkitusti tehokkaita aineita, eikä mennä tutkimattomien kalliiden aineiden halpaan. En osta ties mitä vulkaanista lähdevettä tai syvänmeren mineraaleja tai kasvi-istukkauutetta sisältäviä huippukalliita rasvoja, koska sellaisten aineiden tehosta ihonhoidossa ei ole mitään näyttöä. Samoin en luota mihinkään luksusmerkkiin. Tuoteseloste on se mikä määrää, se että löytyykö tehoaineita. Esim. Paula's Choicelta tai the Ordinarylta löytyy kohtuuhintaisena tuotteita, joissa noitia tehoaineita löytyy hyvin, ilman että maksaa jonkun muotitalon luksusmerkistä tai pakkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen tuloksen on ruotsalainen kuluttajatutkimus joskus saanut. Ja totta se on, että jos ongelma on ihon kuivuus, se paksu metallipurkkinivea estää aika hyvin kosteuden haihtumisen iholta ja toimii. Osalle toki aiheuttaa epäpuhtauksia.
Toisaalta on olemassa myös ihan tutkitusti tehokkaita aineita ihonhoitoon: retinoli ryppyihin, C-vitamiini pigmenttimuutoksiin, peptidit ikääntymismuutoksiin, hyaluronihappo sitomaan kosteutta syvempiin ihokerroksiin (vaikutus tilapäinen). Näitä sisältävät yleensä lähinnä vähän kalliimmat sarjat, Niveasta ei löydy.
Oma periaatteni onkin etsiä noita tutkitusti tehokkaita aineita, eikä mennä tutkimattomien kalliiden aineiden halpaan. En osta ties mitä vulkaanista lähdevettä tai syvänmeren mineraaleja tai kasvi-istukkauutetta sisältäviä huippukalliita rasvoja, koska sellaisten aineiden tehosta ihonhoidossa ei ole mitään näyttöä. Samoin en luota mihinkään luksusmerkkiin. Tuoteseloste on se mikä määrää, se että löytyykö tehoaineita. Esim. Paula's Choicelta tai the Ordinarylta löytyy kohtuuhintaisena tuotteita, joissa noitia tehoaineita löytyy hyvin, ilman että maksaa jonkun muotitalon luksusmerkistä tai pakkauksesta.
Juuri näin, tutkitut vaikuttavat ainesosat ratkaisevat, niitä ei löydy halvemmista purkeista. Ja moni varmaan ajattelee noita muotimerkkien kalliita tuotteita luksustuotteina, itselle luksusihonhoitoa on ihonhoitoon keskittyneiden merkkien tuotteet, joissa ainesosat ovat etusijalla. Ja saahan niitä kohtuuhintaan, ei tarvitse maksaa satasta kasvovoiteesta.
En myöskään suosi luonnonkosmetiikkaa vain siksi, että siinä ei ole synteettisiä ainesosia, vaan niissäkin pitää olla toimivaksi todistettuja ainesosia.