Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?

Vierailija
10.04.2021 |

Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.

Kommentit (522)

41/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen. Itseni. Teen mielummin kaiken itse mitä vaan pystyy. M38

Miksi?

Ihan työn ilosta teen sen minkä osaan.Muut työt jääostetulle työvoimalle. 

Vierailija
42/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?

Ei ole aikaa, motivaatio ja keskittymisen puute.

Tällä hetkellä jääny spotify pois käytöstä, nettiradiossa ei ylen kanavat toimi niin mukavaa vaihtelua äänikirjat.

Töissä ajaessa tulee kuunneltua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana tuhlailija, nyt se harmittaa, olisi kannattanut vähän miettiä mihin sitä rahaa syytää, olen nyt ollut useamman vuoden pihistelijä, ja mietin tarvitsenko jotain esim. tavaraa juuri sillä hetkellä vai löytyisikö kotoa valmiiksi. En käy kaupoissa, muuta kuin tarpeesta. Lapselleni toki ostan hyvät vaatteet ja tarvikkeet kun hän niitä tarvitsee. Jos olisin ollut nuorempana vähän pihimpi, pankkitilini pullistelisi rahasta, mutta elämä opettaa, olen nyt tyytyväisempi, koska en tuhlaa turhiin ostoksiin.

N45

Vierailija
44/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.

Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.

Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..

Minulla on säästössä, tai tarkemmin sanottuna sijoitettuna, kuusinumeroinen summa, mutta ei se kyllä koskaan ole minua estänyt istumassa kahvilassa ja vaihtamasta rahaa helpompaan elämään. Teen sitten itse niitä asioita, jotka minusta ovat kivoja ja hyödyllisiä.

Vierailija
45/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?

Ja mitä järkeä on mennä ravintolaan, kun kotonakin voi syödä. Isäni on juuri tällainen ja on aina ollut. Usein samaan hengenvetoon vielä tekee nopeita laskutoimituksia siitä, kuinka paljon säästetään, kun ostetaan ruoka kaupasta ja tehdään (eli äiti tekee) kotona.

Isoja ja tärkeitä hankintoja tehtäessä isä ei pihistele vaan ostaa laatua eikä välitä hinnasta, mutta mihinkään ns. "kivaan" ei rahaa voi laittaa koskaan. Vaikka se olisi  vain kahvikupillinen abc:llä.

46/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta .Tänä päivänä et voi pyytää keneltäkään apua ilman että sulla on muutama seteli tarjota pienmmästäkin työstä.

Vierailija
47/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä ostan edelleen CD- ja LP-levyjä, sillä musiikki on minulle kuuntelu- ja keräilyharrastus. Haluan tukea niitä artisteja, joiden musiikista pidän ja kun selailee omaa levykokoelmaansa, se muistuttaa samalla omasta henkilöhistorista. Esimerkiksi muistan tavallisesti mitkä LP:t tai CD:t on ostanut lähes heti julkaisupäivänä ja miten on saanut kasaan jonkun bändin koko tuotannon vuosien keräilyn tuloksena. Vanhoista levyistä saa lisäksi enemmän iloa kun lukee erilaista taustainformaatiota musiikkilehdistä.

Ei minun tarvitse nuukailla ruokakaupassa käydessä ja kun olen ollut aina raitis, niin viinaan ja tupakkaan ei mene yhtään rahaa, Minusta on mukava pitää omaa asunto hyvässä kunnossa ja paikat siistinä enkä todellakaan kaipaisi ketään ulkopuolista sitä siivoamaan.

Vierailija
48/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin tällaisessä pihistelyperheessä. Osaksi syy oli rehellisesti raha, ja osaksi taas se, että kun ennenkin on tehty näin. Että mitä ne muut nyt ajattelevat, jos ostaa kaupasta valmista pullaa, eikä tee sitä itse, tai jos ei osaakaan itse korjata ja remontoida vaan tilaa kalliin ammattilaisen tekemään sen.

Olen pikkuhiljaa opetellut eroon tuosta, mutta oikeastaan vasta korona on todella räjäyttänyt pankin auki. Olen mm. tilannut paljon ruokaa kotiinkuljetuksella, koska voin, ja ai että miten ihanaa on, kun joku muu tekee ostokset puolesta ja kantaa ne kotiin sen sijaan, että itse autottomana lähden hakemaan niitä. Tai miten mahtavaa arjen luksusta on, kun saa valmiin ruoan kotiin toimitettuna. Taksia olen joutunut käyttämään ja miten mahtavaa on, kun saa autokyydin paikasta X paikkaan Y julkisilla kiertelyn ja kaartelun sijaan.

Samalla tuen yrityksiä ja yrittäjiä, joten on ihan tuplahyvä mieli. Rahan pitäisi olla elämää helpottava ja ilahduttava asia ja jos itse olisin yrittäjä, totta kai nyppisi, että asiakkaat eivät halua palveluitani/tuotteitani, vaan tuumaavat, että teen itse, on kallista, en halua ihan vaan periaatteesta.

Vierailija
49/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miehen, joka nuukuuttaan korjailee jopa vuosikymmenen vanhaa silitysrautaa.

Tuollaista ei kannatakaan korjailla. 20v vanhaa ehkä kannattaisi.

50/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että on välillä tämänkaltainen ketju. Piristävää kaikkien niitten "jo yhdellä eurolla sijoittamalla voi tulla miljonääriksi" tai kaikkea mahdollista elämästä nauttimista paheksuvien nuukailijoiden seuraksi.

Tunnen näitä nuukia järkeviä ihmisiä, mutta yleensä en lähde heidän kanssaan mihinkään koska usein eivät edes ota omaa kukkaroa mukaansa.

Sitten siunaillaan ja kauhistellaan vieressä sitä kahvikupillista tai spontaania toriostosta.

Ostamani kahvit ja pullat kyllä kelpaavat.

Juuri nyt lähössä ulos tuttavaa tapaamaan.Toinenkin soitti ja päätimme että menemme kahveille kaupunkiin.

Nyt on vaan ongelma se että toinen näistä on varaton, aina, ja olen kyllätynyt makseleen hänen laskuja . 

Tänään pidän lompakon kiinni. 

Hän tulee hakemaan tietokoneen jonka lahjoitan hänelle. Olisi paikallaan mietin joskus, että sanoisi että kaikesta mitä hän saa voisi tarjota vaikka lasin viiniä tai tuoda vaikka kukkakimpun. 

En ole mitään vailla itse asiassa, mutta kun tuo on mennyt niin yksipuoliseksi. 

Vierailija
51/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?

Eikö tule mieleen? Minä en kuuntele äänikirjoja vaan ostan ekirjoja luettavaksi ja voin ostaa vaikka perjantai-iltana klo 9 uutuuskirjan itselleni eikä tarvitse jonottaa sitä kirjastosta! Ostan aina alennuksella enkä tosiaan maksa koskaan 27-30 e hintoja, joita uutuudet kirjakaupoissa maksaa. Loirin ostin aikoinaan 9 eurolla eikä se sen enempää ollut arvoinenkaan!

Vierailija
52/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että on välillä tämänkaltainen ketju. Piristävää kaikkien niitten "jo yhdellä eurolla sijoittamalla voi tulla miljonääriksi" tai kaikkea mahdollista elämästä nauttimista paheksuvien nuukailijoiden seuraksi.

Tunnen näitä nuukia järkeviä ihmisiä, mutta yleensä en lähde heidän kanssaan mihinkään koska usein eivät edes ota omaa kukkaroa mukaansa.

Sitten siunaillaan ja kauhistellaan vieressä sitä kahvikupillista tai spontaania toriostosta.

Ostamani kahvit ja pullat kyllä kelpaavat.

Juuri nyt lähössä ulos tuttavaa tapaamaan.Toinenkin soitti ja päätimme että menemme kahveille kaupunkiin.

Nyt on vaan ongelma se että toinen näistä on varaton, aina, ja olen kyllätynyt makseleen hänen laskuja . 

Tänään pidän lompakon kiinni. 

Hän tulee hakemaan tietokoneen jonka lahjoitan hänelle. Olisi paikallaan mietin joskus, että sanoisi että kaikesta mitä hän saa voisi tarjota vaikka lasin viiniä tai tuoda vaikka kukkakimpun. 

En ole mitään vailla itse asiassa, mutta kun tuo on mennyt niin yksipuoliseksi. 

Kilttiä ja anteliasra käytetään aina hyväksi, valitettavasti. Ahneet kusipäät osaavat sen homman ja niitä on ihmisissä paljon.

Vierailija
53/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen. Itseni. Teen mielummin kaiken itse mitä vaan pystyy. M38

Miksi?

Miksi ei jos kerran osaa, pystyy ja haluaa? Jos sinä olisit mekaanikko, kirvesmies tai sähköasentaja palkkaisitko toisen tekemään ne hommat? Jos ei osaa itse, niin on aika selvä silloin että teettää hommat toisella. Palveluja varmasti jokainen ostaa kun on tarve.

Sitä en kyllä ymmärrä, että on pakko aina ostaa uutta, jos on esim. toimiva ja siisti kodinkone, joka sitten heivataan aina uuden tultua kaatopaikalle. Joillekin vaan tuntuu olevan ensiarvoisen tärkeää että on mitä esitellä, vaikka olisivat isoissa veloissa sen takia. Ei tässä maailmassa ikuisuuksiin riitä resurssit että aina uutta pitää olla vuoden välein. Sitten kun suurin osa maapallon antimista on käytetty, eikä ole materiaalia mistä enää uutta tehdään, niin mitenkähän nämä "pitää olla kulissit kunnossa" olevat edes selviävät? Siinä vaiheessa tapellaan siitä vanhasta mitä kaatopaikalta löytyy isolla rahalla. Ai niin mutta velalla siitä aina selviää.

Vierailija
54/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse.

Jos osaan ja pystyn tekemään itse, niin teen. Ja mielelläni opettelen uusia taitoja.

Minulla on enemmän aikaa kuin rahaa ja käytän mieluusti aikaa omaan puuhailuun kotipiirissä.

Autot korjaan itse, polttopuut teen itse. Lihan metsästän itse. Korjaan ja rakennan kaiken mahdollisen itse.

Säästän rahaa, eikä minun tarvitse tehdä muiden ehdoilla palkkatyötä pitkiä päiviä tienatakseni rahaa, että saan maksettua muille asioiden tekemisestä.

En halua olla uusavuton, joka tarvitsee rahaa kaikkeen arjesta selviämiseen.

Ja mukavaa, kun pienistä tuloista huolimatta on jonkin verran rahaakin säästössä.

Vierailija
55/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunne umpipihiä ihmistä edes tuttavapiiristä. Raha on tehty käytettäväksi ja käärinliinoissa ei ole taskuja. Lähtö voi tulla vaikka tänään. Käytän rahaa kohtuullisen järkevästi ja lapselta ei ole koskaan puuttunut mitään, vaikka rikas en ole enkä tule olemaankaan. Käytän rahaa elämyksiin eli tapahtumiin ja matkoihin mutta nyt niistä on onneksi raha säästynyt muuhun. Välillä tuntui, että niihin meni liikaakin.

Vierailija
56/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

Sinällään ihan ok, mutta se vähän ihmetyttää että aika loppuunkalutulla romulla on saanu tottua ajamaan jotta joutuu stressaamaan hajoamisesta ja yllättävistä korjauksista.

Kerro toki mikä on se auto, jossa ei ole eikä koskaan tule mitään vikaa ja mitään osia ei tarvitse huoltaa tai vaihtaa. Ostan sen heti.

Eikö Rolls Roycessa ja yhdessä Mersu 500: n mallissa ollut ainakin ennemmin vain polttoaine lopussa, vikoja ei voinut olla.

Vierailija
57/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on monessa asiassa tuollainen "mitä järkeä maksaa" -tyyppi. Kaikki tällaiset kahvilakäynnit kuuluu tähän, samoin arvostelee jotain kuuminta hottia olevia asioita, kuten sähköpyörän ostamista. On kuulemma sama ostaa skootteri, jos ei aio veivata omalla lihasvoimalla. Olen selittänyt, ettei sähköpyörä liiku ilman lihasvoimaa, mutta ei luovu mielipiteestään. Meillä ei ole sähköpyörää, on vain keskusteltu aiheesta.

Cd-levyjä se ostaa määrättömästi netistä, siis nyt korona-aikaan ihan koko ajan. Tukee kuulemma musiikkialaa. No joo, saisi tukea myös meidän paikallispalveluja, kuten take away-kotiruokaa tarjoavaa yritystä tai kukkakauppaa, kun on yrittäjistä niin huolissaan.

Pihi ihminen on noin ylipäätään. Molemmat me "kauhistellaan" aina tällaisia luxus-juttuja, joita jotkut harrastaa, esim. että jotktu tilaa samppanjalasillisia ihan muuten vaan kilistelläkseen kaverin kanssa, vaikkei oo edes synttärit tai muuta. Tai kalliita kasvohoitoja a la Yli-Viikari. Tai että jotkut naapurit vaihtaa autoa koko ajan jne.

Vierailija
58/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miehen, joka nuukuuttaan korjailee jopa vuosikymmenen vanhaa silitysrautaa.

Tiedän (tai tiesin) miehen, joka kuoli sähköiskuun yrittäessään korjata rikkinäistä silitysrautaa. 😞

Vierailija
59/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Ensitreffit alttarilla -Petri, joka ei suostunut ostamaan festivaaliruokaa, vaikka oli uuden vaimonsa kanssa viettämässä iltaa ulkona, kun kotona on proteiinirahkapurkki….

Vierailija
60/522 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin kerran miestä, jonka mielestä lähes kaikki oli kallista turhuutta. Joskus menin tämän tyypin kanssa ravintolaan ja sielläkin päivitteli kuinka kallista kaikki on ja mitä kaikkea kaupasta saisi sillä rahalla. Laski suunnilleen jotain minuuttihintaa ostamalleni kuohuviinilasilliselle. "Oliko viiden euron arvoinen tuo pariminuuttinen, jonka aikana viiniä joit?" Yllättäen tapailu ei jatkunut kovin kauaa..