Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sisältöä elämään ehdottaisin kuusikymppiselle äidille? Itkee kurjuutta ja yksinäisyyttä

Vierailija
14.04.2021 |

Valittaa niin kauheasti sitä aina puhelimessa että miksei tulla useammin käymään, on niin kurjaa, on niin yksinäistä jne. Oli koko ikänsä kotiäiti, mutta nyt kun kaikki lapset on jo reippaasti aikuisia ja elävät omaa elämää ja äidillä ei olekaan enää mitään. Ei työtä, ei harrastuksia, ainoa mitä tekee on kävelyllä käyminen. Mitä tekemistä voisi tuollaiselle saada että saisi sisältöä elämään? Jotain sosiaalista mielellään ja mikä täyttäisi päivät.

Kommentit (565)

Vierailija
101/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen 53 vuotias nuori nainen

Mieheni on 55 vuotias nuori mies

Ei lapsia.

Puin tänään nahkaminarin kun aurinko paistoi

Olen asiakaspalvelu ammatissa

Minä en aio olla KUOROMUMMO 60 vuotiaana

Herää ap..äitisi on elänyt teidän kauttanne.

Hän ei ole itsenäistynyt.

Hän tarvitsee terapiaa oikeaa terapiaa

Vierailija
102/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut heittäytyy tekemättömiksi jo kovin nuorina. 

Itse olen samanikäinen kuin äitisi ja elämä on täynnä tekemistä. Tulin juuri kasvihuoneesta, kävin tarkistamassa tulevan kesän taimien tilanteen ja ihailemassa kohta avautuvia persikankukkia. 

Lapsenlapset käy tässä viikoittain ilahduttamassa, riehumme puistossa tai leikimme sisällä, leivomme yhdessä ja teemme ruokaa isolle porukalle. 

Ystävättären kanssa olemme käyneet läpi talven uimassa, kohta pääsemme lähimmälle järvelle jatkamaan klo 06 aamu-uintejamme! Odotan jo pilatestunteja alkavaksi syksyllä. Töissä en enää ole kipujen ja sairauksien takia mutta ne ei haittaa tahtia!

Miehen kanssa katsellaan parhaillaan taloa Italiasta, suuri haaveemme voisi toteutua heti kun korona helpottaa. 

Olen miettinyt että jonkin vapaaehtoistyön voisi vielä ottaa tähän lisäksi, doulan tehtävä kiinnostaisi. Tai talonvahdiksi maailmalle!

Tuo nyt on vaan itsestä kiinni, mun appikset lopetti elämisen 90 luvun lamaan 50+ ja jäivät täysin autettaviksi (ja elätettäviksi) tuolloin. Kiva elämä, anoppi on vielä elossa ja elänyt noin 30 vuotta! 

Hienoa, että teillä on ollut uimahallit auki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut heittäytyy tekemättömiksi jo kovin nuorina. 

Itse olen samanikäinen kuin äitisi ja elämä on täynnä tekemistä. Tulin juuri kasvihuoneesta, kävin tarkistamassa tulevan kesän taimien tilanteen ja ihailemassa kohta avautuvia persikankukkia. 

Lapsenlapset käy tässä viikoittain ilahduttamassa, riehumme puistossa tai leikimme sisällä, leivomme yhdessä ja teemme ruokaa isolle porukalle. 

Ystävättären kanssa olemme käyneet läpi talven uimassa, kohta pääsemme lähimmälle järvelle jatkamaan klo 06 aamu-uintejamme! Odotan jo pilatestunteja alkavaksi syksyllä. Töissä en enää ole kipujen ja sairauksien takia mutta ne ei haittaa tahtia!

Miehen kanssa katsellaan parhaillaan taloa Italiasta, suuri haaveemme voisi toteutua heti kun korona helpottaa. 

Olen miettinyt että jonkin vapaaehtoistyön voisi vielä ottaa tähän lisäksi, doulan tehtävä kiinnostaisi. Tai talonvahdiksi maailmalle!

Tuo nyt on vaan itsestä kiinni, mun appikset lopetti elämisen 90 luvun lamaan 50+ ja jäivät täysin autettaviksi (ja elätettäviksi) tuolloin. Kiva elämä, anoppi on vielä elossa ja elänyt noin 30 vuotta! 

Tämä on ihana viesti.

Kuitenkin ap:n äiti on yksin

Veikkaan että ei ole pitänyt huolta itsestään

käynyt suihkussa ja pessyt hampaat

naiseus hukassa

Ap kerätkää lapset  kolehti..äiti heti kampaajalle ja

kosmetologi laittaa kulmapigmennoinni ja kevyet kestoripset

Sitten kierrätte kirppiksiä

Ja SINÄ ap valkkaat äidillesi nätit naiselliset vaatteet.

JA EI FIDALLE::siel on haisevaa rytkyä..etsikää esim TORI:fi jos asutte peräkorvessa.

Vierailija
104/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä ettei ole varsinaisesti minun tehtävä, mutta ihan mielelläni autan vähän itsekkäistäkin syistä, eli jos äitini löytää itselleen oman elämän niin saisin itse olla enemmän rauhassa eikä tarvitsisi kuunnella niitä marttyyrisoitteluja. Se olisi win win meille kaikille jos äiti löytäisi elämäänsä tarkoituksen. Lapsenlapsia ei ole yhtään, mikä saattaa olla myös yksi syy äidin oireiluun koska on niitä jo niin pitkään toivonut ja varmaan ihan odottanut että milloin pääsee olemaan täyspäiväinen mummo. Valitettavasti kukaan meistä lapsista ei ole edes naimisissa eikä ketään kiinnosta lisääntyminen. Olisi äidin kannattanut rakentaa itselleen vähän omaakin elämää eikä jättää kaikkea ydinperheen varaan. On vähän sellainen tyyppi, ettei oikein pidä mistään ihmisistä paitsi perheestä, mikä saa takertumaan juuri perheeseen kahta kauheammin kun on kuitenkin se läheisriippuvuus.

Onko äiti lihava rillipää?

Leikkaako itse tukkansa keittiösaksilla?

Vierailija
105/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei heru sympatiaa äitisi kaltaisille ihmisille. Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Hän voi etsiä töitä, harrastaa tai kouluttautua. Aikaa on eikä ilmeisesti nälkäkään vaivaa, niin maailma on auki, s44tana. Sen sijaan hän kaataa oman pahan olonsa aikuisten lastensa niskaan eikä tee itse omalle ikävystymiselleen mitään.

Tyypillinen boomer.

Vierailija
106/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUMMO= nainen joka on lihava , ei värjää hiuksia, ei meikkaa, ei osaa käyttää tietokonetta, ennen kaikki oli paremmin, ajattellee mitä naapurit, vastaantulijat , naapurin mopsi on mieltä.

Vierailija
107/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa ei heru sympatiaa äitisi kaltaisille ihmisille. Jokainen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan. Hän voi etsiä töitä, harrastaa tai kouluttautua. Aikaa on eikä ilmeisesti nälkäkään vaivaa, niin maailma on auki, s44tana. Sen sijaan hän kaataa oman pahan olonsa aikuisten lastensa niskaan eikä tee itse omalle ikävystymiselleen mitään.

Tyypillinen boomer.

Elämän tarkoitus=lapset , ovat lähteneet.

Nyt pitäisi löytää ELÄMÄN TARKOITUS!

suosittelen Monthy Pythonin elokuvaa : Life of prian

ja linnunradan liftarin käsikirja elokuvaa

sit voikin vetää perseet ja hyppiä alasti trampoliinilla

Vierailija
108/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjekaveri/kaverihaku netissä? Kansalaisopistossa käsityö tai liikunta? 

Vierailija
109/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä löydy sympatiaa, jos on ollut koko ikänsä kotiäitinä.

Tunskinpa kukaan kaltaisesi typeryksen sympatiaa kaipaakaan. Moukka!

Vierailija
110/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus riippuu rahatilanteesta. Suurin osa harrastuksista on kalliita. Mutta jos raha ei ole ongelma, kaikenlaiset kurssit auttaa löytämään ystäviä. 

Vierailija
111/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte lahjaksi Golfin Green Card kurssin, samaan pakettiin myös joku esim. 1 kk pelioikeus, tai vaikka koko kesän. Tuollainen Green Card + 1 kk pelioikeutta maksaa n. 150 e ja varusteita myydään golf-seuroissa käytettyinä tai jopa lahjoitetaan uusille. Sieltä saa tuttuja ja sitä harrastaa paljon juurikin hänen ikäiset. Ja aikaa kuluu kyllä vähän liikaakin.

Vierailija
112/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MUMMO= nainen joka on lihava , ei värjää hiuksia, ei meikkaa, ei osaa käyttää tietokonetta, ennen kaikki oli paremmin, ajattellee mitä naapurit, vastaantulijat , naapurin mopsi on mieltä.

Typerys = sinä.

Vierailija
113/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaista kriisiä minullakin, jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle, reilut 60 on ikää.

Outoa kun on tottunut käymään töissä, nyt ei ole mitään.

Ukko kyllä luulee mun nauttivan kotiorjuudesta.

Kunhan korona häviää aloitan vapaaehtoishommat tai etsin jonkun kevyen osa-aikatyön.

Tai muutan kauas uuden kumppanin kanssa, ehkä alan pelamaan kenoa kaikilla rahoillani.

Mahdollisuuksia on, ymmärrän hyvin äitisi tilanteen. Terkut vaan

Vierailija
114/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuori vielä on... tollasia valittaa yleensä 70-80 vuotiaat.

Vierailija
115/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen boomer.

Olen 56-v ja täsmälleen samaa mieltä kanssasi.

Olen itsekin ollut kotiäitinä, lapset on nyt kotoa veks ja yhtään ei ole ikävä, siis siinä mielessä että pitäisi jatkuvasti soitella ja mankua käymään. Heillä on omat kivat elämät. Whatsappissa lähinnä viestitellään.

Minulla on kaksi koiraa, ja käyn 5-6 kertaa viikossa kuntosalilla tai ryhmäliikunnassa - siis ei-korona-aikana. Voin tehdä mitä huvittaa, ihanaa.

Vierailija
116/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen boomer.

Tämän kirjoittaja= tyypillinen tunteeton ääliö.

Vierailija
117/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäisi tuolla tavalla manipuloida omaa lastaan omalla kurjuudellaan. Kukaan ei voi vaatia muita viihdyttämään itseään. Jokaisella on oma vastuu omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan. Tuollainen on todella ilkeä tapa saada syyllisyyden tunteita omalle lapselleen siitä kun ei käy usein kylässä. Haluaako hän todella huonontaa samalla sinunkin elämänlaatuasi, kun joudut stressaamaan äitisi yksinäisyyttä. Älä ota äitisi elämää omaksi taakaksesi. Jokaisella on omassa elämässään ihan tarpeeksi kestämistä. Toivon että äitisi ymmärtäisi tämän ja ryhdistäytyisi. Itse en aio olla millään tavalla taakkana omille lapsilleni. Pidän paremminkin omat murheeni salassa heiltä.

Niinpä. Mutta tämä on seurausta siitä, että äitinsä on ollut kotiäitinä ja elänyt vain lastensa ja miehensä kautta. Kiva diili miehelle ja ehkä lapsille, mutta äidille tuli nyt maksun paikka. Kenekään ei pidä uhrata 100% omaa persoonaansa ja elämäänsä muiden ihmisten puolesta. Sama koskee myös nyt nitä lapsia.

Vierailija
118/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61-vuotias nainen ja äiti. Työelämässä vielä, joten aika kuluu mukavasti eikä tahdo riittääkään. Olen myös marttyyriäidin uhri, joten ei heru sympatiaa äitiäsi kohtaan. Kuten joku aikaisemmin kirjoitti, jokainen on oman onnensa seppä. Lapset ovat lainaa, jotka "kasvatetaan" elämään omaa elämäänsä. Heihin ei pidä ripustautua. Ainakin itse välitin äidistäni sitä vähemmän, mitä enemmän hän meitä lapsia syyllisti.

Tämän ikäiset ovat vielä täysin voimissaan olevia ihmisiä (ellei ole sairas), itse en ole elämässäni ollut näin hyväkuntoinen. Hiihdin 1000 km tänä talvena, muuten uin (kesät talvet), pyöräilen, hölkkään.... Jo urheilemiseen saa kulumaan aikaa ja siitä saa myös hyvän mielen. No, kaikki eivät ole urheilullisia, mutta voisi kai sitäkin kokeilla (itse aloitin vasta yli 50-vuotiaana).

Vastauksissa oli (mun mielestä) yksi hyvä idea, koira. Jos on vähänkin eläinrakas, niin koirasta saa seuraa ja tekemisen puutekin loppuu. 

Vierailija
119/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, kun kuusikymppisestä puhutaan kuin dementoituneesta vanhuksesta 🙄 N58

Vierailija
120/565 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitisi ikäinen ja miksi on aivan pakko vastata myöskin. Ihan ihmeissäni olen eikö äitisi keksi mitään tekemistä. Onko hänellä jokin sairaus, mielenterveysongelma tai luonteeltaan introvertti asperger? Missä isänne on?

Äitisi ei ole kasvanut aikuiseksi ja saa elämäänsä tarkoitusta vain lasten/puolison/ylipäätään perhe-elämän kautta. JOten jos sellainen on hänelle tärkeää menisi vaikkapa vapaaehtoistyöhön, jossa tarvitaan äidillisiä naisia. Eri hyväntekeväisyysjärjestöt neuvovat kyllä.

Neuvon sinua menemästä äitisi märinöihin mukaan.  Kyse ei ole avuttomasta vanhuksesta, jonka pylly pitää pestä ja käydä kaupassa. Kuuntele hetki ja sitten lopetat puhelun.  Lasten homma ei ole olla vanhempiensa terapeutteja ja aktivoijia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan