Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruumiillisen kurituksen oletettu kasvattava vaikutus?

Vierailija
11.04.2021 |

Tuli mieleen, kun tuo yksi palstalainen uhkasi pieksää lapsensa, kun oli tuhlanut 200 euroa kenkiin...

En minä ainakaan tietoisesti muista, että olisin "kasvattunut" jotenkin paremmin sillä, että esim. kotiintuloajan unohtamisesta annettiin remmiä.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuskin sekään olisi niitä kenkärahoja takaisin saanut, vaikka olisikin kurittanut lastaan.

Vierailija
2/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ruumiillinen kuritus aiheuttaa lähinnä aikuisuuteen asti jatkuvia tunnesäätelyn ongelmia sekä sitä, että moraalikäsitys alkaa nojata enemmän auktoriteettien pelkoon kuin sisäistettyyn käsitykseen oikeasta ja väärästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan ruumiillinen kuritus aiheuttaa lähinnä aikuisuuteen asti jatkuvia tunnesäätelyn ongelmia sekä sitä, että moraalikäsitys alkaa nojata enemmän auktoriteettien pelkoon kuin sisäistettyyn käsitykseen oikeasta ja väärästä.

Tätä selitystä minä en kyllä ymmärrä, koska ihan samalla tavallahan se on auktoriteettien pelkoa, jos annetaan riittävän tuntuva ei-ruumillinen rangaistus.

Vierailija
4/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä selitystä minä en kyllä ymmärrä, koska ihan samalla tavallahan se on auktoriteettien pelkoa, jos annetaan riittävän tuntuva ei-ruumillinen rangaistus.

Opettaa voi muutenkin kuin rankaisemalla.

Vierailija
5/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne rangaistukset eivät olekaan erityisen tehokas kasvatuskeino noin ylipäätään.

Vierailija
6/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaa voi muutenkin kuin rankaisemalla.

No silloin keskustelun aiheena pitäisi olla rankaisu vs. ei rankaisua. Se on eri keskustelu kuin ruumiillinen kuritus vs. ei-ruumiillinen rangaistus.

Vierailija
7/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivallalla kasvaa väkivaltaisia ihmisiä. Jos lapseen käytetään väkivaltaa, niin lapsikin oppii käyttämään sitä ongelmanratkaisukeinona.

Vierailija
8/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivallalla kasvaa väkivaltaisia ihmisiä. Jos lapseen käytetään väkivaltaa, niin lapsikin oppii käyttämään sitä ongelmanratkaisukeinona.

Ja jos lasta rangaistaan tavaroiden pois ottamisella niin lapsi oppii käyttämään sitä ongelmanratkaisukeinona. Esim. ottaa kaverilta pois lelun, kun äiti on ottanut häneltä itseltään pois leluja.

Vierailija
9/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii, että vahvin määrää säännöt ja jos muut eivät tee kuten sanon, heitä voi vaikka lyödä ja pitää kurissa väkivallan uhan avulla.

Vierailija
10/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo väite, että ihmisillä olisi sisäisiä pidäkkeitä eri asioissa... höpöhöpö. Kuinka moni esim. näpistäisi kaupasta kaiken tarvitsemansa, jos ei siitä saisi mitään rangaistusta? Aika moni. Ihmiset on itsekkäitä. On lapsellinen ajatus, että ihmisilä olisi kasvatuksen pohjalta automaattisesti joku hieno moraalikoodisto. Ehkä joissain asioissa, mutta monissa asioissa tarvitaan ihan selkeää uhkaa/pelotetta, jotta porukka pysyy ruodussa. Sama koskee vaikka ylinopeutta. En halua tappaa ketään, mutta tuossa vilkkaammalla tielläkin on niin alhainen rajoitus, että taatusti tulisi painettua kaasua enemmän, jos ei olisi uhkaa sakosta. Tai jossain pikatien hiljaisella risteysalueella, kun nopeusrajoitus laskee 60km/h, mutta tekisi mieli painaa satasta läpi.

Vierailija
11/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne rangaistukset eivät olekaan erityisen tehokas kasvatuskeino noin ylipäätään.

Epätoivoinen jankkausko sitten on parempi vaihtoehto? Asetutaan lapsen viereen ja hoetaan tuhat kertaa, että "kyllä sinun Nico-Petteri nyt pitää totella"? Sillä se vanhemman auktoriteetti kasvaa?

Vai onko teillä vaan tapana luovuttaa jos lapsi ei usko mitä hänelle sanotaan?

Vierailija
12/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä hoitaisit oikeaoppisesti tilanteen, jossa isompi lapsi (joka tuntee kellon ja ymmärtää kotiintuloajat) tulee jatkuvasti myöhässä kotiin? Itse sain vastaavassa tilanteessa remmiä. Omalla lapselle antaisin määräaikaisen arestin. Mitä sinä tekisit?

Vierailija
13/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii, että vahvin määrää säännöt ja jos muut eivät tee kuten sanon, heitä voi vaikka lyödä ja pitää kurissa väkivallan uhan avulla.

No juuri niin se menee, että vahvin määrää säännöt. Ei esivalta turhaan miekkaa kanna, niin kuin ennen tavattiin sanoa.

Ja jostain syystä armeijakin tarvitsee 10 miljardilla hävittäjät. Ehkä hävittäjät pitäisi jättää hankkimatta ja sen sijaan sanoittaa vihollisen tunteita, kun tämä höökii rajan yli?

Vierailija
14/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä hoitaisit oikeaoppisesti tilanteen, jossa isompi lapsi (joka tuntee kellon ja ymmärtää kotiintuloajat) tulee jatkuvasti myöhässä kotiin? Itse sain vastaavassa tilanteessa remmiä. Omalla lapselle antaisin määräaikaisen arestin. Mitä sinä tekisit?

Sanoittamalla?

Vierailija
15/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Minua ojennettiin lapsena "väkivallalla" muutama kerta, ja syystä. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa, ja kammoan sitä. Jos minulla olisi lapsia, niin kyllä käyttäisin remmiä, koska lapsi ei aina muuten opi.

Vierailija
16/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epätoivoinen jankkausko sitten on parempi vaihtoehto? Asetutaan lapsen viereen ja hoetaan tuhat kertaa, että "kyllä sinun Nico-Petteri nyt pitää totella"? Sillä se vanhemman auktoriteetti kasvaa?

Vai onko teillä vaan tapana luovuttaa jos lapsi ei usko mitä hänelle sanotaan?

Suoraan sanottuna, en ole joutunut teini-ikäisten lasten kanssa tilanteeseen, jossa olisin joutunut antamaan rangaistuksia. Kun lapset olivat pieniä koululaisia, silloin käytin peli- tai nettikieltoa jonkin verran tai jos lapsi suuttuneena heitti karkkinsa roskiin (näinkin kävi kerran), hän ei saanut uusia tilalle. Kerran kielsin lapselta kertaluontoisen menon huonon käytöksen vuoksi. Myöhemmin tuli "vakavat keskustelut", joita käyn nykyisin teinien kanssa ihan hyvässä hengessä. 

Sanoisin, että ehdottomasti tärkein kasvatustapa on rakkaus. Kun osoitat lapselle valtavasti rakkautta, aikaa ja keskustelette elämästä ja maailmasta jo ihan pienen lapsen kanssa, hän sisäistää samalla tärkeitä arvoja. Vähitellen ne alkavat näkyä lapsen käytöksessä, mutta siihen asti rajataan fyysisesti estäen huono käytös. 

Minä olen arvokas = myös muut ovat arvokkaita. Saan olla sellainen kuin olen = myös muut saavat olla sellaisia kuin ovat. Koulu on tärkeää, vaikka siitä ei pitäisi = opettajia ja muita oppilaita kunnioitetaan. Koti on turvallinen paikka = sisaruksilla ja vanhemmilla on oikeus olla rauhassa kotona. 

Vierailija
17/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Minua ojennettiin lapsena "väkivallalla" muutama kerta, ja syystä. En ole koskaan käyttänyt väkivaltaa, ja kammoan sitä. Jos minulla olisi lapsia, niin kyllä käyttäisin remmiä, koska lapsi ei aina muuten opi.

Mikset ojenna aikuisia väkivallalla, jos se on niin tehokas keino? Pelkäät, että saat turpaan? Jos kammoat väkivaltaa, miksi suunnittelet lapset pahoinpitelemistä? Se ei ole niin pelottavaa, kun lapsi ei pärjää sinulle fyysisesti?

Vierailija
18/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä keppi opettaa tyhmäkin lapsen ihmisten tavoille.

Vierailija
19/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi ei tule ajallaan kotiin, seuraavalla kerralla hän ei mene. Tämä siis, jos kyseessä on jatkuvasti toistuva ongelma. En sainoisi sitä rangaistukseksi, vaan luonnolliseksi seuraamukseksi. Samalla juttelisin luotettavuudesta ja siitä, miten ehdottoman tärkeää se on. Kun lapseen voi luottaa, hän saa myös vapauksia enemmän. 

Vierailija
20/63 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä keppi opettaa tyhmäkin lapsen ihmisten tavoille.

Niin, paitsi että ei opeta. Se opettaa ratkaisemaan tilanteet väkivallalla ja heikentää oppimiskykyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme