Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkava astma ja päivystyksessä infektiopuolelle??

Vierailija
15.04.2021 |

Epäilen, että mulla on puhjennut astma. Hengästyessä lenkillä alkaa uloshengitys vinkua, ja kotiin palatessa huimaa ja päätä särkee. Oireet menevät ohi, kun otan rauhallisesti. Muita astmaa ennakoivia oireita on ollut jo vuosia, mutten ole osannut yhdistää niitä oikein.

Olen koettanut päästä lääkäriin viimeisen kuukauden. Olen valinnut terveydenhuollon palveluntuottajan eri paikkakunnalta, kuin missä asun. Pyrkiessäni varaamaan kiireetöntä aikaa mulle on nyt kuluneiden viikkojen aikana toistuvasti sanottu, ettei tällä hetkellä anneta lainkaan kiireettömiä aikoja. Ohjeena on ollut hakeutua päivystykseen asuinpaikassani, jos menee vaikeaksi.

Olen arponut, mennkö päivystykseen, vai ei, kun ei ole pää kainalossa. Tänään kuitenkin huomasin oireiden tulevan aiempaa helpommin, eli jo ylämäkeä normaalitahtia kiivetessä meinaa happi loppua, ja uloshengitys viheltää. Soitin paikalliseen päivystykseen kysyen neuvoa sieltä, ja minulle vastattiin, että sopii lähteä päivystykseen, mutta että tullessani päädyn infektipuolelle, koska minulla on hengenahdistusta.

Siis mitä v ttua? Jos mulla on puhkeamassa astma, onko järkeä mennä päivystykseen mahdollisten koronapotilaiden sekaan? Mulla ei ole infektiota, ja olen ollut itsekseni eristyksissä viimeiset pari viikkoa. Ymmärrän, että hengenahdistus voi kuulua koronaan, ja ohjeet johtuvat siitä, mutta oikeasti, menisitkö itse sijassani infektiopuolelle pyörimään? Jos en mene, millähän aikataululla henkeä uhkaava astmakohtaus iskee..? Alkaa pikku hiljaa ahistaa lievää enemmän tämä tilanne.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää pompottelua ja nöyryytystä. Paremmin saat apua siihen yksityiseltä puolelta.

Vierailija
2/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit tehdä noin nopeasti astma-diagnoosin? Lääkärilläkin se perustuu tutkimuksiin. Sitä ei pelkkien oireiden perusteella voi diagnosoida.

Voi olla vaikka keuhkoputkentulehdus tms

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tarviiko mennä infektiopuolelle jos käyt eka koronatestissä.

Vierailija
4/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää pompottelua ja nöyryytystä. Paremmin saat apua siihen yksityiseltä puolelta.

Olen täysin p.a. Mietin juuri, saisinko jostain satasen yksityislääkärin vastaanottoa varten, mutta tajusin, että jokainen tutkimus maksaa, ja tuskin sieltä apua saa, ellei sellaisia tehdä lainkaan.

Vierailija
5/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä itse mitään diagnoosia, et myöskään astmasta joten oireiden mukaan hoitoon ohjataan, vaikka hyvinkin voi olla astmasta kyse. Itselläni samantyyppinen tilanne , siite - ja katupöly nyt myös lisäävät oirehdintaani, allergialääkkeet auttavat osittain kuten myös jokailtainen kokosuihku hiustenpesuineen ja sisätiloissa oleskelu. sh olen

Vierailija
6/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vaikka keuhkoputkentulehdus tms

Tuskinpa. Mulla ei ole ollut pariin vuoteen minkään valtakunnan infektiota, mutta nuorena oli usein keuhkoputkentulehduksia. Erotan ne kyllä, eikä niihin kuulu rasituksessa ilmestyvää uloshengityksen vinkumista ja hengityksen salpautumisen tunnetta.

Vierailija
7/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä hakemaan koronaa. Jos sulla on astma, niin sen paheneminen just nyt johtuu katupölystä tai siitepölystä. Kannatta pysytellä siis mahdollisimman paljon sisällä ja käydä ostamassa apteekista antihistamiinit ja varata normaalille lääkärille aika. Vaikka se aika menisi kuukausien päähän, niin selviät kyllä, koronapotilaiden joukkoon ei kannata lähteä. Olet riskiryhmää jos sulla on astma. 

Vierailija
8/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi terveydenhoitajalta päästä lääkäriin ja liioittele vaikka oireita jos ei muu auta vaikka aika vakavalta tuo kuulostaa ilman liioitteluakin. Ei kannata olla niin kuin ei tässä mitään hätää meiningillä tai et pääse ikinä lääkäriin. Itsellänikin aikanaan astma puhkesi ja vaati monta tutkimusta sairaalassa ennen kuin sai lääkkeet siihen.

Aika outoa kun valitetaan ettei koronan takia ihmiset mene lääkäriin ajoissa ja sitten kun yrittää niin ei pääse.

Vierailija
9/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mennä hakemaan koronaa. Jos sulla on astma, niin sen paheneminen just nyt johtuu katupölystä tai siitepölystä. Kannatta pysytellä siis mahdollisimman paljon sisällä ja käydä ostamassa apteekista antihistamiinit ja varata normaalille lääkärille aika. Vaikka se aika menisi kuukausien päähän, niin selviät kyllä, koronapotilaiden joukkoon ei kannata lähteä. Olet riskiryhmää jos sulla on astma. 

Ai niin ja mulla on siis itsellä myös astma. Ei ole ikinä ollut henkeä uhkaavaa astmakohtausta, vaikka astma taisi olla 7 vuotta ennen tajusin että kyseessä on astma ja menin tutkimuksiin. Ihan normaalille lääkärille varasin sillon ajan, koska päivystyksessä ei anneta täällä pitkäaikaisiin vaivoihin diagnooseja eikä tutkimuksia.

Vierailija
10/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tarvii mennä silti infektiopuolelle. Itsellä sama tilanne. Ensin määrättiin koronatestiin sinne infektiopuolelle ja sen jälkeen lääkäriin sinne samaan infektiopuolen vastaanottoon. 

En ymmärrä mitä tämä kysyjä pelkää. Jos tarvitsee apua hengitysvaivoihin, on mentävä lääkäriin. Lääkäri määrää sitten tutkimuksiin, jos katsoo sen tarpeelliseksi. 

Vierailija
11/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on astma, niin sen paheneminen just nyt johtuu katupölystä tai siitepölystä. Kannatta pysytellä siis mahdollisimman paljon sisällä-- 

Asun keskellä metsää, ja ulkona on itse asiassa helpompi hengittää, kuin sisällä. Mulla ei ole todettuja allergioita, eikä mitään todettuja perussairauksia. Omasta mielestäni tilanne on pahentunut kuluneen kuukauden aikana, joten en kyllä tiedä, uskallanko vain jäädä odottelemaan jotain puolen vuoden kuluttua tulevaa lääkäriaikaa, jota en edes pääse toistaiseksi varaamaan.

Vierailija
12/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä tämä kysyjä pelkää. 

Ööh, koronaa? Jos mulla on puhjennut astma, ja saan siellä päivystyksessä hengaillessani koronan, kuinkahan käy? Ja vaikkei olisi astmaakaan?

Vierailija
13/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan tuo hyvinkin olla korona, jos on yhtäkkiä pahentunut eikä allergioitakaan ole. Joillakin onnekkailla korona on tosi lieväoireinen.

Vierailija
14/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tarvii mennä silti infektiopuolelle. Itsellä sama tilanne. Ensin määrättiin koronatestiin sinne infektiopuolelle ja sen jälkeen lääkäriin sinne samaan infektiopuolen vastaanottoon. 

En ymmärrä mitä tämä kysyjä pelkää. Jos tarvitsee apua hengitysvaivoihin, on mentävä lääkäriin. Lääkäri määrää sitten tutkimuksiin, jos katsoo sen tarpeelliseksi. 

Riippuu varmaan paikkakunnasta. Ehdotin tätä, koska tein itse vasta pari viikkoa sitten niin: soitin päivystykseen ja kysyin voinko yrittää "tavalliselle" päivystyspuolelle jos käyn koronatestissä ensin. Tämä oli heille ok ja sain kiireellisenä ajan tavalliselle puolelle.

Tiedoksi myös viestiäni alapeukuttaneille.

T.3

Vierailija
15/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis toki siten että koronatestin tulos piti valmistua ensin (ja olla neg).

T.3

Vierailija
16/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vi...... että mua sapettaa tää touhu. Koronaluvut laskenu puolella ja koko ajan vouhotetaan että koronan takia sitä ja tätä. Miksi ihmiset ei pääse lääkärille? Ei joka sormenpisto ole koronaa.

Vierailija
17/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Liioittele"? Just. Kyllä monella nyt katupölyt saa hengityksen ahtaalle, eiköhän ap:llakin. Se on kevätaikaa.

Vierailija
18/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne päivystykseen saa ilmeisesti mennä milloin haluaa? Voithan sä varata sen puolen vuoden päähän menevän kiireettömän lääkäriajan ja sitten jos käykin niin että saat pahan astmakohtauksen, niin menet sinne päivystykseen vaikka ambulanssilla. Ei astmaan kovin helposti kuole. Mun papalla oli koko eliniän, eikä ollut lapsena tai nuorena siihen mitään lääkkeitä. Aikaisintaan keski-iässä taisi saada lääkkeet. Hengissä selvisi silti. Kun astmakohtaus iski, niin meni kuulemma ulos hengittelemään raitista ilmaa. Nykyään ambulanssi tulee hetkessä, jos paha kohtaus iskee. Tarvittaessa vaikka helikopteri, jos korvessa asut. Turhaan pahaa kohtausta pelkäät. Todennäköisesti sellaista ei edes tule koskaan. 

Vierailija
19/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona olen 2 kertaa joutunut infektiopuolelle jossa mahdollisia koronapotilaita oli. Tehtiin molemmilla kerroilla koronatesti. Minulla myös oli hengityksen vinkumista astman pahenemista. Koronatestillä on pakko sulkea pois se ettei ole mahdollisesti koronaa.

Ei tuo minulle mikään ongelma ollut joutuessani infektiopuolelle.

Vierailija
20/49 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan tuo hyvinkin olla korona, jos on yhtäkkiä pahentunut eikä allergioitakaan ole. Joillakin onnekkailla korona on tosi lieväoireinen.

Ei ole yhtäkkiä pahentunut, vaan oireita on hiipinyt jo kauan. Limaista aamuyskää on ollut noin kymmenen vuotta, ja ikuinen nuha vaivaa. Enkä sanonut, ettei olisi allergiaa, vaan että sellaisia ei ole todettu, koska ei ole tutkittu.

Meinaatko, että koronan ainoat oireet ovat rasituksessa ilmenevä hengenahdistus ja uloshengityksen vinkuminen, jotka katoavat, kun rasitus loppuu? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme