Kumpi voittaa, avioehto vai testamentti?
Ei ole lapsia.
Eli avioehto, jos tehtäisiin ja teen itse testamentin, kumman vaikutus ylittää toisen?
Kommentit (45)
Tarkoitan siis aviopuolisoni, ei avopuolisoni.
Tasingosta en osaa sanoa. Testamentilla (puolisoltaan) voi leski periä 110.000€ verotta.
Nuori leski299 kirjoitti:
Olen leski ja avopuolisoni testamenttasi minulle koko ominaisuutensa. Hän oli paljon rikkaampi. Meillä ei ole lapsia. Meillä oli avio-oikeus toisen omaisuuteen, niin saanko tasinkona osan mieheni omaisuudesta osituksen jälkeen, joten maksan vähemmän perintöveroa? Kuuluko perinnönjako mitenkään mieheni sukulaisille?
Osan saat verottomana tasinkona ja loput testamentin perusteella. Perinnönjaossa miehen sukulaiset eivät saa mitään oikeuksia, jos testamentti on pätevä eikä se heitä mainitse.
Eikö minun tarvitse edes näyttää heille testamenttia? Eikö heitä tarvitse kutsua perukirjoitukseen?
Olen leski ja avopuolisoni testamenttasi minulle koko ominaisuutensa. Hän oli paljon rikkaampi. Meillä ei ole lapsia. Meillä oli avio-oikeus toisen omaisuuteen, niin saanko tasinkona osan mieheni omaisuudesta osituksen jälkeen, joten maksan vähemmän perintöveroa? Kuuluko perinnönjako mitenkään mieheni sukulaisille?