Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen akateeminen yliopistoihminen, mutta sekoitan oikean ja vasemman...

Vierailija
12.04.2021 |

...enkä opi vuosien harjoittelunkaan jälkeen sitä, kumpaan suuntaan esim. ruuvi tai mutteri aukeaa.

Autoa ajaessa jos minulle neuvotaan että seuraavasta risteyksestä vasemmalle, niin laitan vilkun oikealle ja lähden oikealle ja ihan kuvittelen olevani menossa vasemmalle.

Pulloja joudun aina kokeilemaan, kumpaan suuntaan aukeaa. Sama ruuvien jne kanssa ja vuosi toisensa jälkeen vahingossa kiristän kun yritän avata. Purkkejakin usein yritän avata väärään suntaan ja ihmettelen miten tämä on näin kireä.

Oppimisvaikeuksia ei ole ollut kirjoittamisen ja lukemisen kanssa, mutta kaikki mikä vaatii käden ja silmän koordinaatiota epäonnistuu varmasti.

Mikä mielenhäiriö minulla oikein on???

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormus vasemmassa nimettömässä on hyvä apu autoillessa.

Vierailija
82/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus ei ole sama kuin älykäs.Apinakin oppii asioita mutta ei silti kehitä uutta kännykkää.Muijilla sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä en taas erota ylä- ja alapuolta, sekoitan ne täysin. Jos sanottaisiin, että lähde lentämään ylöspäin, niin todennäköisimmin hyppäisin pääedellä maahan.

Vierailija
84/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite muistan siitä että oikea on oikean käden(eli sen jonka kautta teen kaiken) puolella. Pitäskö se muka jotenkin muuten hahmottaa? 😁

Minusta tuntuu, että juuri tämä ilmaus on yksi suurimpia vasenkätisten hahmotusta sekoittava ilmaus. Aivan valtavan moni vasemman ja oikean sekoittava on nimen omaan vasenkätisiä oman kokemukseni mukaan. Johtunee juuri tästä, että meille jo lapsena tiedetään päteä, että oikea on sen käden puolella, jolla kirjoitat ja vasenkätiset oppivat ensimmäisenä, että vasen on oikea ja kun tämän oppii lapsena, on siitä vaikea päästä enää muuhun uskoon.

Hyvä muistisääntö: kirjoita mielessäsi "vasen ja oikea" ja ne tulevat juuri oikeaan järjestykseen. Vasen tulee vasemmalle ja oikea oikealle. Toimii hyvin kirjallisuuden ystäville.

Toinen hyvä, jos osaat hahmottaa mielessäsi muotoja ja tilanteita nopeasti: Kuvittele, että ajat autoa ja vieressäsi istuva matkustaja sanoo "olen oikealla" ja tästä tiedät vasemman käden olevan ovesi puolella ja oikean käden matkustajan puolella. Tämä muistisääntö auttaa myös ajotilanteissa. Voit myös itse sanoa ajaessasi ääneen "olen vasemmalla", kumpi vain auttaa nopeampaan hahmotukseen.

Vierailija
85/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen hyvä, jos osaat hahmottaa mielessäsi muotoja ja tilanteita nopeasti: Kuvittele, että ajat autoa ja vieressäsi istuva matkustaja sanoo "olen oikealla" ja tästä tiedät vasemman käden olevan ovesi puolella ja oikean käden matkustajan puolella. Tämä muistisääntö auttaa myös ajotilanteissa. Voit myös itse sanoa ajaessasi ääneen "olen vasemmalla", kumpi vain auttaa nopeampaan hahmotukseen.

Paitsi niissä maissa joissa on vasemmanpuoleinen liikenne...

Vierailija
86/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
87/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ap:n mainitsema asia on sellainen, ettei sillä ole mitään tekemistä koulutuksen kanssa.

Yliopistosta tulee näinä päivinä putkessa erilaisia maistereita sun muita, humanistisille aloille, filosiaan kielta ja muiden aloille. Valtitieteisiin jne.

Ap:n kertomalla on merkitystä vain jos on  opiskellut, teknillisellä tai lääketieteessä tai muulla sellaisella alalla.

Ja tälläine oikean ja vasemamman erottamiskyvyn puutteliisuus olisi aivan varmasti noilla aloilla tullut esiin jo ajat sitten.

Joten aivan p#rseestä koko aloitus.  Ääliön trollailijan tekemä.

Täällä oikean ja vasemman hahmotushäiriöstä kärsivä tuleva tekniikan tohtori.

No tekniikan tohtori, millaisissa työtehtävissä olet ollut. Vai oletko ollut työelämässä ollenkaan?

Mikäli olet aina saanut ja voinut työskennellä vain sellaisissa tehtävissä, joissa hahmotusta ja yleensä perspektiivistä ajattelua ei ole tarvittu, niin sehän on kohdallasi aivan ok juttu.

Teknillisäkin aloilla opiskelleet ihmset päätyvät mitä erilaisimpiin työtehtäviin.

Eihän kaikista tulee suunnitteluinsinöörejä eikä muutenkaan luovia ihmisiä.  Joistakin tulee kunnanjohtajia ja päälliköitä firmoihin, koska heillä on kykyjä ja monipuolisen ajattelun taito, sekä kyky ratkaista ongelmia.

Mutta hahmotushäiriöinen insinööri ei todellakaan kykene siihen, mihin kykenee normaali insinööri suunnitelluhommissa.

Ei hirveesti ole opintoja hidastanut vaikka joidenkin juttujen hahmottamiseen jotain jippoja onkin pitänyt kehitellä. Edes autolla ajoa ei haittaa, jos vänkäri osoittaa mihin pitää kääntyä ohjeita antaessaan.

Olen ollut. Olen tehnyt erilaisia hommia aina työnjohtotehtävistä suunnittelutöihin.

Vierailija
88/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten diplomi-insinööri voisi piirtää ja hahmottaa ja suunitella vaativia koneenosia, siltoja, lääketieteellisiä, kirurgiaan käytettäviä välineitä ja muita kohteita, jos hän ei erottaisi vasempaa ja oikeaa.

Ei mitenkään eikä koskaan.

Sama lääkäreillä, jos hän ei erota noita asioita potilaasta, oli potilas sitten miten päin tahansa hän ei koskaan kykene suorittamaan lääkärin tutkintoa.

Sama kirurgilla, jos ei tuota erota, niin aivokirurgi tai kukaan mukaan kirurgi pystyy leikkaamaan ja viiltämään haavan potilaalle just. oikeaan kohtaan.

Tämä on älykkyyskysymys.

Kieliä voi opiskella ja saada tutkinnon vähemmälläkin älykkeedellä, kuin vain perselihakset jaksaa istua ja opetella asiat ulkoa.  Ei siihen mitään kummempaa älykkyyttä tarvita.

Näin on myös kasvatus-valtio ja muissa tieteissä.

Akateemisuus ja yliopiston käynti ei ole mikään osoitus hyvästä älykkyydestä.

Se on osoitus normaalista älykkyydestä, sitkeydestä, oppimisenhalusta ja voimaakkaasta motivaatioista päätyä ammatiin ja alalle johon haluaa.

Aivan hiukkasen ihmettelen tuon kommentoijan saamia alapeikkuja.

Totuushan on kuitenkin aina se, että kaikkiin opiskeluihin ja ammatteihin ei tarvita yhtään mitään erikoista ihmistä, osaamista tai älykkyytä.

Jos on kyennyt käymään lukion ja saanut siitä päästötodistuksen, niin on aivan varmasti normaali älyinen ihminen.

Mutta totuus  on se, että eri ammateissa tarvitaan älykkyyttä enemmän kuin muissa ammateissa.

Kielten opettajaksi voi opiskella ylioppilas pohjalla, ja saa aivan varmasti tutkinnon läpi, jos on tarpeeksi ahkera ja käy ulkomaan harjoittelun kielissä ja  läpäisee opettajan kokeen.

Siihen ei tarvita mitään kummempaa luovuutta.

Toisin on teknisillä aloilla ja lääketieteessä. 

Sieltä ne tulevat ne suuret innovaatiot, joilla on merkitystä joskus ja useinkin myös maailmanlaajuisesti.

Ja nämä innovaatiot tulevat vain ja ainoastaaan ihmisiltä joilla niin kirkkaat ja monipuoliset ja älykkäät aivot, että he pystyvä suunnittelemaan ja keksimään sellaisia asioita, joita ei koskaan aikaisemmin ole ollut edes olemassa.

