Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Miksi otetaan velkaa jos ei ole tuloja?
Minulla omistusasunto, jossa yhna oon lapseni kasvattanu. Asunnon kulut noin 1000e/kk ja siihen päälle sähköt, vakuutus, auton kulut ( välttämätön työssä), lasten menot ( teinejä) vain muutamia kuluja mainitakseni. Tuloni ovat epäsäännölliset, mutta ylittävät aina nipinnapin sen että kannattaisi jotain tukia hakea. Lisäksi epäsäännöllisten tulojen jatkuva selvittäminrn on niin työlästä etten pysty siihen. Kuulun siis ns keskiluokkaan, siihen kohtaan jossa tukia ei tule, kaikesta maksaa täysimääräisesti, eikä ylimääräistä jää. Toki asunto kerryttää pääomaa mikä tuo vähän turvaa. Ihmisiä ja elämäntilanteita on niin monenlaisia että ap tuo sun aloitus on ihan hölmö. Kuin myös ajatus että kun sinä köyhäilet niin muidenkin pitäis. Itse ajattelen että olisi tärkeää pyrkiä tukemaan sitä että kaikilla olisi riittävä toimeentulo ja mahdollisuuksia rakentaa elämäänsä. Ahneus ja itsekkyys on sitten eri juttu, mut luulenpa et suuri osa ihmisitä toivoo tasan riittävää toimeentuloa ja riittävän hyviä mahdollisuuksia elää omannäköistään elämää.
Entä säästöön? Matkustelu? Harrastukset?
Summat muuttuneet. Nyt n. 550 aikuinen ja 400€ lapsi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ap trollaa. Toisilla ei vaan mene kauheasti rahaa elämiseen. 160-200 eurolla syö jo tosi hyvin, ja suorastaan ruhtinaallisesti jos hyödyntää s-ryhmän ilta-alen tai Resq kasseja. Toiset saa ruokaan kulumaan ihan uskomattomia summia. Justiinsa luin yhden bloggarin valitusta rahanvähyydestä kun ei ole edes euroa tilillä, mutta silti osti vihannekseksi miniluumutomaatteja eikä porkkanoita, kun porkkanoiden kuoriminen on niin hidasta. Voin vaan kuvitella mihin kaikkeen muuhun elämässä tuo sama logiikka pätee. Mitään ei viitsi eikä jaksa tehdä, vaikka on täysin veloissa jo valmiiksi.
Mitä tulee jääkaappiin tms kodinkoneisiin, hyvin usein niiden uusiminen kuuluu vuokrantajalle. Jos ei kuulu niin sitten on tyydyttävä käytettyyn tai halpismerkkiin.
Itse olen ollut hyvinkin matalatuloinen joskus, mutta kummasti raha riitti, kun järkevästi eleli. Mitään kulutusluottoja ei tull
Meitä on viisi. Minä ja neljä teiniä. Ruokakauppaan (ruoka, kissanruoka, pesuaineet ja WC paperit , myös vaatteita, mitä nyt marketista ostetaan) menee 400-700 e/kk. Useimmiten menee 600e kuukaudessa.
En kylläkään tupakoi, enkä käytä alkoholiakaan satunnaisia saunasiidereitä lukuunottamatta. Herkkuja ostetaan ja ihan normaalia ruokaa syödään.
Kylläpä sitä taas ollaan kirjoiteltu.puhelin on muuten välttämätön nykyaikana.en rupea edes perustelemaan vaikka on vanha kirjoitus josta arvosana 0/5. Joka ei usko niin heittäytykää työttömäksi ,niin kyllä se totuus tulee varmasti esille .juu silmät ja korvat ja suut valehdeltiin täyteen ja nyt jokainen joka viitsii ajatella niin huomaa totuuden ja nyt se tulee tuntumaan lähes jokaisen taloudessa.kannattiko uskoa valehteluja eri keskustelupalstoilla? Teitä varoitettiin lukuisia kertoja mutta ette uskoneet varoituksia .kakara järjestöt rules😁
Ei mulla jää tuosta vuokranmaksun jälkeen käytettäväksi, kun vajaa kolme sataa. Kyllä se ruokaan ja laskuihin riittää, mutta mihinkään muuhun ei.
Aika paljon saa muutamalla satasella vetää reseptittömiä lääkkeitä. Eikö reseptilliset pääosin korvata Kelan toimesta? Ei missään Amerikassa sentään olla.
Mulle jää 700€ ja se ei riitä. On sairauksia sekä lemmikkejä hoidettavana.
Vierailija wrote:
Opintolainaa on vähän niinkuin pakko ottaa, jos mielii elää opiskeluaikana.
Vierailija wrote:
Aika paljon saa muutamalla satasella vetää reseptittömiä lääkkeitä. Eikö reseptilliset pääosin korvata Kelan toimesta? Ei missään Amerikassa sentään olla.
Eheeei, ei enää. Itselläni on kasa reseptilääkkeitä ja niistä ei ole enää yksikään Kela-korvattava. Kyllä se Amerikan malli vaan häämöttää.
Ap lienee niitä vinkuiitoja, jotka kuvittelevat saavansa jotain kiltin tytön marttyyripisteitä kun menevät keskelle toria kiljumaan, että ihailkaa pyyteetöntä nuukailuani. Anna kun arvaan: olet joku viikonloppuisin isin ja äitin ruokapöydässä piereskelevä vastavalmistunut, joka vielä ajattelee valkolakin olevan kovaa kamaa työmarkkinoilla. :D
Vierailija wrote:
No vaikka ennen sitä työttömyyttä, oletko koskaan kuullut esim. opintolainasta tai asuntolainasta?
Moni ei selvästi näytä ymmärtävän, että sosiaaliturva on tarkoitettu VÄLTTÄMÄTTÖMIIN menoihin. Siis käytännössä selviytymiseen. Ei sillä olekaan tarkoitus kattaa mitään urheiluvälineitä tai matkoja, vaan ainoastaan asunto, ruoka ja välttämättömät vaatteet.
Sosiaaliturva on tarkoitettua myös VÄLIAIKAISEKSI asiaksi. Jos ei tulot riitä elämiseen, on menot liian korkeat. Asumistukea ei onneksi kohta enää makseta omistusasuntoon ja muutenkin taso heikkenee.
Vuokra-asunnoissa on jääkaappi ja astianpesukone, ei niitä tarvitse itse maksaa. Pesukonettakin voi useimmiten käyttää pesulassa. Vaatteita saa kirpparilta ja ruokaa tarjouksesta tai punalaputettuina.
Itsekin olen elänyt työttömyystuki+asumistuki -kombolla jonkun aikaa. Sillä pärjäsi aivan hyvin, kun käytti rahaa vastuullisesti. Mitään ylimääräistä ei tietysti ollut varaa tehdä, mutta eipä se ole tarkoituskaan. Opiskelin uuden ammatin ja menin töihin. Nyt on eri elintaso ja jää rahaa vähän muuhunkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No vaikka ennen sitä työttömyyttä, oletko koskaan kuullut esim. opintolainasta tai asuntolainasta?
Lainat ovat henkilökohtaisia, ei niitä ole tarkoitus verovaroista maksaa takaisin.
Vierailija wrote:
Mulle jää 700€ ja se ei riitä. On sairauksia sekä lemmikkejä hoidettavana.
Lemmikki ei ole välttämätön perusoikeus. Jos lemmikin haluaa, pitää se elättää ihan itse.
AP ei hae töitä, koska whatsappilla ei voi soittaa kaikille työnantajille.
Hän ei myöskään sairasta, sillä whatsappilla ei voi soittaa terveysasemalle, jne.
"Kun mulla riittää, niin miten jollain muulla ei voi riittää?" Taas niin putkiaivoinen ja putkinäköinen ihminen ihmettelemässä asioita. Voi voi kun ei sinne kaaliin mahdu ajatus, että muilla on asiat erilailla ja elämä eri näköistä kuin itsellä.
Ei minullakaan riitä elämiseen 400 - 500€ kuukaudessa, kun pelkästään vuokra on 529€ kuukaudessa. Jos joku käy tästä nyt vinkumaan että muuta halvempaan kaupunkiin ja niin pois päin, niin siihen sanon, että en ala muuttamaan mihinkään, kun työt on täällä Tampereella.
Vierailija wrote:
Eiköhän ne velat ole tehty silloin kun oli tuloja. Mutta sitten tilanteet muuttuivat nopeammin kuin ehtivät saada velkansa maksettua.
Ei riitä koska kaikki työttömät eivät ole velattomia. Joskus pelkät velanhoitokulut ovat niin korkeat, että velka itsessään ei lyhene mihinkään.