Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka lukevat paljon, mutteivat kaipaa "oikean kirjan tuntua" tai keräile kirjoja?

Vierailija
16.04.2021 |

Otsikossa näkyvää asiaa pohdin. Olenko ainoa lukemista rakastava ihminen, joka ei näe mitään tarvetta kerätä kirjoja omaan hyllyyn? Luen paljon, 1-2 kirjaa viikossa, mutta en koe mitään tarvetta saada hyvääkään kirjaa omaan hyllyyni pölyyntymään. En myöskään kaipaa "okean kirjan" tuntua, vaan luen nykyään lähes kaikki kirjat tabletilta. Minulla on Storytel, josta olen löytänyt lukemista ihan kivasti. Ehkä pari kertaa vuodessa ostan kirjan, jos sitä ei ole tuolta saatavissa, ja haluan sen silti lukea. Tai sitten käy kirjastossa, niinkuin ennen Storytelia, jolloin olin kirjastojen suurkuluttaja.
Minusta kirja on esine siinä missä muukin materia, enkä näe mitään itseisarvoa kirjan omistamisessa. Oma kirjakokoelmani käsittää ehkä parisataa kirjaa, ja nekin on sullottu kaappiin oven taakse. Eivät siis ole olkkarin kirjahyllyssä "paraatipaikalla". Muita samanlaisia, vai onko teillä kaikilla ns. hylly täynnä kirjoja?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat kirjat tulee luettua vain kerran. En koe juuri tarvetta omistaa niitä itse.

Vierailija
2/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen myös 1-2 kirjaa viikossa, mutta omistan vain kaikista tärkeimmät esim. jotkut rokkarien elämänkerrat. Käytän kirjastoa tosi paljon.

Se täytyy sanoa, että edullisia pokkareita tulee ostettua usein, mutta ei keräilymielessä vaan sen vuoksi, että niitä on helppo ottaa esim. lomalle mukaan ja tykkään lukea "puhdasta kirjaa" vrt. kirjaston kirjoihin, joiden kannet toki desinfioin pyyhkeellä.

Ei varmaan kenelläkään ole tilaa hommata montaa kirjahyllyä, joihin kaikki se kirjamäärä mahtuisi. Lisäksi kirjat maksavat kovakantisina todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan ennemmin lukea kirjaa kuin padia, ja ostelen paljon kirjoja. Ja kannan paljon kirjoja roskikseen. Harvan säästän.

Vierailija
4/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään halua omistaa vain omistamisen ilosta. Kaikki kirjani sopii 4 lokeroiseen kallax hyllyyn, ja siinäkin ne on koreissa piilossa. Ja vain ne kirjat, jotka ovat poikkeuksellisen merkityksellisiä minulle. Muuten saan kirjastosta haluamani.

Vierailija
5/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen kirjaston ja Elisa-kirjan e-kirjoja

Luen lukulaitteelle, tykkään sen näytöstä enemmän kuin puhelimen tai tabletin näytöstä.

Ja luen paljon

Vierailija
6/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava katsella kirjoja hyllyssä, siinä aina unohtuu ajattelemaan kirjan tapahtumia ja sisältöä. Lisäksi noita on helppo lainata muille ja täällä käyvät ihmiset saavat kirjahyllyn perusteella nopeasti peruskäsityksen siitä, mistä olen kiinnostunut.

Vierailija
7/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukava katsella kirjoja hyllyssä, siinä aina unohtuu ajattelemaan kirjan tapahtumia ja sisältöä. Lisäksi noita on helppo lainata muille ja täällä käyvät ihmiset saavat kirjahyllyn perusteella nopeasti peruskäsityksen siitä, mistä olen kiinnostunut.

Mitä merkitystä sillä on, että ihmiset tietävät, mistä olet kiinnostunut...?

Vierailija
8/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sillä nyt merkitystä, että ihmiset tuntevat toisensa?

Vierailija
9/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen lukulaitteelle, tykkään sen näytöstä enemmän kuin puhelimen tai tabletin näytöstä.

Ja luen paljon

Voisikin satsata tuohon lukulaitteeseen, jos se "säästäisi" vähän silmiä. Varsinkin iltaisin silmät joskus väsyy tablerin näyttöä katsoessa, vaikka kaikki säädöt on laitettu niin hyväksi kuin saa.

ap

Vierailija
10/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen mieluiten paperiversion enkä näytöltä, mutta omaksi hankin vain sellaiset kirjat joiden tiedän menevän niiden kirjojen joukkoon, jotka haluan lukea säännöllisin väliajoin uudelleen.