Juuri tätä se on se insinööri osaaminen ja lääketieteen tutkijoiden keksinnöt.

Olen matemaattisesti lahjakas ja hahmotan syy-seuraussuhteita erittäin hyvin, vaikka vasenta ja oikeaa pitääkin välillä miettiä.

Vierailija
89/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset oikean ja vasemman sotkevat tumpelot ovat vaaraksi liikenteessä. Ajoluvat pois vaan.

Kuis? Kyllä mä tiedän kummalta puolelta tulevia pitää tasa-arvoisessa risteyksessä väistää.

Vierailija
90/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se nyt jokin mittari on olemassa, ettei jotkus täysin kahjot pääse suunnittelmaan junia ja rautateitä eikä lääkäreinä hoitamaan potilaita.

Jos sellaiset perusasiat kuin oikea ja vasen ovat hakusessa, niin jossainhan ihmisellä mättää ja pahasti.

Niin, jos ei tiedä kumpi on oikea ja kumpi vasen, olet varmaan oikeassa. Kyllä mä tiedän kumpi on kumpi.

Vierailija
91/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä älykkyydellä on sen kanssa, että on vaikeuksia erottaa oikeaa ja vasenta? Kyse ei myöskään ole jostain nuoruusiän dementiasta.

Tajuaahan tuota hetken mietittyään, että joo oikea käsi jne. Mutta kun asioihin pitää reagoida esimerkiksi liikenteessä nopeasti, niin voi jäädä mietinnät vähiin. Tunnustan, että olen ajanut moottoritielle väärään suuntaan kerran tai kaksi.

Mun omakohtaisia erikoisuuksia on kirjoittaa kirjaimia väärin päin, kun kirjoitan käsin. Joitain asioita teen paremmin vasemmalla kädellä, vaikka oikeakätiseksi on opetettu.

Sorry, mutta sinulla on lukihäiriö.

Entä sitten?

Vierailija
92/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kirjoittaa kirjan siitä, miten sohlaa ihminen, jolla on taipumus sekoittaa oikea ja vasen. Olen yliopistotutkinnon ja auskultoinnit suorittanut. Päässä ei pitäisi olla muuta vikaa kuin tämä. Lähti ehkä siitä, kun lapsena vasen käsi kiedottiin naruun, jotta en esimerkiksi piirtäisi vasuristi.

Itselläni vähän sama; ekaluokalla jouduin pitämään vasenta (parempaa kättäni) pöydän alla, että oppisin kirjoittamaan ja piirtämään oikealla. Opin, mutta käsiala oli onnetonta, piirtäminen sentään jotenkin sujui.

Nykyisin olen molempikätinen, mutta edelleen oikea/vasen hahmottaminen esim. liikenteessä vaikeaa.

Kuinka vanhoja te oikein olette? Eikö tuo ole jo todella vanha tapa, että on pakotettu lapsi oikeakätiseksi? Itse olen 50-vuotias vasuri ja enoni oli vielä niitä oikeakätiseksi pakotettuja. Minä sain ihan rauhassa kirjoittaa jo vasemmalla. 

Vierailija
93/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI, lukivika ja en erota myöskään oikeaa ja vasenta. Käytän muistisääntönä sitä, että kirjoitan vasemmalla ja toinen on oikea.

Vierailija
94/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus tai muukaan korkeakoulutus ei ole erityinen tae korkeasta älykkyydestä ja kaikilla ei ole taipumuksia joka hommaan, vaikka olisikin lahjakas jollain alueella. Sellaista elämä on.

Vain muutamat akateemiset alat vaativat erityisiä taipumuksia ja korkeaa älykkyyttä, suurin osa sujuu normaaliälyiseltä, kunhan tahtoa ja kiinostusta uhrata tarvittava aika löytyy. Siksi monesti olen ihmetellytkin, miksi monet naiset laittavat akateemisuuden tai korkeakoulutuksen sellaiselle jalustalle, että se määrittää parisuhdekelpoisuuden. Yhteisiä puhennaiheitakaan tuskin tarjoaa valtavasti, elleivät ole samalta alalta.

Vierailija
95/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukseni on syntyjään vasenkätinen, mutta jostain täysin hämärästä syystä hän päätti itse alkaa kirjoittaa ja piirtää oikealla kädellä. Ja näin tekee siis edelleen, mutta muuten ajattelee täysin vasenkätisesti. Sählyssä käyttää vasenkätisten mailaa, koska osaa lyödä paremmin vasenkätisten puolelta, ympyrät piirtää myötäpäivään jne. jne. Pienempänä uudet motoriset taidot kädellä piti opetella aina vasemmalla kädellä, sitten kun osasi vaihtoi oikeaan. Jos yleensä sanotaan, että jotain on vaikka 10-12 kpl, hänelle se on 12-10 kpl. Jotenkin hänen ajattelunsa on ihan erilaista. Päällisin puolin voi vaikuttaa jotenkin kömpelöltä, mutta toisaalta on tosi älykäs, laskee päässä tosi hyvin, ajatukset kiitävät sujuvasti yksityiskohdista kokonaisuuksiin ja takaisin jne. Minä ja esikoinen ollaan umpioikeakätisiä, mutta väitän, että ei yhtä luovia.

Vierailija
96/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisuus tai muukaan korkeakoulutus ei ole erityinen tae korkeasta älykkyydestä ja kaikilla ei ole taipumuksia joka hommaan, vaikka olisikin lahjakas jollain alueella. Sellaista elämä on.

Vain muutamat akateemiset alat vaativat erityisiä taipumuksia ja korkeaa älykkyyttä, suurin osa sujuu normaaliälyiseltä, kunhan tahtoa ja kiinostusta uhrata tarvittava aika löytyy. Siksi monesti olen ihmetellytkin, miksi monet naiset laittavat akateemisuuden tai korkeakoulutuksen sellaiselle jalustalle, että se määrittää parisuhdekelpoisuuden. Yhteisiä puhennaiheitakaan tuskin tarjoaa valtavasti, elleivät ole samalta alalta.

Erittäin hyvä huomio. Olen itse humanisti ja mieheni lääkäri, ei meillä sen koulutuksen myötä ole mitään yhteistä. No ehkä jonkinlainen kriittisen ajattelun kyky, mutta voihan sitä olla muillakin. Esikoisemme on erityislapsi ja siinä testien yhteydessä testattiin älykkyys ja on varsin älykäs. Hän opiskelee ammattikoulussa tosi "äijäalaa", koska pitää siitä. Ei häntä ole ikinä kiinnostanut pyrkiä jonnekin korkealle siksi, että sitten joku taputtaisi päähän. Itseäni en pidä mitenkään erityisen älykkäänä, vaikka olen maisteri.

Vierailija
97/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

Itsestään ilman jatkuvaa säätöä, ohjausta tms. toimiva

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

vaistomainen, tahaton, konemainen, mekaaninen.

Esimerkiksi: Automaattinen reaktio. Automaattiset liikkeet.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Kävit sitten suomisanakirjasta kopioimassa. Minun oikeani ja vasempani tulevat aivan yhtä nopeasti kuin muidenkin. Minun on vain pitänyt harjoitella niiden paikkaa kymmenä vuosia kauemmin päästäkseni samaan.

Kukaan ei tunne vasenta ja oikeaa vaistomaisesti tai tahattomasti, höpsö! :D

Niin, kun et näyttänyt ymmärtävän, mitä automaattinen tarkoittaa. En ole höpsö ja monet ihmiset nimenomaan tietävät mikä on oikea ja mikä vasen ilman mitään harjoittelua. Niille on saatu sanat jossain vaiheessa, mutta sitäkin ennen ihminen on hahmottanut, että tämä on aina tämä puoli ja tuo puoli on tuo. Ihan samalla lailla kuin värejä näkevä ihminen on pienestä asti nähnyt ja erottanut sinisen ja punaisen, tai samalla lailla kun käsi aistii, että onko vesi kylmää vai kuumaa. Siihen ei tarvita mitään harjoittelua tai oppimista.

Vierailija
98/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen dosentti ja kansainvälisesti tunnustettu huippututkija, jolla on sama vika. Ei liity älykkyyteen.

Kansainväinen huippututkija ja oikein dosentti Vauva-palstalla....Joopa joo taas.::)) Jopa iltasadun kerroit::))

Ihmetyttää tämän tyyppiset huutelut, joita Av:lla usein näkee. Ihan kuin tutkijat, proffat, juristit, lääkärit ym. kouluttautuneet olisivat jotenkin erityisen harvinaisia. Ja aina niin korkeakylttyyrisiä, etteivät Av:lla käy.

Vierailija
99/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttava ketju. Itse pidän itseäni tyhmänä ihmisenä. Ei minkäänlaista kieli- tai matikkapäätä, joten opiskeluista on turha haaveilla. Silti osaisin unissani tai 3 promillen humalassa kertoa kumpi on oikea ja kumpi vasen puoli. Eli minullakin on jonkinlainen vahvuus. :)

Vierailija
100/109 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erittäin kätevä käsistäni, mutta oikea ja vasen ovat pienestä pitäen olleet muistisääntöjen takana. Nyt viisikymppisenä olen huomannut, että oikea ja vasen alkavat tulla mieleen automaattisesti. Nytkin kuitenkin niin, että minun on nähtävä sieluni silmillä oikea käsi ja vasen käsi, muuten on liian abstraktia. Oikeaa jalkaa en edelleenkään muista, mutta "vasen, vasen, vasen kaks kolme" auttaa päättelemisessä.

t. FM

Ei tuo nyt erityisen automaattiselta kuulosta, vaikka kiva tietysti, että ikä on tuonut paremmat selviytymiskeinot. Joillekin ihmisille se tulee ihan luonnostaan, eli he koko ajan tietää missä on oikea ja missä vasen. Ihan niinkuin sinun ei tarvitse miettiä onko joku väri sininen vai punainen, se on jompikumpi, ellei se ole siltä väliltä eli violetti, mutta siis että et tarvitse mitään systeemejä värien muistamiseen.

On se muuttunut automaattiseksi. Osaan ihan suoralta kädeltä sanoa, kumpi on oikea ja vasen käsi. Sen mukana tulevat laajemmat näkymät samalla sekunnilla. Opittu on, mutta hyvin hitaasti.

Analogiasi ei toimi. Sininen ja punainen käsitteinä ja sanoina ovat käytössä lapsesta asti, aivan jatkuvasti ja joka päivä. Oikea ja vasen tulevat kieleen vasta paljon myöhemmin, ja ne on opeteltava erikseen. Oikea ja vasen ovat myös väreihin verrattuina hyvin abstrakteja asioita.

automaattinen

Itsestään ilman jatkuvaa säätöä, ohjausta tms. toimiva

itsestään tapahtuva.

Esimerkiksi: Automaattinen kamera. Automaattinen ohjaus. Automaattinen [= tietokoneen suorittama] tietojenkäsittely, kuvankäsittely. Sydämen automaattinen toiminta.

vaistomainen, tahaton, konemainen, mekaaninen.

Esimerkiksi: Automaattinen reaktio. Automaattiset liikkeet.

Tarvitset yhä kiertosysteemiä (käden kuvittelu) että ymmärrät, kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen. Olet oppinut käyttämään sitä nopeasti harjoituksen tuloksena. Silti ei voida sanoa, että oikean/vasemman ymmärrykseni on automaattista eli vaistomaista tai tahatonta.

Kävit sitten suomisanakirjasta kopioimassa. Minun oikeani ja vasempani tulevat aivan yhtä nopeasti kuin muidenkin. Minun on vain pitänyt harjoitella niiden paikkaa kymmenä vuosia kauemmin päästäkseni samaan.

Kukaan ei tunne vasenta ja oikeaa vaistomaisesti tai tahattomasti, höpsö! :D

Niin, kun et näyttänyt ymmärtävän, mitä automaattinen tarkoittaa. En ole höpsö ja monet ihmiset nimenomaan tietävät mikä on oikea ja mikä vasen ilman mitään harjoittelua. Niille on saatu sanat jossain vaiheessa, mutta sitäkin ennen ihminen on hahmottanut, että tämä on aina tämä puoli ja tuo puoli on tuo. Ihan samalla lailla kuin värejä näkevä ihminen on pienestä asti nähnyt ja erottanut sinisen ja punaisen, tai samalla lailla kun käsi aistii, että onko vesi kylmää vai kuumaa. Siihen ei tarvita mitään harjoittelua tai oppimista.

Ei kai kenelläkään tässä ketjussa ole ongelmana etteikö ymmärtäisi mikä on mikäkin puoli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän