Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Vastaantulija pysähtyi elvyttämään sairaskohtauksen saanutta - kukaan ohikulkijoista ei pysähtynyt auttamaan pyynnöistä huolimatta

Vierailija
13.04.2021 |

lta-Sanomat:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007916692.html

Älkää kävelkö apua tarvitsevan ohi sillä perusteella, ettette osaa auttaa. Silloin sairaskohtauksen saanut menehtyy varmasti. Elvyttämällä toista et menetä mitään. Hätäkeskuksesta saa ohjeita ja kylkiluiden murtumisilla ym. ei ole väliä.

t. N33, joka olisi tse kuollut, ellei tuntematon henkilö olisi elvyttänyt minua saamani sydänpysähdyksen jälkeen

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelkäätte koronaa, pelkkä painelukin ilman puhallusta on tehokkaampaa kuin elvyttämisen jättäminen kokonaan. Se kierrättää kuitenkin vielä veressä olevaa happea eteenpäin. Ja tietenkin avun soittaminenkin on tärkeää, aikaa kuluu tarpeettomasti, kun osa vain kävelee ohi.

Vierailija
102/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen tuntien siinä joutuu itse syytetyn penkille jos menee elvyttämään ja elvyttää väärin. Lisäksi eikö se ole jonkinlaista ahdistelua jos mies menee elvyttämään naista? Varmaan vähintään päätyy jonkun naisen someen "tämä mies kosketteli tiedottomassa tilassa olevaa naista kadulla"

Älä jauha paskaa. 

Itkettääkö kun intersektionaalinen feminismi ja metoo alkaa kantamaan hedelmää miesten asenteissa?

Suurin osa miehistä on onneksi ihan normaaleja.

ohis

No ei näköjään ole aloituksesta päätellen.

ohis

Nyt en tajua. Tarkoitat varmaan tämän lainausketjun ensimmäistä viestiä? Vai luuletko ap:n olevankin mies?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen tuntien siinä joutuu itse syytetyn penkille jos menee elvyttämään ja elvyttää väärin. Lisäksi eikö se ole jonkinlaista ahdistelua jos mies menee elvyttämään naista? Varmaan vähintään päätyy jonkun naisen someen "tämä mies kosketteli tiedottomassa tilassa olevaa naista kadulla"

Älä jauha paskaa. 

Itkettääkö kun intersektionaalinen feminismi ja metoo alkaa kantamaan hedelmää miesten asenteissa?

Suurin osa miehistä on onneksi ihan normaaleja.

ohis

No ei näköjään ole aloituksesta päätellen.

ohis

Nyt en tajua. Tarkoitat varmaan tämän lainausketjun ensimmäistä viestiä? Vai luuletko ap:n olevankin mies?

Anteeksi, tarkoitin uutista.

Vierailija
104/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse muutenkaan enää puhaltaa. Pelkkä painelu riittää. Siinä ei mikään tartu.

Se aika on mennyt ohi kun piti suuhun puhaltaa.

Vierailija
105/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä ala riskeeraamaan koronaa kun sillä on peloteltuki

Ei se rintakehää painelemalla tai defibrillaattoria käyttämällä tartu. Puhalluselvytyksen voi jättää väliin, painelu on tärkeämpää.

Just näin, tajuttomalta ei tartu makuuasennossa. Tajuissaan olevalta tarttuu heti seisaaltaan kahden metrin päästä, jos edes toisella ei ole maskia.

Vierailija
106/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa se on totta. Jos menee hätätilaanteessakaan koskemaan toiseen niin joutuu vastaamaan mm. mahdollisista vammautumisista. Samasta syystä esim. kolaritilanteessa ei ikinä pidä mennä auttamaan vaan soittaa hätäkeskukseen. Muuten voi joutu kosvausvelvollisuuteen.

Ei ole totta. Älä levitä väärää tietoa.

Vierailija
107/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaaduin talvella pahan näköisesti ravintolasta poistuessani. Oven edusta oli aivan jäässä. Take away lensi, polvi ja kyynärpää auki ja iso kuhmu takaraivossa, jonka löin jäähän. Kukaan ei reagoinut, kun hetken jouduin maassa makaamaan. Ei edes ravintolan henkilökunta, joiden syy tapaus oli oikeastaan.

Tämä sattui siis Helsingissä. Kerran olin isoilla festareilla Englannissa ja ihmismassan painosta kaaduin. Monta ihmistä ympärilläni huomasi ja alkoi ohjailla väkeä kauemmaksi, että saivat minut nostettua ylös. Olisinkohan Suomessa tullut tallotuksi. ....

Ainakin hevikeikoilla moshpiteissä on porukka heti nostamassa kaatuneita pystyyn. Ihan siis Suomessa

Vierailija
108/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa se on totta. Jos menee hätätilaanteessakaan koskemaan toiseen niin joutuu vastaamaan mm. mahdollisista vammautumisista. Samasta syystä esim. kolaritilanteessa ei ikinä pidä mennä auttamaan vaan soittaa hätäkeskukseen. Muuten voi joutu kosvausvelvollisuuteen.

Ei ole totta. Älä levitä väärää tietoa.

Siis tottahan tuo ainakin on, että kolaritilanteessa ei pidä mennä siirtelemään niitä loukkaantuneita omin päin, kun seuraukset voi olla tosi vakavat. Korvausvelvollisuus ei vissiin paikkaansa pidä, mutta sillä omatoimisella siirtelyllä voi saada pysyviä vammoja aikaiseksi

t. eri

Vierailija
109/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyörtynyt itse Helsingissä sporapysäkillä. Ihmiset loikkasivat ylitseni sporaan. Hoipertelin puolitajuttomana ylös ja istuin lähimpään tuoliin. Oli jokseenkin huojentavaa, että joku mies edes vaivaantui vastapäätä seuraamaan tilannetta, koska olin niin kalpea. Ei hän sen kummemmin tullut lähelleni. Ilmoitti vain huolensa ja poistuessaan ennen minua niin sanoi, että alkaa värikin palaamaan kasvoihin, että muista syödä kunnolla kotiinpäästyä. Jo siitä tuli fiilis, että joku soittaa apua, jos olisin matkalla tuupertunut.

Vierailija
110/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan Helsingissä kannata pysähtyä auttaan ketään. Ryöstävät vain sut siinä tai syyttävät ahdistelusta.

Helsingissä kyllä autetaan, olen usein nähnyt omin silmin ihmisten avuliaisuuden.

Savolaiset ovat eri juttu, niinkuin uutisessa kerrotaan. Kylmiä ihmisiä:(

Mitä lupsakampi, sitä itsekkäämpi. Näin se oikeasti menee.

Vierailija
111/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaaduin kerran aamutuimaan matkalla töihin kun oli liukasta ja satutin itseni. Siinä istuin maassa ja ihmettelin jonkin tovin. Kukaan ohikulkijoista, joita oli monia, ei vilkaissut edes päin. Onneksi ei käynyt pahemmin, sillä en usko että kukaan olisi auttanut. Näin Helsingissä.

Pahaa tekee lukea :(   Kadulla istuva ihminen, etenkin talvella, on niin selvä avun tarpeen merkki että vain täysi uuvatti voi sellaisen ohi kävellä.

Vierailija
112/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kiitit auttajaasi ap?

Vierailija
113/114 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet varmasti tietävät tämän biisin. Tämä olisi hyvä muistaa elvytystilanteessa! Rytmin mukaan kun painelee niin tulee oikea määrä painalluksia minuutissa.

Vierailija
114/114 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kiitit auttajaasi ap?

Toivottavasti kiitti. Liian moni unohtaa sen. Oliko mies vai nainen tämä henkilö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän