Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
521/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä jo aiemmin kirjoitti, että urheilutarvikeliikkeistä ei löydy isokokoisille vaatteita ulkoilun/liikunnan harrastamista varten. Ei ole kiva lähteä kymmenen vuotta vanhoissa virttyneissä vaatteissa ulos iltalenkille tai uimahalliin. Joskus olen käynyt esim. Intersportissa, missä vastauksena on ollut, että kyllä meillä niitä oli, mutta on myyty loppuun. Miksi eivät osta enemmän kokoja, mitkä menevät kaupaksi, vaan mieluummin myyvät alennuksella kokoa 34 tai 36???

Vierailija
522/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen lääkäri (170/105). Tiedon-/rahanpuutteesta kilot eivät ole tulleet. Sen sijaan huonot yöunet ja voimakas stressi ovat lisänneet syömistä. Syön tavallista suhtterveellistä kotiruokaa, mutta selvästi liikaa. Olen laihduttanut lukemattomia kertoja, mutta aina kilot tuntuvat hiipivän takaisin. Ylipaino ei ole yksinkertainen asia, muutenhan kaikki olisivat normaalipainoisia. Mm. stressi ja mt-ongelmat ovat monen kilojen taustalla ja ne ovat vaikeahoitoisia ongelmia. Myös monet lääkkeet lisäävät ruokahalua ja turvottavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av: mihin ihmisen tahdonvoimaan sinä muka luotat? Jos kerran dokaamista ja kamankäyttöä kontrolloidaan, miksei myös kalliiksi tulevaa ylipainoa?

Vierailija
524/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuvat sakot ylipainosta ja punnitus puolivuosittain. Jos ei ole paino pudonnut niin lisää sakkoja, kunnes kaikki ovat normaalipainoisia? Alipainoisille bonusrahaa.

Alipaino on terveydelle vaarallista, miksi siitä saisi bonusta?

Itse asiasssa pitäisi olla varmaan kolme kategoriaa, jotka vaikuttaisivat kaikki sakkoluokkaan:

- ei liian suuri tai pieni rasvaprosentti

- riittävän suuri lihasmassa

- riittävä kuntotaso sekä kehon tasapaino ja liikkuvuus

voidaan lisätä vielä bonustaso ulkonäköpisteille

Vierailija
525/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka tupakointia ja montaa muuta asiaa rajoitetaan lainsäädännöllä ja valvonnalla kansanterveyden vuoksi niin samalla logiikalla lihavuuttakin pitäisi. Se ero tässä kuitenkin on että lihavuus on jotain mitä ihminen on, ei mitä ihminen tekee. Rajoittamisen - jos sellaista olisi - pitäisi perustua tekemisten muuttamiseen. Roskaruokavero, sokerivero, jne. mutta niitä on mahdotonta toteuttaa ilman elintarveketeollisuuden kokoisia porsaanreikiä.

En tiedä mikä voisi toimia, ehkä kuitenkin porkkana kepin sijasta olisi parempi mutta niitäkin on mahdotonta toteuttaa koska aina tulee lauma ihmisiä huutamaan kuin hinaajat kuinka hekin haluavat porkkanaa vaikka eivät ole sitä ansainneet ja on syrjivää, epätasa-arvoista ja rasistista jos he eivät sitä saa.

Luulenpa, että lihavat eivät nimen omaan halua porkkanaa vaan suklaata ja sipsejä. :D

Heh, minä olen ylipainoinen, mutta valitsen mieluimmin porkkanan, kuin suklaata ja sipsejä. Meillä kuluu aivan järkyttävä määrä porkkanoita. Sipsejä en syö koskaan, mutta hyvä suklaa maistuu joskus. Saattaa mennä kuukausia, että en sitäkään syö.

Vierailija
526/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat voisi tukea esim 100€ bonuksella / laihdutettu kilo. Tän voisi rajata vaikka niin että vuosi aikaa ja bonuksen saa vain normaalipainon ylittävistä laihdutetuista kiloista. Lisää kuitenkin työntekijöiden terveyttä ja parantaa tehokkuutta. Painot voisi ottaa vaikka työterveydessä ettei huijata.

Mites se laihdutustuloksen ylläpito sitten?

Laihtuminenhan on helppoa. Se, mikä on vaikeaa, on laihdutettujen kilojen poissa pitäminen.

Laihtuminen on helppoa niin kauan kun sen voi tehdä herkut pois jättämällä. Sitten alkaa olla vaikeampaa, kun ei syö herkkuja mutta ei silti laihdu.

Vierailija
527/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuvat sakot ylipainosta ja punnitus puolivuosittain. Jos ei ole paino pudonnut niin lisää sakkoja, kunnes kaikki ovat normaalipainoisia? Alipainoisille bonusrahaa.

Itse asiasssa pitäisi olla varmaan kolme kategoriaa, jotka vaikuttaisivat kaikki sakkoluokkaan:

Meneppä Saksaan ehdottamaan rodunjalostusta. Siellä oli aikoinaan yksi toinenkin huru-ukko samalla asialla.

Vierailija
528/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipa omituinen mielipide. Ennemminkin syrjintää pitäisi sanktioida. Kirjoittaja ei tiedä että ylipaino ei itsessään aiheuta vaikeita sairauksia vaan ylipainon aiheuttaman syrjinnän tuottama stressi haittaa terveyttä. Ei jatkoon.

Vierailija
529/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen lääkäri (170/105). Tiedon-/rahanpuutteesta kilot eivät ole tulleet. Sen sijaan huonot yöunet ja voimakas stressi ovat lisänneet syömistä. Syön tavallista suhtterveellistä kotiruokaa, mutta selvästi liikaa. Olen laihduttanut lukemattomia kertoja, mutta aina kilot tuntuvat hiipivän takaisin. Ylipaino ei ole yksinkertainen asia, muutenhan kaikki olisivat normaalipainoisia. Mm. stressi ja mt-ongelmat ovat monen kilojen taustalla ja ne ovat vaikeahoitoisia ongelmia. Myös monet lääkkeet lisäävät ruokahalua ja turvottavat.

Minulla ei ole stressiä, ei melenterveyden ongelmia, olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta silti olen ylipainoinen. En edes ylensyö, vaan minulla on vähän vanhakantaisesti ajateltuna oikeat ruoka-ajat. En edes pidä rasvaisista tai ällömakeista ruoista, mutta harrastan perinneherkkujen leivontaa ja syönkin niitä, mutta en joka päivä.

Vierailija
530/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuntotaso vain aerobinen kunto vai testataanko lihaskunto myös?

Vierailija
531/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"he (suomalaiset) haluavat sokeriveron", kirjoittaa äijä ihan pokkana.

Varmasti, kaikki suomalaiset haluavat lisää veroja.

Miten tuo sitä paitsi vaikuttaisi nuorison karkinsyöntiin? Se on aivan sama, maksaako se karkkipussi vitosen tai kympin, jos se lapsi sillä hiljenee vähäksi aikaa, niin se ostetaan.

Vierailija
532/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaava, typerä ja älytön ehdotus.

Vierailija
533/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tää lihavien jatkuva syynääminen ja kiusaaminen on sairasta. Mä oon lievästi ylipainonen, ja oman kokemuksen mukaan oon lähes ainoa ihminen, jolla ylipainoa. Nään ainoastaan hoikkia tai sopusuhtasia ihmisiä kaikkialla.

Vierailija
534/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ylipaino tappaa ihan liikaa kuten coronakin. Kumpikin pitää kieltää lailla ja läskit pitää laittaa kotiarestiin kunnes ovat laihoja.

Vierailija
535/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että olen menettänyt vähäisenkin uskoni ihmedieetteihin. Erityisesti rajut dieetit ovat elimistölle melkoinen shokki. Tuo elimistön stressi jatkuu vielä dieetin jälkeen, minkä takia kilot juuri tulevatkin takaisin korkojen kera. Ihmisen evoluution aikana kun on pääosin nähty nälkää ja tehokkaat "varastoijat" ovat selvinneet niin mitä voi odottaa näinä yltäkylläisyyden aikoina? Vaikka olen itse ylipainoinen, niin neuvon potilaitani nimenomaan maltillisten dieettien pariin: riittävästi terveellistä ruokaa, ei tiukkoja kieltoja ja mielekästä liikuntaa. Moni asettaa riman liian korkealle, vaikka tutkimusten mukaan jo muutamankin kilon pudottaminen parantaa terveyttä. Tärkeintä on kuitenkin voida hyvin henkisesti ja fyysisesti, näiden varaan se onnistunut painonpudotuskin rakentuu. Kenenkään ei pitpisi tuntea häpeää ulkomuodostaan, se on vain pieni osa meitä. Eniten itseäni harmittaa painon liittäminen henkisiin ominaisuuksiin. Ylipainoisia pidetään usein laiskoina, jopa tyhminä... Tämähän on täyttä puppua. On totta, että sosioekonominen asema vaikuttaa ylipainon riskiin. Heikommassa asemassa olevilla ei usein ole voimavaroja kokata sitä ravinnerikasta halpaa ruokaa, vaikka se mahdollista olisikin. Itse taas olen (liiankin) hyvä kokki.

Vierailija
536/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ylipaino tappaa ihan liikaa kuten coronakin. Kumpikin pitää kieltää lailla ja läskit pitää laittaa kotiarestiin kunnes ovat laihoja.

Ja idiootit kunnes ovat fiksuja. Sitä odotellessa...

Vierailija
537/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kaikkea holhoamista vastaan mutta olen varma, että kohdallani esim. täyskielto sokeriherkkujen, hillarimätön ja alkoholin ostamiselle saisi minut laihtumaan.

Tosin eihän tässä elämässä olisi sitten enää mitään mistä voisin nauttia.

Vierailija
538/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossutuen muuttaminen fyysisiksi seteleiksi, joilla saa vain ruokaa. Ei sipsejä, ei makeisia eikä alkoholia. Ei rahaa tilille. Tällä korjaantuisi jo aika paljon.

Olen ihan itse ansaisemillani rahoilla ostanut myös lihottavat syömiset, joten tuo ei kyllä auttaisi.

Osa meistä lihavista on ihan hyvin toimeentulevia.

Vierailija
539/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä pitkään ihmetellyt, miksi herkut ovat niin halpoja. Jos pistetään pullpusseille, jauhoille ja makeis- ja sipsupusseille 50 euroa, niin ihan varmasti niiden kulutus vähenee.

Vierailija
540/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole stressiä, ei melenterveyden ongelmia, olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta silti olen ylipainoinen. En edes ylensyö, vaan minulla on vähän vanhakantaisesti ajateltuna oikeat ruoka-ajat. En edes pidä rasvaisista tai ällömakeista ruoista, mutta harrastan perinneherkkujen leivontaa ja syönkin niitä, mutta en joka päivä.

En missään nimessä tarkoittanut, etteikö ylipainoinen voisi olla onnellinen ja tasapainoinen. Itsekin koen olevani. Ja olen myös ruuanlaiton ja leipomisen suuri ystävä! Pitää tosiaan muistaa, että meitä ihmisiä on geeneiltämmekin moneen junaan ja toisilla on hyvinkin vahva taipumus kerryttää painoa, kun toiset (esim. mieheni) voivat syödä mitä sattuu suht huolettomasti. Joka tapauksessa oli pakko puuttua aloitukseen, koska mielestäni lihavien leimaaminen ei ratkaise mitään, vaan pahentaa ongelmaa ja luo uusia (lisääntynyt itseinho, ahdistus, masennus...).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan