IS: Vastaantulija pysähtyi elvyttämään sairaskohtauksen saanutta - kukaan ohikulkijoista ei pysähtynyt auttamaan pyynnöistä huolimatta
lta-Sanomat:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007916692.html
Älkää kävelkö apua tarvitsevan ohi sillä perusteella, ettette osaa auttaa. Silloin sairaskohtauksen saanut menehtyy varmasti. Elvyttämällä toista et menetä mitään. Hätäkeskuksesta saa ohjeita ja kylkiluiden murtumisilla ym. ei ole väliä.
t. N33, joka olisi tse kuollut, ellei tuntematon henkilö olisi elvyttänyt minua saamani sydänpysähdyksen jälkeen
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ala riskeeraamaan koronaa kun sillä on peloteltuki
Ei se rintakehää painelemalla tai defibrillaattoria käyttämällä tartu. Puhalluselvytyksen voi jättää väliin, painelu on tärkeämpää.
Just, viiskymppinen mies kun käy pyörtyneen naisihmisen rinnoille niin siinä ei enää selittelyt auta jos tää pyörtynyt herää sattumalta heti kärkeen takaisin henkiin. Defibrillaattoria harva raahaa mukanaan kävelyllä.
Haloo. Elvytyksen tarkoitus on käynnistää sydämen toiminta. Nainen on ihminen jonka sydän on hiukan keskilinjan vasemmalla puolella. Kylkiluiden alla. Elvytys tapahtuu kädet suorina, toinen käsi toisen päällä.
Joskus kylkiluu murtuu elvytyksen voimasta, mutta se on sivuseikka jos jää henkiin.
Jep, mielestäni Helsingissä kyllä autetaan. Maakunnissa möllötetään eikä kukaan kehtaa/halua tulla jeesaamaan. Helsingissä ei olla sillä tavalla arkoja niin kuin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tuntien siinä joutuu itse syytetyn penkille jos menee elvyttämään ja elvyttää väärin. Lisäksi eikö se ole jonkinlaista ahdistelua jos mies menee elvyttämään naista? Varmaan vähintään päätyy jonkun naisen someen "tämä mies kosketteli tiedottomassa tilassa olevaa naista kadulla"
Älä jauha paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen tuntien siinä joutuu itse syytetyn penkille jos menee elvyttämään ja elvyttää väärin. Lisäksi eikö se ole jonkinlaista ahdistelua jos mies menee elvyttämään naista? Varmaan vähintään päätyy jonkun naisen someen "tämä mies kosketteli tiedottomassa tilassa olevaa naista kadulla"
Taas näitä typeryyksiä. Eipä ole tuollaisia juttuja näkynyt lehdissä. Voit kysyä vaikka ap:lta, että nostiko hän jutun auttajaansa kohtaan. Jos ihminen on tajuton, ei hän voi edes nostas meteliä.
Jos autolla työmaata etsivä mies leimataan somessa pe doksi, niin ei ihme jos miehillä voi tuo tuntemattomien auttaminen tehdä tiukkaa
Itse olen keski-ikäisenä miehenä auttanut elvyttämään nuorta naista. Ei tullut syytettä, ei leimattu pervoksi jne. Siinä tosin auttoi asiallinen toiminta. En esim. kähminyt tämän naisen p*rsettä. Ei ihmistä sieltä käsin elvytetä.
Huutista langan savolaisille :D
Olette kylmiä ja kieroja kuspäitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika usein, kun joku on kompuroinut jossain, on monta auttajaa ilmestynyt ympärille.
Ihan ihmeellistä kansan syyllistämistä tällainen.
Olet persu. Osuinko oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Itkettääkö kun intersektionaalinen feminismi ja metoo alkaa kantamaan hedelmää miesten asenteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ala riskeeraamaan koronaa kun sillä on peloteltuki
Ei se rintakehää painelemalla tai defibrillaattoria käyttämällä tartu. Puhalluselvytyksen voi jättää väliin, painelu on tärkeämpää.
Just, viiskymppinen mies kun käy pyörtyneen naisihmisen rinnoille niin siinä ei enää selittelyt auta jos tää pyörtynyt herää sattumalta heti kärkeen takaisin henkiin. Defibrillaattoria harva raahaa mukanaan kävelyllä.
Pyörtynyttä ei elvytetä. Tottakai tarkistat ensin, hengittääkö ko. henkilö. Deffoja löytyy usein julkisilta paikoilta kuten kauppakeskuksista. Monessa kaupungissa niiden sijainnin saa selville puhelimesta ja myös hätäkeskus voi auttaa.
Pitääkin sitten kantaa tää hengittämätön sydänpotilas sieltä lenkkipolulta lähimpään kauppakeskukseen eli jotain 4 kilometria varovasti arvioiden. Sanoin pyörtynyt koska täällä on niin oudot sanafiltterit etten jaksa niiden kanssa ruveta nyt säätämään.
Voi herranjumala. Se oli yksi esimerkki. Jos se ei päde sinun paikkakunnallasi, niin koeta päästä siitä yli. Sen sairaskohtauksen voi saada ihan kauppakeskuksessakin. Nyt varmaan kysyt, että mitä jos joku saa sen kirkossa. Elvyttää voi myös ilman deffaa. Pienillä paikkakunnilla on ollut ihan keräyksiä niiden hankkimiseksi.
Oletko ap kunnossa? Miten voit nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä kannata pysähtyä auttaan ketään. Ryöstävät vain sut siinä tai syyttävät ahdistelusta.
Useita kertoja olen auttanut Helsingissä ja koskaan ei ole käynyt näin. Ihme fantasioita sinulla.
Sama täällä. Toista ihmistä pitää auttaa. Siinä ei ole mitään ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa.
Itkettääkö kun intersektionaalinen feminismi ja metoo alkaa kantamaan hedelmää miesten asenteissa?
Suurin osa miehistä on onneksi ihan normaaleja.
ohis
Mä käyn sörkkimässä kaikki sammuneet ja varmistan että ovat hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiset on ihme porukkaa. Maaseudulla ei kävisi noin. Vuosittain palkitaan aina teinejäkin, jotka pelastanu tuntemattoman ihmisen.
Sinut on varmasti palkittu niin monta kertaa, että olet päässyt Guinessin ennätystenkirjaankin.
Hullu nainen yritti sytyttää sammuneen ryyppykaverinsa vaatteet tuleen.
Soitin hätäkeskukseen ja pelastin miehen nuotiosta ja jouduin sakon uhalla todistajaksi.
Pitkään pelkäsin k.o. naisen kostoa, tuo ei ollut hänen ainoa rikoksensa, eikä pahin. Mm. tuhopoltto, törkeä väkivalta jne.
Meni taas ohi, mutta pointtini on, että tuollaisessa tapauksessa auttaminen
voi uhata omaa ja perheen henkeä. Tuo nainen olisi voinut tulla tuikkaamaan tuleen myös kotini.
Sairauskohtauksessa auttaisin, muuten kuljen silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kolmekymppinen saa sydärin? Ylipainoa?
Jos on vaikkapa sydänvika da-daa. Ylipaino altistaa sydänsairauksille, mutta ei ne hoikkiakaan kierrä, onhan vastasyntyneilläkin sydänvikoja.
30-kymppisillä urheilijamiehillä on äkillinen sydänpysähdys aikayleinen.
Aivoinfarkteja ja verenvuotoja saavat teinitkin.
Juuri oli Akuutissa juttua urheilijatytöstä, joka sai kesken kilpailun 16- vuotiaana aivoverenkiertohäiriön.
Sorry, 3-kymppisillä piti kirjoittamani, nolla liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska jos painelet rintakehää, et voi elvyttää väärin. No ei ole. Oletko sejaisin? Jos asiallisesti elvytät, ei ole vaaraa joutua vaikeuksiin. Tietenkään et saa esim. kosketella henkilön alapäätä elvyttämisen varjolla.
Olen aina itse mennyt tilanteisiin.Mun äiti oli aivoinf.saanut.Postiluuk.näkynyt.Vierailija soitti ovikelloja,huusi apua.Kännykkä kotona oli lenkillä!.Kun ambulanssi tuli oli parvekkeet täynnä,pihat täynnä uteliasta.Kuvataan kyylätään..mutta ihmistä ei auteta.Näin meillä..
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa kun Helsingissä vaan katotaan jos vaikka kaatuu pahasti. Tai ei huomioida ollenkaan.
Ne on niitä junantuomia kun laahustaa ohitte vaan. Stadilaiset auttaa.
Pitääkin sitten kantaa tää hengittämätön sydänpotilas sieltä lenkkipolulta lähimpään kauppakeskukseen eli jotain 4 kilometria varovasti arvioiden. Sanoin pyörtynyt koska täällä on niin oudot sanafiltterit etten jaksa niiden kanssa ruveta nyt säätämään.