Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen akateeminen yliopistoihminen, mutta sekoitan oikean ja vasemman...

Vierailija
12.04.2021 |

...enkä opi vuosien harjoittelunkaan jälkeen sitä, kumpaan suuntaan esim. ruuvi tai mutteri aukeaa.

Autoa ajaessa jos minulle neuvotaan että seuraavasta risteyksestä vasemmalle, niin laitan vilkun oikealle ja lähden oikealle ja ihan kuvittelen olevani menossa vasemmalle.

Pulloja joudun aina kokeilemaan, kumpaan suuntaan aukeaa. Sama ruuvien jne kanssa ja vuosi toisensa jälkeen vahingossa kiristän kun yritän avata. Purkkejakin usein yritän avata väärään suntaan ja ihmettelen miten tämä on näin kireä.

Oppimisvaikeuksia ei ole ollut kirjoittamisen ja lukemisen kanssa, mutta kaikki mikä vaatii käden ja silmän koordinaatiota epäonnistuu varmasti.

Mikä mielenhäiriö minulla oikein on???

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

Itsestään ilman jatkuvaa säätöä, ohjausta tms. toimiva

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

vaistomainen, tahaton, konemainen, mekaaninen.

Esimerkiksi: Automaattinen reaktio. Automaattiset liikkeet.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Kävit sitten suomisanakirjasta kopioimassa. Minun oikeani ja vasempani tulevat aivan yhtä nopeasti kuin muidenkin. Minun on vain pitänyt harjoitella niiden paikkaa kymmenä vuosia kauemmin päästäkseni samaan.

Kukaan ei tunne vasenta ja oikeaa vaistomaisesti tai tahattomasti, höpsö! :D

Niin, kun et näyttänyt ymmärtävän, mitä automaattinen tarkoittaa. En ole höpsö ja monet ihmiset nimenomaan tietävät mikä on oikea ja mikä vasen ilman mitään harjoittelua. Niille on saatu sanat jossain vaiheessa, mutta sitäkin ennen ihminen on hahmottanut, että tämä on aina tämä puoli ja tuo puoli on tuo. Ihan samalla lailla kuin värejä näkevä ihminen on pienestä asti nähnyt ja erottanut sinisen ja punaisen, tai samalla lailla kun käsi aistii, että onko vesi kylmää vai kuumaa. Siihen ei tarvita mitään harjoittelua tai oppimista.

Ei kai kenelläkään tässä ketjussa ole ongelmana etteikö ymmärtäisi mikä on mikäkin puoli. 

Ketjun aihe on ihmiset, jotka sekoittavat oikean ja vasemman eli joilla on vaikeuksia hahmottaa, mikä on mikäkin puoli. Hyvin monella tässä ketjussa on se ongelmana.

Vierailija
102/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Kävit sitten suomisanakirjasta kopioimassa. Minun oikeani ja vasempani tulevat aivan yhtä nopeasti kuin muidenkin. Minun on vain pitänyt harjoitella niiden paikkaa kymmenä vuosia kauemmin päästäkseni samaan.

Niin, kun et näyttänyt ymmärtävän, mitä automaattinen tarkoittaa. En ole höpsö ja monet ihmiset nimenomaan tietävät mikä on oikea ja mikä vasen ilman mitään harjoittelua. Niille on saatu sanat jossain vaiheessa, mutta sitäkin ennen ihminen on hahmottanut, että tämä on aina tämä puoli ja tuo puoli on tuo. Ihan samalla lailla kuin värejä näkevä ihminen on pienestä asti nähnyt ja erottanut sinisen ja punaisen, tai samalla lailla kun käsi aistii, että onko vesi kylmää vai kuumaa. Siihen ei tarvita mitään harjoittelua tai oppimista.

Sinulla on perinpohjin omituinen käsitys tästä asiasta, ja nyt minä keksin, mikä se on: sinä et tajua, että kysymys on kielestä, ei käsitteestä.

Joka ikinen ihminen erottaa oikean ja vasemman "täksi ja tuoksi puoleksi", vaikkei tietäisi niiden nimiä millään kielellä. Ei niille tarvitse olla nimiä, eikä joillakin luonnonkansoilla olekaan, mutta meikäläisessä kulttuuripiirissä on katsottu käteväksi, että nimet on.

Nyt en valitettavasti löydä vanhaa tutkimusta, jonka kuluessa opetettiin selkärangattomia kääntymään tunnelissa oikealle tai vasemmalle sillä menetelmällä, että tunnelin toisessa haarassa oli ruokaa ja toisessa pieni sähköisku. Oppivathan ne, mutta on melko varmaa, etteivät ne käyttäneet siinä prosessissa kielellisiä ilmauksia, vai mitä? 

Netti on täynnä tutkimuksia vasemman ja oikean erottamisen vaikeudesta. Ole hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmotushäiriö. Tuo oikean ja vasemman sekoittaminenhan on aika tyypillistä menieren taudissa. Itelläkin lievenä. Autokoulukin jäi kesken, kun juuri hahmotusvaikeuksien takia tuntui niin vaikeelta.

Vierailija
104/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. FM

automaattinen

itsestään tapahtuva.

Sinulla on perinpohjin omituinen käsitys tästä asiasta, ja nyt minä keksin, mikä se on: sinä et tajua, että kysymys on kielestä, ei käsitteestä.

Joka ikinen ihminen erottaa oikean ja vasemman "täksi ja tuoksi puoleksi", vaikkei tietäisi niiden nimiä millään kielellä. Ei niille tarvitse olla nimiä, eikä joillakin luonnonkansoilla olekaan, mutta meikäläisessä kulttuuripiirissä on katsottu käteväksi, että nimet on.

Nyt en valitettavasti löydä vanhaa tutkimusta, jonka kuluessa opetettiin selkärangattomia kääntymään tunnelissa oikealle tai vasemmalle sillä menetelmällä, että tunnelin toisessa haarassa oli ruokaa ja toisessa pieni sähköisku. Oppivathan ne, mutta on melko varmaa, etteivät ne käyttäneet siinä prosessissa kielellisiä ilmauksia, vai mitä? 

Netti on täynnä tutkimuksia vasemman ja oikean erottamisen vaikeudesta. Ole hyvä.

Puhut ihan asiaankuulumattomista asioista. Ei asiaan liity mitenkään se, missä vaiheessa ihminen on oppinut sanat oikealle ja vasemmalle tai mitkä ne sanat ovat. Ihminen, jolla ei ole vasemman ja oikean erottamisen vaikeutta tunnistaa ne helposti ja koska vaan. Ihminen, jolla on hahmottamisen vaikeutta ei tunnista niitä automaattisesti edes ajan tai harjoittelun avulla.

Vierailija
105/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen myös itselläni jotain oppimisvaikeutta, lukihäiriö tms. En vaan mitenkään pysty muistamaan oikeaa ja vasenta ilman että ajattelen erikseen kummalla kädellä kirjoitan ja että olen oikeakätinen. Olen kyllä hyvä suunnistamaan jos on kartta, suullisilla ohjeilla en sen sijaan pääse perille. Matematiikassa pärjäsin parhaiten geometriassa ja analyyttisessä geometriassa. Myös rubikin kuutio jne oli helppo oppia. En ole uskaltanut ajaa ajokorttia, kun tuntuu että liikkuessa on vaikea hahmottaa esimerkiksi etäisyyksiä, nopeutta jne. Törmäilen tosi helposti huonekaluihin, olen jatkuvasti mustelmilla ja telon itseäni koko ajan. Kielten opiskelu ollut aina täyttä tuskaa ja kirjaimet menee herkästi väärään järjestykseen enkä osaa tavuttaa pitkiä vieraskielisiä sanoja. Minulla on myös ADHD mutta ei se voi kaikkea selittää. Akateemisten taitojen suhteen nousi seinät pystyyn vasta korkeakoulussa, 2 yliopistotutkintoa jäi kesken. Toki jos olisin saanut ennen opintoja diagnoosin niin ehkä olisin voinut vaatia itselleni tukitoimenpiteitä ja esimerkiksi häiriöttömän tilan tentteihin. 

Vierailija
106/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju! Itselläni on tuo sama ongelma/ominaisuus ollut iät ja ajat.

Armeija-aikana helpotti se, että marssittiin tahdissa (vasen-vasen-vasen-kaks-kolme jne) ja silloin hetken aikaa vasen ja oikea hahmottuivat yhtä vaivattomasti kuin suurimmalla osalla. Nykyään palaan usein VOlvo-muistisääntöön.

Taustaksi kerrottakoon, että olen matemaattisesti lahjakas, valmistunut yliopistosta tietojenkäsittelytieteen FM:ksi ja osaan sujuvasti englantia, saksaa ja ruotsia (=kielten oppiminen ei ole tuottanut vaikeuksia).

Olen ollut koko ikäni eräänlainen hybridi; heitän palloa vasemmalla kädellä, mutta kynä on oikeassa kädessä. Syödessäni vaihdan sujuvasti haarukan ja veitsen vasemmasta oikeaan ja vice versa, vähän riippuen siitä miten ruoka on asemoitunut lautasella. Myös joitain muita asioita osaan yhtä sujuvasti molemmilla käsillä (mm. jousiammunta, aivan sama kummassa kädessä jousi on).

Vierailija
107/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. FM

automaattinen

itsestään tapahtuva.

Puhut ihan asiaankuulumattomista asioista. Ei asiaan liity mitenkään se, missä vaiheessa ihminen on oppinut sanat oikealle ja vasemmalle tai mitkä ne sanat ovat. Ihminen, jolla ei ole vasemman ja oikean erottamisen vaikeutta tunnistaa ne helposti ja koska vaan. Ihminen, jolla on hahmottamisen vaikeutta ei tunnista niitä automaattisesti edes ajan tai harjoittelun avulla.

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747021820968519

Vierailija
108/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka loit tämä ketjun! On jotenkin tosi kiva kuulla, että en ole ainoa tämän ongelmani kanssa! Live-elämässä kun en ole toiseen varsinaisesti törmännyt. Sitten jos kertoo tästä ongelmasta, niin ei välttämättä tule oikein ymmärretyksi. Muistan erään rehtorin, joka nyt jo eläkkeellä. Tiesin, että hän on vasenkätinen ja matematiikan opettaja. Kahvikeskusteluun tuli autolla ajaminen ja tämä vasen/oikea probleema, hän kertoi, että tunnisti ongelman myös omassa elämässään, mutta harjoittelu, harjoittelu....No, ei oo ehkä siitä kiinni. Yli 30 vuotta ajokortti ollut ja 50 -70 km päivittäin ajan ihan turvallisesti. En kuitenkaan pidä ajamisesta ja vapaa-ajalla vältän koko touhua!

Vierailija
109/109 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, siskoja ja veljiä!

Tietojenkäsittelytieteen maisterintutkinto löytyy ja pitkä ura alalla, mutta vasen ja oikea eivät löydy edelleenkään. No joskus ne osuvat oikein jos käyn miettimään kumpi on puurokäsi, mutta nopeissa tilanteissa kuten ajaessa ryhmittyminen menee säännönmukaisesti pieleen. Siitä voisi päätellä että jokin piuha päässä on ristissä.

Muitakin melko lieviä hahmotushäiriöitä on, mm vaikeuksia kuullun ymmärtämisessä, sekä lukiossa ollessani todettu lukihäiriö. Siitä huolimatta sekä matikka että useampi kieli suomi mukaan lukien luistavat hyvin, ja lukemaankin opin itsenäisesti ennen kouluikää. Älyssä ei siis liene vikaa. Työpaikalla en viitsi mainostaa mitään näistä kun eivät vielä ole huomanneet edes tuota kuullun ongelmaa vieraskielisissä työyhteisössäni, vaikka tärkein tehtäväni on olennaisen suodattaminen puheesta ja sen pohjalta suunnitelmien laatiminen. Olen huomannut että parinkymmenen vuoden harjoittelu on kantanut tulosta, rutiinilla menee :-)

Myös kierrekorkit ja ruuvit osaan kääntää jo oikein. Miellyttää havaita että vaikka jotkin asiat ovat olleet vaikeita, harjoittelu ihan oikeasti tuo tulosta. Olkoonkin että vaadittu aika on ollut pitkähkö.

Tsemppiä kaikille meille!

t. FM, 51

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi