OMAKOHTAISET koronakokemuksesi?
Jaksaisitteko vielä? Koronasta on paljon keskusteluketjuja, mutta usein niissä puhutaan siitä, mitä on luettu LEHDISTÄ. Tätä palstaa lukee pitkien ketjujen mukaan välillä jopa tuhansia ihmisiä eli aika iso otos. Olisi välillä kiva kuulla 100%:sti ihmisten omista kokemuksista:
1. Oletko ihan itse tai sinun puolisosi/kumppanisi tai sukulaisesi tai läheinen ystäväsi/kaverisi sairastanut koronan? Millaisia oireita oli?
(EI SIIS PUOLITUTTU tai julkkis tai mediassa haastateltu vaan joku jonka sinä TODELLA TUNNET.)
-Laita myös, jos kukaan sinun läheisesi ei ole sairastanut.
2. Oletko itse tai kumppanisi tai sukulaisesi tai joku henkilö, jonka itse tunnet, saanut koronarokotteen? Minkä? Miten meni? Onko suojannut?
3. Miten sinä olet kokenut itse tämän koronakuvion? Hämmennys? Pelko? Tympääntyminen? Usko/epäusko?
Omat:
1. En tunne henkilökohtaisesti ketään, joka olisi sairastanut koronan.
2. Kaksi henkilökohtaisesti tuntemaani ihmistä on saanut Astra Zenecan ekan rokotteen. Toinen sanoi olleensa pitkään kipeänä (n), toiselle ei tullut mitään oireita (m).
3. Minä olen 2020 alun pienen paniikin jälkeen kokenut koronakuvion kaikkein eniten hämmentävänä. Ihan sekaisin sieltä täältä tulevista uutisita, tiedoista ja päätöksistäkin. Kahden vaiheilla, uskallanko ottaa vai olla ottamatta rokotteen ja mitä pitäisi mistäkin ajatella.
Kommentit (8)
1. Ystäväni ja miehensä ovat sairastaneet. Lisäksi lapseni joukkueen perheenjäsenet ovat sairastaneet. Ja hyvän ystäväni bonuslapsi.
2. Sukulaisistani useampikin on saanut eka rokotteen, kukaan ei vielä toista. Ovat edelleen varovaisia.
3.Olen varmaan kokenut kaikenlaisen tunteiden kirjon tässä viime vuonna. Kun läheiseni sairastui vakavasti syksyllä ja joutui pitkäksi aikaa hengityskoneeseen ( ei siis koronan vuoksi) olin onnellinen siitä, että meillä oli Suomessa oli tartuntojen määrät maltilliset, eikä tarvinnut arpoa kuka koneen saa, onko tarpeeksi nuori ja elinvoimainen. Sairastunut ei kuitenkaan vielä ollut mitenkään vanha ja yhä työelämässä.
Pelkään vähän koronaa, mutta en liikaa stressaa enää ja olen ottanut vastaan lähitöitä, mitä en olisi uskaltanut keväällä 2020. Pelkäsin tosi paljon keväällä 2020, kun maailma suljettiin. Ajattelin, että täytyy sen sitten aivan hirveä tauti olla, kun kaikki suljetaan. En tunne ketään koronaan sairastunutta.
1. Työkaverini on sairastanut koronan. Oli puolitoista kuukautta pois töistä.
2. Olen itse saanut Pfizerin rokotteet. Eli molemmat annokset.
3. Odotan kuumeisesti, että mahdollisimman moni ottaa rokotteen. En voi ymmärtää niitä jotka kieltävät koronan tai sen mahdollisen vaarallisuuden. Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa ja haaveilen tulevasta, kun ei tarvitse enää pitää maskia koko ajan töissä ollessa. Myöskin uskon siihen, että korona tulee hiipumaan pikku hiljaa kuten kaikki muutkin pandemiat, nyt onneksi rokotteet tulevat nopeuttamaan sitä.
1. En tunne, asun Uudellamaalla
2. Äitini, mutta ei ole liikkunut rokotuksen jälkeen sen vapaammin kuin aiemminkaan
3. Turhautunut ja kypsä, eniten suren vaikutusta 16v-21v lasteni elämään, kun opinnot etänä, harrastukset tauolla ja sosiaalinen elämä normaaliin nähden olematonta
1. Työskentelin koronapotilaiden kanssa joten sitä kautta tiedän. Tuntemiani sairastuneita: kollegoita sekä pari sukulaista (eivät lähisukua) sekä tuttavia (ei läheisiä).
Yksi sairastanut vakavasti ja muut lievemmän muodon. Vakavasti sairastanut on ollut viime keväästä asti poissa työelämästä.
2. Olen saanut rokotteen kuten todella moni muukin tuntemani. Suurin osa työn vuoksi. Myös puolisoni ja isovanhempamme esimerkikiksi sekä joitakin muitakin vanhuksia suvusta. Minä ja puolisoni saimme Pfizerin.
3. Irtisanouduin työstäni ja nyt viimeiset päivät menossa. Viimeinen vuosi varmisti että mitä tahansa muuta mielummin kuin jatkoa työssäni. Koronaan lähinnä tympääntyminen.
1. Sairastuin itse koronaan, tartuntalähde ei selvinnyt enkä tartuttanut eteenpäin. Hakeuduin testiin päänsäryn ja vähän kipeän olon vuoksi. Positiivinen tulos oli yllätys. Muutaman päivän jälkeen nenä vuoti vettä ja yöllä oli lonkissa kipua kuin luita olisi särkenyt. Henkeä ahdisti kuten keväällä pahaan siitepölyaikaan. Minulla ei ollut kuumetta ollenkaan. Hajuharhojakin oli. Kaikki oireet oli niin lieviä, etten ajatellut sen olevan koronaa. Olin eristyksessä 14 päivää, sitten palasin töihin. En tunne ketään muuta sairastunutta.
2. Työskentelen vanhusten parissa, heitä on rokotettu, en muista millä, mutta hyvin vähän tullut oireita rokotteesta. Parilla tuli vuorokauden kestävä väsymys, ei mitään pitkäaikaista. Työkavereista on osa rokotettu. Ei ole kukaan tuntemani sairastunut.
3. Olen pettynyt ja väsynyt ihmisiin ja heidän välinpitämättömyyteensä. Minusta on tullut itsekäämpi, ajattelen useammin omaa etuani ja mukavuuttani. Toisaalta se on ihan tervettäkin. Olin huolestunut koronasta alkuun, sen sairastettuani en enää ole huolestunut.
1. En tunne ketään koronaan sairastunutta.
2. Isovanhemmat ovat saaneet rokotteen, en tiedä suojauksesta, kun eivät käy missään.
3. Olen kyllästynyt koko koronaan enkä pidä sitä kovinkaan vaarallisena.