Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan kohdannut psykopaattia?

Vierailija
09.04.2021 |

Mikä sai sinut ajattelemaan että hän on psykopaatti?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä ennenkin tämän sanonut, mutta menköön taas.

Olen aineenopettaja ja minulla on ollut oppilaita yli tuhat. Varovaisten arvioiden mukaan psykopaatteja on noin prosentti väestöstä. Kaiken todennäköisyyden mukaan olen siis opettanut ainakin noin kymmentä psykopaattia.

Oppilaista tulee mieleen ehkä neljä poikaa, joita pidän ainakin vakavasti persoonallisuushäiriöisinä, mahdollisesti psykopaatteina. Kaksi heistä pyrki kyllä pitämään käytöksensä sellaisissa rajoissa, että eivät joutuneet pahoihin ongelmiin. Yhteistä heille oli kyky käyttäytyä halutessaan hyvin, mutta todellisuudessa olivat tunteettomia, empatiakyvyttömiä, hyvin manipuloivia, esittivät erilaisia rooleja, nauttivat kiusaamisesta, saivat usein muut tanssimaan pillinsä mukaan jne. Kaksi heistä on tietoni mukaan syyllistynyt vakaviin rikoksiin joko jo kouluaikana tai sen jälkeen.

Yläkoulun opettaja tapaa niin paljon teinejä, että me kyllä opimme tunnistamaan, mikä on normaalia. Joku perus murrosikäisen häröily on ihan eri asia kuin psykopatia. Ei tarvitse pelätä, että normaali rajojen kokeilu tai jopa kouluvastaisuus saisi open epäilemään psykopatiaa, ei todellakaan. Esimerkiksi eräs näistä mainitsemistani pojista aikoi lääkäriksi...

Psykopaatti ei automaattisesti ole paha ihminen. Lääkäreissä on psykopaatteja ja saattavat olla alansa huippuja.

Suhteellisesti vähemmän lääkäreissä kuin koko väestössä. Kirurgeissa onkin sitten suhteellisesti enemmän.

Kuka ne kaikki kirurgit on niin syvähaastatellut, vai onko tuo vain joku luotu kaupunkilegenda, tietämättömien uskomus?

Psykopatiaa on tutkittu ja siinä samalla tilastoitu mm. erilaisia elämänpolkuja ja ammatteja. Väestössä psykopaatteja on 1+%. Esimerkiksi vangeista psykopaatteja on 25%. Asianajajista (erityisesti puolustusasianajajista), poliitikoista, poliiseista, papeista ja kirurgeista myös reilusti yli 1%. Sairaanhoitajista, lääkäreistä, taiteilijoista jne taas harvempi kuin 1% on psykopaatteja. Kaikilla aloilla psykopaatit ovat toki vähemmistö, joillain aloilla siitä on enemmän hyötyä/vähemmän haittaa.

Vierailija
82/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut erään erittäin tunnetun henkilön vuosia ja hän on mielestäni psykopaatti. On syyllistynyt väkivaltaan, esittää muuta kuin on, manipuloi, on hyvin kunnianhimoinen, tekee päätöksiä sellaisella logiikalla, että näkee, ettei ihmisten hengellä ole hänelle merkitystä, haluaa olla paljon esillä, on kerännyt ympärilleen hovin, eri mieltä olevia pitää vihollisinaan, empatia puuttuu, suuruuskuvitelmia itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomoissa ja linnakundeissa taitaa olla isompikin osuus narskuja ja psykopaatteja kuin väestössä keskimäärin.

Ilmankos maailmassa on niin paljon sotia ja kärsimystä.

Vierailija
84/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan narsku-sana menettää merkityksen lopullisesti,alkaa sitte  mammat syyttään exiä psykopaateiksi.

Vierailija
85/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aineenopettaja ja minulla on ollut oppilaita yli tuhat. Varovaisten arvioiden mukaan psykopaatteja on noin prosentti väestöstä. Kaiken todennäköisyyden mukaan olen siis opettanut ainakin noin kymmentä psykopaattia.

Oppilaista tulee mieleen ehkä neljä poikaa, joita pidän ainakin vakavasti persoonallisuushäiriöisinä, mahdollisesti psykopaatteina. Kaksi heistä pyrki kyllä pitämään käytöksensä sellaisissa rajoissa, että eivät joutuneet pahoihin ongelmiin. Yhteistä heille oli kyky käyttäytyä halutessaan hyvin, mutta todellisuudessa olivat tunteettomia, empatiakyvyttömiä, hyvin manipuloivia, esittivät erilaisia rooleja, nauttivat kiusaamisesta, saivat usein muut tanssimaan pillinsä mukaan jne. Kaksi heistä on tietoni mukaan syyllistynyt vakaviin rikoksiin joko jo kouluaikana tai sen jälkeen.

Yläkoulun opettaja tapaa niin paljon teinejä, että me kyllä opimme tunnistamaan, mikä on normaalia. Joku perus murrosikäisen häröily on ihan eri asia kuin psykopatia. Ei tarvitse pelätä, että normaali rajojen kokeilu tai jopa kouluvastaisuus saisi open epäilemään psykopatiaa, ei todellakaan. Esimerkiksi eräs näistä mainitsemistani pojista aikoi lääkäriksi...

Psykopaatti ei automaattisesti ole paha ihminen. Lääkäreissä on psykopaatteja ja saattavat olla alansa huippuja.

Suhteellisesti vähemmän lääkäreissä kuin koko väestössä. Kirurgeissa onkin sitten suhteellisesti enemmän.

Kuka ne kaikki kirurgit on niin syvähaastatellut, vai onko tuo vain joku luotu kaupunkilegenda, tietämättömien uskomus?

Psykopatiaa on tutkittu ja siinä samalla tilastoitu mm. erilaisia elämänpolkuja ja ammatteja. Väestössä psykopaatteja on 1+%. Esimerkiksi vangeista psykopaatteja on 25%. Asianajajista (erityisesti puolustusasianajajista), poliitikoista, poliiseista, papeista ja kirurgeista myös reilusti yli 1%. Sairaanhoitajista, lääkäreistä, taiteilijoista jne taas harvempi kuin 1% on psykopaatteja. Kaikilla aloilla psykopaatit ovat toki vähemmistö, joillain aloilla siitä on enemmän hyötyä/vähemmän haittaa.

Mutta se, että moni ei usko pystyvänsä kirurgin hommiin, ei pitäisi olla syy-yhteytenä sille, että kirurgina ollakseen on todennäköisemmin psykopaatti. Eikös kirurgi halua pelastaa ihmisiä. Kaikkeen oppii ja tottuu, myös ihmisen sisäelinten näkemiseen ja operointiin. Eikö ennemmin lentokapteenit ja vaikka moottoripyöräilijät voisi olla psykopaatteja yllä mainitulla logiikalla?Vangeissa aivan varmasti on pykopaatterja, se me kaikki ymmärretään. Mutta niin voi olla lähipäiväkodin hoitajakin, tai kaupan myyjä.

Vierailija
86/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että koulukiusaajani saattoi olla psykopaatti mutta en ole ollut tekemisissä sitten kun hän oli 15-16 v. Saattoi olla muuten vaan v-mäinen tyyppi mutta käytös oli jotenkin erilaista verrattuna muihin kiusaajatyyppeihin, jotka olivat esimerkiksi enemmän yleisiä häirikköjä. Nautti nöyryyttämisestä. Olen iloinen, ettei hän ikinä päässyt KHL:ään tai NHL:ään.

Vierailija
87/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin perheessä, jossa oli väkivaltaa, niin henkistä kuin fyysistä. Molemmat vanhempani osallistuivat tavallaan outoon peliin, jossa äiti alisti, syyllisti ja latisti lapsia, mutta ei koskaan käynyt käsiksi. Mutta ummisti silmänsä täysin isän pahoinpidellessä meitä.

Olen myös nähnyt lapsena isäni rajusti pahoinpitelevän perheen koiraa. Oli myös suustaan uskomattoman paha, mitä kaikkea sanoikaan meille lapsille, en tähän voi edes kirjoittaa.

Aikuistuessani ymmärsin myös isäni joissain asioissa taiteelleen lain rajamailla ja että mikä tahansa auktoriteetti, jopa kuviteltu, oli myrkkyä. Vihasi työnantajaansa, ja ihme että edes pysyi työ-elämässä.

Avoimesti halveksi myös esim meidän lasten opettajia.

Äitini hyväksyi tämän käytöksen, en tiedä oliko pakon ja pelon sanelemaa vai jotain muuta. Toisinaan äiti myös näytti ruokkivan isän tempauksia ja olivathan äänettömiksi ja näkymättömiksi alistetut lapset helppoja.

Loppujen lopuksi on aivan sama mitä nämä ihmiset, joille satuin syntymään, olivat. Narsisteja, psykopaatteja, sosiopaatteja vai pelkästään aikansa tuotteita.

Tekivät rumaa jälkeä elämässä, lapsilleen, toisilleen, työpaikoilla ja missä ikinä vaikuttivatkaan.

Minun aikuiselämässäni eivät enää vaikuta, mutta lapsuuden jälkiä joudun vieläkin korjailemaan.

Ei narsismia tai psykopatiaa tms. ulkopuolinen edes välttämättä millään tavalla näe. Edes läheltä katsottuna ja koettunakin on mahdotonta sanoa. K-päitä löytyy myös aina, voihan olla että omat vanhempanikin olivat vain erittän k-päisiä.

Oma vointi on ehkä paras mittari. Lapsena tätä mittaria ei tietänkään voinut käyttää, mutta aikuisena olen ymmärtänyt, että jos jonkun ihmisen lähellä on paha olla, outo syyllisyyden ja ahdistuneisuuden tunne ilman syytä, jotain outoa, josta ei oikein saa kiinni, voi hyvinkin olla vaisto kertoo jotain tärkeää.

Omaan itsetuntemukseen ja itsekunnioitukseen täytyy luottaa. Tosin vaatii harjoitusta lapsena maan rakoon lyödyltä, mutta harjoitteleminen auttaa tässäkin.

Mutta leimakirvestä ei voi heiluttaa, ikävä tyyppi voi vain olla ikävä tyyppi ja jos hälytyskellot omassa päässä soivat, täytyy pitää omat rajansa ja täytyy ottaa välimatkaa tilanteen sallimissa rajoissa.

Vierailija
88/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että lapseni kaverin isä voisi olla. Voi tosin olla "vain" narsistikin.

En ole kamalasti häntä tavannut, mutta silloin kun olen, hän on jotenkin...no, erikoinen. Toisaalta hyvin karismaattinen puhumaan, toisaalta häneltä lipsuu kevyitä manipulaatioyrityksiä ja eräänlaista tarvetta "nokittaa" toinen. Esim. kerran tapaamisessa, jota emännöin kahvilassa, en ollut vielä ehtinyt tarjoilemaan porukalle mitään. Niin tämä isä meni tiskille näyttävästi ja osti kaikille kahvit. Tiesi kyllä että emännöin. Varasti myös huomion itseensä kun keskusteltiin ihan muista asioista, ja onnistui kääntämään sen omiin projekteihinsa, joihin alkoi houkuttelemaan muitakin mukaan. 

Suurin syy, miksi epäilen ettei ole ihan ns. normaali, on että olen lähes päivittäin tekemisissä hänen lapsensa kanssa. Lapsi on todella jännä tapaus: hän voi olla yhtä aikaa hyvin kiintynyt johonkin, mutta aivan tunteeton jos tälle toiselle sattuu vaikka vahinko ja tarvitsee apua. Joskus tämä lapsi on ollut meillä arkisinkin hyvin myöhään kylässä, koska on yksinkertaisesti jättänyt kännykkänsä kotiin tarkoituksella ettei äitinsä pääsisi soittamaan hänelle. Kuulin kerran puolivahingossa äidin ja tämän lapsen puhelun, äiti aneli melkein itkien lasta kotiin. Kyseessä ei ole mikään murkku tai teini, vaan paljon pienempi lapsi!

Tämän lapsen isä ei ole koskaan kotona, äiti on aina. Isä ostaa lapselleen kaiken mahdollisen ja mahdottoman elävistä eläimistä leluihin ja pelikonsoleihin, harrastukset on kalliita jne. mutta isä ei itse vaikuta osallistuvan lapsen elämään juurikaan. Lapsesta on sosiaalisessa mediassa kuvia, joissa on vakavailmeisenä vastaanottaa palkintoja kisoissa- mutta hän ei koskaan puhu näistä harrastuksistaan, edes kysyttäessä. Isä levittää näitä kuvia profiililla, joka ei kuulu hänelle eikä harrastusyhdistyksellekään. 

Lapsi saa myös raivareita oudoissa tilanteissa ja ns. hylkää kavereitaan säännöllisesti, pelkästä impulssista. On joskus todella väkivaltainen ja vihainen. 

Jos aiot antaa lapsen jatkaa kaveeraamista noin häiriintyneen lapsen kanssa, niin ottaisin yhteyttä reilusti äitiin ja tekisin stopin tolle pelleilylle. Eli en olisi osallisena siihen lapsen pelleilyn mahdollistamiseen. Aina kun puhelin "unohtuu" kotiin, soittaisin äidille ja kysyisin kotiintuloaikaa ja laittaisin lapsen pihalle silloin kun äiti sanoo. Heti kun lapsi on omista ovistanne ulkona, niin vastuusi päättyy siihen, mutta ainakin lapsi tajuaa ettei pysty avullasi vedättämään äitiään.

Vierailija
89/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se, että moni ei usko pystyvänsä kirurgin hommiin, ei pitäisi olla syy-yhteytenä sille, että kirurgina ollakseen on todennäköisemmin psykopaatti. Eikös kirurgi halua pelastaa ihmisiä. Kaikkeen oppii ja tottuu, myös ihmisen sisäelinten näkemiseen ja operointiin. Eikö ennemmin lentokapteenit ja vaikka moottoripyöräilijät voisi olla psykopaatteja yllä mainitulla logiikalla?Vangeissa aivan varmasti on pykopaatterja, se me kaikki ymmärretään. Mutta niin voi olla lähipäiväkodin hoitajakin, tai kaupan myyjä.

Psykopaatit ovat yliedustettuina vankiloissa, koska psykopatiaan liittyy mm. muiden hyväksikäyttö keinoja kaihtamatta. Saattavat myös ottaa korkeampia riskejä ja olla hyvin impulsiivisia kenties johtuen poikkeavasta keskushermostostaan.

Kirurgin työhön voi liittyä ”jumalana leikkiminen,” toisen henki on kirjaimellisesti kirurgin käsissä. Ei liene sattumaa, että Mengele on yksi pahamaineisimmista… Kaikkivoipaisuuden tunne mannaa narsistille ja potilaan leikkeleminen ilman mitään tunteita voi hyödyttää lopputulosta. Kirurgit eivät juuri anna hoivatyötä sairaaloissa.

Joillakin urilla psykopatiasta on hyötyä, kuten armeijassa. Tulee mieleen kanadalainen eversti, joka paljastui sarjamurhaajaksi- ja raiskaajaksi. Piinkova psykopaatti, joka oli noussut yhteiskunnassa korkeaan asemaan, oli mm. lennättänyt kuningatar Elizabethia.

Vierailija
90/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheenjäseneni. Ihan vankilassa psykiatri totesi asian. Tosin oli se meille muille nähtävissä koko ajan, eläinten kidutusta lapsena ja muut klassikot. Päälle päin voi olla hyvin miellyttävä ja kohtelias nuori mies.

Psykopatia ei ole virallinen diagnoosi Suomessa, joten aika epätodennäköistä että psykiatri olisi todennut asian.

Outo väite kun esim monet mielentilatutkimuksissa saadut diagnoosit sisältää pershäiriön "psykopaattisilla piirteillä".

Vierailija
91/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana kohdannut kaksi tällaista naista. Puhuivat varsin suoraan empatiakyvyttömyydestään ja kohtelivat ihmisiä välineinä. Eivät kuitenkaan mitään rikollisia, tiesivät missä raja menee ja osasivat kontrolloida itseään. Tietysti en voi tietää, kertoivatko kaikkea. Huomattavaa oli, että puhuivat aika avoimesti näistä puolista, kenties siksi, että tajusivat ettei minusta voi hyötyä mitenkään. Keskustellessa puhuivat neutraalisti, tunteettomasti, eivät hävenneet kertoa tästä puolestaan tai siitä, että ovat hyväksikäyttäneet toisia. Olen nähnyt toisen heistä osaavan esittää todella hyvin sellaista auttavan, herkän ja lämpimän ihmisen roolia ammatillisessa kontekstissa.

Vierailija
92/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut yhden ihmisen josta joskus pohdin että ehkä hän olisi jonkunlainen psykopaatti.

Äärettömän ihastuttava ja karismaattinen ihminen joka kasvokkain jutellessa on pelkkää lämpöä, tuntuu ymmärtävän sinua täydellisesti ja löytää aina oikeat sanat. Kaikki pitävät hänestä, on aina juhlien keskipiste mutta ei vaikuta siltä että pyrkisi siihen tai nauttisi siitä vaan vaikuttaa tosi vaatimattomalta, vilpittömältä ja aidosti ihmisistä kiinnostuneelta. Sitten kuitenkin, kun on 20 vuotta tämän henkilön toilailuja lähietäisyydeltä seurannut, niin huomaa että tykkää vaivihkaa "hämmentää soppaa", pelaa muilla ihmisillä hienovaraisia pelejä joissa ei hänellä itsellään vaikuta olevan muuta panosta kuin viihdearvo. Jälkikäteen ajatellen, hänen ystävänään, olen itsekin useamman kerran ollut nappulana näissä peleissä vaikken sitä ole itse tajunnutkaan. 

Muutamia kertoja olen myös nähnyt kuinka hän jostakin hyvinkin lämminsävyisestä ja eloisasta keskustelusta poistuessaan saattaakin aivan yhtäkkiä olla täysin ilmeetön, kuin vahanukke, ehkä kun luulee ettei kukaan näe, vaikka useimmille muille tuollaisesta keskustelusta jäisi hymy kasvoille pidemmäksikin aikaa.

En siis ole mikään asiantuntija mutta aina joskus mietin asiaa.

Eihän tuossa ole mitään psykopatiaan viittaavaa. Saattaa olla vaikka masentunut tai muusta syystä peittää kaikilta tunteensa. Ja "ystävä" joka epäilee häntä psykopaatiksi. Outo ystävyys.

Muutenkin keskustelijoista moni ei taida edes tietää mitä psykopaatilla tarkoitetaan.

Vierailija
93/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
94/99 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quoteEi tarvitse pelätä, että normaali rajojen kokeilu tai jopa kouluvastaisuus saisi open epäilemään psykopatiaa, ei todellakaan. Esimerkiksi eräs näistä mainitsemistani pojista aikoi lääkäriksi...[/quote]

Minua ja monia muita kiusasi 5. ja 6.-luokallani poika, joka huvikseen tappoi oravia ennen koulun alkua ja kehuskeli siitä oppitunneilla. Hän tuli tyttöjen pukuhuoneeseen, kasteli luokan ja yllytti muita kiusaamaan, hakkaamisen uhalla. Koulukiusaaja toimii nykyisin psykiatrina. Toinen empatiakyvytön ja uskomattomia valheita perheestäni kertonut toimii lastenpsykiatrina ja Hallinto-oikeudessa asiantuntijana. Erityisesti psykiatrina psykopaatti pääsee asettumaan toisten yläpuolelle ja manipuloimaan uhrejaan. Kun teininä kerroin rippikoulun papille, että entinen koulukiusaajani toimii isosena rippileirillä, totesi pappi, että poika on hänen mielestään tosi outo, eikä tottele sääntöjä. Psykopaatin kohtaaminen jättää lähtemättömän jäljen. Nämä mainitsemani psykopaatit ovat hyvin esiintymishaluisia ja heiltä löytyy sivutolkulla nettikijoituksia.

Vierailija
95/99 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enkä juuri muitakaan. Piiri pieni pyörii.

Vierailija
96/99 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, äitini.

Vierailija
97/99 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko psykopaatti vai mikä perkele. Murhan kuitenkin teki ja istui elinkautisen. 

Vierailija
98/99 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut yhden ihmisen josta joskus pohdin että ehkä hän olisi jonkunlainen psykopaatti.

Äärettömän ihastuttava ja karismaattinen ihminen joka kasvokkain jutellessa on pelkkää lämpöä, tuntuu ymmärtävän sinua täydellisesti ja löytää aina oikeat sanat. Kaikki pitävät hänestä, on aina juhlien keskipiste mutta ei vaikuta siltä että pyrkisi siihen tai nauttisi siitä vaan vaikuttaa tosi vaatimattomalta, vilpittömältä ja aidosti ihmisistä kiinnostuneelta. Sitten kuitenkin, kun on 20 vuotta tämän henkilön toilailuja lähietäisyydeltä seurannut, niin huomaa että tykkää vaivihkaa "hämmentää soppaa", pelaa muilla ihmisillä hienovaraisia pelejä joissa ei hänellä itsellään vaikuta olevan muuta panosta kuin viihdearvo. Jälkikäteen ajatellen, hänen ystävänään, olen itsekin useamman kerran ollut nappulana näissä peleissä vaikken sitä ole itse tajunnutkaan. 

Muutamia kertoja olen myös nähnyt kuinka hän jostakin hyvinkin lämminsävyisestä ja eloisasta keskustelusta poistuessaan saattaakin aivan yhtäkkiä olla täysin ilmeetön, kuin vahanukke, ehkä kun luulee ettei kukaan näe, vaikka useimmille muille tuollaisesta keskustelusta jäisi hymy kasvoille pidemmäksikin aikaa.

En siis ole mikään asiantuntija mutta aina joskus mietin asiaa.

Eihän tuossa ole mitään psykopatiaan viittaavaa. Saattaa olla vaikka masentunut tai muusta syystä peittää kaikilta tunteensa. Ja "ystävä" joka epäilee häntä psykopaatiksi. Outo ystävyys.

Muutenkin keskustelijoista moni ei taida edes tietää mitä psykopaatilla tarkoitetaan.

Kuulostaa sosiopaatilta.

Vierailija
99/99 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset