Alkava astma ja päivystyksessä infektiopuolelle??
Epäilen, että mulla on puhjennut astma. Hengästyessä lenkillä alkaa uloshengitys vinkua, ja kotiin palatessa huimaa ja päätä särkee. Oireet menevät ohi, kun otan rauhallisesti. Muita astmaa ennakoivia oireita on ollut jo vuosia, mutten ole osannut yhdistää niitä oikein.
Olen koettanut päästä lääkäriin viimeisen kuukauden. Olen valinnut terveydenhuollon palveluntuottajan eri paikkakunnalta, kuin missä asun. Pyrkiessäni varaamaan kiireetöntä aikaa mulle on nyt kuluneiden viikkojen aikana toistuvasti sanottu, ettei tällä hetkellä anneta lainkaan kiireettömiä aikoja. Ohjeena on ollut hakeutua päivystykseen asuinpaikassani, jos menee vaikeaksi.
Olen arponut, mennkö päivystykseen, vai ei, kun ei ole pää kainalossa. Tänään kuitenkin huomasin oireiden tulevan aiempaa helpommin, eli jo ylämäkeä normaalitahtia kiivetessä meinaa happi loppua, ja uloshengitys viheltää. Soitin paikalliseen päivystykseen kysyen neuvoa sieltä, ja minulle vastattiin, että sopii lähteä päivystykseen, mutta että tullessani päädyn infektipuolelle, koska minulla on hengenahdistusta.
Siis mitä v ttua? Jos mulla on puhkeamassa astma, onko järkeä mennä päivystykseen mahdollisten koronapotilaiden sekaan? Mulla ei ole infektiota, ja olen ollut itsekseni eristyksissä viimeiset pari viikkoa. Ymmärrän, että hengenahdistus voi kuulua koronaan, ja ohjeet johtuvat siitä, mutta oikeasti, menisitkö itse sijassani infektiopuolelle pyörimään? Jos en mene, millähän aikataululla henkeä uhkaava astmakohtaus iskee..? Alkaa pikku hiljaa ahistaa lievää enemmän tämä tilanne.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ap selkeästi pelkäsi mennä infektiopuolelle ja tämä toinen kirjoittaja--
Ai "toinen kirjoittaja"? Ja et varmaan ollut sinä itse? :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap oikein hakee tällä kirjoituksellaan? Jos pitkäaikaisaikoja ei saa, niin sitten ei saa. On joko mentävä tarjottuun paikkaan tai jätettävä homma sikseen.
Ap, eli mä, hakee kirjoituksella mielipiteenvaihtoa aiheesta "onko järkevää laittaa kaikki infektio- oireiset jonottamaan samaan tilaan päivystyksessä", ja "että onko sinne järkeä mennä astmaoireiden takia, kun ei kuitenkaan saa kiireettömiäkään aikoja". Jos aloituksen lukee kunnolla, varmaan normaalijärkinen ihminen ymmärtää, mitä siinä haetaan. Sinä puolestasi änkesit ketjuun kertomaan, kuinka hyvin sulla oli päivystysreissu mennyt, ottamatta varsinaisesti kantaa aloituksen asioihin. Jos halusit siis kertoa, että "hyvin meni, enkä saanut koronaa", niin kivat sulle, ja asia tuli jos selväksi, mene vaikka etsimään uusi aloitus, jonka laatijan motiiveja voit alkaa arpoa.
Mulle tulee sekä sun jankkaavasta tyylistäsi, sekä vakioksi muodostuneesta kahdesta yläpeukutuksesta mieleen eräs palstan vakiotrolli, joka mielellään komppaa "toisena kirjoittajana" omia juttujaan. Olit tämä trolli tai et, niin samapa tuo, tämä aihe on jo nähdäkseni loppuun käsitelty. Ja asian jatko ei taas kuulu sulle.
Kiitän asiallisista vastauksista, ja erityisesti niitä, jotka ottivat kantaa astma- asiaan. En onneksi lopulta päätynyt yhteispäivystykseen, vaan asia ratkesi toisella tavalla. Tsemppiä kaikille, joiden täytyy venkuroida samanlaisten ongelmien parissa, toivotaan, että korona on joskus muisto vain.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, enhän minä sitä verhoa sinne ole ripustanut. En minä tiedä miksi siellä oli verhoja, ehkä siksi, ettei kaikkien tarvitse nähdä, keitä on missäkin.
Onhan sairaaloiden ensiavuissakin verhoilla eristettyjä tiloja, joissa ihmiset voivat levätä ilman, että koko sakki joka liikkuu paikalla, voi ohimennessään tuijotella.
Yritäpä nyt rauhoittua.
Kirjoitit, ettei päivystyksessä ollut muita, mutta olihan siellä, verhojen takana kuten totesit. Verhot eivät suojaa koronalta. Että yritäpä nyt rauhoittua ihan itse.
Älä laita suuhuni sanoja, joita en ole sanonut, tässä tapauksessa kirjoitukseeni.
Ai minä totesin, että verhojen takana oli muita potilaita? Missä kohtaa?
Minä kerroin, että
-en nähnyt ketään,
-kuulin jostakin puhetta,
-paikalle oli tehty jotain verhoeristyksiä.
Puhujat saattoivat olla vaikkapa hoitajia, tai hoitaja ja lääkäri, tai siivooja tai potilas. En tiedä kuka, koska en nähnyt ketään.
Ja joku valopää kirjoitti, että mikä järki on, että oven takaa soitetaan, jotta hoitaja tulee avaamaan oven.
Tietysti se, että infektiopuolelle ei niin vain kävellä kuin telttaan ikään. Hoitaja varmistaa, että oven takana oleva ihminen on se, joka on kutsuttu paikalle. Ja kun hän avasi oven, ei minun tarvinnut edes koskea oven kahvaan.
turhaa vaivaa antaa aloittajalle jotain neuvoja. Ei se halua lääkäriin, kunhan nillittää täällä. Luuleeko se urpo muka että täälljos ä kirjottavat voi antaa sille jonkun hiton lekuriajan.
kun ei huvita mennä lekuriin niin ooppa ihan ilman hoitoo sit.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tehdä noin nopeasti astma-diagnoosin? Lääkärilläkin se perustuu tutkimuksiin. Sitä ei pelkkien oireiden perusteella voi diagnosoida.
Voi olla vaikka keuhkoputkentulehdus tms
Niin voi oll, toisaalta taas astma yleensä alkaa hiljalleen juuri noin. Oikeasti sen voi diagnosoida vasta kun on tehty riitävä pef-seuranta ja spirometria.
Mullakin on astma ollut jo liki 30v ja kortisonilääke loppu. Siitä huolimatta en saanut puhelimessa reseptiä uusittua vaan olisi pitänyt mennä infektiovastaanottoon koronapotilaiden kanssa eli käytännössä hankkimaan sieltä korona. Sitten olisin nopeasti osastolla ja teholla, tosi edullista veronmaksajille. Mutta ehkä siinä olikin taustalla se ajatus että sitten olis yks potilas vähemmän kuormittamassa terveydenhoitoa, kun siirretään hautaustoimiston asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä hakemaan koronaa. Jos sulla on astma, niin sen paheneminen just nyt johtuu katupölystä tai siitepölystä. Kannatta pysytellä siis mahdollisimman paljon sisällä ja käydä ostamassa apteekista antihistamiinit ja varata normaalille lääkärille aika. Vaikka se aika menisi kuukausien päähän, niin selviät kyllä, koronapotilaiden joukkoon ei kannata lähteä. Olet riskiryhmää jos sulla on astma.
Voi hyvät hyssykät. Ei se korona siellä vaani. Joka päivä olen töissä ollut eikä ole korona tarttunut ja joku pelkää tulla lääkärin vastaanotolle koronan vuoksi. Saat kuule vaikka sen mun rokotteen sitten kun sen aika tulee jos sen saaminen helpottaisi pelkoasi.
Tässä on ihan hyvin esitetty, että ei se infektiovastaanotto ole mitenkään erityisen pelottava paikka, vaan luultavasti yksi epätodennäköisempiä paikkoja koronan saamiseen, sen verran hyvin on siellä hygieniatoimet mietitty. Ja tämä päivystyksen jakaminen kahteen osaan on asia, joka voi ihan hyvin jatkua koronan jälkeenkin. Tavallisiinkin tartuntatauteihin tullaan luultavasti suhtautumaan eri tavalla kuin ennen.
Nyt lääkäri väittää, että tämä yskä ja köhä( lue hengenahdistus) olisi mykoplasma, sain antibiootti - kuurin kouraan ja varmaan vielä koronan infektio puolelta. Astmaa tämä on, lääkäri erehtyi nyt kyllä.