Lapsen yökyläkaverin kommentointi...
10v tyttäreni kaveri oli meillä yökylässä, seuraavaan yökyläilyyn taitaa mennäkin hetki... Harmittaa, kun tyttö odotti yökyläilyä ovasti ja minäkin pyrin järjestämään yökyläilystä mukavana jutun. Tytöt saivat valvoa hieman pidempään, laitoin heille kattavan iltapalan, ostin pientä herkkua samoin aamupalan. Iltapalalla kaveri kommentoi, että tämä teidän kaakao ei maistu miltään, vaikka laitoin monta lusikallista ja kaakaota sekaan, muttä tää on ihan veden makuista, hyi (kyseessä ihan tavallinen maitoon sekoitettava kaakaojauhe). Aamupalalla yhtenä vaitoehtona oli moniviljamurot, joissa oli kaakaon/suklaan maku. Niitä kyllä hyvillä mielin syötiin samalla kommentoiden, että "meidän äiti ei ikinä ostais tai antais mun syödä tällaisia, nämä on aivan liian sokerisia".... Tarjolla oli molemmilla syönneillä paljon eri vaihtoehtoja leipiä, hedelmiä, rahkaa ym.
Leikit oli kovaäänisiä ja illalla piti jo hieman rauhoitella, kun kiljahdeltiin ja huutonaurettiin sekä heiteltiin superpalloa sisällä seinään? niin, että hyllyssä tavarat tippuivat ja kaatuivat pallon sinne lennellessä hieman ennen nukkumaanmenoa. En halunnut olla "ikävä äiti" ja annoin alkuun heidän touhuta ja leikkiä vapaasti sekä äänekkäästikin, mutta kun meno ja äänekkyys vaan iltaa kohti nousivat oli pakko jo puuttua. Oma tyttönikin "hyssytteli" jossain vaiheessa kaveriaan ja pyysi olemaan rauhallisemmin, mutta se ei kauaa pysynyt muistissa. Tyttö on ns.hyvän perheen tyttö ja ajattelisin, että käytöstavat on hallussa. Tuli tunne, että meillä ns. tavallisessa perheessä kyläillessä ei tarvikaan noudattaa sääntöjä tai käytöstapoja ja voi myös vapaasti arvostella kaikkea. Ei jäänyt hyvä mieli tästä yökyläilystä, vaikka siitä mukava juttu koitettiin järjestää. Aiemminkin yökyläläisiä on ollut, mutta kaikki on sujunut mukavasti.
Mielipiteitä? Miten olisitte toimineet vastaavissa tilanteissa?
Kommentit (413)
Olisi kiva kuulla mitä ap tarkoittaa ”paremmilla perheillä”.
Et näytä olevan kovin tottunut lapsiin. Lapsethan höpöttävät mitä sylki suuhun tuo ilman kummempaa tarkoitusta. Lisäksi jutusta paistaa heikko itsetunto.
Älä opeta noita asenteita tyttärellesi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on taas heittäydytte kynnysmatoksi ”hyvän perheen” kasvatin eteen. Kannattaa miettiä millasta mallia antaa omalle lapselle kun antaa puolituttujen muksujenkin kävellä yli omassa kodissa. Johan se viras lapsikin sanoi että ei heillä olisi kotonaan tuollaista nöyristelyä vanhempien taholta.
Jos ap:lla olisi terve itsekunnioitus niin ei hän miettisi kaverin perheen taustoja tms vaan LAPSILLE olisi hänen kotonaan lapsille sopivat säännöt joita ei öykkärit tallo.
Maassa maan tavalla? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron myös omakohtaisen kokemukseni ja ratkaisun asiaan.
13v tyttömme pyysi myös, että hänen koulukaverinsa saisi tulla luoksemme yöksi.
Epäilimme hetken, koska aiemmin nähtyämme tämän aikamieheltä vaikuttavan pojan, arvelimme tämän haluavan muutakin, kuin kaveruutta.
Otimme kuitenkin yövieraan vastentahtoisesti vastaan.
Paistoin porsaanulkofilettä ja tarjosin kyytipojaksi vielä karjalanpaistiakin.
Yövieras ei koskenutkaan ruokiimme.
Hän ei suostunut olemaan nälissään ja tuli todella vihaiseksi, joten tarjouduin keittämään puuroa ja sain taas palautetta, sekä pienimuotoista päällekäymistä.
Varsinainen kiukku kuitenkin alkoi siitä, kun hän halusi pakonomaisesti nukkua tyttömme kanssa samassa sängyssä, saman peiton alla ja me vanhempina kielsimme sen. Ihmettelimme tätä, kun poika kovasti halusi nukkumaan kellon ollessa vasta 16:30.
Tilanne eskaloitui siihen, että jouduimme heittämään tämän poikalapsen pihalle asunnostamme ja ilmoitimme asiasta koulukuraattorille.
Parin viikon päästä saimme kuulla tyttäreltämme, että tämä hänen kaverinsa oli hiljattain lähtenyt pois koulusta ja "Kadonnut" mystisesti jonnekin.
Mitä tyttönne kertoi tästä tyypistä? Harmittiko häntä, että poikanen joutui lähtemään? Jotenkin superepäilyttävä, hyvä että olitte tarkkoina.
Etelän hedelmä jonka oikeaa ikää ei edes tiedetä?
En jaksa lukea kaikkia kommentteja mutta faktahan on, että toiset lapset ovat vaan "ihanan suorasukaisia ja sellaisia, jotka tulevat pärjäämään elämässä" kun jo pienestä pitäen laukovat mielipiteitään. Tuossa on taustalla se, ettei kotona olla puututtu sanomisiin tarpeeksi aikaisessa vaiheessa tai sitten jotain neurojuttua mistä et tiedä.
Kaverin perhe saattaa olla sellainen, joka ei pidä lasten yökyläilystä. Mulla on kolme melkein aikuista tytärtä enkä ole ikinä nauttinut lasten yökylävieraista. En oo tätä montaa kertaa ääneen sanonut, mutta aika moni lapsi on just tuollainen totuudentorvi ja riehuja. Toki meilläkin on yökyläiltoina on ollut ekstravapauksia ja -herkkuja yms. mutta jossain vaiheessa on mutsia alkanut kyllästyttää :-D Silti näitä vierailuja on ollut pakko "sietää" Kuulostaa kamalalta - tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron myös omakohtaisen kokemukseni ja ratkaisun asiaan.
13v tyttömme pyysi myös, että hänen koulukaverinsa saisi tulla luoksemme yöksi.
Epäilimme hetken, koska aiemmin nähtyämme tämän aikamieheltä vaikuttavan pojan, arvelimme tämän haluavan muutakin, kuin kaveruutta.
Otimme kuitenkin yövieraan vastentahtoisesti vastaan.
Paistoin porsaanulkofilettä ja tarjosin kyytipojaksi vielä karjalanpaistiakin.
Yövieras ei koskenutkaan ruokiimme.
Hän ei suostunut olemaan nälissään ja tuli todella vihaiseksi, joten tarjouduin keittämään puuroa ja sain taas palautetta, sekä pienimuotoista päällekäymistä.
Varsinainen kiukku kuitenkin alkoi siitä, kun hän halusi pakonomaisesti nukkua tyttömme kanssa samassa sängyssä, saman peiton alla ja me vanhempina kielsimme sen. Ihmettelimme tätä, kun poika kovasti halusi nukkumaan kellon ollessa vasta 16:30.
Tilanne eskaloitui siihen, että jouduimme heittämään tämän poikalapsen pihalle asunnostamme ja ilmoitimme asiasta koulukuraattorille.
Parin viikon päästä saimme kuulla tyttäreltämme, että tämä hänen kaverinsa oli hiljattain lähtenyt pois koulusta ja "Kadonnut" mystisesti jonnekin.
Tässä viestissä avainsanoja olivat, aikamies, porsaanliha ja päällekäyminen puuron tarjoamisen jälkeen. :D
Ei taida aplla olla lapsia ollenkaan, vaan se on täällä markkinoimassa omaa agendaansa.
Yövieraan voi korvata sanalla ”kunniavieras” niin apn motiivit ja ketjun perimmäinen tarkoitus avautuvat lukijalle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan täällä ymmärrä että tuo on aivan normaalia lapselta?
Miten helvetissä ihmiset ei ymmärrä ihan tavanomaisia lapsen kehitysvaiheisiin kuuluvia myllerryksiä. Ja vielä itse mennään lisääntymään mistään mitään tajuamatta.
Mikä tämäkin nyt oli?!! Miten kehtaat laukoa tuollaisia "_kukaan_ ei ymmärrä _mistään mitään_" kommentteja lukematta edes toisten vastauksia?!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kukaan täällä ymmärrä että tuo on aivan normaalia lapselta?
Miten helvetissä ihmiset ei ymmärrä ihan tavanomaisia lapsen kehitysvaiheisiin kuuluvia myllerryksiä. Ja vielä itse mennään lisääntymään mistään mitään tajuamatta.
Mikä tämäkin nyt oli?!! Miten kehtaat laukoa tuollaisia "_kukaan_ ei ymmärrä _mistään mitään_" kommentteja lukematta edes toisten vastauksia?!!
Noh kuule, 90% vastauksista paistaa ettei olla lainkaan kartalla. Ja se johtuu juuri siitä, että ne, jotka tajuaa, eivät jaksa jatkaa, kun ne tietämättömät räkyttää kuin sekopäät. -eri
Me ollaan tavallinen perhe ja meidän tavallisen tytön yövieraaksi tuli yksi kiva poika. No, hieman kyllä katottiin kun se poika näytti sellaiselta isolta vauvalta kaljuine päineen. Tarjottiin tavallista ruokaa, mutta poika vaan kiroili ja kolusi jääkaapista lenkkimakkaraa. Söi äänekkäästi maiskuttaen sitä ja nauraa hörötti sohvalla kun katteltiin uutisia. Vitsaili huulipunahallituksesta ja piereskeli. Aateltiin vähän ettei annettas sen jäädä yöksi, mutta onneks sillä oli kiire lähteä johonkin katupartioon, kävelivät yöllä meidän tavallisen kylän kadulla ja muka suojelivat jotakin, en tiiä mitä kun ei siellä pakkasessa juuri mitään oo eikä kukaan muu liiku.
Joo lapsi on suorasukainen, mutta otetaanpa nyt tuo kaakaojuttu esimerkiksi: Lapsi sanoo kaakaota veden makuiseksi, jolloin itse tietenkin voisi mielenkiiinnosta kysyä vain että ai minkälaista kaakaota teillä tehdään. Ehkä toinen perhe tekee kaakaon tummasta kaakaosta ja tietenkin se maistuu erilaiselta. Eikä lapsilla ole aina kykyä suodattaa tätä palautetta sopivaan muotoon. Keskustelemalla saisi kuitenkin tilannetta jatkettua lapsen töksäytyksestä ja samalla olisi luontevampaa antaa palautetta, että kuinka on kohteliasta kommentoida.
Tai sitten voi ottaa keskenkasvuisten aivojen tuotoksen syvänä loukkauksena perheen kunnioitusta ja olemassaoloa kohtaan ja antaa mielessään loppuelämän porttikiellon tuolle ”hyvän perheen” lapselle.
Tällä aloituksella ei ollut todellakaan tarkoitus tuoda esille mitään omaa ”ylemmyyden tuntoa” tai että ”oma lapsi olisi parempi/osaisi joka tilanteessa käyttäytyä kuin herranterttu” tms. Halusin näkökulmaa asiaan.
Tilanne oli siis se, että tytöt söivät keskenään keittiössä, itse olin olohuoneessa ja kuuntelit näitä yökyläläisen kommentteja, joita hän tyttärelleni sanoi. Oma tyttöni ei osannut tilanteessa sanoa oikein mitään, oli vähän hämillisen oloinen. Tämä toinen tyttö ei varmaankaan tiennyt minun kuulevan näitä kommentteja. Siitä ajattelin, että onkohan hänen kommentointinsa yleensäkin tytölleni tällaista, ehkä hieman ilkeää, jonkinlaista ”kiusaamista” niinkuin jotkut muutkin tässä ketjussa miettivät.
Minulla on kyllä kokemusta lapsista, meillä on myös kaksi poikaa, toinen jo aikuinen ja toinenkin kohta. Kuten aiemmin sanoinkin, niin pojat kavereineen on voineet olla villejäkin, mutta pojilta ”puuttuu” tällainen arvostelu kokonaan. Jos meno on villiintynyt niin kaverit kyllä totteli sanomisesta.
Tämä tyttö ei välittänyt tyttäreni rauhoittelusta, pyytämisestä rauhoittumaan vaan jatkoi kovaäänistä meininkiä ja pallon heittelyä, jolloin kylläkin puutuin asiaan. Tuostakin mietin, ettei tytön pyyntö asiassa merkinnyt mitään vaan jatkoi, että onko asetelma muutenkin tällainen? Ja aiemmin kyllä omakin tyttöni ihan samalla tavalla oli mukana ja äänekäs, eli ei yhtään ”parempi”. Mutta meno meni yli hänenkin mielestään ja halusi rauhoittua.
Ollaan kyllä puhuttu yökyläilyn jälkeen asiasta ja oli kokenut menon villiintyneen liikaa. Kertoi myös ettei itse kyläillessä käyttäytyisi samalla tavalla, tosin tyttö on luontojaan aika rauhallinen ja hiljainenkin vieraammassa seurassa.
Ja ei, en aio rajoittaa tuon kaverin kyläilyjä meillä. Jatkossa ehkä vaan seurailen ettei kyse tosiaan ole jonkinlaisesta kiusaamisesta ja toisen alentamisesta.
Ja kaakaoon liittyneeseen mietityttäneeseen kysymykseen: kyseessä oli kevytmaitoon tehtävä kaakao (Oboy). Tytöt sai annostella jauheensa itse, en siis sekoitellut mitään valmiiksi.
No mitä väliä jonkun mukulan kommenteilla. Olisin itsekin valittanut jos olsin saanut halpiskaakaota, mikä maistuu vedeltä. Varmasti olisin huomauttanut mauttomista enkelikoristeista ja paneeliverhoistasikin, niih!
Vierailija kirjoitti:
Meillä paremmassa perheessä kävi tuollainen tavistyttö yökylässä. Lapselle oli ihan uutta, että illalla mennään suihkuun (olin varannut hänelle omankooman kylpytakin ja -tohvelit) tai että hampaat pestään aamulla ja illalla. Samoin istuminen ruokasalissa aamupalalla ilman puhelinta tuntui suorastaan rangaistukselta, tyttö oli ihan ihmeissään, miksi siinä syömme emmekä kirjastossa, jossa olisi televisiokin. Ja Netflix. Tarjoilu oli outoa, miksi aamupalalla oli veitsi ja haarukka? Vaikka munakokkelia varten? Appelsiinimehu oli väärää, koska sitä ei tarjottu tölkistä ja murot samoin, missä niiden paketti oli, miksi murot oli kaadettu isoon kulhoon.
Leikit olivat sitä, että tyttö vaelsi kodissamme ja yritti rikkoa kaiken, mitä käsiinsä sai eli harrastusnukkekotiini olisi pitänyt tehdä suursiivous (onneksi menetin vain muutaman pienen maton, uudet on helppo tehdä), salissa olisi pitänyt leikkiä huonekaluhyppelyä (eli hyppyjä sohvalta pöydälle, siitä tuolille, edelleen lipaston päälle jne.) ja oman tytön huoneessa kaikki lelut olisi pitänyt levittää lattialle laatikoistaan ja sitten kävellä niiden päällä.
Illalla ei tietenkään voinut nukahtaa, koska meillä varmasti kummittelee. Lupasin tytölle, että kyllä, joka yö meillä vierailee haamu, sitä pitää vain odottaa tarpeeksi hiljaa.
Tirsk.."meillä paremmassa.." Olet selvästi asperger. Aspergereilla on juuri tuollainen sairaalloinen ylikorostunut ylemmyydentunne. Buuu! Voin hyvin kuvitella, kuinka kummallisia olette.
Mun tyttö olisi kyllä osannut sanoa: ai jaa, no laita lisää kaakaota tai älä jaksa valittaa.
Olleellista tässä on se, että oma tyttö osaa käsitellä asioita ’tässä ja nyt’ eikä jäädä mamin kanssa märehtimään!
Niin justiin, mitäs menit antaan sokerimuroja, oma moka kun möykkäsivät
Vierailija kirjoitti:
No mitä väliä jonkun mukulan kommenteilla. Olisin itsekin valittanut jos olsin saanut halpiskaakaota, mikä maistuu vedeltä. Varmasti olisin huomauttanut mauttomista enkelikoristeista ja paneeliverhoistasikin, niih!
Ihanaa kuitenkin, että jaksoit nähdä itse vaivaa tähän kommentointiin asiallisesti.
Luitko edes aloittajan kirjoittamaa viimeistä kommenttia juurikin yläpuoleltasi? Tuskin kommentistasi päätellen, jossa samalla itse alennut vähän saman tyyliseen ala-arvoiseen kiusaamistyyliin.
Ap:lle sanoisin, että hyvä on jatkossa seurata, onko tyttöjen välillä tosiaan tasa-arvoinen kaveruus kyseessä vai alentaako kaveri kommenteillaan tyttöäsi. Jos tyttäresi on kiltti ja vähän hiljainen ja toinen vähän "päällepäsmäri" niin kannattaa pitää huoli, ettei päsmäri saa aina tahtoaan läpi ja oikeutusta käyttyäytyä huonosti, kun on "suorapuheinen".
Ja sehän oli kiva juttu, vain sinä loukkaannuit ihan pienestä. Sinä et tee mitään muuta kuin toistuvasti ylennät nyt itsesi. Anna olla ja totea, että ensi kerralla olen fiksumpi.