Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin olisit kuollut sata vuotta sitten?

Vierailija
12.04.2021 |

Mitä sellaista olet sairastanut mihin ennen nykyistä lääketiedettä olisit menehtynyt? Itse olisin voinut kuolla varmaan umpusuolen puhkeamiseen lapsena. Myös vaikea astama on ollut. Ehkä olisin menehtynyt masennukseen (itsemurha) ilman lääkitystä.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan johonkin rokkoon, esim. tuhkarokko. 1975 olin 7v ja olin tosi kipeä jonkun rokon takia. Itse muistan, että oli vesirokko, sisko muistaa että se oli tuhkarokko. Äiti ei ole enää elossa kertomassa. Mutta muistan kyllä, että olin tosi kipeä. Korkea kuume päiväkausia ja muistan kun näin ihmeellisiä unia, vaikka mielestäni olin valveilla. 

Veikkaan, että tuhkarokko on ollut kyseessä.

Itsekin samoihin aikoihin sairastin, ja oli kyllä aivan hirveä tauti.

Vierailija
62/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsena jopa 6-7x/talvessa toistuvat angiinat olisi vieneet hengen, en tiedä. Loppuivat risojen leikkaamiseen lukuisten ab-kuurin jälkeen.

Ja jos ei, niin sitten pre-eklampsia olisi hoitanut homman, olisi käynyt niinkuin Downton A:n neidolle, sen takia kys kohtaus niin vaikuttikin minuun, pala kurkussa seurasin hänen oireitaan kunnes kuoli.

Sama, Downton Abbeytä katsottiin yhdessä jo liki teini-ikäisen pre-eklampsian takia pikkukeskosena syntyneen tyttäreni kanssa ja kohtaus kyllä vaikutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kolmekymppinen ja tähän ikään mennessä en olisi välttämättä vielä kuollut mihinkään. Huonolla tuurilla toki virtsatietulehdukset olisivat voineet mennä munuaisiin tai tulla kohtalokas astmakohtaus. Kivuliasta ja hankalaa elämä kyllä ilman kunnon lääkityksiä olisi ollut: lasten reuman kivut, astmaatikon jatkuvat ja pitkät flunssat jne. Olen joskus ajatellut, että jos olisin syntynyt huomattavasti aiemmin, olisin juuri semmoinen monista historiallisista romaaneista tuttu, jatkuvasti sairaalloinen ja kalpea nainen

Vierailija
64/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan johonkin rokkoon, esim. tuhkarokko. 1975 olin 7v ja olin tosi kipeä jonkun rokon takia. Itse muistan, että oli vesirokko, sisko muistaa että se oli tuhkarokko. Äiti ei ole enää elossa kertomassa. Mutta muistan kyllä, että olin tosi kipeä. Korkea kuume päiväkausia ja muistan kun näin ihmeellisiä unia, vaikka mielestäni olin valveilla. 

Veikkaan, että tuhkarokko on ollut kyseessä.

Itsekin samoihin aikoihin sairastin, ja oli kyllä aivan hirveä tauti.

En minä tuhkarokkoon mitää hoitoa muistaakseni saanut. 80-luvulla.

Vierailija
65/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mihinkään. Tässä porskuttaisin ikäloppuna ja hampaattomana.

N52

Vierailija
66/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmasti kuollut jo synnytyksessä oli sen verran draamaa ollut.

Vierailija
67/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

umpisuoleen

Osattiin leikata jo 100 vuotta sitten, toki massiivinen tulehdus vatsakalvolla olisi ollut eri juttu.

Toki se tulehdus vatsakalvolle olisi voinut tulla leikkauksen johdostakin, silloin ei steriliteetistä tiedetty oikein mitään.

Vierailija
68/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppaan olen ahkera hässimään

Vierailija
69/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena olisin kuollut astmakohtaukseen. Jos siitä olosin selvinnyt, jatkuva angiinakierre olisi viimeistellyt homman teini-iässä.

Vierailija
70/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehkä kuollut jo synnytyksessä tai vähintäänkin vammautunut hapenpuutteeseen (kiireellinen sektio) tai kuollut vauvana keuhkokuumeeseen.

Vierailija
71/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytykseen olisi mun matka päättynyt, eli aika lyhyt olisi tää elämä ollut.

Vierailija
72/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta koronakuolemaksi se varmuuden vuoksi olisi kirjattu

Vierailija
73/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana siihen että synnyin keskosena 20 vuotta sitten

Vierailija
74/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni synnytykseen. Istukka alkoi irrota. Olisin kuollut verilammikkoon saunassa melko äkkiä. Myös lapsi olisi menehtynyt.

Vierailija
75/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin olisin kuuroutunut liimakorvan ja pahan korbakierteen takia jo pikkulapsena

Sitten olisin kuollut vammautunut rokkotaudin jälkioireista

Hieman vanhempana olisin kuollut ”hivutustautiin” eli diagnosoimattomaan ruuan imeytymishäiriöön

Ja jos olisin sinnitellyt aikuiseksi saakka, olisin lopulta kuollut toiseen synnytykseen (eteisistukan repeäminen) ja todennäköisesti kaksosvauvatkin olisivat menehtyneet

Vierailija
76/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliain kuollur pian syntymän jälkeen synnynnäiseen ruoansulatuselimistön sairauteen. Tätä nimenomaista vaivaa opittiin hoitamaan vasta 1960-luvulla. 

Vierailija
77/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymään (äidille tehtiin hätäsektio)

Hampaasta lähteneeseen verenmyrkytykseen

Keuhkoemboliaan, tosin en olisi syönyt niitä e-pillereitäkään mitkä ne tukokset aiheutti.

Irtokoiran puremaan (tulehdukseen)

Astmaan/allergiaan

Keuhkokuumeeseen

Ampiaisen pistoon

Pähkinöihin (anafylaktinen shokki)

Vierailija
78/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli olisi teljennyt mut perunakellariin ja siinä se.

Vierailija
79/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tulehtuneeseen hampaaseen (verenmyrkytys). Taas eihän tuohon aikaan ollut sokerimättöä syövyttämässä hampaita.

Vierailija
80/134 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku virtsatietulehdus olisi edennyt munuaisiin ja aiheuttanut sepsiksen.