Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen yökyläkaverin kommentointi...

Vierailija
11.04.2021 |

10v tyttäreni kaveri oli meillä yökylässä, seuraavaan yökyläilyyn taitaa mennäkin hetki... Harmittaa, kun tyttö odotti yökyläilyä ovasti ja minäkin pyrin järjestämään yökyläilystä mukavana jutun. Tytöt saivat valvoa hieman pidempään, laitoin heille kattavan iltapalan, ostin pientä herkkua samoin aamupalan. Iltapalalla kaveri kommentoi, että tämä teidän kaakao ei maistu miltään, vaikka laitoin monta lusikallista ja kaakaota sekaan, muttä tää on ihan veden makuista, hyi (kyseessä ihan tavallinen maitoon sekoitettava kaakaojauhe). Aamupalalla yhtenä vaitoehtona oli moniviljamurot, joissa oli kaakaon/suklaan maku. Niitä kyllä hyvillä mielin syötiin samalla kommentoiden, että "meidän äiti ei ikinä ostais tai antais mun syödä tällaisia, nämä on aivan liian sokerisia".... Tarjolla oli molemmilla syönneillä paljon eri vaihtoehtoja leipiä, hedelmiä, rahkaa ym.

Leikit oli kovaäänisiä ja illalla piti jo hieman rauhoitella, kun kiljahdeltiin ja huutonaurettiin sekä heiteltiin superpalloa sisällä seinään? niin, että hyllyssä tavarat tippuivat ja kaatuivat pallon sinne lennellessä hieman ennen nukkumaanmenoa. En halunnut olla "ikävä äiti" ja annoin alkuun heidän touhuta ja leikkiä vapaasti sekä äänekkäästikin, mutta kun meno ja äänekkyys vaan iltaa kohti nousivat oli pakko jo puuttua. Oma tyttönikin "hyssytteli" jossain vaiheessa kaveriaan ja pyysi olemaan rauhallisemmin, mutta se ei kauaa pysynyt muistissa. Tyttö on ns.hyvän perheen tyttö ja ajattelisin, että käytöstavat on hallussa. Tuli tunne, että meillä ns. tavallisessa perheessä kyläillessä ei tarvikaan noudattaa sääntöjä tai käytöstapoja ja voi myös vapaasti arvostella kaikkea. Ei jäänyt hyvä mieli tästä yökyläilystä, vaikka siitä mukava juttu koitettiin järjestää. Aiemminkin yökyläläisiä on ollut, mutta kaikki on sujunut mukavasti.

Mielipiteitä? Miten olisitte toimineet vastaavissa tilanteissa?

Kommentit (413)

Vierailija
221/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosh kirjoitti:

Itsekin pentuna puhuin kaikenlaista skeidaa, jota nyt häpeän. Olin "paremman perheen mukelo". Sorry kaikki, jotka kuulivat...

Älä välitä. Voit sanoa suorat sanat pikku näsäviisaalle. Niin minullekin sanottiin ja meni jakeluun.

Kyllä lapsen kaverilta voi vaatia hyvää käytöstä.

Vierailija
222/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa äitiä harmittaa, kun ”paremman väen” tyttö olikin ihan tavallinen? Äiti varmaan kovasti haluaa, että tyttären kaveripiiriin tulee ns. parempaa väkeä ja nyt kävi näin.

Meillä kävi just näin: lapsi puhui kaikesta ”äitinsä suulla”.

Meillä oli kaikki huonoa: suötiin yökyläilyjen aikana jacky-makupaloja ”liikaa sokeria”, pizzaa ”huonoa ruokaa”, puuroa ”ei maistu”, kasvisruokaa ”liian outoa” jne.

Tämä lapsi haukkui minua, lastani, jopa lemmikkejä. Samanlainen kuin äitinsä! Vertaili kaikkea ja aina. Ihan outo muksu,

Onneksi ystävyys lopahti, kun lapselleni löytyi samanhenkisiä kavereita! Ei saisi sanoa ääneen, mutta olin huojentunut. Uusien kavereiden vanhemmat ja lapset osaavat käyttäytyä paremmim.

Aika inhottavaa leimata lapsi sen takia, mitä ajattelee heidän vanhemmistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä , kun lapsi oli alle 10, synttäreillä pari tyttöä yritti pomptella. 3, kaikki olivat samalla luokalla.

Tulivat synttäreille, arvotelivat kaikkea.

Tälle pääjehulle sanoin soitan kohta sun äidille, jos et osaa käyttäytyä.

Tiesin tietenkin tyttö tuo ongelmia etukäteen, olin ystävystynyt muiden lasten äitien kanssa.

Lopulta mieheni otti tytöltä kännykän kädestä ja sanoi nyt mennään.

Menivät ulos, mies soitti vanhemmille. Odottivst pihalla ja torui tyttöä.

Kun vanhemmat hakivat, meni tyttö autoon ja ulkopuolella mies kertoi mitä tyttö oli tehnyt .

Mieheni otti myös yhteyttä kouluun ja opettaja oli käsitellyt asian luokassa.

Tässä vaiheessa kaikki tiesi kenestä on kyse.

Seuraaviin synttäreihin kyseisen äidille soitettiin ja kysyttiin onko tytön kanssa keskusteltu ja lupaako olla kunnolla.

Itse vieläkin jälkikäteen olen miettinyt siinä tehokkaasti saatiin yks ikävä tuleva koulukiusaaja kuriin ilman pahempaa traumaa.

Tytöt olivat ja ovat edelleen samalla luokalla ainevalintojen johdosta ja siksi ryhmähenki on tärkeää.

Täh? Mitä ihmettä tapahtui? Kouluun yhteyttä syntymäpäivien vietosta? Kuulostaa oudolle.

Mun tutun lapsi on ollut tällaisessa tilanteessa (tiedä vaikka olisi tää sama) Siinä kävi niin, että tämä yksi tyttö oli jatkuvasti jätetty porukan ulkopuolelle ja kun hänet sitten suvaittiin tähän parempaan porukkaan synttäreille kutsua, hän otti itseään suojellakseen ylimielisen lähestymistavan, isotteli siis. (Aika tyypillinen reaktio) Hän ei osallistunut ryhmäleikkeihin vaan tuojotteli puhelintaan. Kun häneltä kysyttiin miksi, hän vastasi esiteinin tapaan ettei tollaset häntö kiinnosta. Siitähän sitten show syntyi. Ulos synttäreiltä, kauhea haloo ja älämölö, ilmoitus kouluun. Koulussa tätä alunperinkin porukan ulkopuolelle jätettyä sitten sätittiin, hänet leimattuin häiriköksi ja kiusaajaksi ja näitten todellisten kiusaajien vanhemmat olivat niin polleena. Mitä kävi? Hän ei koskaan päässyt porukkaan enää mukaan, hän oli vetäytynyt ja yksin, mutta ainakin eyhmähenki oli hyvä 😂 Että semmoista puuttumista

Nyt menee aina vain oudommaksi. Trollaatko jo itse itseäsi?

Eihän niihin leikkeihin ole mikään pakko osallistua, jos ei halua. Esiteineille ei nyt kukaan enää järjestäkään mitään leikkejä.

Vierailija
224/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatteko lastenne yökyläillä nyt korona-aikana?

Missä päin Suomea asutte?

Annetaan, Tampereella. Ihan yleisesti siis tuntuvat täällä yökyläilevän. Kun ovat kaiket päivät yhdessä koulussa, luokassa on 30 muksua kuin sillit suolassa, ruokalassa, välitunneilla, valinnaisissa eri luokkatasot (4-6lk) ja rinnakkaisluokat sekaisin, niin vahvasti uskon että kyllä se sitten jo siellä koulussa tarttuu, samat luokkakaverithan ne yökyläilemässä pyörii. Etten ole nähnyt syytä sitä kieltääkään.

Vierailija
225/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä , kun lapsi oli alle 10, synttäreillä pari tyttöä yritti pomptella. 3, kaikki olivat samalla luokalla.

Tulivat synttäreille, arvotelivat kaikkea.

Tälle pääjehulle sanoin soitan kohta sun äidille, jos et osaa käyttäytyä.

Tiesin tietenkin tyttö tuo ongelmia etukäteen, olin ystävystynyt muiden lasten äitien kanssa.

