Alkava astma ja päivystyksessä infektiopuolelle??
Epäilen, että mulla on puhjennut astma. Hengästyessä lenkillä alkaa uloshengitys vinkua, ja kotiin palatessa huimaa ja päätä särkee. Oireet menevät ohi, kun otan rauhallisesti. Muita astmaa ennakoivia oireita on ollut jo vuosia, mutten ole osannut yhdistää niitä oikein.
Olen koettanut päästä lääkäriin viimeisen kuukauden. Olen valinnut terveydenhuollon palveluntuottajan eri paikkakunnalta, kuin missä asun. Pyrkiessäni varaamaan kiireetöntä aikaa mulle on nyt kuluneiden viikkojen aikana toistuvasti sanottu, ettei tällä hetkellä anneta lainkaan kiireettömiä aikoja. Ohjeena on ollut hakeutua päivystykseen asuinpaikassani, jos menee vaikeaksi.
Olen arponut, mennkö päivystykseen, vai ei, kun ei ole pää kainalossa. Tänään kuitenkin huomasin oireiden tulevan aiempaa helpommin, eli jo ylämäkeä normaalitahtia kiivetessä meinaa happi loppua, ja uloshengitys viheltää. Soitin paikalliseen päivystykseen kysyen neuvoa sieltä, ja minulle vastattiin, että sopii lähteä päivystykseen, mutta että tullessani päädyn infektipuolelle, koska minulla on hengenahdistusta.
Siis mitä v ttua? Jos mulla on puhkeamassa astma, onko järkeä mennä päivystykseen mahdollisten koronapotilaiden sekaan? Mulla ei ole infektiota, ja olen ollut itsekseni eristyksissä viimeiset pari viikkoa. Ymmärrän, että hengenahdistus voi kuulua koronaan, ja ohjeet johtuvat siitä, mutta oikeasti, menisitkö itse sijassani infektiopuolelle pyörimään? Jos en mene, millähän aikataululla henkeä uhkaava astmakohtaus iskee..? Alkaa pikku hiljaa ahistaa lievää enemmän tämä tilanne.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
--Voithan sä varata sen puolen vuoden päähän menevän kiireettömän lääkäriajan ja sitten jos käykin niin että saat pahan astmakohtauksen, niin menet sinne päivystykseen vaikka ambulanssilla. Ei astmaan kovin helposti kuole. -- Nykyään ambulanssi tulee hetkessä, jos paha kohtaus iskee. Tarvittaessa vaikka helikopteri, jos korvessa asut. Turhaan pahaa kohtausta pelkäät. Todennäköisesti sellaista ei edes tule koskaan.
Nokun juuri yritin kertoa, että tällä hetkellä ei voi varata lainkaan kiireettömiä aikoja. En osaa sanoa, koska taas voi. Ja tänne, missä asun, ei tule ambulanssi nopeasti, ja sikäli, kun olen yksin ja paha kohtaus iskee, kuka sen soittaa? Lisäksi haluaisin itsekin uskoa, ettei astmaan useinkaan kuole, mutta kuuleman mukaan siihen kuolee vuosittain Suomessa useita ihmisiä. Ja onko siihen pakko kuolla, että pääsee päivystykseen/ lääkäriin joutumatta infektiopuolelle k- potilaiden sekaan..?
Vierailija kirjoitti:
Voi vi...... että mua sapettaa tää touhu. Koronaluvut laskenu puolella ja koko ajan vouhotetaan että koronan takia sitä ja tätä. Miksi ihmiset ei pääse lääkärille? Ei joka sormenpisto ole koronaa.
Siis nimenomaan! Aivan käsittämätöntä. Oikein pelottaa miettiä, millaiseen jamaan jengi tässä ehtii päätyä vaivoineen, kun terveydenhuollossa vain täristään koronahysteriassa. Ja jos mulla sitten todetaan astma, joka on ehtinyt tehdä tuhojaan, kun en ole päässyt hoitoon, niin yhteiskunnalle se tulee kalliimmaksi, kuin hoitaa se ajoissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tehdä noin nopeasti astma-diagnoosin? Lääkärilläkin se perustuu tutkimuksiin. Sitä ei pelkkien oireiden perusteella voi diagnosoida.
Voi olla vaikka keuhkoputkentulehdus tms
Kuka siis sanoi, että olen "tehnyt astma- diagnoosin"? Juurihan aloituksessa kirjoitin, että epäilen astmaa. Terveydenhuollon edustajien arvion, tuntemieni astmaatikkojen kokemusten, sekä netistä löytyvien oirekuvauksien mukaan oireeni täsmäävät. Ja tässähän juuri pyrin lääkäriin, jotta asia voitaisiin tutkia. Et tainnut lukea aloitusta kunnolla?
Ap
tässä maassa tullaan kokemaan kummia, kun päästään setvimään koronan jälkeen jäävää sotkua terveydenhuollossa ja muuallakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi...... että mua sapettaa tää touhu. Koronaluvut laskenu puolella ja koko ajan vouhotetaan että koronan takia sitä ja tätä. Miksi ihmiset ei pääse lääkärille? Ei joka sormenpisto ole koronaa.
Siis nimenomaan! Aivan käsittämätöntä. Oikein pelottaa miettiä, millaiseen jamaan jengi tässä ehtii päätyä vaivoineen, kun terveydenhuollossa vain täristään koronahysteriassa. Ja jos mulla sitten todetaan astma, joka on ehtinyt tehdä tuhojaan, kun en ole päässyt hoitoon, niin yhteiskunnalle se tulee kalliimmaksi, kuin hoitaa se ajoissa.
Ap
Miksi kirjoitat, ettet päässyt hoitoon? Sinullehan ehdotettiin lääkäriin menoa. Itse koronapelossasi et nyt sitten mennyt sinne.
Se, että menisit toiselle puolelle terveyskeskusta lääkäriin, ei mitenkään poista mahdollisuutta, ettetkö voisi sieltä saada koronatartunnan yhtä hyvin tai jopa todennäköisemmin.
Mitä itse kävin infektiopuolella lääkärissä, siellä varotoimenpiteet olivat todella mittavat.
Ensin siis koronatesti. Erittäin hyvä asia, että se poissuljettiin.
Sitten infektiopuolelle lääkäriin. Lääkäritkin vaihtavat siellä essuja ja suojuksia alituiseen jokaisen potilaan välillä. Siivoojat desinfioivat tutkimushuoneet jokaisen potilaan jälkeen. Kaikki on erittäin hyvin otettu huomioon. Esim. itse kun menin, hoitaja tuli avaamaan oven puhelinsoitosta. Hän otti käteensä desinfiointipullon ja pruuttasi siitä käsilleni ainetta. Minulla oli oma maski kasvoillani. Sen jälkeen minut ohjattiin huoneeseen, jossa ei ollut ketään muuta. Hoitaja otti verikokeen.
Odotin huoneessa. Lääkäri tuli tutkimaan ja keskustelemaan. Hän määräsi lääkkeet.
Sen jälkeen hoitaja tuli ja päästi minut ulos ovesta.
En tavannut koko aikana yhtäkään potilasta.
Jos menet tavalliselle puolelle, siis ei-infektiopuolelle, istut siellä sitten odottamassa kaikkien muiden sairaiden kanssa. Tämäkö on toiveesi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat, ettet päässyt hoitoon? Sinullehan ehdotettiin lääkäriin menoa. Itse koronapelossasi et nyt sitten mennyt sinne. --
Jos menet tavalliselle puolelle, siis ei-infektiopuolelle, istut siellä sitten odottamassa kaikkien muiden sairaiden kanssa. Tämäkö on toiveesi?
Mulla ei ole mitään erityistä koronapelkoa, mutta tieten tahtoen en mene samaan tilaan ihmisten kanssa, joilla todennäköisesti on jokin hengitystieinfektio. Lisäksi, kuten ketjussakin on tullut ilmi, päivystykseen meno ei ole mitään erityistä "hoitoon pääsyä", koska siellä lähinnä poistetaan hengenvaara, ja joissain, kuten sun tapauksessa, lätkäistään lääkekuuri, jatkot sitten omalla terveysasemalla, tai jossain.
Ongelma on, kuten aloituksessa esitin (luitko edes?), etten saa kiireetöntä lääkäriaikaa omalta terveysasemalta tällä hetkellä lainkaan. Vaihtoehdoksi on esitetty ainoastaan meno asuinalueeni päivystykseen, jossa a) tuskin saan diagnoosia, b) tuskin saan mukaani astmalääkitystä, c) joudun ilmeisesti infektiopotilaiden joukkoon, vaikkei mulla ole infektiota.
Kysyin soittaessani päivystykseen, millaisia toimenpiteitä tartuntojen estämiseksi ko. "punaisella puolella", joksi hoitaja sitä kutsui, on tehty. Vastaus oli "kyllä ne siellä yrittää". Jatkoin tiedustelemalla, ovatko kaikki odottavat infektiopotilaat samassa tilassa, johon hoitaja mutisi jotain epämääräistä, että "no en ole hetkeen käynyt siellä kyllä itse...". Toisin sanoen kuvaamasi kaltaista, katastrofielokuvatyylistä
biohasardisuojautumista päivystyksessä täällä päin tuskin esiintyy.
