Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?
Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.
Kommentit (744)
Nyt on myyjän markkinat ja mökkibuumi. Varaudu siihen, ettet myydessäsi saa omiasi pois. Valmisrakennusten hinnat ovat nousseet 50%.
Vierailija kirjoitti:
Mutainen ja umpeenkasvanut ranta on arvoltaan 0 jälleenmyynnissä. Joten rannan laatu merkitsee myös paljon, pelkkä vesi ei riitä.
Umpeen kasvaneen rannan voi ruopata tai palkata muut ruoppaamaan. Meillä ruopattiin ja tuotiin suodatinkangas ja hiekat. Kustannus 6000€. Tuli huomattavasti halvemmaksi kuin ostaa hiekkapohjaiselta rannalta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on myyjän markkinat ja mökkibuumi. Varaudu siihen, ettet myydessäsi saa omiasi pois. Valmisrakennusten hinnat ovat nousseet 50%.
Päin vastoin nyt juuri ei voida tietää, millainen on mökkien jälleenmyyntitilanne esim. 10 vuoden kuluttua. Myydessä ei voi ajatella mistään kiinteistöstä, että omansa pitää saada pois. Vanhempi on aina halvempi kuin uusi. On väärä logiikka ajatella, että mökin pitäisi olla ilmainen. Ei se sitä ole, jos vuokraat mökin.
Sijainti on tärkein. Ison puhtaan järven rannalta tai niin että yhteys isoon järveen.
Pienen mutalammen rannasta ei kannata ostaa, vaikka edullisesti saisikin.
No, tärkein: oletteko te oikeasti ns. Mökki-ihmisiä? Ja kuinka paljon / usein teidän on tarkoitus mökillä olla vuoden aikana? Se se kaikista tärkein kai on? Esim. Vaikuttaa sijaintiin. Ja miten te nyt asutte, omakotitalossa ?, onko teillä jo nyt myös kotona puutarhaa, nurmikkoa, kukkia jne. Miksi silloin ostaa mökki? Vai asutteko kerrostalossa?
Me olemme ns. omakotitaloihmisiä. Panostimme isosti omaan taloon. Rauhaisa piha, iso terassi, täynnä kukkasia kesällä.. :) mies saa leikkaa nurmikkoa joka viikko kesällä, ja minä hoitaa puutarhaa ja kukkasia.. lisäx meillä on varaava takia, eli lämmitämme lähes kokonaan puilla , ja mies tykkää tehdä klapit omassa pihassamme.
Toki mökkeilystä me myös tykkäämme, mutta kun on ihana omakotitalo, niin tulevana kesänä "vain" vuokraamme mökin, järven rannalta, viikoksi , tod.näk. taas
Toki kun olette mökkiä ostamassa, niin varmasti silloin te olette noita ns. Mökki-ihmisiä?
Meillä oli perintönä saatu mökki. Muut sitä käytti, sisarukset, vanhemmat jne.
Työlista kasvoi, pakolliset maksut verot, vakuutukset, sähkö. Päälle korona nosti hintoja.
Myytiin ja ollaan tyytyväisiä.
Sijoitettiin rahat. Käytiin tuotoilla ja mitä olisi mennyt pakollisiin kuluihin, koko perhe 2 vkon matkalla Madeiralla. Ei enää mökkiä
Hyttyset. Paarmat. PUNKIT. Muurahaiset. KÄÄRMEET.
... noin niinkun ensialkuun.
Vierailija kirjoitti:
No, tärkein: oletteko te oikeasti ns. Mökki-ihmisiä? Ja kuinka paljon / usein teidän on tarkoitus mökillä olla vuoden aikana? Se se kaikista tärkein kai on? Esim. Vaikuttaa sijaintiin. Ja miten te nyt asutte, omakotitalossa ?, onko teillä jo nyt myös kotona puutarhaa, nurmikkoa, kukkia jne. Miksi silloin ostaa mökki? Vai asutteko kerrostalossa?
Me olemme ns. omakotitaloihmisiä. Panostimme isosti omaan taloon. Rauhaisa piha, iso terassi, täynnä kukkasia kesällä.. :) mies saa leikkaa nurmikkoa joka viikko kesällä, ja minä hoitaa puutarhaa ja kukkasia.. lisäx meillä on varaava takia, eli lämmitämme lähes kokonaan puilla , ja mies tykkää tehdä klapit omassa pihassamme.
Toki mökkeilystä me myös tykkäämme, mutta kun on ihana omakotitalo, niin tulevana kesänä "vain" vuokraamme mökin, järven rannalta, viikoksi , tod.näk. taas
Toki kun olette mökkiä ostamassa, niin varmasti silloin te olette noita ns. Mökki-ihmisiä?
Hyvä termi tuo mökki-ihmiset. Meidän yx hyvä ystäväpariskunta on just ostamassa mökkiä. Kovasti ainakin netistä ettivät..Ja siitä koko ajan puhuvat. Ja he EIVÄT todellakaan ole mökki-ihmisiä :)
Mahdollisimman askeettinen mökki olisi minun valintani, jos nyt ostaisin. Ollaan oltu nyt kahtena kesänä lapissa ja vuokrattu mökkejä, joissa ei ole paljon mukavuuksia. Hyvää vastapainoa kiireiselle elämälle kaupungissa. Parasta on se, jos ei ole naapureita eikä muita kuin luonnon ääniä. Viime kesänä nukuin ensimmäistä kertaa elämässäni 5 yötä riippumatossa. Miten kiva oli herätä linnunlauluun. Sellainen tunne, että on saanut happea. Toisaalta se mökki on hyvä olla, jos sattuu sateiset kelit, niin pääsee sisätiloihin.
-matka-aika mökille ajamiseen, mikä on max
-ympärivuoden vai vaan kesäksi ( kesämökki voi olla vaatimattomampi, vedetön ja sähkötön)
-mitä mukavuuksia pitää olla
-palvelut, kuinka pitkä matka kauppaan
-rannallinen vai rannaton mökki
-tienhoito ja jätteet, miten hoidettu & maksut
-onko tontilla paljon hyttysiä
-paistaako tontille aamu- vai ilta-aurinko
-sitten tietysti mietitte, voiko tällä mökillä tehdä niitä asioita mitä haluattte mökillä tehdä
-onko rakennusoikeutta, aittoja jne. mahtuuko mökkivieraita majoittumaan
-varautukaa, että mökissä on mökkihommia, nikkarointia ym, ei niitä nyt ole paljon pakollisia hommia, mutta mökkiä pitää pitää kunnossa, pihatöitä jne
-polttopuita pitää hankkia (kannattaa ostaa paikalliselta moteissa)
- mitä jos vuokraatte mökin ensimmäiseksi kesäksi ja katsotte onko mökkielämä teidän juttu
- Sähköt oltava. Ei pysty käyttämään tietokonetta kovin kauaa ilman sähköä. Eikä käyttää sähköllä toimiivia työkaluja.
- Oma ranta tai rannalle ainakin lyhyt matka
- Katsokaa että vesi on jokseenkin puhdasta, myös kaivovesi
- Jos kalastaa niin pitäisi olla sallittua ajaa moottoriveneellä, ja oikeus yhteisiin vesialueisiin mielummin kuin oma postimerkin kokoinen vesialue
- Jos on aloitelija niin saaret jonne ei pääse autolla kannataa unohtaa
- Lähellä , (max 20 km) kirkonkylään tai kaupunkiin jossa kauppoja ym.
- Verratkaa mökkejä alkukesällä ja rankakaa pois ne jossa paljon hyttysiä
Huomioi nämä asiat:
Metsätie vie perille asti
Mökki on ison järven tai meren rannalla
Sauna on aivan rannassa kiinni tai ainakin melkein
Kauppaan on noin 5 km matka
Majapaikka, eli jokin B&B voisi olla noin 5 km päässä mökin parkkipaikalta.
Kylä kauppoineen 5-7 km päässä
Lähimpään kaupunkiin 25-30 km
Itse mökki oltava hyväkuntoinen, eli moderni keittiö ja ihana rantasauna.
Lämmönlähteenä iso varaava takka
Juokseva vesi
Sisävessa eli pakastava käymälä
Homeeton ja puhdas mökki on paras
Ps tämä kaikki on minulla ja olen siitä onnessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No thanks to the möksä kirjoitti:
Huomioon kannattaa ottaa se, että se on sitten pallona jalassa ja kaikilla lomilla sinne on pakko mennä. Myös muulloin. Lisäksi se vie kaikki rahat.