Lopulta mieheni otti tytöltä kännykän kädestä ja sanoi nyt mennään.

Menivät ulos, mies soitti vanhemmille. Odottivst pihalla ja torui tyttöä.

Kun vanhemmat hakivat, meni tyttö autoon ja ulkopuolella mies kertoi mitä tyttö oli tehnyt .

Mieheni otti myös yhteyttä kouluun ja opettaja oli käsitellyt asian luokassa.

Tässä vaiheessa kaikki tiesi kenestä on kyse.

Seuraaviin synttäreihin kyseisen äidille soitettiin ja kysyttiin onko tytön kanssa keskusteltu ja lupaako olla kunnolla.

Itse vieläkin jälkikäteen olen miettinyt siinä tehokkaasti saatiin yks ikävä tuleva koulukiusaaja kuriin ilman pahempaa traumaa.

Tytöt olivat ja ovat edelleen samalla luokalla ainevalintojen johdosta ja siksi ryhmähenki on tärkeää.

Täh? Mitä ihmettä tapahtui? Kouluun yhteyttä syntymäpäivien vietosta? Kuulostaa oudolle.

Mun tutun lapsi on ollut tällaisessa tilanteessa (tiedä vaikka olisi tää sama) Siinä kävi niin, että tämä yksi tyttö oli jatkuvasti jätetty porukan ulkopuolelle ja kun hänet sitten suvaittiin tähän parempaan porukkaan synttäreille kutsua, hän otti itseään suojellakseen ylimielisen lähestymistavan, isotteli siis. (Aika tyypillinen reaktio) Hän ei osallistunut ryhmäleikkeihin vaan tuojotteli puhelintaan. Kun häneltä kysyttiin miksi, hän vastasi esiteinin tapaan ettei tollaset häntö kiinnosta. Siitähän sitten show syntyi. Ulos synttäreiltä, kauhea haloo ja älämölö, ilmoitus kouluun. Koulussa tätä alunperinkin porukan ulkopuolelle jätettyä sitten sätittiin, hänet leimattuin häiriköksi ja kiusaajaksi ja näitten todellisten kiusaajien vanhemmat olivat niin polleena. Mitä kävi? Hän ei koskaan päässyt porukkaan enää mukaan, hän oli vetäytynyt ja yksin, mutta ainakin eyhmähenki oli hyvä 😂 Että semmoista puuttumista

Nyt menee aina vain oudommaksi. Trollaatko jo itse itseäsi?

Eihän niihin leikkeihin ole mikään pakko osallistua, jos ei halua. Esiteineille ei nyt kukaan enää järjestäkään mitään leikkejä.

Niinpä, ei ainakaan kukaan selväjärkinen. Juttu on tosi

Vierailija
226/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäresi menee seuraavan kerran yökylään tolle lapselle niin sanoppa tytölles että saa arvostella niiden perhettä.

Vierailija
227/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa äitiä harmittaa, kun ”paremman väen” tyttö olikin ihan tavallinen? Äiti varmaan kovasti haluaa, että tyttären kaveripiiriin tulee ns. parempaa väkeä ja nyt kävi näin.

Meillä kävi just näin: lapsi puhui kaikesta ”äitinsä suulla”.

Meillä oli kaikki huonoa: suötiin yökyläilyjen aikana jacky-makupaloja ”liikaa sokeria”, pizzaa ”huonoa ruokaa”, puuroa ”ei maistu”, kasvisruokaa ”liian outoa” jne.

Tämä lapsi haukkui minua, lastani, jopa lemmikkejä. Samanlainen kuin äitinsä! Vertaili kaikkea ja aina. Ihan outo muksu,

Onneksi ystävyys lopahti, kun lapselleni löytyi samanhenkisiä kavereita! Ei saisi sanoa ääneen, mutta olin huojentunut. Uusien kavereiden vanhemmat ja lapset osaavat käyttäytyä paremmim.

Aika inhottavaa leimata lapsi sen takia, mitä ajattelee heidän vanhemmistaan.

Tykkäsin tästä äidistä, ennen näitä yökyläilyjä! Lapsen suusta vaan tuli niin ikäviä juttuja, joita ei ollut itse keksinyt. Äiti paljastui myöhemmim erittäin ikäväksi tapaukseksi, joten oma asenteeni perhettä kohtaan muuttui vasta myöhemmin. Olimme lapseni kanssa ystävällisiä ja tyhmiä.

Vierailija
228/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tyttäresi menee seuraavan kerran yökylään tolle lapselle niin sanoppa tytölles että saa arvostella niiden perhettä.

No tuo kyllä nyt hyvä esimerkki ole.

Vierailija
229/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano. Ketään ei saa arvostella, jokainen perhe on erilainen.

Vierailija
230/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttejä on helppoa kiusata!

Vierailija
231/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorapuheisia lapsia on ollut aina. Olen itsekin kuullut ruokapöydässä, että ”mun äiti tekee tästä ruoasta parempaa”, mutta olen tokaissut takaisin vain että ”jos on hyvät käytöstavat, niin tuollaista ei sanota päin naamaa ruokapöydässä”. Kommentointi loppui siihen ja lapsi nieleskeli loput ruoat nöyryytettynä ja itku kurkussa.

Olen tosin kuullut kehujakin, eli ”en ole koskaan syönyt parempaa lasagnea” ja ”sun pitäis antaa sun resepti mun äidille”. Eri lapsilta tosin.

Lapsen nöyryyttäminen ei ole hyvää käytöstä aikuiselta.

Lapsi nöyryytti ensiksi minua 😄 Enpä ole itsekään lapsena enkä aikuisena moittinut tarjottua ruokaa, vaikken siitä olisi pitänytkään. Eikä mulla olisi ollut myöskään pokkaa sanoa jollekin ”kaverille” hänen vanhempansa kuullen, että oot tyhmä tai ruma. Sellaistakin olen nähnyt.

Se ero tässä on se, että sä nöyryytit lasta ja ihan turhaan. Vanhempi ei ota itseensä lapsen sanomisia, ne kun ei ole nöyryyttämistarkoituksessa sanottuja. Pelkkä ”Meillä ei ruokaa arvostella, kiitos” olisi ollut aikuismaista käytöstä.

Sama asia eri sanoilla. Minä puolestani napautin suoraan, niin että taatusti jäi mieleen. Lapsi ymmärsi että ruokaa ei arvostella, ja jäi myös miettimään käytöstapojaan. Win-win.

Todennäköisesti se lapsi ei kyllä oppinut juuri mitään, vaan jäi hämmentyneenä miettimään että miksi häntä toruttiin käytöstapojen puutteesta jos siinä tilanteessa aikuinenkin taantuu sille lapsen "huonolle" tasolle näpäyttelemään ja nöyryyttelemään. Vähän ristiriitaista mussuttaa jostain käytöstavoista jos ei itse osaa käyttäytyä...

Lapsille pitää olla kuri, pitää ohjata oikeaan toimintaan ja huomauttaa jos lapsi toimii epäkohteliaasti. Mutta kaikkein tärkein on se aikuisen oma esimerkki. Eli sillä todellakin on väliä, miten sen asian sanoo. Melko kauhistuttavaa että vaikuttaa tässäkin olevan yläpeukutusten paikka kun joku kertoo näpäyttäneensä ja nöyryyttäneensä lasta ihan tietoisesti koska "no kun lapsi teki itse ensin". Kasvakaa aikuisiksi, sinä ja yläpeukuttajat.

Vierailija
232/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sano. Ketään ei saa arvostella, jokainen perhe on erilainen.

Kuten myös lapset. Kerrotko selvyyden vuoksi ihan tarkasti mikä sai sut aloituksen tekemään ja mihin sä niitä muiden kokemuksia kaipasit?

Vierailija
233/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs lapsi huusi minulle melko rumasti, kun oli keinumassa lasteni kanssa. Jotain tyyliin, että mee muualle siitä, kun pyysin, että antaisi muidenkin keinua.

Myönnän, etten käyttäytynyt aikuismaisesti, vaan karjaisin, että mulle ei auo päätä omat lapset, niin ei auo muidenkaan. Joten tossua toisen eteen ja ala kalppia kotiisi.

Tyttö lähti ja näytti keskisormea mennessään. Mistä lie oppinut, kun ikää oli 6 vuotta. Ajattelin, että ei taida tyttöä enää näkyä ja vanhemmat tulee silmille.

Kas kummaa, parin päivän päästä tyttö tuli norkoilemaan pihalle ja pyysi anteeksi. Sanoin, että anteeksi annettu ja ei muistella enää. Tyttö olikin sitten lastemme yksi parhaimmista kavereista monta vuotta ja tämän jälkeen ei päätään aukonut minulle ja käyttäytyi kunnolla.

Joten joskus kannattaa nähtävästi suuttua toistenkin lapsille.

Vierailija
234/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä harmi, että kaveri kiljui, huusi ja heitteli superpalloa ihan yksinään, vaikka ap:n lapsi istui hiljaa tuolissaan. 

Vierailija
235/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs lapsi huusi minulle melko rumasti, kun oli keinumassa lasteni kanssa. Jotain tyyliin, että mee muualle siitä, kun pyysin, että antaisi muidenkin keinua.

Myönnän, etten käyttäytynyt aikuismaisesti, vaan karjaisin, että mulle ei auo päätä omat lapset, niin ei auo muidenkaan. Joten tossua toisen eteen ja ala kalppia kotiisi.

Tyttö lähti ja näytti keskisormea mennessään. Mistä lie oppinut, kun ikää oli 6 vuotta. Ajattelin, että ei taida tyttöä enää näkyä ja vanhemmat tulee silmille.

Kas kummaa, parin päivän päästä tyttö tuli norkoilemaan pihalle ja pyysi anteeksi. Sanoin, että anteeksi annettu ja ei muistella enää. Tyttö olikin sitten lastemme yksi parhaimmista kavereista monta vuotta ja tämän jälkeen ei päätään aukonut minulle ja käyttäytyi kunnolla.

Joten joskus kannattaa nähtävästi suuttua toistenkin lapsille.

No ei ehkä suuttua, mutta asiasta tiukasti sanoa, kyllä.

Vierailija
236/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua raivostuttaa tuo ajatuskin yökyläilyistä! Sehän on muutamien vanhempien masinoima juttu, että pääsevät viettämään laatuaikaa kahdestaan ja ryyppäämään.

Itse en yökyläillyt enkä pyytänyt kavereitkaan yöksi meille. 

En ymmärrä koko juttua.

Meillä on lapsilla ollut yökylävieraita ja suurimmaksi osaksi ne ovat juuri tuota mitä ap kertoo.

Muutaman kiltti tyttö on ollut, mutta kiellän kyllä nyt jo kaikki suunnitelmat.

Vierailija
237/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorapuheisia lapsia on ollut aina. Olen itsekin kuullut ruokapöydässä, että ”mun äiti tekee tästä ruoasta parempaa”, mutta olen tokaissut takaisin vain että ”jos on hyvät käytöstavat, niin tuollaista ei sanota päin naamaa ruokapöydässä”. Kommentointi loppui siihen ja lapsi nieleskeli loput ruoat nöyryytettynä ja itku kurkussa.

Olen tosin kuullut kehujakin, eli ”en ole koskaan syönyt parempaa lasagnea” ja ”sun pitäis antaa sun resepti mun äidille”. Eri lapsilta tosin.

Lapsen nöyryyttäminen ei ole hyvää käytöstä aikuiselta.

Lapsi nöyryytti ensiksi minua 😄 Enpä ole itsekään lapsena enkä aikuisena moittinut tarjottua ruokaa, vaikken siitä olisi pitänytkään. Eikä mulla olisi ollut myöskään pokkaa sanoa jollekin ”kaverille” hänen vanhempansa kuullen, että oot tyhmä tai ruma. Sellaistakin olen nähnyt.

Se ero tässä on se, että sä nöyryytit lasta ja ihan turhaan. Vanhempi ei ota itseensä lapsen sanomisia, ne kun ei ole nöyryyttämistarkoituksessa sanottuja. Pelkkä ”Meillä ei ruokaa arvostella, kiitos” olisi ollut aikuismaista käytöstä.

Sama asia eri sanoilla. Minä puolestani napautin suoraan, niin että taatusti jäi mieleen. Lapsi ymmärsi että ruokaa ei arvostella, ja jäi myös miettimään käytöstapojaan. Win-win.

Todennäköisesti se lapsi ei kyllä oppinut juuri mitään, vaan jäi hämmentyneenä miettimään että miksi häntä toruttiin käytöstapojen puutteesta jos siinä tilanteessa aikuinenkin taantuu sille lapsen "huonolle" tasolle näpäyttelemään ja nöyryyttelemään. Vähän ristiriitaista mussuttaa jostain käytöstavoista jos ei itse osaa käyttäytyä...

Lapsille pitää olla kuri, pitää ohjata oikeaan toimintaan ja huomauttaa jos lapsi toimii epäkohteliaasti. Mutta kaikkein tärkein on se aikuisen oma esimerkki. Eli sillä todellakin on väliä, miten sen asian sanoo. Melko kauhistuttavaa että vaikuttaa tässäkin olevan yläpeukutusten paikka kun joku kertoo näpäyttäneensä ja nöyryyttäneensä lasta ihan tietoisesti koska "no kun lapsi teki itse ensin". Kasvakaa aikuisiksi, sinä ja yläpeukuttajat.

Menepä ojentamaan tai neuvomaan nykyvanhempien lumihiutaleita, niin saat sen vanhemmat kimppuusi ja syyttävät sinua vähintään sadistisiaksi.

Vierailija
238/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi olisi meillä kommentoinut jotakin tuon suuntaista, olisin sanonut, että meillä tykätään tällaisesta kaakaosta, otatko jotain muuta juotavaa. Ja meillä on tapana syödä näitä (muroja) aamuisin. Ottaisitko jotain muuta, jos tiedät, että äitisi ei tykkää liiasta sokerista? Sitten taas tuo riehuminen, niin heti aluksi olisin sanonut, että kiva, kun on mukavaa, mutta superpalloa ei saa heitellä meillä sisällä. Ja että nyt nukkumaan, tarvitsetko jotakin rauhoittuaksesi kivan illan jälkeen?

Vierailija
239/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin oisin sanonu et ei tarvitse syödä/ juoda jollei tykkää. Myöskin käynyt läpi meidän talon säännöt ja käytös odotukset mikäli ei miellyttäisi toisen toimet. Kunkin kotona tavallaan. Ton ikänen kuitenkin testailee rajojaan ja koittaa olla ns parempi kuin ketään muu. Luultavasti kotona valittaa miten kaverilla oli sokeri muroja" äiti miksi meillä on aina vaan näitä tyhmiä mauttomia, kaverikin syö parempia!" kera jalan polkemisen ja raivarien. Ihan samalla tavalla se oma kultamurunen alkaa käyttäytymään kunhan vähän kasvaa.

Vierailija
240/413 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin oisin sanonu et ei tarvitse syödä/ juoda jollei tykkää. Myöskin käynyt läpi meidän talon säännöt ja käytös odotukset mikäli ei miellyttäisi toisen toimet. Kunkin kotona tavallaan. Ton ikänen kuitenkin testailee rajojaan ja koittaa olla ns parempi kuin ketään muu. Luultavasti kotona valittaa miten kaverilla oli sokeri muroja" äiti miksi meillä on aina vtaan näitä tyhmiä mauttomia, kaverikin syö parempia!" kera jalan polkemisen ja raivarien. Ihan samalla tavalla se oma kultamurunen alkaa käyttäytymään kunhan vähän kasvaa.

Olet oikeassa, aikanaan n. 40v. sitten isäni kutsui mökille hyvän purjehdusseuran ystävänsä. Hänen lapsensa ei oikein halunnut syödä mitään. Tehtiin ihan perussapuskaa hernerokkaa ja pannaria, mikä ihan normisapuskaa tuolloin. Ko. jälkeläinen ei halunnut syödä mitään ja myöhemmin selvisi, että ko. lapsella oli todella paha syömishäiriö mikä oli harvinaista 80-luvulla. Tosin melko yleinen jo nykyaikana, olisi mielenkiintoista tietää, mitkä tekijät aiheuttavat ko. kieltäytymisen syömisestä. Hänen perheensä kuitenkin olivat melko normiporukkaa.