Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko tuliaiset laittaa tarjolle?

Vierailija
11.04.2021 |

Kyläpaikkaan mentäessä , jos vie mukanaan jotakin tuliaisia/ herkkuja, kuuluuko mielestänne laittaa tarjolle ne siinä samalla? Vai onko ok laittaa vaan omaan kaappiinsa?
Yleisesti mukava kuulla mielipiteitä jos tästä jokin etiketti on.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs jos tuliainen ei ole syötävää vaan esim. Läjä froteepyyhkeitä. Pannaanko ne jakoon?

Jos ei ole nyyttikesteistä kyse, omia eväitä ei viedä "tuliaiseksi". Jos tietää isäntäväen mohnoksi ja itaraksi ennestään, repii sen keksipaketin auki ja syö ite samalla kun muut hörppivät sitä pelkkää teetä 😂.

"Kun tiedän että te ette harrasta keksejä teen kanssa, mutta minä harrastan..."

Vierailija
22/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpariskunta tuli katsomaan vauvaamme ja toivat tullessaan vaniljalla maustettua kahvia enkä älynnyt keittää siitä heille kahvia. Hävettää vieläkin ja "vauva" jo 17 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko tässä kysäistä, että onko mielestänne outoa, että emäntä suuttuu saamastaan lahjasta/tuliaisesta, jos on erikseen kieltänyt mitään tuomasta?

Menimme ystäväporukalla kutsuille, olimme ennakolta tiedustelleet, voimmeko ottaa osaa kesteihin tuomalla jotain. Koska emäntä kielsi mitään sapuskaa tuomasta, ostimme kauniin käyttöastian tuliaiseksi. Sillä seurauksella, että emäntä kivahti oikeasti suuttuneena, että nimenomaan kielsi tuomasta mitään, tuuppasi lahjan sivuun siihen vilkaisemattakaan, ei avannut pakkausta, eikä puhunut asiasta sanaakaan sen koommin.

Mielestäni järkyttävän huonoa käytöstä, joka kummasti vaikutti käsitykseeni hänestä.

Enpä ole sen koommin yhteyttä viitsinyt pitää.

Vierailija
24/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kyläilijät toivat tuliaisiksi mansikoita ja söivät kaikki itse. Tuntui sekin hassulta..

Vierailija
25/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko tässä kysäistä, että onko mielestänne outoa, että emäntä suuttuu saamastaan lahjasta/tuliaisesta, jos on erikseen kieltänyt mitään tuomasta?

Menimme ystäväporukalla kutsuille, olimme ennakolta tiedustelleet, voimmeko ottaa osaa kesteihin tuomalla jotain. Koska emäntä kielsi mitään sapuskaa tuomasta, ostimme kauniin käyttöastian tuliaiseksi. Sillä seurauksella, että emäntä kivahti oikeasti suuttuneena, että nimenomaan kielsi tuomasta mitään, tuuppasi lahjan sivuun siihen vilkaisemattakaan, ei avannut pakkausta, eikä puhunut asiasta sanaakaan sen koommin.

Mielestäni järkyttävän huonoa käytöstä, joka kummasti vaikutti käsitykseeni hänestä.

Jos hänellä on aivan liikaa tavaraa ja hän vihaa tavaraa. Kyllä minäkin suuttuisin, en tosin näyttäisi sitä millään tavalla vaan kiittäisin lahjasta.

Vierailija
26/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä turhia kuppeja ja kippoja ja krääsää on jokaisella ihan tarpeeksi, jotta niitä täytyisi toisten kaappeihin raahata lisää

Vierailija
27/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli synttärit ja ystäväni toi viinipullon lahjaksi. Luulin, että se on synttärilahja minulle ja saan nautiskella siitä silloin, kun haluan hemmotella itseäni.

Mutta ystäväni sanoi, että tuliaiset ruukataan aukaista heti ja kittasi tuliaispullon melkein kokonaan. Itse ehdin ensimäisen lasin pohjalle kaataa muutaman sentin.

Vierailija
28/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli synttärit ja ystäväni toi viinipullon lahjaksi. Luulin, että se on synttärilahja minulle ja saan nautiskella siitä silloin, kun haluan hemmotella itseäni.

Mutta ystäväni sanoi, että tuliaiset ruukataan aukaista heti ja kittasi tuliaispullon melkein kokonaan. Itse ehdin ensimäisen lasin pohjalle kaataa muutaman sentin.

Ystävälläsi ei siis ollut mitään käsitystä tavoista ja etiketistä. Moukka mikä moukka.

Vierailija
29/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut on kutsuttu kahville, niin oletan ilman muuta, että kutsuja on huolehtinut tarjoilusta. En siis vie pullapussia tai keksipakettia kahvipaketista puhumattakaan, ellei ole erikseen sovittu, että tuon jotain kastettavaa kahvin kanssa. Vien sen sijaan esim. kukkakimpun, joka kyllä laitetaan vaasiin ja esille, sillä eihän sitä voi komeroonkaan kätkeä tai pakastimeen.

Vierailija
30/37 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaiset on lahja isäntäväelle, joten niitä ei ole tarkoitettu heti tarjottavaksi. Eli jos tarjottavat on jo mietitty ja tuliainen laitetaan kaappiin, ei siinä ole mitään outoa.

Jos haluaa nimenomaan tuoda jotain yhteiseen pöytään, se pitää sanoa selvästi heti viemisiä ojennettaessa. "Toin nämä tarjottavaksi kaikille / Tässä olisi vähän lisäystä pöytään" tms. Silloinhan talonväki ei ole erityistä kiitosta velkaa. Toki vähänkin formaalimmassa tapauksessa se voi olla sopimatonta, jos talonväki nimenomaan tahtoo tarjota jotakin muuta.

Tilannetajua tarvitaan kyllä. Pihiys on epäkohteliasta aina.

Itse en vie tarjottavia, ellei ole erikseen sovittu nyyttäreistä. Vien kukkia ja jotakin säilyvää isäntäväelle, kuten viiniä, suklaata, kahvia tms. Tarjoavat tai säästävät, miten haluavat.

Vierailija
31/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä on päivällisjuhlat ja joku tuo skumppapullon kylmänä saatamme avata sen samantien alkumaljaksi. Samoin konjakin/viskin tms avecina kahvin kanssa.

Viiniä ei koska ruokiin on jo varattu tietyt viinit.

Jos taas tulee jotain leivonnaisia, suklaata tms laitamme ne tarjolle

Meillä oli yksi juntti ystäväpari jotka menivät yhteisten ystäviemme luo mökille 3 päiväksi mukanaan viinipullo tuliaisiksi ja minimaalisesti jotain syötävää. Kun viinipulloa ei juotu he ottivat sen takaisin. Kyseessä hyvin varakas pariskunta, entiset ystävämme

Vierailija
32/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka kossupullo viedään tulijaisiksi tai palkaksi niin toki se porukalla juodaan ja sitten vasta isännän kätköille

Vierailija
33/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletteko kuulleet sellaisesta, että joku pitää kutsut ja pyytää vierailta rahaa kutsujen pitämistä varten? Eikä ole opiskelijoista kyse, vaan varakkaista ihmisistä.

Vierailija
34/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaiset ovat lahja isäntäväelle ja he tekevät niille ihan mitä haluavat. Jos on kutsuttu kahville tai syömään, oletan isäntäväen järjästäneen tarjoilut. Jos taas poikkean oikein hyvän ystävän luo kutsumatta , soitan ja kysyn että sopiiko tulla. Keitätkö kahvin niin minä tuon pullat? En oleta ystävän olevan varautunut kestitsemään minua. Sama toisinpäin.

Vierailija
35/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä kuuluu laittaa tarjolle.

Vein kerran ystäväperheeseen kaksi litraa kotimaisia mansikoita jotka emäntä pakkasi kylmäkaappiin eikä laittanut tarjolle.

Outona pidin mutta en kehdannut sanoa että tarkoitin ne kaikille tarjottavaksi. Harmitti kun olivat vieläpä aika kalliita.

Olitko siivonnut mansikat syöntikuntoon? Tarjouduitko tekemään sen? Ehkä ystävällä ei ollut aikaa siinä vaiheessa alkaa pestä ja perata mansikoitasi? Minusta on outoa se, että tullaan sekoittamaan ystäväperheen tekemiset ja tarjoilut. Mä tykkään itse suunnitella mitä tarjoan, varaan astiat ja tilan sen mukaan. Aina olen varautunut kaikkeen ja hyvin on riittänyt.

Vierailija
36/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee tuliaisesta. Esim viinipullo/ skumppa, kaappiin. Yllätysvierailun luonteen kannalta näkisin taas että se juju on vähän siinä että ne syötävät heti tarjolle , kun kerran yllätyksenä tai puoliyllätyksenä saavuttiin

Vierailija
37/37 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän