En osaa määritellä yhteiskuntaluokkaani
Auttakaa minua hahmottamaan kysymällä oikeat kysymykset. Mitkä tekijät tämän määrittävät?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani eivät olleet akateemisia, mutta sukutausta on akateeminen siinä mielessä, että yliopiston käyneitä on monessa polvessa. Mitää isoja kuuluisuuksia ei suvusta löydy, mutta muutama ”merkkihenkilö”, jotka olivat omissa piireissään arvostettuja (esim lastenkirjakuvittaja, lakimies tai pappi), mutta ei todellakaan mitään historian käänteentekijöitä. Lapsuudenkoti oli lukemista ja kirjallisuutta arvostavaa ja seinät notkuivat kirjahyllyjä. Museoihin olen taas itse suunnannut isommin vasta aikuisiällä.
Ap
Eli edelleen sitä ihan normia keskiluokkaa.
Nämä keskustelut ovat turhauttavia, koska niin moni kuvittelee että yksi tai kaksi yksittäistä asiaa, kuten palkkataso ja koulutus, määrittelevät yhteiskunnallisen aseman.
Ottaen huomioon, että suurin osa suomalaisista oli vasta torpissa ja pirteissä tai tehtaiden linjastoilla, ap:lla on mielestäni poikkeuksellisen keskiluokkaiset ja akateemiset sukujuuret. Itse sijoittaisin hänet kaiken kerrotun perusteella kyllä tukevasti ylempään keskiluokkaan. Täällä monet viittaavat keskustelussa ylempään keskiluokkaan asioilla, jotka todellisuudessa kuuluvat yläluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kuuluu keskiluokkaan.
Itse asiassa suurin osa (37 %) kuuluu työväenluokkaan.
Työssäkäyvistä työväenluokkaan kuuluvat ne, joilla on työväenluokkaiset tavat eli ei voi koulutuksen, työn, työpaikan, palkan perusteella tehdä eroa työväenluokan ja keskiluokan välillä. Hitsari voi olla sisäsiisti, kulttuuriharrastaja, seesteinen keskiluokkainen mutta akateeminen sisätyöntekijä taas homssuinen, vapaa-aikansa baareissa viettävä, tosi-tv:n katsoja. Sukujuuret ja perhetausta aika paljon sanelevat että minkä luokkaista elämää viettää.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon, että suurin osa suomalaisista oli vasta torpissa ja pirteissä tai tehtaiden linjastoilla, ap:lla on mielestäni poikkeuksellisen keskiluokkaiset ja akateemiset sukujuuret. Itse sijoittaisin hänet kaiken kerrotun perusteella kyllä tukevasti ylempään keskiluokkaan. Täällä monet viittaavat keskustelussa ylempään keskiluokkaan asioilla, jotka todellisuudessa kuuluvat yläluokkaan.
Eli et tiedä luokan määrittelystä mitään. Asia selvä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ovat turhauttavia, koska niin moni kuvittelee että yksi tai kaksi yksittäistä asiaa, kuten palkkataso ja koulutus, määrittelevät yhteiskunnallisen aseman.
No nimenomaan. Huvittaa, kun ihmiset itsekin kuvittelee olevansa jotain herttuoita, koska niillä on akateeminen koulutus, hyvä työpaikka ja massia. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Suomen kaltaisessa matalan sivistystason ja hierarkian maassa on ainoastaan kourallinen varsinaista yläluokkaa. Joku Nalle Wahlroos kartanoineen ja hänkin muutti jo Ruotsiin. Jos ei haluta niputtaa vaikkapa Pekka Puskaa, joka on paitsi lääkäri, myös yhteiskunnallinen vaikuttaja ja korkean virkamiesuran tehnyt mies ja vaikkapa lieksalaista sairaanhoitajaa samaan yhteiskuntaluokkaan eli keskiluokkaan, erot pitää tehdä eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan. Huvittaa, kun ihmiset itsekin kuvittelee olevansa jotain herttuoita, koska niillä on akateeminen koulutus, hyvä työpaikka ja massia. Hohhoijaa.
Mielestäni kukaan ei kuvitellut olevansa herttua tai muutenkaan yläluokkainen tässä keskustelussa. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutus, ammatti, palkka, harrastukset, oletko perimässä minkä verran?
Yliopistotutkinto, olen esihenkilönä asiantuntijaorganisaatiossa, 5500 eur, harrastukset: lukeminen, juoksu, jooga, luonnossa patikointi, erilaisissa tapahtumissa käynti. Olen perimässä asunnon PK-seudulta (ei hieno, alkuperäiskuntoinen rivari) ja mökin jolla ole juurikaan arvoa (sisämaan mökki, ei vesistön rannalla).
Ap
Ylempi keskiluokka, koska olet akateeminen, sinulla on pääomaa ja elämäntyylisi on selvästi ylemmän keskiluokan harmoniaa.
