Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen akateeminen yliopistoihminen, mutta sekoitan oikean ja vasemman...

Vierailija
12.04.2021 |

...enkä opi vuosien harjoittelunkaan jälkeen sitä, kumpaan suuntaan esim. ruuvi tai mutteri aukeaa.

Autoa ajaessa jos minulle neuvotaan että seuraavasta risteyksestä vasemmalle, niin laitan vilkun oikealle ja lähden oikealle ja ihan kuvittelen olevani menossa vasemmalle.

Pulloja joudun aina kokeilemaan, kumpaan suuntaan aukeaa. Sama ruuvien jne kanssa ja vuosi toisensa jälkeen vahingossa kiristän kun yritän avata. Purkkejakin usein yritän avata väärään suntaan ja ihmettelen miten tämä on näin kireä.

Oppimisvaikeuksia ei ole ollut kirjoittamisen ja lukemisen kanssa, mutta kaikki mikä vaatii käden ja silmän koordinaatiota epäonnistuu varmasti.

Mikä mielenhäiriö minulla oikein on???

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten diplomi-insinööri voisi piirtää ja hahmottaa ja suunitella vaativia koneenosia, siltoja, lääketieteellisiä, kirurgiaan käytettäviä välineitä ja muita kohteita, jos hän ei erottaisi vasempaa ja oikeaa.

Ei mitenkään eikä koskaan.

Sama lääkäreillä, jos hän ei erota noita asioita potilaasta, oli potilas sitten miten päin tahansa hän ei koskaan kykene suorittamaan lääkärin tutkintoa.

Sama kirurgilla, jos ei tuota erota, niin aivokirurgi tai kukaan mukaan kirurgi pystyy leikkaamaan ja viiltämään haavan potilaalle just. oikeaan kohtaan.

Tämä on älykkyyskysymys.

Kieliä voi opiskella ja saada tutkinnon vähemmälläkin älykkeedellä, kuin vain perselihakset jaksaa istua ja opetella asiat ulkoa.  Ei siihen mitään kummempaa älykkyyttä tarvita.

Näin on myös kasvatus-valtio ja muissa tieteissä.

Akateemisuus ja yliopiston käynti ei ole mikään osoitus hyvästä älykkyydestä.

Se on osoitus normaalista älykkyydestä, sitkeydestä, oppimisenhalusta ja voimaakkaasta motivaatioista päätyä ammatiin ja alalle johon haluaa.

Aivan hiukkasen ihmettelen tuon kommentoijan saamia alapeikkuja.

Totuushan on kuitenkin aina se, että kaikkiin opiskeluihin ja ammatteihin ei tarvita yhtään mitään erikoista ihmistä, osaamista tai älykkyytä.

Jos on kyennyt käymään lukion ja saanut siitä päästötodistuksen, niin on aivan varmasti normaali älyinen ihminen.

Mutta totuus  on se, että eri ammateissa tarvitaan älykkyyttä enemmän kuin muissa ammateissa.

Kielten opettajaksi voi opiskella ylioppilas pohjalla, ja saa aivan varmasti tutkinnon läpi, jos on tarpeeksi ahkera ja käy ulkomaan harjoittelun kielissä ja  läpäisee opettajan kokeen.

Siihen ei tarvita mitään kummempaa luovuutta.

Toisin on teknisillä aloilla ja lääketieteessä. 

Sieltä ne tulevat ne suuret innovaatiot, joilla on merkitystä joskus ja useinkin myös maailmanlaajuisesti.

Ja nämä innovaatiot tulevat vain ja ainoastaaan ihmisiltä joilla niin kirkkaat ja monipuoliset ja älykkäät aivot, että he pystyvä suunnittelemaan ja keksimään sellaisia asioita, joita ei koskaan aikaisemmin ole ollut edes olemassa.

Juuri tätä se on se insinööri osaaminen ja lääketieteen tutkijoiden keksinnöt.

Ei kaikki lääkärit ja dippainssit ole mitään nobelisteja. Ainakin lääkiksessä suurin osa on jo jotain merkkilaukku-tekoripsi-silarimisuja, joita kiinnostaa lähinnä raha, status ja vielä kerran raha.

Vierailija
62/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen  aloittajaa, sekä muitakin samankaltaisista oireista kärsiviä hakeutumaan  muistitesteihin mahdollisimman pian. Alkavaan dementiaan on saatavilla apua, mikäli sairaus todetaan jo alkuvaiheessaan.

terv. lääkäri

Suosittelen ter.lääkäriä hakeutumaan mahdollisimman pian muistitesteihin, vaikuttaa jo kohtalaisen pitkälle edennelle dementialle. Jo edenneeseen dementiaankin on mahdollista saada hoitoa, joka vahvistaa omatoimista selviämistä. Parantavaa hoitoa ei ole saatavilla.

Jokainen yksikertaisen tollokin lääkäri tietää, että jos ihminen ei koskaan ole erottanut oikeaa ja vasenta, niin se ei ole oire muistihäiriöistä, vaan tietyntyyppinen simppeli hahmotusongelma. Jos lääkäri tätä kuvittelee dementiaksi, niin silloin ollaan jo aika syvällä, ja lääkärinoikeudet tulee poistaa välittömästi potilasterveyden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on välillä samaa. Eksyn myös helposti. Se on vaan joku hahmotushäiriö. Ihan akateeminen koulutus on jossa pärjäsin hyvin.

Vierailija
64/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla ikää n.30v että ei ole dementiaa :D

Vierailija
65/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama

t.FM

Vierailija
66/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kirjoittaa kirjan siitä, miten sohlaa ihminen, jolla on taipumus sekoittaa oikea ja vasen. Olen yliopistotutkinnon ja auskultoinnit suorittanut. Päässä ei pitäisi olla muuta vikaa kuin tämä. Lähti ehkä siitä, kun lapsena vasen käsi kiedottiin naruun, jotta en esimerkiksi piirtäisi vasuristi.

Itselläni vähän sama; ekaluokalla jouduin pitämään vasenta (parempaa kättäni) pöydän alla, että oppisin kirjoittamaan ja piirtämään oikealla. Opin, mutta käsiala oli onnetonta, piirtäminen sentään jotenkin sujui.

Nykyisin olen molempikätinen, mutta edelleen oikea/vasen hahmottaminen esim. liikenteessä vaikeaa.

Vierailija
67/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on selvää pääministeri ainesta

Vierailija
68/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle kommentiksi, ettei tuollainen ole mahdottoman harvinaista. Minullakin on hyvä tuttava, joka on erittäin älykäs ja kaikin puolin kätevä ja pystyvä ihminen, mutta hän ei myöskään erota oikeaa ja vasenta. Apukeinona hänellä on oikeassa korvassaan aina pitkä korvakoru, joka helpottaa oikean puolen hahmottamista. Ja hänkin on "kärsinyt" asiasta koko ikänsä.

Vierailija
69/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

Itsestään ilman jatkuvaa säätöä, ohjausta tms. toimiva

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

vaistomainen, tahaton, konemainen, mekaaninen.

Esimerkiksi: Automaattinen reaktio. Automaattiset liikkeet.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Vierailija
70/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lueskelee tätä ketjua, niin rupee aivan varmasti varomaan kaikkea. Jos ap:n kaltaisia sekopäitä on lääkäreinä ja suunnittelmassa asioita tähän maahan, niin hukassa ollaan.

Ilmankos niin monet asiat ovat p#rseestä nyky-yhteiskunnassa, rakennukset homeessa, valelääkäreitä

ja valehoitajia palkataan jopa julkiseen terveydenhuoltoon.

Kukaan ei osaa mitään ja ne jotka palkkaavat ihmisiä eivät osaa senkään vertaa, ei edes tarkisteta ihmisen koulutusta ja pätevyyttä. 

Missä on Nokian ajat? Jolloin suomalaisilla osaavilla insseillä oli taitoa olla maailman paras matkapuhelimien valmistaja.  Mihin tuo innovatiivisuus ja osaaminen katosi yhtä-äkkiä?

Missä on se bisnes-miesten älykkyys, joka osaa ottaa kopin siitä, mitä kannattaa riskirahoittaa, että tulosta tulee.

Lääkäreistä en osaa sanoa mitään, koska en heidän palveluitaan olen onneksi toistaiseksi joutunut käyttämään.

Vierailija
71/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei osaa erottaa oikeaa puolta, vasemmasta puolesta, niin hänellä on jokin autismikirjon häiriö.

Niinhän lukeneillä usein onkin.

Täysin normaali ihminen kyllä erottaa tuollaiset täysin normaalit asiat.

Vierailija
72/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lukenut tutkimuksen, että joillakin ihmisillä on tämä hahmotushäiriö, useimmiten naisilla. Ei liity älykkyyteen.

Vierailija
73/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon lukenut tutkimuksen, että joillakin ihmisillä on tämä hahmotushäiriö, useimmiten naisilla. Ei liity älykkyyteen.

'

Kiitos kommentista. Ja jos noin on, se helpottaa tosi paljon tavallisen tallaajan mieltä.

Perustason työntekijänän sitä aina syyllistää ja aliarvioi itseään monista, jopa pienimmistäkin virheistä ja  epäonnistumisesta.

Mutta jos jopa akateemisilla ihmisillä on tuon tason inhimillisiä virheitä plakkarissaan, se tarkoittaa sitä, ettei kukaan meistä ole mikään yli-ihminen.  Vaan kaikilla meillä on omat heikkoutemme.

Korkeissa tehtävissä olevilla ihmisellä on tietenkin aina oltava ykkösluokan ammattitaito, tällä tarkoitan ensisijaisesti lääkäreitä, kirurgeja ja muita jotka joutuvat ihmishenkiä pelastamaan.

Vierailija
74/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt jokin mittari on olemassa, ettei jotkus täysin kahjot pääse suunnittelmaan junia ja rautateitä eikä lääkäreinä hoitamaan potilaita.

Jos sellaiset perusasiat kuin oikea ja vasen ovat hakusessa, niin jossainhan ihmisellä mättää ja pahasti.

Vierailija
75/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä älykkyydellä on sen kanssa, että on vaikeuksia erottaa oikeaa ja vasenta? Kyse ei myöskään ole jostain nuoruusiän dementiasta.

Tajuaahan tuota hetken mietittyään, että joo oikea käsi jne. Mutta kun asioihin pitää reagoida esimerkiksi liikenteessä nopeasti, niin voi jäädä mietinnät vähiin. Tunnustan, että olen ajanut moottoritielle väärään suuntaan kerran tai kaksi.

Mun omakohtaisia erikoisuuksia on kirjoittaa kirjaimia väärin päin, kun kirjoitan käsin. Joitain asioita teen paremmin vasemmalla kädellä, vaikka oikeakätiseksi on opetettu.

Vierailija
76/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä älykkyydellä on sen kanssa, että on vaikeuksia erottaa oikeaa ja vasenta? Kyse ei myöskään ole jostain nuoruusiän dementiasta.

Tajuaahan tuota hetken mietittyään, että joo oikea käsi jne. Mutta kun asioihin pitää reagoida esimerkiksi liikenteessä nopeasti, niin voi jäädä mietinnät vähiin. Tunnustan, että olen ajanut moottoritielle väärään suuntaan kerran tai kaksi.

Mun omakohtaisia erikoisuuksia on kirjoittaa kirjaimia väärin päin, kun kirjoitan käsin. Joitain asioita teen paremmin vasemmalla kädellä, vaikka oikeakätiseksi on opetettu.

Sorry, mutta sinulla on lukihäiriö.

Vierailija
77/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

Itsestään ilman jatkuvaa säätöä, ohjausta tms. toimiva

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

vaistomainen, tahaton, konemainen, mekaaninen.

Esimerkiksi: Automaattinen reaktio. Automaattiset liikkeet.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Kävit sitten suomisanakirjasta kopioimassa. Minun oikeani ja vasempani tulevat aivan yhtä nopeasti kuin muidenkin. Minun on vain pitänyt harjoitella niiden paikkaa kymmenä vuosia kauemmin päästäkseni samaan.

Kukaan ei tunne vasenta ja oikeaa vaistomaisesti tai tahattomasti, höpsö! :D

Vierailija
78/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriön kaltainen ominaisuus liittyy erityisesti arkeologiassa metsäläis-ja siperiantaustaisten kyvyttömyyteen hahmottaa lidarkartoissa arjalaissuomalaisten muinaisrakenteita. Eöidemiankaltsisesti. Liittyneekö niiden jurttageeneihin?

Vierailija
79/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lukihäiriötä, On jotain lievää kognitiivista häikkää. Tutkittu on.

Vierailija
80/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriön kaltainen ominaisuus liittyy erityisesti arkeologiassa metsäläis-ja siperiantaustaisten kyvyttömyyteen hahmottaa lidarkartoissa arjalaissuomalaisten muinaisrakenteita. Eöidemiankaltsisesti. Liittyneekö niiden jurttageeneihin?

Edit. epidemiankaltaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan