Puhevammaiset: Voisimpa alkaa "harjoittaa"
Mikä ihme teitä helsinkiläisiä puhevammaisia vaivaa!? Tänään paloi jälleen käämi radiota kuunnellessa.
OPETELKAA PUHUMAAN SUOMEA, AINAKIN MEDIASSA!
Voisimpa alkaa harjoittaa -> Voisinpa ryhtyä/alkaa harjoittelemaan.
Lopettakaa suomen kielen raiskaaminen m*m*kielellä!
Kommentit (159)
Häh? Miten lause jatkui? On aivan suomen kielen mukaista sanoa esim. voisinpa alkaa harjoittaa liiketoimintaa.
Harjoittaminen ja harjoitteleminen on kaksi aivan eri asiaa.
Kannattaa alkaa harjoitella rauhoittumista ja sellaista asennetta, että tämä asia ei oikeastaan kosketa minua, joten siihen ei ole pakko reagoida. Itseäsi vain kiusaat, kun verenpaine nousee milloin mistäkin pikkuasiasta.
Tuo sanojen päättäminen aa tai ää tai a tai ä tms. -muotoihin on ihan oikeasti raivostuttavaa. Ensimmäisen kerran kuulin tuota virhettä jossain biisissä. Nykyään jopa UUTISJUONTAJAT saattavat puhua hoonoa soomea.
"Mun täytyy alkaa juosta"
Niinku häh?!
On muuten ihan oikeasti karseaa kuunneltavaa. Ja tämä muutos on tapahtunut ihan muutamassa vuodessa. Todellakin kuulostaa siltä, kuin joku vähän suomea osaava muuttaja olisi äänessä.
Johtuukohan siitä, että youtubeissa ja muissa ovat ne, eivät ehkä penaalin terävimmät, Terot aina äänessä?
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miten lause jatkui? On aivan suomen kielen mukaista sanoa esim. voisinpa alkaa harjoittaa liiketoimintaa.
"Mun täytyy alkaa harjoittaa liikuntaa"
ARGH!
"Voisimpa alkaa harjoittaa -> Voisinpa ryhtyä/alkaa harjoittelemaan."
Kumpi näistä siis on mielestäsi oikein? Harjoittaminen ja harjoitteleminen eivät ole sama asia, "voisimpa" on kirjoitettuna väärin, mutta se äännetään noin, ja "alkaa harjoittelemaan" on junttimainen rakenne, vaikka Kotus sen nykyisin hyväksyykin.
Tämä puhevamma on muuten ollut vain muutaman vuoden olemassa. Ensimmäisen kerran kuulin tuon radiojuontajalta 2016.
Ensin luulin sen juontajan olevan m*m*, mutta ihan suomalainen se oli.
Vaikka itse olen myös vähän harmissani, kuinka kielemme köyhtyy köyhtymistään, en usko, että nimettelyllä ja palstamöykkäämisellä tässäkään asiassa saadaan mitään hyvää aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sanojen päättäminen aa tai ää tai a tai ä tms. -muotoihin on ihan oikeasti raivostuttavaa. Ensimmäisen kerran kuulin tuota virhettä jossain biisissä. Nykyään jopa UUTISJUONTAJAT saattavat puhua hoonoa soomea.
Niinku häh?!
On muuten ihan oikeasti karseaa kuunneltavaa. Ja tämä muutos on tapahtunut ihan muutamassa vuodessa. Todellakin kuulostaa siltä, kuin joku vähän suomea osaava muuttaja olisi äänessä.
Johtuukohan siitä, että youtubeissa ja muissa ovat ne, eivät ehkä penaalin terävimmät, Terot aina äänessä?
Miten vanha olet? Sanooko "yhdeksän pisteen virhe" sinulle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi näistä siis on mielestäsi oikein? Harjoittaminen ja harjoitteleminen eivät ole sama asia, "voisimpa" on kirjoitettuna väärin, mutta se äännetään noin, ja "alkaa harjoittelemaan" on junttimainen rakenne, vaikka Kotus sen nykyisin hyväksyykin.
...EI TODELLAKAAN OLE OIKEIN. Nyt jotain järkeä tähän suomen kielen tappamiseen. Tuo sinun "junttimainen" (Häh?) rakenteesi on oikein. Suomessa sanoilla on päätteet.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Niinku häh?!
Alkaa-verbin kanssa käyvät sekä 1. infinitiivi (tehdä) että 3. infinitiivi (ma-infinitiivi, tekemään). Aiemmin norminmukainen muoto oli vain tuo 1- infinitiivi.
Mutta älkää nyt hyvät ihmiset kuvitelko, että puhekielen pitäisi olla yleiskielen normien mukaista. Puhetta tuotetaan samalla, kun ajatellaan, ja siksikin puhekielen rakenteet ovat hyvin erilaista. Jos joku litteroisi teidän luonnollista puhettanne, se olisikin ihan erilaista kuin olette kuvitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH!
Eli siis aivan suomen kielen mukaisesti sanottu. Taitoja voi harjoittaa ja myös liikuntaa voi harjoittaa. Näin se vaan menee. Poltit siis päreesi tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinku häh?!
Miten vanha olet? Sanooko "yhdeksän pisteen virhe" sinulle mitään?
Ei. Onko tämä joku nykynuorille tehty muutos? Siis sellainen, joka sallii virheet koska nuoret eivät enää opi?
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...EI TODELLAKAAN OLE OIKEIN. Nyt jotain järkeä tähän suomen kielen tappamiseen. Tuo sinun "junttimainen" (Häh?) rakenteesi on oikein. Suomessa sanoilla on päätteet.
-eri
Sehän on just oikein. Harjoitella on sitä, että opetellaan ja harjoitellaan tiettyä asiaa. Harjoittaminen on sitä, että joku asia on osa elämää, esim. uskonnon harjoittaminen. Vai onko sekin susta harjoittelemista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse olen myös vähän harmissani, kuinka kielemme köyhtyy köyhtymistään, en usko, että nimettelyllä ja palstamöykkäämisellä tässäkään asiassa saadaan mitään hyvää aikaiseksi.
Millä tavalla koet sen köyhtyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH!
Eli siis aivan suomen kielen mukaisesti sanottu. Taitoja voi harjoittaa ja myös liikuntaa voi harjoittaa. Näin se vaan menee. Poltit siis päreesi tyhjästä.
Sori. Tuo on kyllä ihan huuhaata. Vähän niinkuin sana "kokoustaa", joka otettiin väkisin hyväksytyksi sanaksi kun hesalaisilta nuorilta ei enää "pidetään kokous" sujunut.
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Sehän on just oikein. Harjoitella on sitä, että opetellaan ja harjoitellaan tiettyä asiaa. Harjoittaminen on sitä, että joku asia on osa elämää, esim. uskonnon harjoittaminen. Vai onko sekin susta harjoittelemista?
Ei todellakaan ole.
Korrekti muoto on "minun täytyy harjoittaa liikuntaa" tai "minun täytyy alkaa harjoittelemaan liikuntaa"
Mikäli mukana on sana "alkaa", on edellinen muoto silloin täydellisen virheellinen.
Filologi.
Jotenkin tästä keskustelusta huomaa hyvin, miksi Kotus salli myös muodon "alkaa harjoittelemaan", vaikka se oli vuosikaudet väärin. Ei vaan mene ihmisten kaaliin yksinkertaisemmatkaan asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARGH!
Sori. Tuo on kyllä ihan huuhaata. Vähän niinkuin sana "kokoustaa", joka otettiin väkisin hyväksytyksi sanaksi kun hesalaisilta nuorilta ei enää "pidetään kokous" sujunut.
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Elävä kieli muuttuu, kuollut kieli pysyy samanlaisena. Suomessa sanojen johtaminen (kokous - kokoustaa) on luonnollinen tapa saada uutta sanastoa. Sillä tavalla saamme omakielisiä uusia sanoja pelkän lainaamisen sijaan. Millä tavalla sun mielestä niitä uusia sanoja pitäisi tehdä? Kun ajattelee suomen kirjakielen historiaa, niin mun mielestä se on hienoa, että meillä on niin paljon omakielistä erityisalojen sanastoa juuri siksi, että sanoja on johdettu olemassa olevista sanoista sen sijaan, että otettaisiin käyttöön kansainvälinen sana.
Harjoittaminen ja harjoitteleminen ovat ihan eri asioita, kummasta oli kyse?