Lisäksi, kun ihmiset kerran voivat kertoa tai olla kertomatta mahdollisista hengitystieoireistaan joka tapauksessa, ja että jos koronan voi saada myös päivystyksen "tavalliseltakin" puolelta, jää epäselväksi, miksi jengiä edes pitää jakaa erilaisiin ryhmiin. Vamaan riittäisi, jos positiivisiksi testatut koronapotilaat eristettäisiin omiin tiloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin siis koronatesti. -- En tavannut koko aikana yhtäkään potilasta.
Ai, piti vielä kysyä, missä odotit testiin ja lääkäriin pääsyä? Eikö koko infektiopäivystyksessä ollut yhtäkään muuta potilasta lisäksesi, ja jos oli, miten et joutunut heidän kanssaan samaan tilaan missään vaiheessa? Missä odotit koronatestin tulosta, kauanko sen saamiseen meni? Missä päin maata tämä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Esim. itse kun menin, hoitaja tuli avaamaan oven puhelinsoitosta.
Mitä hyötyä tällaisesta on koronan, tai minkään muunkaan, torjunnassa?
Olisi ehkä hyvä käydä lääkärissä kuunteluttamassa keuhkot. Muitakin syitä hengityksen vinkumiselle löytyy, https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/7-syyta-hengenahdistukselle-pahimmi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin siis koronatesti. -- En tavannut koko aikana yhtäkään potilasta.
Ai, piti vielä kysyä, missä odotit testiin ja lääkäriin pääsyä? Eikö koko infektiopäivystyksessä ollut yhtäkään muuta potilasta lisäksesi, ja jos oli, miten et joutunut heidän kanssaan samaan tilaan missään vaiheessa? Missä odotit koronatestin tulosta, kauanko sen saamiseen meni? Missä päin maata tämä tapahtui?
Siis menin testiin, joka otettiin ulkona, terveyskeskuksen ulkopuolella olevassa teltassa. Sitten menin kotiin. Tuloksesta tuli tekstiviesti seuraavana päivänä. Asun Pirkanmaan pohjoisosassa, pienessä kaupungissa.
Tuloksen saatuani soitin kiirevastaanotolle (avovastaanotto). Hoitaja pyysi tulemaan tarkasti annettuna kellon aikana. Näin tein. Soitin oven ulkopuolelta samaan numeroon. Hoitaja tuli avaamaan oven, antoi käsilleni desinfiointiainetta. Hän vielä sanoi: Minä annan tästä, sinun ei tarvitse koskea pulloon.
Hän ohjasi minut tutkimushuoneeseen. En nähnyt ketään muuta potilasta käytävässä, enkä missään muuallakaan. Tosin aluetta oli eristetty verhoin. Jostain kuului puhetta, mutta ketään en nähnyt.
Hoitaja otti verikokeen. Hän poistui huoneesta sanoen: Odota tässä, lääkäri tulee ihan kohta. Odotin ehkä hieman yli 5 min. Lääkäri tuli. Hänellä oli essu ja suojukset yllään. Hän kysyi, mikä minua vaivaa. Selitin hänelle asiani. Hän kuunteli keuhkoni, tutki poskionteloni sekä korvat, määräsi lääkkeen.
Sitten lääkäri kehotti palaamaan asiaan, ellei oloni helpotu viikon alkuun mennessä.
Lääkäri avasi oven. Hoitaja oli oven ulkopuolella ja hän johdatti minut ulko-ovelle, jossa vielä antoi käsiini desinfiointiainetta. Hän avasi oven lukon, ettei minun tarvinnut koskea siihenkään.
Vierailija kirjoitti:
--Siis menin testiin, joka otettiin ulkona, terveyskeskuksen ulkopuolella olevassa teltassa. Sitten menin kotiin. Tuloksesta tuli tekstiviesti seuraavana päivänä. Asun Pirkanmaan pohjoisosassa, pienessä kaupungissa.
Jaah, sulla meni sitten noin kivasti, onnittelut.
Itse asun toisaalla, ja täällä mennään päivystykseen istumaan yhdessä muiden jonottajien kanssa, hengitystieoireiset yhdellä puolella, ja muut sitten jossain muualla. Jostakin syystä en halunnut lähteä koettamaan onneani. Olistko itse mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat, ettet päässyt hoitoon? Sinullehan ehdotettiin lääkäriin menoa. Itse koronapelossasi et nyt sitten mennyt sinne
Siinä taas yksi ääliö, joka ei ole lukenut ketjusta, kuin yhden viestin, ja pakko päästä pätemään omilla kokemuksillaan, joilla ei ole mitään yhteistä alkuperäisen ongelman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
. En nähnyt ketään muuta potilasta käytävässä, enkä missään muuallakaan. Tosin aluetta oli eristetty verhoin. Jostain kuului puhetta, mutta ketään en nähnyt.