Lempikirjailijoiden tuotokset on omana, samoin jotkut klassikot ym.

Lukupiirikirjat ja muut vastaavat lainaan kirjastosta, mutta nyt luen ensimmäistä kertaa BookBeatista.

Ihan ok, mutta mieluummin lukisin paperisena.

Vierailija
11/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂.

Sait vain edellisen lauseen kuulostamaan siltä, että luonasi käy siivooja ja putkimies, ja on kiva, että he tietävät kiinnostuksen kohteen.

Vierailija
12/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset kirjat, jotka on vain kerran lukemisen arvoisia, olen antanut serkulle saatesanoin että takaisin ei saa tuoda. Muutama sata on noin mennyt ja osan olen antanut naapurille.Jäljellä on noin 7000kpl. Joka on melko sopiva määrä. Kirjat on myöskin näyttävä sisustuselementti. 

Vierailija
13/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen teitä, joille siirtyminen uuteen on noin helppoa. Itselleni lukemiseen sisältyy valtavat määrät muistoja, tuoksuja jne ja laitteelta lukeminen on ns. työtä.

Pakko ei ole omistaa kirjoja, olin erityisesti lapsena ja nuorena aikuisena kirjaston suurkuluttaja, mutta parhaimmat kokemukset ja elämykset liittyvät kirjoihin. Mummolla oli valtava kirjastohuone täynnä kirjoja ja se oli lapselle paratiisi. Aina ennen lukemista tunnustelin kirjan kansia, luin takakannen ja selailin sivuja. Monesti valitsin kirjan näiden perusteella, ja se tunne, kun piteli kirjaa käsissään valmiina sukeltamaan seikkailuun... En pysty sitä kuvailemaan.

Parhaat lahjat ovat aina kirjoja.

Vierailija
14/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Tuota olen joskus miettinyt. Että ihminen, joka ei minua tuntisi ja kävisi luonani, ajattelisi varmaan etten koskaan lue mitään. :D  Täällä ei ole kirjan kirjaa esillä missään. Silti ne vievät ajastani merkittävän osuuden.

ap

Vierailija
15/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂.

Sait vain edellisen lauseen kuulostamaan siltä, että luonasi käy siivooja ja putkimies, ja on kiva, että he tietävät kiinnostuksen kohteen.

Ei kyllä kuulostanut yhtään siltä, ei tullut itselleni mieleen mikään tuollainen.

Vieraita oletin hänen luona käyvän.

Eri

Vierailija
16/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kirjastoa. Kotona on lähinnä tietokirjoja ja omaan alaan liittyviä teoksia.

Vierailija
17/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luen paljon

Voisikin satsata tuohon lukulaitteeseen, jos se "säästäisi" vähän silmiä. Varsinkin iltaisin silmät joskus väsyy tablerin näyttöä katsoessa, vaikka kaikki säädöt on laitettu niin hyväksi kuin saa.

ap

Suosittelen lämpimästi lukulaitetta, näyttö on ihan erilainen, eli se on paperinomainen eli ei kirkas eikä kiiltävä

Kirkkautta pystyy säätämään eli toimii pimeässä ja säätojen avulla myös auringonpaisteessa

Vierailija
18/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikeastaan vain tutkimuskirjallisuutta kotona, muuten tosi vähän kirjoja vaikka luen koko ajan. Ostan usein työmatkoille kirjoja luettavaksi, mutta laitan ne luettuani kiertoon vaikka lähikirjaston ’anna kirja kiertoon’ -laatikon kautta. Ihan poikkeuksellisesti säästän kirjoja, jotka ovat olleet merkittäviä itselleni tai osoittautuneet rahallisesti arvokkaiksi ostamisen jälkeen (ensimmäisen painoksen kirjoja tai vaikeasti saatavia kirjoja).

Vierailija
19/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi lukulaitteen suuri ystävä! Käytän Kindleä kun luen enkuksi. Valtaisa valikoima käytössä napin painalluksella. Ei tarvitse pelätä että kirja tärveltyy tai kulkea palauttamaan. Koska olen aina ollut himolukija, meillä on kirjoja ihan kauheasti muutenkin. Saa itse valita fontin, kirkkauden ja sanakirjakin siinä on sekä saat ehdotuksia samantyyppisistä kirjoista. Matkalle ja mökille saat koko kirjastosi mukaan ja voit lukea mitä haluat. Jos haluat esitellä jollekin mitä luet, voit näyttää lukulaitetta.

Vierailija
20/26 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen verran hyvin että ihan turhaa alkaa lukemaan jotain kirjaa uudelleen.

Eli kirjasto+e-kirjat .