Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun soittaa esimiehelle ettei tule töihin, pitääkö syy sanoa samalla?

Vierailija
13.04.2021 |

En ole yleensä pois, en ole kipeä mutta olen vaan uupunut töistä. En nyt halua valehdella olevani kipeäkään koska muuten tulisi koronatesti-rumbat sun muut..Mitä te sanoisitte..?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se outoa, jollei sanoisi syytä,sairauslomalle.

Vierailija
22/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi jäädä uupumisen vuoksi kotiin omalla ilmoituksella.

Miksei muka?

Puhelin pirisee.

Moi.

Moi, mä tässä.

No moi.

Niin tota, nyt ei pysty tulee.

Ai. No okei, soita sit kun jaksat taas tulla, me hoidetaan jutut kyllä.

Jes. Kiitti hei.

Ei mitään.

Okei moi.

Moi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla diagnosoitu migreeni, että sen varjolla saa olla pois. En tiedä missä olet töissä, mutta julkisella ainakin täytyy sanoa syy. Uupumuksen perusteella ei voi olla pois omalla ilmoituksella. Jos sen sanoo syyksi niin sairasloman tarve täytyy käydä arvioittamassa lääkärillä. 

Minä olen ollut joskus migreenin takia pois omalla ilmoituksella, ei ole diagnoosia. Julkienn puoli.

Vierailija
24/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se outoa, jollei sanoisi syytä,sairauslomalle.

Ei vaan että ei tule töihin.

Vierailija
25/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi niin. Esimies voi antaa saikkua: flunssa, mahatauti , migreeni ja lapsen sairastuminen.

Vierailija
26/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muka?

Puhelin pirisee.

Moi.

Moi, mä tässä.

No moi.

Jes. Kiitti hei.

Ei mitään.

Okei moi.

Moi.

Näin varmaan ja sitten palkanmaksukin jatkuu kun taas työntekokin.

Vierailija
27/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomatodistus lääkäriltä riittää. Ilmoitat sairauden keston esimiehelle ja kun palaat töihin niin viet todistuksen henkilöstöosastolle. Siinä se.

Vierailija
28/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos feikkaa vain jonkin a4-paperipohjan ja tekaisee omat diagnoosit ja vetää saikkua ihan löbällä? Joku mystinen trooppinen munuaissairaus ja saikkuu vaan pukkaa? :D

Vierailija
29/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin ja pyydä viikko/pari vapaata uupumuksen takia.

Vierailija
30/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on myös opetettu että sairausloman syy ei kuulu esimiehelle. Sairauslomatodistus toimitetaan suoraan palkanlaskentaan ja siellä diagnoosikoodi määrittää saako palkallista sairauslomaa vai ei.

Vierailija
31/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään omalla ilmoituksella pois (tietyt sovitut sairaudet) kerron puhelimessa, että mulla on nyt flunssa tms. Mutta jos olen pois jonkun muun sairauden takia, niin sanon vaan, että olen kipeä ja menossa lääkäriin. En todellakaan ala selostaa pomolle mitään sisäsynnytintulehduksia tai unettomuutta. Lääkärikäynnin jälkeen soitan uudelleen töihin ja kerron kuinka monta päivää lääkäri antoi saikkua. Sairaslomatodistuksen toimitan sitten kun menen takaisin töihin.

Vierailija
32/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muka?

Puhelin pirisee.

Moi.

Moi, mä tässä.

No moi.

Jes. Kiitti hei.

Ei mitään.

Okei moi.

Moi.

Näin varmaan ja sitten palkanmaksukin jatkuu kun taas työntekokin.

Ihan leppoisa duuni ja hyvä diili. Voisi käydä kääntymässä silloin kun huvittaa. Onko tämänkaltaisia yrityksiä paljonkin?

Vierailija
33/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin/hoitajan kirjoittamassa sairaslomassa diagnoosi tarvitaan palkanlaskennassa kun päätetään onko poissaolo palkallinen vai palkaton. Tällöin diagnoosi ei kuulu työnantajalle vaikka tämä yleensä saakin diagnoosin tietoonsa sl todistusta välittäessään.

Omailmoituksessa tarvitsee kertoa syy työnantajalle jotta pomo voi päättää onko syy hyväksyttävä, joka taas antaa palkanlaskentaan vihreää valoa jotta voivat maksaa sairausajan palkan.

Vierailija
34/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meillä ei kerro pomolle syytä, niin seuraava tilipussi on kevyt.

No jos meillä ei kerro mitään syytä, se on luvaton poissaolo ja tarvittaessa esimiehellä on lupa irtisanoa silloin.

Vierailija
35/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös soittaa hetken päästä uudelleen ja kertoa syyn silloin.

Työntekijän terveystiedot eivät kuulu jollekin nilkille pikkupomolle.

Olen esimies ja tiedän kysymättä kuka on oikeasti sairas ja kuka ei. Sen tietää ihmisten luonteesta. Olin aikoinaan esimiehenä yhdessä firmassa, missä yksi oli joka kuukausi pois 3 päivää syy "sairas lapsi". Sen näki jo olemuksesta, että valehteli. Hyvä kun teki edes mitään kun oli paikalla. Onneksi olin silloin kesätöissä ja minun esimies vastasi kokonaisuudesta. Nykyään kun palkkaan jonkun niin huomaan kyllä luonteen jo koeaikana... Olen onnistunut 10 kertaa ja onneksi vaan 2 työsuhdetta olen päättänyt ennen koeajan loppua. Teen itse paljon töitä niinpä alaisetkin ovat kun kavereita.

Ne jotka kutsuvat esimiestään nilkiksi ovat lähes 100 % työtävieroksuvia ay-aktivistejä. Useimmiten syyttävät "herrat" omista epäonnistumisestaan/oloistaan vaikka ne johtuvat negatiivisestä elämänasentestaan ja laiskuudesta!

Vierailija
36/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa olla 7pv sairauslomalla omalla ilmoituksella, mutta asia toki eri, jos pomo ei työntekijään oikein luota, ts on epäily siitä ettei hlö olekaan oikeasti sairaana tai jos kys hlö on "hieman liian usein sairaana", silloin pomo on oikeutettu pyytämään lääkärintodistuksen vaikka jo heti ensimmäiseltä poissaolopäivältä.

Ja jos tuo 7pv ylittyy niin lääkärintod oltava ja siitä on näytettävä diagnoosikoodi pomolle, sen jälkeen se pistetään eteenpäin palkkoihin.

Korona-testiin mentävä heti, jos mitään kys viruksen sopivaa oiretta, järkevää nykytilanteessa.

Meidän yksikössä on todella vähän sairauspoissaoloja, pikku kurisioteettinä ennenkuin joku kiekaisee jotain "Oooo siellä varmaan saikutellaan ahkeraan, kun saa viikon olla" tms.

Ainiin, uupumus ei oikeuta palkallisen s.lomaan ap, masennus oikeuttaa. Toisin sanoen, jos menet lääkäriin ja kerrot oireista, hän teettää sinulla mielialatestin/t jonka pohjalta sitten jatko. Syy-ja seuraussuhteet eivät asiassa vaikuta, pelkkä uupumus on tosiaan Z-koodilla palkatonta.

Vierailija
37/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa nyt korona-aikaan olla pois omalla ilmoituksella ja esimiehen hyväksynnällä 5 päivää. Tämän jälkeen täytyy hakea lääkärintodistus. Normaaliaikana tuo on 3 päivää. Luvalliset poissaolot ovat palkallisia.

Yleensä esimies hyväksyy kaikki syyt poissaoloon, myös migreenin, vaikka en hänelle ole toimittanut mitään virallista diagnoosia (löytyy kyllä ja lääkkeet tähän). Meillä soitetaan esimiehelle ennen työpäivän alkua ja sanotaan, että "olisin (ainakin) tänään pois, sairaana olen" ja pienimuotoinen selitys, esim. on kuumetta tai vatsaa vääntää. Sitten esimies sanoo, että katotaan vaikka tämä ja huominen ja soita uudestaan jos sairaus jatkuu.

Onneksi on rento työpaikka ja esimies. :) (Vantaan kaupunki)

Vierailija
38/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan reilusti että sulla on pakottava este. Ja jos kysyy että niin mikä niin vastaa et oot putkassa!

Vierailija
39/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomo oma-aloitteisesti soittaa lääkärintodistuksen saaneelle sairastuneelle ja tenttaa tarkasti kaikki oireet ja kivut. Toki myös muistuttaa kuinka "muut joutuvat tekemään työsi kun siellä makailet täydellä palkalla".

Järkyttävä pomo. Yli 20 vuoden julkisen puolen työpaikoilla työssä olleena tiedän vain kaksi saikulla venkoilijaa. Kaikki muut ovat olleet ja ovat liiankin kipeinä töissä. Nyt korona-aikaan tietenkin oireisena ollaan etätöissä.

Vierailija
40/42 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös soittaa hetken päästä uudelleen ja kertoa syyn silloin.

Työntekijän terveystiedot eivät kuulu jollekin nilkille pikkupomolle.

Olen esimies ja tiedän kysymättä kuka on oikeasti sairas ja kuka ei. Sen tietää ihmisten luonteesta. Olin aikoinaan esimiehenä yhdessä firmassa, missä yksi oli joka kuukausi pois 3 päivää syy "sairas lapsi". Sen näki jo olemuksesta, että valehteli. Hyvä kun teki edes mitään kun oli paikalla. Onneksi olin silloin kesätöissä ja minun esimies vastasi kokonaisuudesta. Nykyään kun palkkaan jonkun niin huomaan kyllä luonteen jo koeaikana... Olen onnistunut 10 kertaa ja onneksi vaan 2 työsuhdetta olen päättänyt ennen koeajan loppua. Teen itse paljon töitä niinpä alaisetkin ovat kun kavereita.

Ne jotka kutsuvat esimiestään nilkiksi ovat lähes 100 % työtävieroksuvia ay-aktivistejä. Useimmiten syyttävät "herrat" omista epäonnistumisestaan/oloistaan vaikka ne johtuvat negatiivisestä elämänasentestaan ja laiskuudesta!

Seurasin tilannetta ja muutamassa minuutissa tuli 2 alapeukkua! Siis kahteen osui heti ja upposi... Näitä en palkkaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän