Poreallas rivitalon terassille; kokemuksia ja mielipiteitä puolesta ja vastaan
Eli mietinnässä olisi hankkia ulkoporeallas rivitaloasuntomme pihaan. Terassille, joko upotettuna tai ei. Onkohan ihan päätön idea :).
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vttu näitä sääntöjä sääntöjen perään. Saanko ostaa punaiset puutarhatuolit terssilleni vai lukeeko taloyhtiön säännöissä, että se ei ole sopivaa? Entä voinko pieraista vapaasti pihallani vai onko yhtiön säännöissä kielletty tällainen toiminta?
Kai sä nyt itse tiedät mikä on sallittua?
Entä jos ei tiedä? Itse olen uusi rivitalon asukas ja sen verran asunnon papereista ymmärrän, että minulla on vain käyttöoikeus pihaan. Kaikki muutokset tulee hyväksyttää hallituksen kautta ja rajana oli määritelty "pienet istutukset". No, nyt sitten odotetaan hallituksen hyväksyntää kukkapenkkiin ja viljelyyn, varmasti jäseniäkin kiinnostaa lukea niitä sepustuksia :D
Jos saat luvan laittaa niin mikä ettei? :) Rakastan porealtaita ja ottaisin itsekin semmoisen mielelläni.. Tai paljun, kumpikin käy. ^^ Oispa ihana semmoisessa rentoutua raskaan päivän päätteeksi tai viikonloppuna ystävien kanssa.
Ja jos tarkoitus on kylpeä uikkareilla, ettei hilluta nakuna naapureiden nähtävillä (joo toiset tykkää toiset ei) niin en näe miksi sitä olisi joku vastaan? Teidän koti ja piha, jonne luvan kans saa sit tehdä mitä itse haluaa. Itse en muuten ees aattele et poreamme tms palju pilaisi mitään julkikuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! Kenelläkään naapurilla ei ole allasta, joten voi toki olla, ettei sellaiseen heltiä lupaa, jos vaaditaan. Trampoliineja kyllä löytyy, eikä niihin yhtiö vaadi lupaa. Ja ne vasta julkisivua rumentaakin :D. Meilläkin sellainen pihan koristus on.
Terassiin upotettu allas ei mitenkään edes pomppaa julkisivusta. Piha on hyvin suojaisa, mutta uikkarit päällä olisi tarkoitus kylpeä :).
Tuo poistoveden ohjaus pitäisi tietysti selvittää.
Altaaseen saa lukittavan kannen, joten ei ole turvallisuusriski, eikä kerää syksyn lehtiä. Vesi vaihdetaan käsittääkseni 3-6kk välein. Naapurit otettaisiin tietysti mukaan kylpemään :D.
Ap
Jos olisin naapurinne, antaisin tietenkin luvan. Sillä ehdolla, että ette kutsuisi kylpemään :D. Nimittäin en halua mitään koko rivitalon sosiaalisia juhlia ja kertakokemuksen jälkeen tiedän harvaa muuta hommaa typerämmäksi, kuin lillua sidukkatölkki kädessä toisten kanssa jossain altaassa :D.
En toisaalta tajunnut sitä ideaa kylpytynnyrissäkään. Siinäkin tuntuu tärkeintä olevan sidukka ja sitten kuvia ja niiden lataaminen someen ja hästäkkejä: meillonihanaa, täydellistäelämää, huippukivaa, jeeeeeeee...:D
t. tylsä naapuri
Naapuriin hankittiin ja sen jälkeen olen nähnyt naapurin kolmekymppisen urheilijanaisen paljaat rinnat ja pyllybikinit.
Mun käsittääkseni tuossa asiassa on olennaista, maksatteko kiinteää vesimaksua vai maksatteko vedestä kulutuksen mukaan. Uskoisin, että jos teillä on kiinteä vesimaksu, tulee kyllä sanomista, jos täytätte naapurien piikkiin altaanne ja vaihdatte vesiä. Kannattaa siis neuvotella etukäteen asiasta. Jos taas vesimaksu on todellisen kulutuksen mukaan, niin ei ainakaan naapurit siihen puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa asia kuuluu taloyhtiölle. Esim. Trampoliinia ei saa ilman hallituksen hyväksyntää pystyttää pihallensa, koska sen oikea omistaja on taloyhtiö etkä sinä.
Ja tämähän riippuu ihan taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä.
Tämä on totta. Luettuani noin 100 yhtiöjärjestystä en ole vielä löytänyt sellaista, joissa tietty piha-alue olisi osakkeenomistajan täydessä hallinnassa.
Naapuri hankki porealtaan ilman lupaa ja niinpä me viime kesänä raahattiin porukalla pari penkkiä takapihansa äärelle ja istuttiin siinä iltaa tuijotellen terassille. Tätä kun oli kuukauden verran tehty (rivarissa 18 asuntoa ja yli 50 asukasta), niin allas lähti.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat luvan laittaa niin mikä ettei? :) Rakastan porealtaita ja ottaisin itsekin semmoisen mielelläni.. Tai paljun, kumpikin käy. ^^ Oispa ihana semmoisessa rentoutua raskaan päivän päätteeksi tai viikonloppuna ystävien kanssa.
Ja jos tarkoitus on kylpeä uikkareilla, ettei hilluta nakuna naapureiden nähtävillä (joo toiset tykkää toiset ei) niin en näe miksi sitä olisi joku vastaan? Teidän koti ja piha, jonne luvan kans saa sit tehdä mitä itse haluaa. Itse en muuten ees aattele et poreamme tms palju pilaisi mitään julkikuvaa.
Vesivahingon riski on tuossa se kaikkein olennaisin asia. Sitä ei ratkaise korkeat aidat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole poreallasta, mutta vastaan näkökulmilla kumminkin:)
Kysymyksiä, joita tuli mieleeni:)
Puhdistus, miten
- uimahallissa on järeät puhdistustavat, mutta pienessä altaassa bakteerit, hiivat, sienet yms. voivat säilyä ja ' muhia'
Syksyn lehdet?
Onko altaassa ehkä jokin katos, kun sitä ei käytetä?Naapurit
Toiset ovat vanhoollisia, toiset kateellisia, vaikkei tietenkään siitä pidä välittää.
Toiset voivat innostua pyytämään 'lainaksi' poreammetta ja ehkä hygienian kannalta ei niin hyvä ajatus, mutta kehtaisitko kieltäytyä?
Jos nuorisoa, bileissä taattu ' yleisömagneetti'
Ohikulkijoiden katseiden kohteena, miten perheenne viihtyy?
Ilkivaltamahdollisuus, esim. veteen pissaaminen yöllä baarisreissun jälkeen
Pienten lasten turvallisuus
Kyllästymisprosentti; olisiko hauska 2 vuotta ja sitten kävisitkin esim. innokkaasti uimahallissa ja allas jäisi hauskaksi muistoksi?Sellaisia tuli mieleeni, varmasti virkistävä ja ihana olisi saunan jälkeen:) Onnea valinnalle, mihin ikinä päädytkin!
Tässä oikein malliesimerkki besserwisseristä, joka tarjoaa ”näkökulmia”. Jokaikinen asia mitä keksit oli negatiivinen! Hienosti vedät. Kyllä näissä altaissa varmasti jotakin hyvääkin on, kun niitä paljon ostetaan ja käyttäjät tuntuvat niissä viihtyvän.
Asiaan: Minulla ei ole allasta, mutta olen hiukan selvitellyt asiaa. Tässä ketjussa on jo sanottu kaksi olennaista asiaa ap:lle miten taloyhtiöltä kannattaa hakea altaalle lupa: selvittää vedenkulutus (jos jokaisella oma mittari, niin ok) ja tosiaan allasveden poisto, myös mahdollisissa vuototilanteissa. Talon rakenteet eivät saa kastua.
Eli siis ilman taloyhtiön lupaa en laittaisi.
Myös kannattaa huomioida altaan perustus. Joissakin tapauksissa se saattaa vaatia raudoitetun betonivalun alle, jos maapohja on pehmeää. Allas painaa täynnä kaikkineen helposti monta tonnia.
Mietin vaan miten se vesi muuttuu limaiseksi äkkiä. Onhan niissä altaissa kannet, mutta vettä saa varmaan vaihtaa usein, jos haluaa että vesi on puhdasta. En kyllä innostu noista altaista yhtään. Aikamoista veden tuhlausta. Taloyhtiöllä varmaan sanansa sanottavana myös.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit vihertävät ainakin kateudesta.
Ja vihertää pian myös talon seinä, jos vedet menevät rakenteisiin.
Aika ällöttävältä kuulostaa veden vaihto pari kertaa vuodessa. Ihosta irtoaa rasvaa ja ihosolukkoa, hilsettä ja muuta ällöttävää. Puhumattakaan alapään eritteistä ja hiestä. Perskarvoihin tarttuneesta paskakikkareesta puhumattakaan.
Entäs kun kaverit ja sukulaisetkin haluaisi kokeilla? Kehtaatko kieltäytyä ja sanoa, että hygieeniasyistä käytte vain omalla perheellä? Entäs lasten kaverit? Olisitko aina vahtimassa, että käyvät kunnolla pesulla ennen altaaseen menoa. Entäs kun sinne lirahtaa pissa? Pärskyvät poreet yltää suuhun asti, että siitä sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri hankki porealtaan ilman lupaa ja niinpä me viime kesänä raahattiin porukalla pari penkkiä takapihansa äärelle ja istuttiin siinä iltaa tuijotellen terassille. Tätä kun oli kuukauden verran tehty (rivarissa 18 asuntoa ja yli 50 asukasta), niin allas lähti.
Mulle ei selvinnyt miksi teitte näin? Koska halusitte kiusata? Koska kellään ei saa olla mitään mitä sulla ei oo? Jos ois hakenut lupaa, oisitko antanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei selvinnyt miksi teitte näin? Koska halusitte kiusata? Koska kellään ei saa olla mitään mitä sulla ei oo? Jos ois hakenut lupaa, oisitko antanut?
En ole tuo jolle vastaat, mutta poreallas tuo sellaisia riskejä taloyhtiölle jotka voivat realisoituessaan vaatia yhtiöltä massiiviset remontit. Harvinaisia ne ovat, mutta mahdollisia. Eli muut osakkaat pääsevät silloin myös maksumiehiksi yhden sooloilijan takia. Siksi ilman lupaa näitä nyt vain ei ole ok laittaa.
Omakotitalossa ihan eri juttu. Siinä omistat oikeasti kiinteistön itse ja siten vastaat ihan itse mahdollisista vahingoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastaat, mutta poreallas tuo sellaisia riskejä taloyhtiölle jotka voivat realisoituessaan vaatia yhtiöltä massiiviset remontit. Harvinaisia ne ovat, mutta mahdollisia. Eli muut osakkaat pääsevät silloin myös maksumiehiksi yhden sooloilijan takia. Siksi ilman lupaa näitä nyt vain ei ole ok laittaa.
Omakotitalossa ihan eri juttu. Siinä omistat oikeasti kiinteistön itse ja siten vastaat ihan itse mahdollisista vahingoistakin.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivarissa asia kuuluu taloyhtiölle. Esim. Trampoliinia ei saa ilman hallituksen hyväksyntää pystyttää pihallensa, koska sen oikea omistaja on taloyhtiö etkä sinä.
Ja tämähän riippuu ihan taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä.
Tämä on totta. Luettuani noin 100 yhtiöjärjestystä en ole vielä löytänyt sellaista, joissa tietty piha-alue olisi osakkeenomistajan täydessä hallinnassa.
Me ollaan asuttu sellaisessa talossa, jossa nimenomaan pihojen hallintaoikeus kuului kunkin asunnon osakkeenomistajille. Harvinaista, mutta kyllä näitä on.
Hyh, kuukausia vanha vesi kemikaaleineen ei kyllä mitenkään ihanalta kuulosta.
Jos naapurini moisen haluaisi laittaa niin siitä vaan, eipä minulle kuulu mitä aitansa takana puuhaa.
Jos ostamassani osakkeessa olisi moinen pihalla niin purkaisin ensitöikseni pois tilaa viemästä ja pihaa rumentamasta.
Täällä olen nähnyt yhden rivarin pihassa. Mielestäni ympäristöhaitta muille ihmisille kun siellä munasillaan ja läskit hyllyen patsastelevat vilkkaan kulkureitin vieressä. Omakotitalossa eri asia, koska niissä usein on mahdollista sijoittaa allas järkevämmin.
Paljonko tuollaiset maksavat? Montako kertaa vuodessa siinä tulee käytyä? 100 kertaa olisi jo 2 x viikossa ja jos allas maksaa vaikka 2500 euroa niin maksaa 25 euroa/kerta.
No ei sillä ole mitään väliä luvan tarpeen kannalta.