Kuuluuko tuliaiset laittaa tarjolle?
Kyläpaikkaan mentäessä , jos vie mukanaan jotakin tuliaisia/ herkkuja, kuuluuko mielestänne laittaa tarjolle ne siinä samalla? Vai onko ok laittaa vaan omaan kaappiinsa?
Yleisesti mukava kuulla mielipiteitä jos tästä jokin etiketti on.
Kommentit (37)
Muakin kiinnostaisi tietää. Kerran oli hyvä kun vein kääretorttua kyläpaikkaan, niin leikkasivat siitä palat itselleen ja sitten kysyivät minulta että haluatko sinäkin ottaa tätä..
Kyllä silloin, jos isäntäväki ei ole laittanut kunnon tarjoomuksia. Muuten menevät kaappiin.
Jos minut kutsutaan kahville ja vien vaikka keksipaketin, niin pidän kyllä todellakin outona, jos se pannaan kaappiin.
Sen sijaan suorastaan loukkaannuin, kun vein isompiin juhliin synttärisankarille arvokkaan pullon hänen lempijuomaansa ja se pantiinkin pöytään yleiseen jakeluun kännisille vieraille. Tuskin sankari itse lopulta edes maistoi pullosta. Silloin tunsin, että lahjaa ei arvostettu. Jos olisimme olleet esimerkiksi kahden ja pullo olisi siinä avattu ja yhdessä maistelu, se olisi ollut ok, kuten sekin, että hän olisi laittanut sen kaappiin.
Minusta niiden kuuluisi mennä kaappiin. Nehän menisivät haaskuuseen, jos ne tarjottaisiin.
Olin ystävällä pari päivää käymässä ja hänen toinen ystävänsä sattui tulemaan kylään ( ennalta sovitusti). Hän toi mukanaan ison paketin keksejä , ja tämä ystäväni vei keksit itselleen keittiöön kaappiin eikä loppupelissä ollut muuta tarjottavaa kuin teetä.
Omasta mielestä rimanalitus, totta kai keksit tarjolle jos ei muutakaan ole. Tiesi kyllä etukäteen mutta silti vain kupponen vettä ja teetä
Vierailija kirjoitti:
Olin ystävällä pari päivää käymässä ja hänen toinen ystävänsä sattui tulemaan kylään ( ennalta sovitusti). Hän toi mukanaan ison paketin keksejä , ja tämä ystäväni vei keksit itselleen keittiöön kaappiin eikä loppupelissä ollut muuta tarjottavaa kuin teetä.
Omasta mielestä rimanalitus, totta kai keksit tarjolle jos ei muutakaan ole. Tiesi kyllä etukäteen mutta silti vain kupponen vettä ja teetä
Jos olisin ollut tuo keksien tuoja, olisin sanonut iloisesti "laitapa nyt ne minun tuomani keksit pöytään".
Kyllä mun mielestä kuuluu laittaa tarjolle.
Vein kerran ystäväperheeseen kaksi litraa kotimaisia mansikoita jotka emäntä pakkasi kylmäkaappiin eikä laittanut tarjolle.
Outona pidin mutta en kehdannut sanoa että tarkoitin ne kaikille tarjottavaksi. Harmitti kun olivat vieläpä aika kalliita.
Kyllä, jos tuliaiset on alkoholia.
Ei kuulu laittaa tarjolle. Tarjoamiset on suunniteltu etukäteen, eikä niitä tarvitse sotkea millään ylimääräisillä. Tuliaiset viedään isäntäväelle, ei yleisesti jaettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos minut kutsutaan kahville ja vien vaikka keksipaketin, niin pidän kyllä todellakin outona, jos se pannaan kaappiin.
Sen sijaan suorastaan loukkaannuin, kun vein isompiin juhliin synttärisankarille arvokkaan pullon hänen lempijuomaansa ja se pantiinkin pöytään yleiseen jakeluun kännisille vieraille. Tuskin sankari itse lopulta edes maistoi pullosta. Silloin tunsin, että lahjaa ei arvostettu. Jos olisimme olleet esimerkiksi kahden ja pullo olisi siinä avattu ja yhdessä maistelu, se olisi ollut ok, kuten sekin, että hän olisi laittanut sen kaappiin.
Siinäpä tyhjentävästi...
Teki niin tai näin, niin aina väärinpäin...🤷♀️
Jos joku tulee yllätysviersilulle ilmoittamatta kahvileipien kanssa niin kyllä laittaisin tarjolle. Meillä ei ole koskaan kahvileipää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä kuuluu laittaa tarjolle.
Vein kerran ystäväperheeseen kaksi litraa kotimaisia mansikoita jotka emäntä pakkasi kylmäkaappiin eikä laittanut tarjolle.
Outona pidin mutta en kehdannut sanoa että tarkoitin ne kaikille tarjottavaksi. Harmitti kun olivat vieläpä aika kalliita.
Voisiko sen sitten sanoa sille emännälle? Toivon, että nämä tuoreet mansikat olisi kaikille nyt.
Aa, tarkoitin ne mansikat kaikille. Olisi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos tuliaiset on alkoholia.
Ei, etiketin mukaan tuliaispulloja ei avata samana iltana.
Jos siellä ei ole jo omasta takaa pöytä koreana, niin yleensä tuliaiset pannaan tarjolle. Mutta jos emäntä on jo laittanut ruokaa tarjolle, niin ei ole tarpeen.
Kysehän ei ole nyyttikesteistä, joten tuliaiset on tarkoitettu lahjaksi isäntäperheelle. Ihan sama, koska ne syödään.
Mutta en loukkaannu tuollaisista asioista. Luulisi, että aikuiset ihmiset tajuavat, että eri ihmisillä on erilaisia tapoja, eikä niitä ole tarkoitettu loukkaukseksi!
Laitan tarjolle, vaikka mielestäni niin ei pidä tehdä. Moni loukkaantuu, jos niitä tuomiaan keksejä ei ole tarjolla, joten näppärästi laitan ne tarjoiluvadille ja poistan pöydästä kakun tai marjapiirakan, mikä nyt onkin ollut "päätarjottava" kaneliässien ja pullan lisäksi. Pari kertaa vieras on sanonut, että kyllä minä sitä kakkuakin ottaisin, mutta olen todennut, että ei sentään, kun toit ihania mariekeksejä, syödään nyt näitä.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi tietää. Kerran oli hyvä kun vein kääretorttua kyläpaikkaan, niin leikkasivat siitä palat itselleen ja sitten kysyivät minulta että haluatko sinäkin ottaa tätä..
Hiukan ihmettelen, miksi seurustelet tuollaisten kanssa.
Muutenkin tällä palstalla törmää niin uskomattomiin höpöjuttuihin, että voi vain olla kiitollinen omasta täysjärkisestä tuttavapiiristään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä tyhjentävästi...
Teki niin tai näin, niin aina väärinpäin...🤷♀️
Ei vaan tyhjentävä ilmaus tähän olisi tilannetaju. Sosiaalisesti lahjakkailla ihmisillä on tilannetajua.
Harvoja tilanteita säätelevät tarkat, joustamattomat säännöt, jotka ovat kaikille samat. Hyvä käytös riippuu monesta asiasta. Onko tilaisuus muodollinen, kuinka tuttuja ollaan, mitä muuta on tarjolla, onko kyseessä lahja vai tuliainen, minkä arvoinen tuliainen on, onko vieras kutsuttu vai yllätysvieras jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu laittaa tarjolle. Tarjoamiset on suunniteltu etukäteen, eikä niitä tarvitse sotkea millään ylimääräisillä. Tuliaiset viedään isäntäväelle, ei yleisesti jaettaviksi.
Nämä on vaikeita asioita joskus. Sukulaiseni suuttui minulle, kun en laittanut hänen tuomaansa dominokeksipakettia juhlapöytään tarjolle. Oli siis pienimuotoiset tupaantuliaiset ja olin laittanut ja leiponut monenlaista. Olin kyllä häkeltynyt siitä keksipaketistakin. Koska jos kutsun kylään, niin laitan kyllä tarjottavat. Nyyttärit ovat sitten erikseen.
Pitää varmaan alkaa kysyä, että toitko nämä tarjottavaksi vai lahjaksi
Kai ne kuuluisi laittaa, mutta jos itsellä on jo täysi repertuaali tarjolla, niin se tuliainen monesti jää vain syömättä.