No ei tod ole mitään ylempää keskiluokkaa. Ihan normaalia keskiluokkaa tuo on.
Mikä on normaalin keskiluokan ja ylemmän keskiluokan ero?
Akateemisuus. Ylempi keskiluokka on asiantuntijatehtävissä, joissa on aivan erilainen vapaus kuin alemman keskiluokan töissä kuten vaikkapa sairaanhoitajan tai pankkitoimihenkilön töissä. On itse luotua kalenteria, etätöitä, kukaan ei ole mallintanut toimintamallia sinulle valmiiksi jne.
Meinaat että normaalituloisen ja varakkaan akateemisen tai ei akateemisen aatelissuvun vesa, joka työskentelee lähihoitajana, kirjanpitäjänä, poliisina, sairaanhoitajana tai pankkitoimihenkilönä, ei olisi ylempää keskiluokkaa eikä eliittiä vaan alempaa keskiluokkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Suomen kaltaisessa matalan sivistystason ja hierarkian maassa on ainoastaan kourallinen varsinaista yläluokkaa. Joku Nalle Wahlroos kartanoineen ja hänkin muutti jo Ruotsiin. Jos ei haluta niputtaa vaikkapa Pekka Puskaa, joka on paitsi lääkäri, myös yhteiskunnallinen vaikuttaja ja korkean virkamiesuran tehnyt mies ja vaikkapa lieksalaista sairaanhoitajaa samaan yhteiskuntaluokkaan eli keskiluokkaan, erot pitää tehdä eri tavalla.
Yläluokka ja eliitti eri asia kuin ylempi keskiluokka. Esim. lääkärit, proviisorit, ylemmät virkamiehet, yritysjohtajat ja menestyneet yrittäjät ja maanviljelijät, metsänomistajat mielestäni yläluokkaa jolleivat sitten sukutaustoistaan johtuen peräti yläluokkaa tai eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä niin ole väitetty ja tätä asiaa nyt perusteltu tässä ketjussa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistotutkinto, olen esihenkilönä asiantuntijaorganisaatiossa, 5500 eur, harrastukset: lukeminen, juoksu, jooga, luonnossa patikointi, erilaisissa tapahtumissa käynti. Olen perimässä asunnon PK-seudulta (ei hieno, alkuperäiskuntoinen rivari) ja mökin jolla ole juurikaan arvoa (sisämaan mökki, ei vesistön rannalla).
Ap
Ylempi keskiluokka, koska olet akateeminen, sinulla on pääomaa ja elämäntyylisi on selvästi ylemmän keskiluokan harmoniaa.
Akateemisuus. Ylempi keskiluokka on asiantuntijatehtävissä, joissa on aivan erilainen vapaus kuin alemman keskiluokan töissä kuten vaikkapa sairaanhoitajan tai pankkitoimihenkilön töissä. On itse luotua kalenteria, etätöitä, kukaan ei ole mallintanut toimintamallia sinulle valmiiksi jne.
Meinaat että normaalituloisen ja varakkaan akateemisen tai ei akateemisen aatelissuvun vesa, joka työskentelee lähihoitajana, kirjanpitäjänä, poliisina, sairaanhoitajana tai pankkitoimihenkilönä, ei olisi ylempää keskiluokkaa eikä eliittiä vaan alempaa keskiluokkaa?
Ei luokka ole periytyvä. Lähihoitaja ei ole edes keskiluokkaa koulutuksensa, työnsä ja tulojensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun mielestä tällainen ihminen on vain keskiluokkainen.
Mitä vanhempasi harrastavat? Onko sinulla puolisoa? Millainen hänen taustansa on?
Vierailija kirjoitti:
Joo, myönnetään että pidempi akateeminen sukutausta muuttaa asiaa. Itse olen ap:n kaltainen mutta maalaisjunttitaustalla, ja sukutaustan vaikutuksen huomaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Erittäin selkeä keskiluokka.
Miksi tässä sekoitetaan koko ajan yläluokka ja ylempi keskiluokka?
Yläluokkaa on Suomessa vain kourallinen.
Riippuu myös siitä miten tarkasti halutaan jaotella, eli jaetaanko keskiluokka kahteen vai kolmeen osaan. Alempi keskiluokka, keskimmäinen keskiluokka, ylempi keskiluokka. Minusta tämä on selkeämpi kuin pelkkä alempi ja ylempi keskiluokka -jaottelu.
Varsinaista yläluokkaa on Suomessa todella vähän, ja siihen voi laskea vanhat aatelissuvut, raharikkaat joiden huomattava omaisuus on perittyä monilta sukupolvilta ja vanhat poliitikkosuvut.
Sanoisin, että kuulut alempaan keskiluokkaan. Ylempi keskiluokka päättää tämän maan asioista.