Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Olen ehkä itse vähän sellainen. En näe, mitä järkeä on maksaa esimerkiksi jostain merkkikengistä tai laukuista satoja euroja ihan vaan siksi, että ne sattuvat olemaan muotia. En ole vuosikausiin ostanut muita vaatteita kuin alusvaatteet kaupasta uutena. Ostan ihan kaiken kirpparilta ja se ei tarkoita, ettenkö pukeutuisi persoonallisesti ja laadukkaisiin vaatteisiin. Käytän älyttömästi aikaa kirppareillakiertelyyn. Usein teen löytöjä myös kavereille.
Melkein kaikki kotiinkin tarvittava löytyy käytettynä . Ei mitään järkeä ostaa uutta ja maksaa itseänsä kipeäksi
Kompastuskiveni on toki minullakin, myönnetään. Kaikki käytettynä ostamani ei suinkaan ole ns. halpaa. Minulle on useammin kuin kerran mainittu tuhlailustani vanhoihin tavaroihin. Saatan silmää räpäyttämättä ja nopealla päätöksellä ostaa 300 euron hopeisen vanhan harvinaisen korun, koska se on minun ja rakkaan harrastukseni kannaltani hyvinkin järkevää.
Vierailija kirjoitti:
En näe, mitä järkeä on maksaa esimerkiksi jostain merkkikengistä tai laukuista satoja euroja ihan vaan siksi, että ne sattuvat olemaan muotia.
Miksi oletat ostamisen syyn olevan vain se, että "ne sattuvat olemaan muotia"? Hyvin todennäköisesti kyseessä on myös laadukkaampi tuote, joilla voi lisäksi olla omistajalleen esteettistä tai keräilyarvoa, ehkä myös jälleenmyyntiarvoa myöhemmin. Toki suurinta osaa houkuttanee myös merkkituotteen statusarvo, mutta se voi jollekin olla ihan yhtä tärkeä arvo kuin jokin minun mielestäni "järkevämpi" arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Muistan tuon! En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä nytkään, miksi juuri siivous on pakko tehdä itse, muuten on huono ihminen.
Ihminen saa ulkoistaa talonsa rakentamisen, leipänsä leipomisen, kalansa perkaamisen, kotinsa korjaustyöt, mattonsa pesemisen, juhliensa järjestämisen, autonsa huollon, hiustensa leikkuun, ihan kaiken, vaikka kaikki nämä voisi tehdä itsekin ja ennenkin on tehty!
Mutta siivous, se on ainoa mitä ei voi eikä saa! Vaikka useimmat eivät edes tykkää siivouksesta. Vaikka olisi valmis maksamaan markkinakelpoisen hinnan omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla. Pakko tehdä, muuten se on osoitus siitä, että on laiska eikä OSAA siivota. Viis siitä, vaikka siivouksesta säästyneen ajan käyttäisi johonkin työlääseen ja taitoa vaativaan, laiska on.
Siksi, koska se on pelkkää laiskuutta.
Minä en ulkoistanut talomme rakennusta. Sähköt piti teettää.
Leivät tulee ostettua
En maksa ulkopuoliselle kotimme korjaustöistä. Miksi maksaisin? Joudun tekemään 4-5h töitä maksaakseni tunnin korjaustyötä.
Matot pesen itse
Juhlat osaan järjestää itse
Perheen autot huollan itse. Miksi maksaisin kun osaan itse ja tulee kunnolla tehtyä
Hiustenleikkuu ammattilaisellaArvostan ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät vielä tehdä muutakin, kuin maksaa lampun vaihdosta rahalla. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta.
Olet oman logiikkasi mukaan uusavuton ja laiska, koska et leivo itse leipääsi ja leikkaa itse hiuksiasi, vaikka voisit. Ja varmasti vielä monta muutakin asiaa, jotka eivät käyneet tässä ilmi. Ja nyt eivät käy mitkään selitykset, miksi et tekisi näitä itse. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta vaihtoehtoa ole.
Töissä työkaveri alko nalkuttaan kun ostin smoothien jungle juicesta tauolla =D ja toinen oli kun ostin nuudeleita kupissa, enkä pussissa, kuppinuudelit oli tyyliin 20 snt kalliimpi.... ANTAKAA OLLA IHMISET ketään ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Muistan tuon! En ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä nytkään, miksi juuri siivous on pakko tehdä itse, muuten on huono ihminen.
Ihminen saa ulkoistaa talonsa rakentamisen, leipänsä leipomisen, kalansa perkaamisen, kotinsa korjaustyöt, mattonsa pesemisen, juhliensa järjestämisen, autonsa huollon, hiustensa leikkuun, ihan kaiken, vaikka kaikki nämä voisi tehdä itsekin ja ennenkin on tehty!
Mutta siivous, se on ainoa mitä ei voi eikä saa! Vaikka useimmat eivät edes tykkää siivouksesta. Vaikka olisi valmis maksamaan markkinakelpoisen hinnan omalla työllään ansaitsemillaan rahoilla. Pakko tehdä, muuten se on osoitus siitä, että on laiska eikä OSAA siivota. Viis siitä, vaikka siivouksesta säästyneen ajan käyttäisi johonkin työlääseen ja taitoa vaativaan, laiska on.
Siksi, koska se on pelkkää laiskuutta.
Minä en ulkoistanut talomme rakennusta. Sähköt piti teettää.
Leivät tulee ostettua
En maksa ulkopuoliselle kotimme korjaustöistä. Miksi maksaisin? Joudun tekemään 4-5h töitä maksaakseni tunnin korjaustyötä.
Matot pesen itse
Juhlat osaan järjestää itse
Perheen autot huollan itse. Miksi maksaisin kun osaan itse ja tulee kunnolla tehtyä
Hiustenleikkuu ammattilaisellaArvostan ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät vielä tehdä muutakin, kuin maksaa lampun vaihdosta rahalla. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta.
Olet oman logiikkasi mukaan uusavuton ja laiska, koska et leivo itse leipääsi ja leikkaa itse hiuksiasi, vaikka voisit. Ja varmasti vielä monta muutakin asiaa, jotka eivät käyneet tässä ilmi. Ja nyt eivät käy mitkään selitykset, miksi et tekisi näitä itse. Uusavuttomuutta ja laiskuutta. Ei mitään muuta vaihtoehtoa ole.
Siivota osaa kuka vaan. Hiustenleikkuu ja leipominen vaatii jo enemmän taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Hyvä kysymys. Äänikirjoissa ei ole mitään järkeä. Laiskan ihmisen vaihtoehto, ja lukutaito rapistuu. Lisäksi lukijan ääni saattaa olla epämiellyttävä. Itse lukiessa jokainen hahmo saa oman äänensä. Äänikirjoissa tämä häviää, kun pitää kuunnella lukijan ääntä koko ajan.
Äitini. Ostaa 20 € kahvinkeittimen ja pölynimurin ja kehuu tehneensä loistokaupat. Imurilla kestää puolet kauemman aikaa kuin laadukkaammalla ja jälki on halvan mukaista ja kahvipannu kestää max vuoden ja laatu on jälleen yhtä halpaa, mutta me ihmiset arvostamme niin eri asioita. Toisille halpa hinta on tärkeämpi kuin se itse tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe, mitä järkeä on maksaa esimerkiksi jostain merkkikengistä tai laukuista satoja euroja ihan vaan siksi, että ne sattuvat olemaan muotia.
Miksi oletat ostamisen syyn olevan vain se, että "ne sattuvat olemaan muotia"? Hyvin todennäköisesti kyseessä on myös laadukkaampi tuote, joilla voi lisäksi olla omistajalleen esteettistä tai keräilyarvoa, ehkä myös jälleenmyyntiarvoa myöhemmin. Toki suurinta osaa houkuttanee myös merkkituotteen statusarvo, mutta se voi jollekin olla ihan yhtä tärkeä arvo kuin jokin minun mielestäni "järkevämpi" arvo.
No mun mielestä ei ole mitään järkeä maksaa jostain Hermesin laukusta 350 000 €. Pitää varmaan itsekin tehdä laukku ja yrittää myydä miljoonalla, koska uniikki kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Jos kaikki ajattelisivat noin, niin työttömiä ihmisiä olisi paljon enemmän eikä yhteiskunta pyörisi kun rahaa ei liikkuisi tarpeeksi. Ei ole pakko olla mikään kauhea tuhlaaja, mutta totuus on se, että rahan pitää liikkua.
Eiköhän niitä rahan tuhlaajia ole riittävästi vaikka toiset meistä elää järkevästi ja säästeliäästi?
Wanhaan hywään aikaan pankkitoiminta perustui siihen että pankit maksoivat talletuksista korkoa (ottolainaus) ja hankkivat sitä kautta lainattavaa rahaa. Sitten ne pankit myönsivät lainoja (antolainaus) toisille asiakkaille hiukan korkeammalla korolla ja voitto tehtiin tuolla korkoerolla eikä millään palvelumaksuilla. Nykyiset nollakorot ovat sotkeneet tuon yhtälön, kun keskuspankit tyrkyttävät pankeille halpaa rahaa ja pankit keksivät uusia "palvelumaksuja" milloin mistäkin mitättömästä syystä tehdäkseen voitollista tulosta.
Minua morkataan kun käyn laulutunneilla ja tanssitunneilla (nyt tauolla koronan takia)
Voihan sitä lauleskella ja tanssahdella itsekin....
Jäätelö on yks hyvä pihiyden tai tuhlaavaisuuden mitta. Kysyt kaverilta, ostetaanko jätskiä. Meneekö hän sinne Rainbow:n tai Pirkan halpisvaniljapakkausten ääreen vai ostaako mieluummin Ainon, Ben and Jerryn tai kenties Jymy-boksin? Tai irtojätskeissä, ottaako halvimman puikon vai kalleimman jättituutin? Tai raaskiiko ostaa jopa jäätelökioskista kaksi palloa? ;)
Minä asun perheeni (mies ja 17-vuotias poika) Helsingin kantakaupungissa uudessa asunnossa. Huoneita on neljä, neilöitä n. 85. Ja tätä olen saanut perustella sukulaisille. Kuka asuu näin ahtaasti? Eikä pihaa?
Meillä on tilaa kaikkeen mitä tarvitsemme. Emme tarvitse kuutta täyttä astiastoa (kuten siskollani). Minä tapan muovikukatkin, joten en kaipaa pihaa (lisäksi yksi Hesan kauneimmista puistoista on vieressä). Samalla hinnalla saisi linnan maalta, kuka hullu laittaa 550 000 neliöön? Pojan lukio vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö on yks hyvä pihiyden tai tuhlaavaisuuden mitta. Kysyt kaverilta, ostetaanko jätskiä. Meneekö hän sinne Rainbow:n tai Pirkan halpisvaniljapakkausten ääreen vai ostaako mieluummin Ainon, Ben and Jerryn tai kenties Jymy-boksin? Tai irtojätskeissä, ottaako halvimman puikon vai kalleimman jättituutin? Tai raaskiiko ostaa jopa jäätelökioskista kaksi palloa? ;)
Mä ostan vain Gelatelli vanilijajäätelöä Lidlistä tai maustettuja jäätelöä eurolla K-Supermarketista plussakortilla.
Vierailija kirjoitti:
Ostin vastikään erään kodin laitteen käytettynä. Sain kuulla tästä ihmettelyä, koska vastaava tuote on uutenakin edullinen ja olen hyvätuloinen. Minulle ihmettely tuli yllätyksenä. En ollut ajatellut, että monet tosiaan ostavat aina uutta, jos vain voivat. Minulla asia on päinvastoin. Ostan käytettyä, jos voin. Syynä ei tosin kohdallani ole nuukuus vaan ekologisuus.
Usein vanhat sähkölaitteet kuluttavat sähköä/vettä enemmän kuin uudet ja muutenkin ovat tehokkaampia.
Eiköhän se ole sama, mitä kukakin ostaa, kun ostaa omilla rahoillaan eikä pummi muilta.. Ja jos ei raski käyttää rahaa niin ei kadehdi niitä, jotka uskaltavat käyttää sitä rahaa. Rahaa on hyvä olla pahanpäivän varalle, mutta elämästä voi kyllä myös nauttia hyvällä omalla tunnolla.
Ja henkinen näkökulma, jos aina pidät kiinni rahoistasi niin samalla lähetät maailmankaikkeuteen viestin, että kärsit puutteesta.
Itse ajattelen, että minulla riittää rahaa aina kaikkeen mitä tarvitsen ja aina on riittänyt🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo voi olla . Tuttavapiirissä on kuitenkin aika paljon niitä, jotka ostelee ihan holtittomasti aina sitä mitä muutkin ja maksavat jostain ulkomailta tehdyistä huonolaatuisista mukamas kotimaisista rusakkotennareista 400 euroa. Esteettinen arvo on toki henkilökohtainen jokaiselle.
Vaikka kirppistelen vaatteiden, astioiden, huonekalujen ym. kanssa, en minäkään osta elintarvikkeista aina halvinta. Vain tiettyjä ja hyväksi todettuja. Jäätelö tuolla mainittiin niin jätskistä jää kaikki ylisokeriset ainot ja ben&jerryt hyllyyn karmean maun vuoksi, ei hinnan. Hyviäkin jätskejä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä ei ole mitään järkeä maksaa jostain Hermesin laukusta 350 000 €. Pitää varmaan itsekin tehdä laukku ja yrittää myydä miljoonalla, koska uniikki kappale.
Hintavien merkkilaukkujen keräilyä ei voi perustella millään muulla kuin tarpeella hankkia luksusta ja statusta. Normaaliin käyttöön riittää yksi tai kaksi laadukasta laukkua plus ehkä pieni iltalaukku lisäksi. Se kaikista kallein ei välttämättä ole se kaikista laadukkain, sillä on vain kallein imago.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Mitä järkeä maksaa äänikirjapalvelusta, kun celian saa ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi koska siivous koetaan edelleen 100% naisten jutuksi, ja nainenhan on paha, laiska ja kelvoton jos hän ei hoida jotakin hänelle kuuluvaa orjahommaa itse vaan palkkaa esim. siivoajan. Miehille ei kukaan - kumma kyllä - tule valittamaan siitä, että hän esim huollattaa ja korjauttaa autonsa liikkeessä, kyllähän miehellä on siihen oikeus.
nyt alkavat älä osta mitään vuodet ei todella ole patoutunutta osto kiimaa vaan PATOUTUNUTTA VIT... YLTÄKYLLÄISIÄ YRITTÄJIÄ KOHTAAN haukkuvat asiakkaita loisiksi kun eivät yli hintaisia tuotteeita osta. pitäkää tunkkinne