Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä sait ensimmäisen kunnon työpaikan?

Vierailija
09.04.2021 |

Eli otsikossa kysymys.

Tuntuu että elämä on vaan pelkkää paskaduunia; tarjoilua, avustavia keittiötöitä, kaupan kassaa....

Epätoivo iskee, on vaan kokemusta näistä töistä, ei ollenkaan kunnon töistä. Toivottavasti valmistuminen auttaisi, mutta en meinaa saada kunnon työharjoittelupaikkaa ja alalla on muutenkin huono työllisyystilanne (merkonomi, taloushallinto). En jaksa tehdä koko elämääni hanttihommia, kun tiedän, että minusta olisi muuhunkin. CV on pitkä, mutta työtehtävät ovat vääränlaisia, eikä auta työllistymään.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas trollilta aloitus että pääsisi haukkumaan työttömiä. Nämä ovat aina samanlaisia.

Vierailija
2/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

23-vuotiaana, jolloin perustin oman alan toiminimen, joka on nyt 17 vuotta myöhemmin osakeyhtiö. Sitä ennen olin kesätöissä hautausmaalla neljänä kesänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituisen työn sain 33 vuotiaana. Sitä ennen pätkätöitä 14 vuotta. Työt on muuten ollut mielekkäitä.

Vierailija
4/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana! Toinen ammatti ja paljon pätkiä alla.

Vierailija
5/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä pystyyn oma firma. Jos osaat jotain myy sitä.

Ja jos et mitään osaa niin, no, mitä iloa siitä CVstä sitten on?

Vierailija
6/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

33-vuotiaana sain vakityön ja sitä ennen määräaikaissopimuksia paljonkin. 

Vierailija
7/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin "kunnon työpaikka"? Koulutusta vastaava työ,? Vakituinen työ? 40h/vk?

8/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 vuotiaana siitä alkoi 43 vuotta kestänyt työurani

Vierailija
9/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas trollilta aloitus että pääsisi haukkumaan työttömiä. Nämä ovat aina samanlaisia.

Kummallinen tulkinta, ihan vaan vertaistukea haen, kun ura ei tunnu lähtevän käyntiin.

Te jotka vastasitte, onko pätkätyöt sama kuin hanttihommat? Onko pätkätyöt liittyneet omaan alaan?

Ap

Vierailija
10/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

24

Vierailija
11/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä saanut.

52v kaupan kassa

Vierailija
12/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakinainen virka 25-vuotiaana.

Vierailija
13/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin "kunnon työpaikka"? Koulutusta vastaava työ,? Vakituinen työ? 40h/vk?

Kunnon työpaikka:

-Ei hanttihommia, johon pääsee ilman koulutustakin (esim. kaupan kassa, avustavat keittiötyöt, siivous, pikaruokala) Tietenkään näitä ei lasketa hanttihommiksi, jos itse haluaa tehdä mutta yleisesti työt, jota nuoret kouluttamattomat tekevät.

-Riittävästi työtunteja

-Järkevät työajat

-Kohtuullinen palkka

-Itseä kiinnostaa kyseinen työ

Ap

Vierailija
14/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41-vuotiaana! Toinen ammatti ja paljon pätkiä alla.

Minä 42-vuotiaana. Pitkä akateeminen koulutus ja pelkkiä lyhyitä pätkiä siihen asti. Vakitöitä löytyi vasta osittaisella alan vaihdolla.

Vierailija
15/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottelen vielä.

N40

Vierailija
16/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon työpaikka:

-Ei hanttihommia, johon pääsee ilman koulutustakin (esim. kaupan kassa, avustavat keittiötyöt, siivous, pikaruokala) Tietenkään näitä ei lasketa hanttihommiksi, jos itse haluaa tehdä mutta yleisesti työt, jota nuoret kouluttamattomat tekevät.

-Riittävästi työtunteja

-Järkevät työajat

-Kohtuullinen palkka

-Itseä kiinnostaa kyseinen työ

Ap

Näillä kriteereillä 21-vuotiaana, tokan opiskeluvuoden kesätyö jonka sain hyvin sujuneen työharjoittelun myötä. Tosin järkevistä työajoista ei ehkä voi puhua, kun kyseessä oli 3-vuorotyö. Tarkemmin ajateltuna palkkakaan ei ollut hyvä, koska kyseessä oli hoitoala.

Vierailija
17/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v. Työura jo takana.

Vierailija
18/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koultusta vastaavan kokoaikatyön sain 23-vuotiaana, eli heti kun sain maisterin paperit käteeni. Tuotakin ennen olin tehnyt oman alan töitä, mutta osa-aikaisesti, kuten halusinkin.

Vierailija
19/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-v.

Sittemmin vaihdoin epävarmempiin hommiin, mutta saa itse päättää työajat ja projektit.

Vierailija
20/95 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan tosi onnekas kun sain vakityön tehtaalta jo 22 vuotiaana ja oon nyt yli 40v. Varmaan paskatöiksi moni laskee senkin, eikä minulla ollut mitään muuta koulutusta kuin peruskoulu. Palkka ei ole iso, mutta se tulee säännöllisesti ja sillä olen pärjännyt ja maksanut asuntolainani yksin, joten ei tämä nyt ihan surkea saavutus ole. Ennen oli ihan normaalia mennä nuorena töihin mihin vaan ilman koulutusta. Nyt porukka ylikouluttautuu työttömiksi, onko siinä sitten järkeä? 

En yhtään ihmettele miksi nykyään on niin paljon huonovointisuutta, kun odotukset elämältä on isketty niin yli. Ei ennen ollut mitään vikaa olla kaupan kassa koko ikänsä. Ei kaikki voi olla jotain isosti koulutettuja, joidenkin pitää tehdä ne "oikeat työt". Jos teet "paskatöitä" ja elät nuukasti, olet rahallisesti voitolla kolmekymppisenä verrattuna korkeakoulutettuihin, joilla on yhä ensiasunnot ostamatta ja opintolainat maksamatta ja tekevät niitä samoja paskaduuneja kuin sinäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä