Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Tunnen, itseni. En tosin ilmaiseksi muilta mitään lokkeile, mutta olen monesta asiasta sitä mieltä, ettei uutena kannata ostaa, katson kirpparit ensin läpi. Ja kahvin/oluen/viinin voi juoda kotona, ruuankin laittaa itse. Samoin kaikki siivoukset, pikkurempat ja autohuollot voi tehdä itse. Salikorttia ei kannata hankkia, pari kahvakuulaa kotona riittää kyllä. Kirjat ja leffat saa kirjastosta lainattua. Miksi ajaa autolla lyhyet matkat, jos voi pyöräillä.
En saisi rahoja edes riittämään, jos en näin ajattelisi ja toimisi. Vaikka ollaan ihan tavallinen töissäkäyvä perhe, 3lasta.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen rakensi talon. Mikään ei olisi saanut maksaa, koska kaikenlaista oli mahdollista löytää vähän käytettynä halvalla tai ilmaiseksi purkutalojen lavoilta.
Mm vessapöntöstä ei ole mitään järkeä maksaa mitään kun sellaisen saa ilmaiseksikin.
Asennetaan siis semmoinen taloon. Vesisäiliö vuotaa ”hieman” aina. Eri tavoilla rynkytyämällä vetimestä sen saa vähäksi aikaa loppumaan. Sitten alkaa lorina taas.
Vesi on nyt valunut n 40 vuotta. Olisiko kuitenkin kannattanut maksaa kunnollisesta wc-pöntöstä silloin aikoinaan summa x ja säästää jopa summa xxx veden valuttelussa?? Kas, siinäpä paha pähkinä!
Sul on "ilmeikäs" taito kirjoittaa. Sait oikeesti mut hyvälle tuulelle tästä. Kiitos. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen rakensi talon. Mikään ei olisi saanut maksaa, koska kaikenlaista oli mahdollista löytää vähän käytettynä halvalla tai ilmaiseksi purkutalojen lavoilta.
Mm vessapöntöstä ei ole mitään järkeä maksaa mitään kun sellaisen saa ilmaiseksikin.
Asennetaan siis semmoinen taloon. Vesisäiliö vuotaa ”hieman” aina. Eri tavoilla rynkytyämällä vetimestä sen saa vähäksi aikaa loppumaan. Sitten alkaa lorina taas.
Vesi on nyt valunut n 40 vuotta. Olisiko kuitenkin kannattanut maksaa kunnollisesta wc-pöntöstä silloin aikoinaan summa x ja säästää jopa summa xxx veden valuttelussa?? Kas, siinäpä paha pähkinä!Vesi ei tästä maasta lopu.
Niinppä. Kysymys kuuluukin, että maksaako se? Miten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Vielä enemmän se lämmittää aikanaan sun perikuntaa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Maksullinen voi olla kätevämpi, jos kuuntelee paljon. Saa mitä haluaa silloin kuin haluaa. Ja siis vaivattomampi.
T. kirjastotäti
Minusta pitäisi omien varojen mukaan elää. Jos on huolta rahasta tai säästää jotain kohdetta (esim. asunto) varten, niin silloin piisaakin nuukailla. Jos taas joka kuukausi jää useita satasia säästöön "eläkepäiviä varten", niin silloin pitäisi varmaan miettiä, että elää voi nytkin ja nauttia asioista joista haluaa nauttia ja vähentää kurjuutta. Ei tarvitse lähteä tuhlaamaan, mutta välillä voi nauttia toisten laittamasta kahvista, ostaa joskus uudet kengät ja panostaa kotiin. Mikä nyt on itselle ja perheelle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mun setä korjaa parsimalla jopa Tokmannilta ostettuja 5 paria kympillä sukkia.
Kutominen ja korjaaminen on edullista/terapeuttista.
Minä olen tuollainen. Vaihdan esimerkiksi itse autojeni kesä-/talvirenkaat, en maksa siivoojalle ja juon mieluummin kalsarikännit kuin maksan ravintolahinnat ja taksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Minä kuivaan osan mustikkasadosta kuivurilla. Helppo säilyttää eikä vie tilaa.
Tunnen, työkaveri. Warettaa kaikki leffat ja levyt, ei niistä kannata maksaa. Työpaikalla juo kahvia mielettömiä määriä, kotona ei keitä ollenkaan. Kävi myös joskus töissä suihkussa ettei kotona tuhlaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen. Vaihdan esimerkiksi itse autojeni kesä-/talvirenkaat, en maksa siivoojalle ja juon mieluummin kalsarikännit kuin maksan ravintolahinnat ja taksin kotiin.
Siis sulla ei ole ystäviä joita tavata baarissa?
Elämänkokemuksen tuomaa viisautta. Lapsuus on voinut olla niukka. On opittu kantapään kautta säästeliääksi.
Nonni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Vielä enemmän se lämmittää aikanaan sun perikuntaa...
Jos ei kaipaa jatkuvaa tuhlaamista ja shoppailua, niin helpottaahan se aikanaan jälkikasvun elämää.
Ei rahaa ole järkeä kuluttaa vain kuluttamisen vuoksi.
Minulla raha ei polta taskuja ja osaan erottaa tarpeen ja halun. Helvetin pienet tulot, mutta säästöön on jäänyt jonkin verran käteistä ja yksi velaton sijoituskolmio. Eipähän tarvitse jälkikasvun aloittaa vuokrakämpästä kun muuttaa kotoa pois.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Minun monimiljonääri naapuri.
Itseäni saan syttää mutta syötän häntä aika paljon omillani. Syystä että on vaikea tehdä yhden hengen ateria.
Pääsiäiseksi sain karamelleja.Kun sanoin että en voi syödä koska on vanhoja, sain vastaukseksi että se on ajatus joka lasketaan!
Hän sai kilon tuoreita toffeita minulta ja kukkia.
Loistavaa.
Eipä ihme, että hä on se miljonääri, etkä sinä.
Jos hän menettelee samalla kaavalla useampienkin tuttaviensa kanssa, väkisinkin karttuu tileille vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla ei ole ystäviä joita tavata baarissa?
Kuka yli kolmekymppinen jaksaa jonnekin baariin tapaamaan kavereita? Jos ei sitten ole orastavaa alkoholiongelmaa.
En minäkään käy kahviloissa tai baareissa. Tai edes ruokaravintoloissa. Järkyttävät hinnat ja hälyisä ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kuolet, et saa mitään mukaasi. Täällä ollaan vaan hetki ja sinun elämäsi on mennyt pelkään säästämiseen ja rahankeruuseen. Kuolinpesä kiittää😅
Itse olen toisaalta äärettömän pihi, mutta voin myös ostaa silmää räpäyttämättä 5000e matkan😅Mutta jos näen maassa tölkin kerään varmasti, vaatteet pidän puhki ja en osta kun mitä ihan pakko. Ruoat ostan 99% ilta-alesta,resq sovelluksella tai tehtaanmyymälästä isot satsit..merkkilaukkuja taas minulla on iso kokoelma😅Syömässä käyn ravintoloissa, mutta kahvin kohdalla iskee piheys..juurikin kun kupin hinnalla saa paketin😅
Vierailija kirjoitti:
Mun setä korjaa parsimalla jopa Tokmannilta ostettuja 5 paria kympillä sukkia.
Parsin minäkin.
Ei kannata muuten hyvää sukkaa "kierrättää" jos sen parilla neulanpistolla saa uudenveroiseksi.
Minusta ei. On sillä annoksen ulkonäöllä merkitystä. Ja tässä puhutaan muutamasta kymmenestä sentistä per pakkaus.