Hitsi, minä en ole tiennyt, että kaikilla lomilla on pakko mennä mökille. Meillä on mökkejä kaksi ja me ollaan matkusteltu lomilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vangitaanko meidät nyt?
Mökkejänne olette siis vuokranneet/ yrittäneet vuokrata vai eikö niille ole ollut/ole minkäänlaista käyttöä?
Mökin omistaja kyllä useimmiten tuntee sen, että mökille on mentävä, vaikka aina ei niin huvittaisikaan, kun sen kerran on hommannut.
Onhan se mökki vähän sellainen riesa..,
Ei minulla ole mitään mökkipakkoa. Menen kun huvittaa ja usein huvittaakin mennä. Ja en mene, jos ei huvita. Jos mökistä tulisi pakkopullaa ja stressin aihe, niin myisin pois.
Nyt tyrkätään markkinoille akvaariomökkejä, kalliolla lasihökötys. Maksaa luultavasti maltaita, lämmitys, kaikenmaailman kaihtimet, puhumattakaan nyt muusta hömpästä menee jo överiksi. Aikanaan hirsimökki oli luonnollinen, siisti, hengittävä ja lämmin. Eliitti keuhkoaa ilmastonmuutoksesta, makaa joka toinen päivä mieltää osoittamssa, ette rahvas sorru samaan. Tuskin näitä akvaarioita pieni ihminen tekee, kyllä niissä rahaa palaa, pitää olla kameravalvonta ja hälyttimet joka nurkassa.
Mökki-ihmiset. Ei asia ole koko loppuelämän niin kuin joskus on ollut.
Minäkin olin nuorena sellainen, etten yhtään viihtynyt mökillä. Se oli tylsää ja koko ajan piti puuhastella jotain: raivata risuja, kantaa vettä saunaan, tiskata astioita, pestä mökkiä tai huussia tai venettä, kalastaa, kitkeä rikkaruohoja, kääntää perunapeltoa tai korjata perunasatoa pois, puhdistaa räystäitä, pinota halkoja liiteriin, maalata kuistia tai puutarhakalusteita, asentaa laituria paikalleen tai raahata sitä pois, pestä mattoja, hinkata juuriharjalla saunan lauteita, sytyttää tulet saunaan tai takkaan… Minun mielikuvani koko mökkielämästä oli: työleiri.
Nyt 45-vuotiaana ajattelen täysin toisella tavalla. Se puuhastelu on arkiliikuntaa. Jos on kaunis aurinkoinen sää, otan aurinkotuolin ja makaan enkä tee mitään. Kun on pilvisempi päivä, omaksi ilokseni puuhastelen. Aika kuluu nopeasti. Maksan omille 14- ja 16-vuotiaille taskurahaa siitä, että he siivoavat mökin pari kertaa kesän aikana, koska en ole itse siivousintoilija. Meillä on mökillä pyykinpesukone, eikä kukaan pyykkää käsin. On myös pieni astianpesukone. Sitä ei käytetä edes joka päivä. Kaikki ovat oppineet, että jokaista vesitilkkaa varten ei oteta uutta lasia kaapista. Monesti ostan mökille mukaan jotain valmista ruokaa, jota lämmitetään mikrossa. Käytän kokkaamiseen paljon vähemmän aikaa kuin kotona. Mies hoitaa savustuspöntön käytön. Minä voin soutaa tai sup-lautailla, mutta en kalasta. Mökillä en käytä kännykkää ollenkaan. Televisiota katson lähinnä silloin, jos ulkona sataa. Iltaisin saunan jälkeen luen kirjoja, mitä ei tule kotona tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi nämä asiat:
Juokseva vesi
No, jokaisella on omat toiveensa mökin suhteen.
Meidän mökki on sähkötön, ulkohuusi ja kantovesi.
Nautin askeettisuudesta. Mökki on ihana paratiisi ilman elektroniikkaa ja etätyöskentelymahdollisuuksia. Todellista rentoutumista ja kotioloista poikkeavaa elämistä.
