Älä jaa rokotetietojasi Facessa
Nyt kiertää Facessa vimma, että piikittämistä tai rokotukseen menoa kuvataan ja julkaistaan kaikille. Älä jaa omia terveystietojasi Facebookille. On sanomattakin selvää, miksi tämä on vähintäänkin kyseenalaista, ellei jopa vaarallista, puuhaa.
Toisekseen, on groteskia selailla kahvikupin ääressä materiaalia, missä ihmisiä piikitetään. Tuskin kukaan sellaista newsfeedissään haluaa nähdä. Facessa on myös paljon alaikäisiä ja muutenkin hyvin vastenmielistä kuvastoa tuo.
Summa summarum: salassa pidettävät tiedot eivät kuulu Facebookiin.
Kommentit (63)
Mitä se sulle kuuluu mitä muut jakaa? Ei oo pakko lukea!
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu mitä muut jakaa? Ei oo pakko lukea!
Miten valokuva tai video jätetään lukematta?
Perjantain kuudennet kossuryssät on näköjään kumottu.
Tässä kommentissa on ihan klassinen koulukiusaamisen rakenne:
1. Joku jota on helppo kiusata, sanoo jotain.
2. Koulukiusaajaa ei kiinnosta edellä mainittu kommentin sisältö, vaan hänelle tärkeintä on saada ympärillä olevat sorkkimaan henkilöä, joka uskalsi alunperinkään ilmaista itseään.
3. Tyyliin kuuluu, että kiusaamiskommentti sanotaan siten, kuin ekalla puhujalla ei olisi korvia tai silmiä ollenkaan, hänestä yritetään tehdä elokuvan "Näkymätön Elina". Ja usein kiusaamisessa tässä onnistutaankin.
4. Ilkutaan tyyliin "hän on sitä ja tätä + hullu", toivoen, että juorut tästä henkilöstä alkavat elämään ihan omaa elämäänsä. Vähän kuin hyvä rahasijoitus, jolle ei tarvitse itse tehdä mitään alkutyön jälkeen.
Minua on rokotettu arviolta kymmeniä kertoja, joten pilkkasi osuu omaan nilkkaasi. En ole hullu, enkä varsinkaan tyhmä. Älykäs sen sijaan olen ja tiedän, että saisin päiväsi ja viikonloppusi pilalle yhdellä terävällä lauseella. Joskus nuorempana kaksikin sanaa on riittänyt nolaamaan vastapuolen vuosiksi. Enää en tähän lastenleikkiin alennu.
Tiedätkö, elämä on niitä kuuluisia valintoja täynnä. Seuraavaksi, kun koitat täällä koulukiusata muita, mieti mitä valitset. Haluatko olla se, joka tuo tähän yhtälöömme ja yhteisöömme hyvää vai se, joka aina pelkällä läsnäolollaan aiheuttaa muille pahaa?
Ja jos olet opettanut aivojesi palkitsemisjärjestelmän tulemaan tyytyväiseksi muiden vahingoittamisesta, niin ei ole kyllä mainitsemisen arvoinen saavutus, kun ajattelee miten huippuunsa ihmisaivot voi nykytutkimuksen valossa treenata.
Ap