Minulla menee 45% nettotuloistani asumiseen
Ja asunto on pieni kaksio Helsingin lähiössä, eli mistään luksuksesta ei ole kyse.
Hypon asiantuntijat varoittivat, ettei yli 33% saisi mennä. Mutta mä en voi pienempään enää muuttaa, koska kaksi lasta vuoroviikoin. Enkä voi vielä halvemmalle alueellekaan muuttaa, koska lasten koulut ja kaveritkin täällä.
Kommentit (20)
Ihan tavallinen tarina. Osalla menee lähestulkoon kaikki rahat asumiseen.
Sinuna sijoittaisin 55% nettotuloista.
Asuminen on ihan liian kallista Suomessa ja varsinkin pk-seudulla. Sitten kun lapsesi lentävät pesästä, kannattaa hakeutua töihin ja asumaan muualle , vaikka Porvooseen tai Hyvinkäälle, jos on pakko pysyä Uudellamaalla.
No huh, 88% jo paljon, toivottavasti tilanne helpottuu pian. Ap:lla työt jatkuneet korona-aikana normaalisti, eli tämä on meillä jatkuva tilanne.
Niin no, minulla menee 50 prossaa. Näin se vaan menee, eikä sille mitään mahda.
Ja tietyissä tilanteissa ei saa edes asumistukea. Mutta pärjättävä on.
Onneksi viihdyn töissä noin suurinpiirtein, eikä minulla ole kalliita harrastuksia, käytän paljon ilmaisia palveluja, kuten kirjastoa, josta saa sekä tietokirjoja että erilaisia romaaneja. Lainaan myös runsaasti elokuvia ja musiikki sekä lehtiä. Itsellä ei ole varaa tilatata ainoatakaan lehteä.
Kansalaisopiston maksut maksan pureskelematta, sillä se tuo paljon iloa ja hyvää oloa elämään.
Käyn voimistelupiirissä sekä kielikursseilla. Pistän rahaa jemmaan jatkuvasti ja siten voin toisinaan käydä kylpylöissä ja teatterissa.
Lomasta osan vietän vanhempien mökillä, jossa leski-isäni viettää koko kesän.
Semmosta se elämä on, erilaista meillä kaikilla, mutta tietyllä tavalla hyvin samanlaista kuitenkin.
Mulla menee kai 40% netosta laina+ vastikkeet, enkä ole yhtään huolissani. Prosentit ovat siitä hauskoja, että ei niillä eletä vaan euroilla. Kuitenkin säästöön saan noin 800€ kuussa. Kieltämättä muut kulut ovat melko pienestä päästä.
Esimerkiksi jos 5000 netolla jollain menee kolme tonnia (eli 60%) asunnon maksuun on hänellä edelleen enemmän käyttovaraa kuin useimmilla.
Ei voi sanoa, että rahaa menee asumiseen, jos lyhentää asuntolainaa. Se on oman varallisuuden kartuttamista, ei mikään asumiskulu. Asumiskuluja on vain yhtiövastike.
Jos kyse on vuokrasta, niin sitten toki.
🇺🇦🇮🇱
Pitipä laskea huvikseen. 22% menee. Laina+sähkö+vesi+vakuutus+kiinteistövero ynnä muut. Yht. 900 euroa.
Kristiina xx kirjoitti:
Asuminen on ihan liian kallista Suomessa ja varsinkin pk-seudulla. Sitten kun lapsesi lentävät pesästä, kannattaa hakeutua töihin ja asumaan muualle , vaikka Porvooseen tai Hyvinkäälle, jos on pakko pysyä Uudellamaalla.
Porvoo muuten on ihan törkeän kallis paikka suhteellisesti. Melko kaukana helsingistä, vain bussiyhteydet ulkomaailmaan ja silti samalla tasolla kuin radan varressa keravalla ja vantaalla, joista pääsee julkisillakin Helsinkiin nopeahkosti.
Kristiina xx kirjoitti:
Porvooseen ei kannata, perheasunnot Hesan bussipysäkkien läheisyydestä 300k+
Mulla menee asuntolainaan ja vastikkeeseen (omaan osuuteen) 35% palkasta ja mökkilainaan 15%. Asunnosta omistan puolet, mutta mökistä vain 20% (koska ei ollut varaa osallistua enemmän). Nämä lainat kun saan eläkkeen kynnyksellä maksettua pois, niin sitten voin kuolla onnellisena. Ja hautapaikka samaan hintaan, sinne mökin perämetsiin ajattelin parkkeerata itseni.
Kaffepulla kirjoitti:
Ei voi sanoa, että rahaa menee asumiseen, jos lyhentää asuntolainaa. Se on oman varallisuuden kartuttamista, ei mikään asumiskulu. Asumiskuluja on vain yhtiövastike.
Ei se kulu olekaan, mutta kassavirtaa tässä kai puidaan?
Kaffepulla kirjoitti:
Asuntolainan korko tosin on myös asumiskuluja. Toisaalta käytettävissä olevaa kassavirtaa se lainan lyhennyskin syö ja se ei ole ihan sormia napsauttamalla irroitettavissakaan käyttöön tarvittaessa.
Nettotuloista 3/4 menee asumiseen, lopulla kitkutellaan.... :(
Mulla laina+lainan kulut+vastike+vesi+mediavastike vie 17 prossaa nettotuloista. Mutta samaa mieltä kuin edellä sanottiin, laina ei oikeastaan ole vuokraan verrattava kulu. Jos maksat lainaa, onko mahdollista neuvotella pienempi erä? Tai onko veroprosentti liian korkea ja oikeasti osuus olisi vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
No huh, 88% jo paljon, toivottavasti tilanne helpottuu pian. Ap:lla työt jatkuneet korona-aikana normaalisti, eli tämä on meillä jatkuva tilanne.
Vuoden loppuun asti on lomautus.
Kaikki tarpeeton irtaimisto on myyty, mm vakuutukset lopetettu, ruokajako on tullut tutuksi.
Kaikki kulut vedetty minimiin.
Ihminen tulee toimeen älyttömän pienellä.
Yli puolet menee nettotuloista vuokraan.
Ohhoh. Isoja prosentteja.
Itsellä menee 10% nettotulosta asumiskuluihin. Ja tämä sisältää ihan kaikki talon kulut. Tulot ei ole suurensuuret, mutta kulut velattomassa talossa kaukana pk-seudusta ovat tosi pienet.
Yli 50% nettopalkasta vievät kulut on kyllä hurjat.
88% menee lainaan ja yhtiövastikkeeseen
Koronan vuoksi lomautettuna