Tunnen todella olevani lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tyrkätään markkinoille akvaariomökkejä, kalliolla lasihökötys. Maksaa luultavasti maltaita, lämmitys, kaikenmaailman kaihtimet, puhumattakaan nyt muusta hömpästä menee jo överiksi. Aikanaan hirsimökki oli luonnollinen, siisti, hengittävä ja lämmin. Eliitti keuhkoaa ilmastonmuutoksesta, makaa joka toinen päivä mieltää osoittamssa, ette rahvas sorru samaan. Tuskin näitä akvaarioita pieni ihminen tekee, kyllä niissä rahaa palaa, pitää olla kameravalvonta ja hälyttimet joka nurkassa.
Minä tykkään kallion lasihökötyksestä kahdesta syystä. Ensinnäkin näköala pitää olla. Ei mitään metsän keskellä olevaa erämökkiå. Mielellään katson mökin ikkunasta järvimaisemaa. Tai jos olisi meren rannalla, niin merimaisemaa. Inhoan hyttysiä. Kallion päällä niitä on paljon vähemmän kuin järven rannassa. Mitä korkeampi kallio ja avoimempi paikka, sitä vähemmän hyttysistä on kiusaa. Aurinko saa myös paistaa pihaan. Rämeikköön se ei ikinä paista. Kalliolla ei tarvitse ajaa nurmikkoa, kun sitä ei kasva. Piha on melko huoltovapaa.
Vierailija kirjoitti:
Saarimökin ostaneena tulee mieleen, että:
- Älä osta saarimökkiä jollei sinulla ole varaa asialliseen veneeseen
- Kuljeta isot tavarat saarimökkiin jääteitse talvella
- Mieti mitä mökiltä tarvitset; ota huomioon, että pieni laiturinromu ei riitä veneen kiinnittämiseen ja kunnon laituri maksaa- Ilmansuunnat! En ostaisi pohjois-tai itärantaista mökkiä.
- Veden laatu. En ostaisi mökkiä rehevöityneen rapakon tai meren rannalta
- Varmista että saat kaupassa kaikki paperit ja piirustukset lupineen myyjältä
- Budjetoi mökkiin kauppahinnan päälle ensimmäisten vuosien tuunauksiin n. 5 -10 000 e ainakin ellet osta upouutta mökkiäSähköttömiin kohteisiin saa nykyisin suht edullisesti aurinkosähköjärjestelmän.
Mitä ihmettä? Miksi et Pohjois tai itärantaista? Nehän parhaimmat. Etelärantaan ei koskaan paista aurinko, länsirannassa ei ole ilta-aurinkoa.
Pohjoisranta on paras, se saa aurinkoa koko päivän ja itä saa ihanan ilta-auringon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioi nämä asiat:
Juokseva vesi
No, jokaisella on omat toiveensa mökin suhteen.
Meidän mökki on sähkötön, ulkohuusi ja kantovesi.
Nautin askeettisuudesta. Mökki on ihana paratiisi ilman elektroniikkaa ja etätyöskentelymahdollisuuksia. Todellista rentoutumista ja kotioloista poikkeavaa elämistä.
Tunnen todella olevani lomalla.
Juu, tuo sinun mökkisi on suloinen varmaan. Niin oli meilläkin aluksi sähkötön ja ulkohuussi. Mökkimme on 50-luvulta. Mutta kun ikää tuli lisää, niin vedenkanto ei ollut enää mahdollista ja ulkohuussiin en mene enää. Sähköt on hyvä olla kuitenkin. Lapsuudessa meillä oli "kosankaasu" ja se oli jotenkin pelottava. Haju ja muu. Me rentoudutaan oikein kunnolla modernissa mökissä ja saa vain nauttia ilta-auringon loisteesta ja hiljaisuudesta. Niin, mutta linnuthan visertävät joka oksalla. Se on paratiisia, se. Sukulaisilla on sähkötön ja vedetön mökki ja onsan se suloinen, mutta tiskaamiset ja kaikki käytännön asiat ovat niin mahdottomia, etten vaihtaisi. Hyvää mökkeilyä.
Mutainen ja umpeenkasvanut ranta on arvoltaan 0 jälleenmyynnissä. Joten rannan laatu merkitsee myös paljon, pelkkä vesi ei riitä.