Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry tulee Philipin hautajaisiin, Meghan ei

Vierailija
11.04.2021 |

Mutta palaakohan Harry enää Amerikkaan...

Kommentit (1568)

Vierailija
621/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on hieman halutumpiakin vieraita kuin Meghan. Kuningatar, Charles ja Monika ne ykköset.

Oliko Monika joku rakastajattarista?

Vierailija
622/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

William kirjoittaa lämpimästi isoisästään, joka on ollut "tukena niin hyvinä kuin vaikeina päivinä." Ja Philipille olikin koko kansainyhteisö ja vaimonsa, kuningatar Elisabethin tukeminen maailman tärkein tehtävä. Voi vain kuvitella, miten erityislaatuinen suhde Philipillä oli tulevaan kuninkaaseen Williamiin ja hänen poikaansa, tulevaan kuninkaaseen Georgeen. Philip on omasta kokemuksestaan ymmärtänyt myös Catherinen aseman ja arvostanut ja tukenut Catherinea sydämestään.

Philipille on varmasti ollut vaikeaa, että hoviin tulee nainen, joka haluaa kuninkaallisen aseman tuomat edut ja rahat, mutta ei ole valmis tekemään muuta kuin puukottamaan selkään Philipille tärkeimpiä asioita. Mittaamattoman suurta surua on varmasti tuonut pojanpoika, joka kasvettuaan hovissa ja vietettyään aikaansa myös isoisänsä seurassa on nyt valmis kääntämään selkänsä kaikelle, mitä isoisä on kertonut pitävänsä arvokkaana ja tärkeänä koko kansainyhteisölle ja sen asukkaille.  

https://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/a/1dc61b2b-5571-45c8-934f-84972…

”...Pidän itseäni onnekkaana, sillä hän ei ainoastaan opastanut minua esimerkillään, vaan sain myös kokea hänen kestävän läsnäolonsa pitkälle aikuisikään – sekä hyvinä että vaikeampina päivinä.

Tulen aina olemaan kiitollinen siitä, että vaimoni ehti tutustua häneen monen vuoden ajan - TOISIN KUIN MEGHAN, sekä siitä hyväntahtoisuudesta, jota hän osoitti vaimoani kohtaan - TOISIN KUIN MEGHANILLE, JOTA HÄN INHOSI. En aio koskaan pitää itsestäänselvyytenä lasteni arvokkaita muistoja heidän isoisoisästään - TOISIN KUIN HARRYN LASTEN MUISTOT ISOISOISÄSTÄ, JOITA MUISTOJA EI SIIS OLE, joissa hän tulee hakemaan heitä hevoskärryllään, tai sitä, että he pääsivät omin silmin näkemään hänen tarttuvan seikkailunhalunsa ja hänen ilkikurisen huumorintajunsa!

Isoisäni oli poikkeuksellinen mies ja osa poikkeuksellista sukupolvea. Catherine ja minä jatkamme sitä, mitä hän olisi halunnut meidän tekevän ja tuemme kuningatarta - TOISIN KUIN HARRY, JOKA PUUKOTTI HÄNTÄ SELKÄÄN tulevina vuosina. Tulen ikävöimään isoisääni, mutta tiedän, että hän olisi halunnut meidän jatkavan töidemme parissa - TOISIN KUIN HARRY, JOKA LUOVUTTI.”

Toi on puhdasta vttuilua Harrylle, mutta hyvä vaan, jos toinen on niin tollo, ettei muuten tajua.

Siinäpä erittäin sopiva henkilö kuninkaaksi, vittuilee isoisänsä muistopuheessa.😂😂😂

isoisoisänsä

Ja ei se kaikille kuittaile, veljelleen vaan.

Philip on kyllä Williamin isoisä ja minkäönlainen vittuilu muistopuheessa ei ole suotavaa.

Faktat kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meghanin ympärillä on ihan selvästi Suomessa saakka tukijoita. Kirjoitan tämän vink vink. Se kirja joka johti Dianan eroon oli taas suomalaisessa kirjapainossa painettu salaa. Nyt ne tutkivat asiaa. Mielenkiintoista.

William on kyllä todella skarppi. Tuo on juuri oikea veto.

William kirjoittaa lastensa ja isoisoisänsä lämpimästä suhteesta: "...En aio koskaan pitää itsestäänselvyytenä lasteni arvokkaita muistoja heidän isoisoisästään, joissa hän tulee hakemaan heitä hevoskärryllään, tai sitä, että he pääsivät omin silmin näkemään hänen tarttuvan seikkailunhalunsa ja hänen ilkikurisen huumorintajunsa!"

Surullista, etteivät Archie ja syntymätön siskonsa koskaan saaneet mahdollisuutta luoda suhdetta isoisoisäänsä. Myös isoisoäitinsä kuningatar Elisabeth jää heille hyvin vieraaksi ellei ihmeitä tapahdu. 

Kuinkahan "läheinen" suhde näilläkin lapsilla todellisuudessa oli isoisoisäänsä, Georgen kuvakin on jo muutaman vuoden takaa, poika on lähdössä kärryajelulle kirja kädessä....

Siinä mielessä Harryn teksti on rehellisempää, koska hän todellakin kirjoittaa omista kokemuksistaan isoisänsä kanssa.

No kun ei ole niitä kokemuksia, jossa olisi Philip, Harry ja Archie. Eihän Harryn poika ehtinyt tutustua Harryn sukuun kun jo muuttivat pois.

Lapsellinen muisteluteksti minun mielestä kaljoineen kaikkineen.

Toinen muistaa, mitä kaljamerkkiä isoisä joi grillatessaan. Toinen muistaa, kuinka eri sukupolvet puuhailivat yhdessä.

Onko toi Harry teini vai päihdeongelmainen???

Onko sulla päihdeongelma kun tartuit puheesta ainoastaan kaljaan? Minussa ei aiheuttanut minkäänlaista reaktioita, mutta mulla ei ole ongelmaa alkon kanssa😂 hienot muistopuheet molemmilla👍🏻

Vierailija
624/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meghanin ympärillä on ihan selvästi Suomessa saakka tukijoita. Kirjoitan tämän vink vink. Se kirja joka johti Dianan eroon oli taas suomalaisessa kirjapainossa painettu salaa. Nyt ne tutkivat asiaa. Mielenkiintoista.

William kirjoittaa lastensa ja isoisoisänsä lämpimästä suhteesta: "...En aio koskaan pitää itsestäänselvyytenä lasteni arvokkaita muistoja heidän isoisoisästään, joissa hän tulee hakemaan heitä hevoskärryllään, tai sitä, että he pääsivät omin silmin näkemään hänen tarttuvan seikkailunhalunsa ja hänen ilkikurisen huumorintajunsa!"

Surullista, etteivät Archie ja syntymätön siskonsa koskaan saaneet mahdollisuutta luoda suhdetta isoisoisäänsä. Myös isoisoäitinsä kuningatar Elisabeth jää heille hyvin vieraaksi ellei ihmeitä tapahdu. 

Eikö jo ole korkea aika hankkia oma elämä. Tämä Meghanin pakkomielteinen länkyttäminen ole jo ihan muuta kuin tervettä !

Just ylläolevat kommentit ovat ihan keskustelun häirintää tahallisesti. Elä sinä omaa elämääsi ja anna ihmisten kirjoittaa. Tänne ei ole pakko tulla lukemaan jos rasittaa.

Vai "keskustelun" häirintää....

Kyllä,  häiritset keskustelua tämä on palaute sinulle ollut täällä kauan. mene pois ellet pysy asioissa.

Kritiikkiä ahkerasti jakavien tulisi kestää myös itseensä tai omiin tekemisiinsä kohdistuva kritiikki.

Vierailija
625/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harryn muistokirjoitus on lämmin ja henkilökohtainen. Siinä luodaan muutamalla lauseella kokonaisvaltainen ja inhimillinen kuva rakastetusta isoisästä.

Williamin "minä, minä, minun, minä"-teksti on puolestaan itsekeskeinen ja jäykkä. Hänen tulisi vakavasti harkita avustajakuntansa uusimista, sillä viimeisen kuukauden PR-katastrofit ovat olleet noloa seurattavaa. Voihan tosin olla, että hän ei kuuntele järkeviäkään neuvoja.

Vierailija
626/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan "läheinen" suhde näilläkin lapsilla todellisuudessa oli isoisoisäänsä, Georgen kuvakin on jo muutaman vuoden takaa, poika on lähdössä kärryajelulle kirja kädessä....

Siinä mielessä Harryn teksti on rehellisempää, koska hän todellakin kirjoittaa omista kokemuksistaan isoisänsä kanssa.

No kun ei ole niitä kokemuksia, jossa olisi Philip, Harry ja Archie. Eihän Harryn poika ehtinyt tutustua Harryn sukuun kun jo muuttivat pois.

Toinen muistaa, mitä kaljamerkkiä isoisä joi grillatessaan. Toinen muistaa, kuinka eri sukupolvet puuhailivat yhdessä.

Onko sulla päihdeongelma kun tartuit puheesta ainoastaan kaljaan? Minussa ei aiheuttanut minkäänlaista reaktioita, mutta mulla ei ole ongelmaa alkon kanssa😂 hienot muistopuheet molemmilla👍🏻

Mulla on sellainen päihdeongelma, että ex paljastui alkoholistiksi. Olen todella herkkä yhtään millekään päihdejutuille. Olen siis ennemminkin raivoraitis itse, enkä pidä itsekään sitä ongelmattomana. Olisin mieluummin normi kohtuukäyttäjä. Toisen juominen jätti vaan niin syvät haavat, kun tuhoutui perhe, talous ym ym.

Vierailija
627/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harryn muistokirjoitus on lämmin ja henkilökohtainen. Siinä luodaan muutamalla lauseella kokonaisvaltainen ja inhimillinen kuva rakastetusta isoisästä.

Williamin "minä, minä, minun, minä"-teksti on puolestaan itsekeskeinen ja jäykkä. Hänen tulisi vakavasti harkita avustajakuntansa uusimista, sillä viimeisen kuukauden PR-katastrofit ovat olleet noloa seurattavaa. Voihan tosin olla, että hän ei kuuntele järkeviäkään neuvoja.

Isoäitinä valitsisin kuitenkin mieluummin Williamin muistopuheen, jos se olisi minusta kirjoitettu.

Vierailija
628/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

William kirjoittaa lämpimästi isoisästään, joka on ollut "tukena niin hyvinä kuin vaikeina päivinä." Ja Philipille olikin koko kansainyhteisö ja vaimonsa, kuningatar Elisabethin tukeminen maailman tärkein tehtävä. Voi vain kuvitella, miten erityislaatuinen suhde Philipillä oli tulevaan kuninkaaseen Williamiin ja hänen poikaansa, tulevaan kuninkaaseen Georgeen. Philip on omasta kokemuksestaan ymmärtänyt myös Catherinen aseman ja arvostanut ja tukenut Catherinea sydämestään.

Philipille on varmasti ollut vaikeaa, että hoviin tulee nainen, joka haluaa kuninkaallisen aseman tuomat edut ja rahat, mutta ei ole valmis tekemään muuta kuin puukottamaan selkään Philipille tärkeimpiä asioita. Mittaamattoman suurta surua on varmasti tuonut pojanpoika, joka kasvettuaan hovissa ja vietettyään aikaansa myös isoisänsä seurassa on nyt valmis kääntämään selkänsä kaikelle, mitä isoisä on kertonut pitävänsä arvokkaana ja tärkeänä koko kansainyhteisölle ja sen asukkaille.  

https://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/a/1dc61b2b-5571-45c8-934f-84972…

”...Pidän itseäni onnekkaana, sillä hän ei ainoastaan opastanut minua esimerkillään, vaan sain myös kokea hänen kestävän läsnäolonsa pitkälle aikuisikään – sekä hyvinä että vaikeampina päivinä.

Tulen aina olemaan kiitollinen siitä, että vaimoni ehti tutustua häneen monen vuoden ajan - TOISIN KUIN MEGHAN, sekä siitä hyväntahtoisuudesta, jota hän osoitti vaimoani kohtaan - TOISIN KUIN MEGHANILLE, JOTA HÄN INHOSI. En aio koskaan pitää itsestäänselvyytenä lasteni arvokkaita muistoja heidän isoisoisästään - TOISIN KUIN HARRYN LASTEN MUISTOT ISOISOISÄSTÄ, JOITA MUISTOJA EI SIIS OLE, joissa hän tulee hakemaan heitä hevoskärryllään, tai sitä, että he pääsivät omin silmin näkemään hänen tarttuvan seikkailunhalunsa ja hänen ilkikurisen huumorintajunsa!

Isoisäni oli poikkeuksellinen mies ja osa poikkeuksellista sukupolvea. Catherine ja minä jatkamme sitä, mitä hän olisi halunnut meidän tekevän ja tuemme kuningatarta - TOISIN KUIN HARRY, JOKA PUUKOTTI HÄNTÄ SELKÄÄN tulevina vuosina. Tulen ikävöimään isoisääni, mutta tiedän, että hän olisi halunnut meidän jatkavan töidemme parissa - TOISIN KUIN HARRY, JOKA LUOVUTTI.”

Toi on puhdasta vttuilua Harrylle, mutta hyvä vaan, jos toinen on niin tollo, ettei muuten tajua.

William ei ole sen henkinen minusta että vttuilisi Harrylle hautajaispuheissaan. Todellakaan, on hieno mies.

Jos tuo on ainoa tilaisuus "jutella" Harrylle, jos he eivät ole enää kunnolla puheväleissä?

Vierailija
629/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ne muistopuheet vaan kertovat kirjoittajistaan. William on perhekeskeinen, ja Harry keskenkasvuinen päihteidenkäyttäjä.

Vierailija
630/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka lähtisi tuossa vaiheessa raskautta pitkälle lennolle? 

Missäs vaiheessa edellistä raskautta Meghan lensi yksityiskoneella Lontoosta Yhdysvaltoihin juhlimaan vauvakutsuihin ?? En muista enkä jaksa penkoa, mutta eikös niitä vietetä suht viimeisellä puoliskolla raskautta ?

Vierailija
631/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka lähtisi tuossa vaiheessa raskautta pitkälle lennolle? 

Missäs vaiheessa edellistä raskautta Meghan lensi yksityiskoneella Lontoosta Yhdysvaltoihin juhlimaan vauvakutsuihin ?? En muista enkä jaksa penkoa, mutta eikös niitä vietetä suht viimeisellä puoliskolla raskautta ?

Lenteli suvereenisti ympäriinsä edellisen "raskautensa" aikana. Lenteli myös ihan pienen lapsen kanssa ympäriinsä.

Vierailija
632/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävä tämä ketju :D Jengi ihan oikeasti on sitä mieltä, että aikuisten, yli kolmekymppisten ihmisten pitäisi elää ja tehdä kaikki niin kuin miehen mummi haluaa, tai miehen pappa, veli tai isä :D Kuka tällä palstalla muka suostuisi muuttamaan miehensä perheen luo ja tekemään kaiken juuri niinkuin anoppi tai appi käskee, lasten kasvatuksesta ja pukeutumisesta ja kynsilakoista lähtien? Kotiavaimiakaan et saisi, kun ei ole sinun oma kotisi, vaan suvun omistuksessa :D

Miksi täällä kuvitellaan, että Harry on  joku tahdoton pikkupoika, joka ei osaa itse haluta mitään elämältään? Mitä hittoa se ylipäänsä olisi tuolla hovissa tehnyt seuraavat vuosikymmenet, edustanut jossain kuivissa tapahtumissa ilman mitään päätäntävaltaa mihinkään asioihin, edes omaan elämäänsä tai asuinpaikkaansa tai pukeutumiseensa? :D Mies on päälle 30, eiköhän tiedä mitä on tekemässä ja minkä on jättänyt taakseen, hänhän tuolla hovissa on kasvanut, eikä vauvapalstan tietäjät :D

Vierailija
633/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi painostamaan Harryä joka on kovia kokenut mies. Ja nyt Narsistin otteessa.Annetaan kaikki tuki että selviää tuosta. Kuningatar varmaan ottaa siipien suojaan nyt. Ja Charles ja Williamkin.

Vierailija
634/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillähän on raskaus jo pitkällä. Ei sen enää kannata lentää ennen vauvan syntymää. Lopettakaa pelleily.

Lopeta itse pelleily, nythän on meghanin leiristä taas vuodettu, että raskaus ei ollut syynä poissaoloon, vaan meghanin halu olla joutumatta huomion keskipisteeksi. Sen jälkeen meghanin leiristä vuodettiin, että syy poissaoloon oli se, että harry päätti, että vain harry menee. Tämä tass merkitsee sitä, että Harrya autettiin tekemään päätös brittihovin puolelta: siis kerrotiin että meghan ei ole tervetullut. Philip suunnitteli hautajaisensa itse ja kertoi toiveensa myös vieraista, eli eiköhän se real special bond with philip ollut sellaista laatua ettei philip halunnut sutturaa paikalle.

Vierailija
635/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävä tämä ketju :D Jengi ihan oikeasti on sitä mieltä, että aikuisten, yli kolmekymppisten ihmisten pitäisi elää ja tehdä kaikki niin kuin miehen mummi haluaa, tai miehen pappa, veli tai isä :D Kuka tällä palstalla muka suostuisi muuttamaan miehensä perheen luo ja tekemään kaiken juuri niinkuin anoppi tai appi käskee, lasten kasvatuksesta ja pukeutumisesta ja kynsilakoista lähtien? Kotiavaimiakaan et saisi, kun ei ole sinun oma kotisi, vaan suvun omistuksessa :D

Miksi täällä kuvitellaan, että Harry on  joku tahdoton pikkupoika, joka ei osaa itse haluta mitään elämältään? Mitä hittoa se ylipäänsä olisi tuolla hovissa tehnyt seuraavat vuosikymmenet, edustanut jossain kuivissa tapahtumissa ilman mitään päätäntävaltaa mihinkään asioihin, edes omaan elämäänsä tai asuinpaikkaansa tai pukeutumiseensa? :D Mies on päälle 30, eiköhän tiedä mitä on tekemässä ja minkä on jättänyt taakseen, hänhän tuolla hovissa on kasvanut, eikä vauvapalstan tietäjät :D

Ei kuvittele, vaan on sitä mieltä, että työpaikalla pomo päättää.

Ja Harryllehän nimenomaan tarjottiin että poistuisi. Hän vain halusi sen työn kaikki edut ilman työntekoa.

Vierailija
636/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ooon epäillyt kans, että olut maistuu

Britit ja olut nyt vaan kuuluvat yhteen.

Vierailija
637/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkökulma tuokin mutta vailla todellista tilannetta jossa ollaan osa maan ykkös historiallista perhettä ja edustetaan toisten maksamana. Harry on saanut aika paljon Britannian veronmaksajilta. Unohdat tämän, aateluus velvoittaa ja kuninkaallisuus velvoittaa. Ei se niin mene että ensin käytät kaikkea tiliä maksiimin ja sitten sanot heipat. Töitäkin olisi tehtävä sen eteen.

Hän tiesi säännöt. Mutta kyse onkin harryn mt ongelmasta jota Meghan käyttää hyväkseen täysin.

Vierailija
638/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ihmisistä on näköjään kiva keksiä anti-fan-fictiota, koska kukaan ei todellisuudessa tiedä heidän keskinäisistä väleistään ja siitä miten paljon ovat ylipäätään tekemisissä. Ihmeen paljon vihaa herättää se että yksi perheenjäsen joka ei ole kuninkaaksi tulossa, päätti muuttaa rapakon taakse.

Vierailija
639/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on hieman halutumpiakin vieraita kuin Meghan. Kuningatar, Charles ja Monika ne ykköset.

Kuka ihmeen Monika?

Vierailija
640/1568 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillähän on raskaus jo pitkällä. Ei sen enää kannata lentää ennen vauvan syntymää. Lopettakaa pelleily.

Lopeta itse pelleily, nythän on meghanin leiristä taas vuodettu, että raskaus ei ollut syynä poissaoloon, vaan meghanin halu olla joutumatta huomion keskipisteeksi. Sen jälkeen meghanin leiristä vuodettiin, että syy poissaoloon oli se, että harry päätti, että vain harry menee. Tämä tass merkitsee sitä, että Harrya autettiin tekemään päätös brittihovin puolelta: siis kerrotiin että meghan ei ole tervetullut. Philip suunnitteli hautajaisensa itse ja kertoi toiveensa myös vieraista, eli eiköhän se real special bond with philip ollut sellaista laatua ettei philip halunnut sutturaa paikalle.

Juu, noi "lähipiirin" vuodothan on todella luotettavia, eikä kukaan keksi juttuja rahan toivossa :D Ihan sama kun pitäisi Seiskaa raamattuna ja kaikki mikä siellä lukee on tiukkaa faktaa :D

Viime raskauden aikaan ei tainnut olla koronapandemia päällä, tuskin huvittaa lähteä tuntemattoman ihmisen hautajaisiin ja sen takia viettää päiväkausia karanteenissa lapsen kanssa ja vielä raskaana ollessa. En olisi lähtenyt minäkään, eikä Meghan tuolle hoville mitään velkaa ole, eikä Harrykaan. Eihän hän saanut valita syntyykö prinssiksi vai ei. Kyllä sieltä saa lähteä ja elää omaa elämäänsä, eivät ole ensimmäisiä, jotka näin ovat toimineet. Tuotahan sanotaan "firmaksi", ja kyllä työpaikkaa saa vaihtaa länsimaissa, ei täällä mitään orjia olla.

Ketju on lukittu.