Verho? No, se varmaan suojaa hyvin koronalta, varsinkin, kun et edes nähnyt ketään.
Mene vain infektiopuolelle - ne on järjestetty omalla kokemuksella niin hyvin (en toki tiedä aluellisia eroja), että et kohtaa oikeastaan ketään/ teille on huolehdittu kunnon turvavälit. Suurin ero henkilökunnassa, joka on suojavarusteissa. Ns puhtaalla puolella ollaan oman kokemuksen mukaan oltu ahtaammin - aina sinnekkin on mahdollista osua oireeton potilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--Siis menin testiin, joka otettiin ulkona, terveyskeskuksen ulkopuolella olevassa teltassa. Sitten menin kotiin. Tuloksesta tuli tekstiviesti seuraavana päivänä. Asun Pirkanmaan pohjoisosassa, pienessä kaupungissa.
Jaah, sulla meni sitten noin kivasti, onnittelut.
Itse asun toisaalla, ja täällä mennään päivystykseen istumaan yhdessä muiden jonottajien kanssa, hengitystieoireiset yhdellä puolella, ja muut sitten jossain muualla. Jostakin syystä en halunnut lähteä koettamaan onneani. Olistko itse mennyt?
Olisin ehdottomasti, koska tarvitsin välttämättä lääkärin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. En nähnyt ketään muuta potilasta käytävässä, enkä missään muuallakaan. Tosin aluetta oli eristetty verhoin. Jostain kuului puhetta, mutta ketään en nähnyt.
Verho? No, se varmaan suojaa hyvin koronalta, varsinkin, kun et edes nähnyt ketään.
Heh, enhän minä sitä verhoa sinne ole ripustanut. En minä tiedä miksi siellä oli verhoja, ehkä siksi, ettei kaikkien tarvitse nähdä, keitä on missäkin.
Onhan sairaaloiden ensiavuissakin verhoilla eristettyjä tiloja, joissa ihmiset voivat levätä ilman, että koko sakki joka liikkuu paikalla, voi ohimennessään tuijotella.
Yritäpä nyt rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat, ettet päässyt hoitoon? Sinullehan ehdotettiin lääkäriin menoa. Itse koronapelossasi et nyt sitten mennyt sinne
Siinä taas yksi ääliö, joka ei ole lukenut ketjusta, kuin yhden viestin, ja pakko päästä pätemään omilla kokemuksillaan, joilla ei ole mitään yhteistä alkuperäisen ongelman kanssa.
Onhan tällä yhteistä.
Ap selkeästi pelkäsi mennä infektiopuolelle ja tämä toinen kirjoittaja kirjoitti positiivisen kokemuksen, jotta ap olisi uskaltautunut hakemaan apua. Näin minä sen käsitin.
Eri asia on se, että minulle tuli ketjua lukiessa mieleen kysymys: Mitä ap oikein hakee tällä kirjoituksellaan? Jos pitkäaikaisaikoja ei saa, niin sitten ei saa. On joko mentävä tarjottuun paikkaan tai jätettävä homma sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Heh, enhän minä sitä verhoa sinne ole ripustanut. En minä tiedä miksi siellä oli verhoja, ehkä siksi, ettei kaikkien tarvitse nähdä, keitä on missäkin.
Onhan sairaaloiden ensiavuissakin verhoilla eristettyjä tiloja, joissa ihmiset voivat levätä ilman, että koko sakki joka liikkuu paikalla, voi ohimennessään tuijotella.
Yritäpä nyt rauhoittua.
Kirjoitit, ettei päivystyksessä ollut muita, mutta olihan siellä, verhojen takana kuten totesit. Verhot eivät suojaa koronalta. Että yritäpä nyt rauhoittua ihan itse.
En tiedä, missä päin maata olet, mutta sun pitää mennä ensin koronatestiin ja sitten soitat aamusta terkkariin, että sun henki ei kulje kunnolla ja se on nyt pahentunut, etkä jaksa enää nousta edes mäkeä. Sitten saat kiireajan samalle tai seuraavalle päivälle infektioklinikalle. Menet lääkäriin ja se aloittaa sitten tutkimukset. Astma ja allergiat ovat kiireellisi varsinkin näin keväisin, mutta hoidossa pitää ensin sulkea pois korona ja muut infektiot. Allergialääkkeitä saa myös apteekista ilman reseptiä, mutta toi sun oireilu voi olla mitä vaan, niin mene lääkäriin!
Tuossa on se huono puoli että koronatesti on monilla aluksi nega ja siellä päivystyksen normaalipuolella on usein sillä hetkellä tosi sairaita ihmisiä, joille korona siihen päälle voi tappaa. Siksi ihan ymmärrettävää että hengitystieoireisia ei päästetä samalle puolelle.