Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Vastaantulija pysähtyi elvyttämään sairaskohtauksen saanutta - kukaan ohikulkijoista ei pysähtynyt auttamaan pyynnöistä huolimatta

Vierailija
13.04.2021 |

lta-Sanomat:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007916692.html

Älkää kävelkö apua tarvitsevan ohi sillä perusteella, ettette osaa auttaa. Silloin sairaskohtauksen saanut menehtyy varmasti. Elvyttämällä toista et menetä mitään. Hätäkeskuksesta saa ohjeita ja kylkiluiden murtumisilla ym. ei ole väliä.

t. N33, joka olisi tse kuollut, ellei tuntematon henkilö olisi elvyttänyt minua saamani sydänpysähdyksen jälkeen

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ala riskeeraamaan koronaa kun sillä on peloteltuki

Vierailija
2/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Nykyään on kaikenlaisia kurssejakin, joissa ensiaputaitoja voi opetella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Helsingissä kannata pysähtyä auttaan ketään. Ryöstävät vain sut siinä tai syyttävät ahdistelusta.

Vierailija
4/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se rintakehää painelemalla tai defibrillaattoria käyttämällä tartu. Puhalluselvytyksen voi jättää väliin, painelu on tärkeämpää.

Vierailija
5/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku ei sitten auta sinua jos tarvitset joskus apua.

Vierailija
6/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan Helsingissä kannata pysähtyä auttaan ketään. Ryöstävät vain sut siinä tai syyttävät ahdistelusta.

Useita kertoja olen auttanut Helsingissä ja koskaan ei ole käynyt näin. Ihme fantasioita sinulla.

Vierailija
7/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä pysähtyn antaa tekohengitystä Hepatiitti-Karille

Vierailija
8/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se rintakehää painelemalla tai defibrillaattoria käyttämällä tartu. Puhalluselvytyksen voi jättää väliin, painelu on tärkeämpää.

Siitä saa syytteen jos ei saa ensin lupaa koskea.

Vierailija
9/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen siihen paikalle pitäisi pysähtyä?

Vierailija
10/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset on ihme porukkaa. Maaseudulla ei kävisi noin. Vuosittain palkitaan aina teinejäkin, jotka pelastanu tuntemattoman ihmisen.

Vierailija
11/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika usein, kun joku on kompuroinut jossain, on monta auttajaa ilmestynyt ympärille.

Ihan ihmeellistä kansan syyllistämistä tällainen.

Vierailija
12/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaaduin joitakin vuosia sitten pyörällä. Vastaantulija, pyöräilijä, vaihtoi pyörätieltä ajotielle eikä ollut näkevinäänkään. Hetken olin jalastani jumissa ennen kuin sain itseni irti. Selvisin kyllä itse pintavammoilla ja pyörän pienillä vaurioilla, mutta olisi kai sitä voinut edes kysyä, tarvitsenko apua. Autoilijoista ei kukaan ollut näkevinään, ehkä ei nähnytkään.  Mutta arvatkaa kuka kysyi "sattuiko ja tarvitseko apua tai tarvitaanko ambulanssi"? Joku täysin tuntematon läheisen ala-asteen oppilas, poika, arvioin vitos- tai kutosluokkalaiseksi. Poika sanoi että mä meen sitten kouluun jos et tartte apua, kun sanoin kiitos mutta taidan pärjätä. 

13/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha herrasmies cashmeretakki päällä makasi Centraalin aseman penkillä hattu päässä. 

Kun menin töihin( tästä 30 vuotta), pysähdyin ja ihmettelin miksi kukaan ei auta. Mies oli kuollut siihen penkille eikä kellään ollut aikaa pysähtyä j hälyyttää ambulanssia. 

Herranen aika. Tuhansia juoksee ohi NÄKEMÄTTÄ IHMISEN HÄTÄÄ!

Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
14/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa kun Helsingissä vaan katotaan jos vaikka kaatuu pahasti. Tai ei huomioida ollenkaan.

Vierailija
15/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilaiset on ihme porukkaa. Maaseudulla ei kävisi noin. Vuosittain palkitaan aina teinejäkin, jotka pelastanu tuntemattoman ihmisen.

Varmaan johtuu joidenkin kohdalla siitä, ettei apua tarvitsevaa tunneta jne. Silti kaupungissakin saa apua. Olen soittanut useamman kerran ambulanssin, saattanut muistisairaan mummon kotiin jne. Joten ei noinkaan voi yleistää.

Vierailija
16/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa sanottiin, että elvytys huomattavasti helpompaa, jos paikalla on useampi henkilö.

Vierailija
17/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä jos ainakin kaksi. Toinen elvyttää, toinen soittaa apua ja rauhoittelee uhria sekä elvyttäjää. Jos ambulanssin tulossa kestää, he voivat vuorotella sydänelvytyksessä. Se on nimittäin raskasta, eikä sitä painelua jaksa putkeen montaa minuuttia.

On raukkamaista kävellä ohi, jos joku elvyttää yksin.

Vierailija
18/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useita kertoja olen auttanut Helsingissä ja koskaan ei ole käynyt näin. Ihme fantasioita sinulla.

Olen pysähtynyt kerran ja sen seurauksena menetin laukkuni sisältöineen. Avaimet, puhelin ja pankkikortti olivat onneksi taskussa.

Vierailija
19/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika usein, kun joku on kompuroinut jossain, on monta auttajaa ilmestynyt ympärille.

Ihan ihmeellistä kansan syyllistämistä tällainen.

Asuin vuosia Helsigissä. Ihmiset kävelevät siellä  maahan tuupertuneen ohi. Kerran itsekin kävelin, mutta sain omantunnontuskat. Päätin, että se oli viimeinen kerta. Pysähdyin sen jälkeen aina auttamaan. Muistan kun kerran taas pysähdyin ja pyysin apua, ihmiset kävelivät vaan ohi. Vanha rouva pysähtyi lopulta, sen muistan. Jollakin ihmeen keinolla samme ambulanssin paikalle-kännyköitä ei silloin ollut.

Vierailija
20/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä outoa kun Helsingissä vaan katotaan jos vaikka kaatuu pahasti. Tai ei huomioida ollenkaan.

Itse olen saanut aina apua Helsingissä, vaikka olen ulkopaikkakuntalainen. Kamalaa, etteivät jotkut saa. Tämä tapaus, josta keskustelun aloitusviestissä oli linkki ei sattunut Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme