Vauva 3vk ja elämä romahtaa
Minulle ja vauvalle on käynyt synnytyksestä lähtien niin paljon kaikkea pahaa ja sairastumista, että ymmärrä miten tässä voi enää jaksaa.. Vauva on sairastellut ja ollut teholla, itselläni sattui synnytyksen jälkeen komplikaatioita ja oon niistä vielä huonossa kunnossa.. Koko ajan ollaan oltu enemmän tai vähemmän sairaalassa.. Ja sitten pitäisi jaksaa syöttää vauvaa yötä myöden.. En näe enää mitään muuta kuin mustaa tulevaisuutta ja tuntuu että ei nää kärsimykset ikinä lopu. Onko kellään ollut samanlaista rankkaa alkua vauvan kanssa. Ja jos on niin miten selvisit?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi Anneli Kivijärvi on luennoitsija ja kirjojakin kirjoittanut. Hän aina suosittelee masentuneelle, unetomalle pienen vauvan äidille estrogeenigeeliä iholle. Pari viikkoa ja mieliala on parantunut ja äiti saa taas nukutuksi.
Lisään, että puolisen vuotta voi käyttää ihan hyvin.
Tsemppiä AP! Minulla on myös vastaavia kokemuksia. En olisi voinut uskoa, miten raskasta synnytyksestä toipuminen kaikkine vaivoineen (repeämiä, toistuvia rintatulehduksia jne), valvomisineen ja koliikkivauvan hoitaminen voi olla, aivan mustista mustinta. Lopulta se kuitenkin helpotti, kotipalvelusta mekin saimme apua ja se oli aivan korvaamatonta. Nyt lapsi on ihana 8-vuotias, ja kaikki on hyvin :) Lapsen isän kanssa meille tosin tuli ero, mutta sekin lähinnä helpotti oloa, kun ei ole enää parisuhteen ristiriitoja. Löysin myöhemmin uuden miehen, joka nyt haluaisi lapsia, mutta ei ikinä enää minulle, kiitos. Olen kiitollinen ja onnellinen tästä nykyisestä lapsestani mutta ajatuskin uudesta raskaudesta/synnytyksestä/vauvavuodesta jne) vetää mielen välittömästi kohti mustuutta.
Oikeasti, anna vauvalle korviketta.
Alkaa nukkua yöt, saat varmasti itsekin nukkua 6h putkeen ja pian jo 8h.
Sain oman esikoiseni 20-vuotiaana ja mulla oli ihan hirveät suorituspaineet (koska jo sairaalassa oletettiin varmasti että olen "surkea teiniäiti vahinkolasta synnyttämässä", vaikka olin jo naimisissa ja seurustellut mieheni kanssa jo 6 vuotta).
Kaikki olisi ollut ok, mutta synnytys oli rankka ja traumaattinen, olin ekat viikot kuumeessa ja lääkekuurilla vuorotellen, rinnat tulehtuivat ja vauvan paino tippui. Pieniä juttuja varmasti monen mielestä, mutta ekan vauvan kanssa isoja juttuja.
Aloitimme korvikkeet koska mieheni vaati sitä, sen jälkeen sain nukuttua ja vähitellen elämään löytyi taas iloa ja väriä, vauva alkoi tuntua ihanalta asialta eikä jatkuva pelko/ahdistus/stressi enää vaivannut.
Toisen lapsen kohdalla olin kaikkeen enemmän varautunut henkisesti.
Pääasia on, että saat vauvaasi sellaisen onnellisen suhteen kuten varmaan haluat.
Elämässä voi tulla mitä vaan, se on kestettävä, mutta siivoaminen ja ruuanlaitto ym. ovat täysin toissijaisia.
Ja nyt teinien äitinä sanon sen, että äitiyttä ei voi suorittaa. Vauva on SINUN VAUVASI :)
Pidä itsestäsi huolta ja usko että kaikki menee lopulta hyvin. Päivä kerrallaan ja tosiaan nyt tarvitset kunnon yöunet. <3
Jonnanormaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Babyblues. Hae heti neuvolasta apua.
Tuskin se neuvolakaan oikeasti mitenkään auttaa. Korkeintaan antavat juttuseuraa. Enemmän kaipaisin lastenhoitajaa, siivoajaa, kokkia ja sairaanhoitajaa ja ehkä sen jälkeen terapeuttia.
Ap
Tämä riippuu varmaan paikkakunnastakin vähän, mutta meille tarjottiin neuvolasta apua kotiin, kun saimme kaksoset. En itse ottanut asiaa puheeksi tai varsinaisesti edes pyytänyt apua, mutta olihan meillä jonkun verran univelkaa ja väsymystä.
Saimme ihanan, vanhemman rouvan, joka kävi 2 kertaa viikossa 3 tunnin ajan. Hoiti vauvoja, nukuin päikkärit tai kävin asioilla. Hän myös teki kotihommia, vaikka emme velvoittaneet mitenkään. Oikea arjen enkeli!
Saimme tämän palvelun 2kk:ksi ja se auttoi jatkoakin ajatellen.
Ota puheeksi neuvolassa avoimesti. Kerro juuri näin, kuin täälläkin. Ja yritä saada neuvolan kautta myös paikka, missä käydä juttelemassa noista traumaattisista alkuajoista.
Monissa kaupungeissa on terkkarissa myös depressiohoitaja / psyk sh, jonka kautta voit myös saada tärkeää keskusteluapua.
Voimia sinulle. Tuntuu ikävältä, kun olette pienen kanssa joutuneet kokemaan niin kovia
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa niin pakko heiltä on maksut periä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa niin pakko heiltä on maksut periä.
Sosiaaliohjaajille tulossa melkoinen hoitosavotan järjestäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hel.fi/sote/perheentuki-fi/1-6-vuotiaat/palveluita-lapsiper…
Kotipalvelusta saa apua siivoukseen ja muuhun. Joka kunnassa vastaava palvelu.
10,90 tunti. Ilmeisesti sosiaalityöntekijöiden palvelu, niin käsitin.
Ei ole mikään sosiaalityöntekijöiden palvelu, vaan kotipalvelun työntekijöiden. Joissakin kunnissa on omat kodinhoitajat ja joissakin saa palvelusetelin, jolla voi valita firman, josta kodinhoitaja tulee. Ihan eri asia kuin sossut saati lastensuojelu.
Voi olla
Eläkeläisillä kumminkin on tuloraja esim. 1257 tai alle eläkkeellä saa palveluseteleitä siivouksen ostoon. Ja 1258 tai yli eläkkeellä täytyy siivouspalvelut ostaa yksityiseltä siivousyrityksiltä normaali hinnalla.
Eläkeläiset ovat eri asia, ei niille kuulu lapsiperheiden kotipalvelu! Lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu neuvolan, siis lastenneuvolan, asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään sosiaalityöntekijöiden palvelu, vaan kotipalvelun työntekijöiden. Joissakin kunnissa on omat kodinhoitajat ja joissakin saa palvelusetelin, jolla voi valita firman, josta kodinhoitaja tulee. Ihan eri asia kuin sossut saati lastensuojelu.
Voi olla
Eläkeläisillä kumminkin on tuloraja esim. 1257 tai alle eläkkeellä saa palveluseteleitä siivouksen ostoon. Ja 1258 tai yli eläkkeellä täytyy siivouspalvelut ostaa yksityiseltä siivousyrityksiltä normaali hinnalla.
Vauvaperheet saavat kotipalvelua, vaikka olisivat miljonäärejä. Tuloja ei kysellä.
Hei pliis älkää mainostako sitä korviketta taivaanlahjana. Siitä voi nimittäin alkaa vain pahempi helvetti. Sanotaanko, että kokemusta on. Kahdesta lapsesta helpommin sujui sen kanssa, joka kasvoi rintamaidolla. Korvikevauvan kanssa vaivuin hyvin synkkiin vesiin. Allergisoitu koko korvikkeelle. Ap:ta kehotan kysymään neuvolasta tai kaupungilta/kunnalta hoito-/siivous-/kodinhoitoapua. Ihan heti huomenna aamulla soitat.
Suunnitelma:
- Korvike käyttöön
- Vuoroyöt miehen kanssa, toinen nukkuu omassa tilassa (vaikka suihkussa patjalla, ihan sama!) tulpat korvissa
- Vauvaa aletaan väkisin totuttaa rytmiin ja vauvaa ei nukuteta syliin! Ihan pienenkin vauvan kanssa voi jo reippaasti jutustella!
- Vähitellen pääsette rytmiin jossa vauva nukkuu yöt ja päivällä on parikin tuntia hereillä ja nukkuu esim. kolmet päikkärit, myöhemmin kahdet ja lopulta yhdet
- Kun päivään tulee rytmiä, elämä ei ole yhtä kaaosta vaan voit esim. ekojen päikkäreiden aikana käydä rauhassa suihkussa tai pestä pyykkiä, tokat päikkärit voi kävellä vaunujen kanssa ulkona, kolmannet päikkärit voit nukkua vauvan kanssa, laittaa ruokaa tai katsoa leffaa, mitä vaan :)
- Niin kauan kun elämä on lapsen tahdissa, kaikki on yhtä h*lvettiä!!
- Sinä määräät tahdin sitä mukaan kun lapsi kasvaa, vauvan ei kannata tosiaan nukahdella sitteriin ja vauvaa voi ihan tosissaan "valvottaa" vähitellen päivällä
Tsemppiä! Susta tulee varmasti tosi hyvä äiti lapsellesi! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla
Vauvaperheet saavat kotipalvelua, vaikka olisivat miljonäärejä. Tuloja ei kysellä.
10 vuotta sitten ei saanut mitään.
Jonnanormaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Babyblues. Hae heti neuvolasta apua.
Tuskin se neuvolakaan oikeasti mitenkään auttaa. Korkeintaan antavat juttuseuraa. Enemmän kaipaisin lastenhoitajaa, siivoajaa, kokkia ja sairaanhoitajaa ja ehkä sen jälkeen terapeuttia.
Ap
Missä kaupungissa asut? Voisin tulla auttamaa.
Ei ap tarvitse teidän urpoja hoito-ohjeita, vaan ihan konkreettista apua. Kaupungilta saa ainakin.
Puhu neuvolassa, puhu siskolle, puhu vanhemmillesi, puhu miehelle.
Mies kotiin vähäksi aikaa? Kummallekin teistä se voisi olla hyväksi.
Tuo on tosi raskasta aikaan, ja sitä on helposti sekaisin, tosi väsynyt ja hormonit vaikuttaa, vaikka ei edes olisi mitään ylimääräistä ongelmaa. Muistan miten olin jotenkin järkyttynyt siitä, miten esikoisen synnytyksen jne jälkeen pitää pystyä heräilemään vauvan kanssa jne. Ja en pystynyt oikein rentoutumaan yhtään.
Se kuitenkin helpottaa ajan myötä! Tsemppiä ja jaksamista ap!
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelma:
- Korvike käyttöön
- Vuoroyöt miehen kanssa, toinen nukkuu omassa tilassa (vaikka suihkussa patjalla, ihan sama!) tulpat korvissa
- Vauvaa aletaan väkisin totuttaa rytmiin ja vauvaa ei nukuteta syliin! Ihan pienenkin vauvan kanssa voi jo reippaasti jutustella!
- Vähitellen pääsette rytmiin jossa vauva nukkuu yöt ja päivällä on parikin tuntia hereillä ja nukkuu esim. kolmet päikkärit, myöhemmin kahdet ja lopulta yhdet
- Kun päivään tulee rytmiä, elämä ei ole yhtä kaaosta vaan voit esim. ekojen päikkäreiden aikana käydä rauhassa suihkussa tai pestä pyykkiä, tokat päikkärit voi kävellä vaunujen kanssa ulkona, kolmannet päikkärit voit nukkua vauvan kanssa, laittaa ruokaa tai katsoa leffaa, mitä vaan :)
- Niin kauan kun elämä on lapsen tahdissa, kaikki on yhtä h*lvettiä!!
- Sinä määräät tahdin sitä mukaan kun lapsi kasvaa, vauvan ei kannata tosiaan nukahdella sitteriin ja vauvaa voi ihan tosissaan "valvottaa" vähitellen päivälläTsemppiä! Susta tulee varmasti tosi hyvä äiti lapsellesi! :)
Tässä suunnitelmassa on suurin piirtein kaikki pielessä.
Olen ollut samassa tilanteessa. Selviydyin jäätävällä sisullani, vaikka välillä tuntui, että kuolen, saan sydänkohtauksen, jalat ei kanna, en ollut kuukausiin nukkunut kuin tunnin-puolentoista pätkiä. Pistin lapsen tarpeet aina omieni edelle, ja lapseni on nyt terve ja elämme normaalia elämää. Sinäkin selviät. Mikään kauhea aika ei kestä ikuisesti. Tuo vaihe on valtavan raskas ja sen voi todella ymmärtää vain sellainen toinen ihminen, joka on itse kokenut saman. Se, jonka oma vauva on ollut teholla. Sitä surua, pelkoa, huolta ja kauhua ei voi käsittää, jos sitä ei ole itse kokenut. Ja ei, tavallista osastohoitoa ei voi verrata teholla oloon. Ota vastaan kaikki apu minkä saat mistä vain ikinä sitä tarjotaankin. Minulla auttoivat omat vanhempani, sen verran kuin pystyivät. Sinun miehesi pitäisi käsittää tilanne ja auttaa edes öisin enemmän. Vaikka kävisikin töissä. Neuvolan apu on myös hyvää.
mä keksein. Sano miehelle, että sä nyt lepäät ja käske sen mennä äitillensä syömään, ostamaan pikaruokaa, tekemään ruuat itse.
Älä siivoa, anna kaiken olla nyt rempallaan ja surutta sotkussa.
Ota avuva syliin, syö jätksiä, menkää sohvalle viltin alle ja kato netflixiä. Anna vauvalle lämpöä ja maitoa ni se rauhottuu.
Linnoittaudut siihen sohvalle kunnes taas jaksat paremmin. Älä nyt välitä mistään muusta, kuin itsestäs ja vauvasta. Muut saa nyt olla.
koita jaksaa vielä 4 viikkoa, sitten on jo kohta kesä. Selviät kyllä
3-4 kk ikä on rankinta aikaa terveenkin vauvan kanssa, kun on unenpuutetta. Pyydä apua neuvolasta tai palkkaa itse. Anna vauvalle korviketta, että saat nukkua esim viikonloppuna, kun mies on kotona. Onko isyysvapaat jo pidetty? Koeta nukkua aina, kun vauvakin nukkuu. Tilaa valmisruokaa tai syökää eineksiä, nyt ei kannata pyrkiä parempaan. Tärkeintä on, että saat itse voimia takaisin. Kyllä se siitä sitten suttaantuu, usko pois. Haleja!
Voi olla